Jump to content

ELGJAKTA 2014


Tråa

Recommended Posts

Går mot min andre sesong som elgjeger. Førstegangs i fjor høst. Ble ikke noe skyting for min del, men fikk flere fine opplevelser. Siste dag fikk jeg nesten ei ku i fanget, men jeg værstøkket den. Den røk bare minutter etter for neste mann "på lista". Fantastisk opplevelse med kvistknekk, voldsom los og mye adrenalin. :-)

 

Så får en se om det blir skuddmulighet i år. :-)

 

Blir for øvrig ny elgrigg denne sesongen, fra:

Sako AII, .308, med Zeiss Classic 2,5-10x50 til:

Browning X-bolt Hunter links, .308, med Leupold VX6 2-12x42 m/lys. Siktet har daglysretikkel og mye større synsfelt enn Zeissen. Forenkler raske skudd litt.

 

Gjør også et lite ammunisjonsbytte, siden jeg er så å si tom for det jeg hadde, fra Rhino SS 165 grs til Hornady GMX 150 grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går min første sesong i møte nå til høsten, og gleder meg stort!

 

I år kommer jeg nok til å bruke Mauser'n på post, så får vi se hva det blir til på sikt. Tar nok av bærestroppen, kommer allikevel til å ha den i Vorn-sekken når jeg skal bevege meg så...

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 år på rad med 2 elgfall (2011 og 2012) ble det ingen uttelling på meg ifjor.

Men hadde mange fantastiske dager på jakt med godt vær, godt selskap og med mye liv i skogen.

Og jeg hadde nå en mulig man skulle tatt bedre vare på som er ganske greit dokumentert på filmen under.

Blir mere trening på elglokking og å lage elglyder til høsten, i stede for å rope hei for å få elgen til å stoppe.

Jeg tror man kan kanskje få elgen til å stå litt lengre med å lokke på den i stede for ukjente menneske rop :lol:

 

Link to comment
Share on other sites

Blir jakt i Stor-Elvdal i år hvis jeg ikke flytter til Gudbrandsdalen i år.

Flere tilbud fra Sverige også, så det mangler ikke på jakttilbud.

Fikk muligheten til å skyte 2 elgkalver i los i høst som hundefører.

og å smyge innpå mange loser hvor det ikke var skytbare dyr (store enslige koller) det som er morro er å overliste elgen og komme på kloss hold, det er noe av jaktgleden for meg, og også å lokke hunden av losen, ikke nødvendigvis å skyte elgen.

Egen hund fungerte ikke, så jaktet med hunder som en annen på dette laget har.

Nå har jeg en ny hund som ser ut til være på hugget, så høsten som kommer blir spennende.

Til min jaktform er et aimpointsikte på rifla det optimale, da skuddholdene blir stutte.

Link to comment
Share on other sites

regner med at årets elgjakt blir på samme jaktlag som jeg har jaktet på siden jeg var liten. var skremmende lite dyr å se på vallet vårt i fjor, men hittil i vinter har jeg hatt en flokk på 13 elger som har beitet på ett jorde her i dalen. så låver bra. ellers så blir jeg å jakte med samme børse og utstyr, om man ikke skulle finne seg et bedre kikkertsikt å montere på børsa. fundere også å gå til anskaffelse av egen elghund. da de hundene på jaktlaget begynner å dra på åra å nærmer seg pensjonist alder.

Link to comment
Share on other sites

blir jakt her i gården også. samme plass/er som jeg har jaktet på i snart 5 år (småviltjakt inkludert i de 5 åra). Forskjellen fra ifjor til i år blir nok at jeg setter i 9.3 løp i 30-06'n og rødpunkt på den, 300'n vet jeg ikke om jeg skal bytte kikkert på står 6-24x50 på den nå :lol:

 

ellers var det et spennende år ifjor med 1 okse på samvittigheta og en okse til som jeg bare fikk se litt av (sjefen sjøl), men samtidig en ganske hard start 25. sept.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir også min andre sesong med elgjakt i år. Første i fjor, og da hadde jeg flere dyr på post. Blir 17 i mai, så blir å sitte med paps på post i år som i fjor. Har kjøpt meg en elghund (ØSL Birk, 5 mnd), men slipper han ikke på elg i år, vil få småviltegenskapene til å sitte ordentlig først. Når jeg blir 18 derimot, da blir det elg så det smeller etter :mrgreen:

 

Legger ved et bilde av gutten, som forøvrig viser gode egenskaper med loser på både ekorn, mår og fugl allerede 8)

 

2014-02-19130158-1_zpse2a7a4ad.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var da serdeles lite trafikk her på denna tråden iår.

Har store abstinenser for elgjakt prat, historier og bilder... Så synes vi må få igang praten igjen, noen bilder eller opplevelser å dele ?

 

Heldigvis bare så længe igjen;

 

2e2j9eh.png

Link to comment
Share on other sites

Vi har sju elg i år, tre+fire, alle kategorier. Denne høsten skal unghunden konfirmeres. Hun kom med tre dyr i fjor, alle ble felt. Den første elgen som datt opplevde hun med skrekkblandet fryd, mest skrekk. Men da den tredje elgen datt, fløy hun rett i dyret og busta elgen så det sto om henne. I år er planen å ikke skyte noe for henne før hun står i skikkelig los. Gamlebikkjene står alltids klare til innsats, hvis det går tungt.

 

Var ute en tur i går kveld. Fant tvillingku med ungtispa i bånd. Hun ga ikke en lyd før jeg støkke dyra med hensikt og de løp. Da kom det et par kvink, ja.

 

Jeg blir ikke mye å se på jobben til høsten, nei. Ikke hjemme heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Elgjakta nærmer seg med stormskritt :) Snart en liten måned igjen, før startskuddet går for et av årets store høydepunkt. Kan bare ikke vente med å sette meg på post, trekke inn kald og frisk høstluft, sippe til kaffekoppen og vente på lyden av kvister som knekker i skogen. Følelsen når en vet at det er elg på vei til post, er like rå hver gang! :)

 

Nytt av året for vår del, er at hele området vi jakter i er slått sammen til et eneste stort storviltvald. Dette medfører en litt mindre kvote, da alle vil få samme antall mål per elg. (1500). Da blir det 6 dyr som skal felles iår.

 

Ifjor så ble det kalvefall på meg, noe som ble elg nummer fire for undertegnende. I år blir det ekstra spennende, da jeg iløpet av sommeren så flere flotte elgokser i eller i tilknytning til valdet. Vi har bevisst spart disse i flere år, men iår spørs det om vi ikke tilater oss å felle en om den skulle dukke opp på post :)

 

_A1D5948%2Ba.jpg

 

Kalvefall fra elgjakta ifjor.

 

_A1D6027%2Ba.jpg

 

Jamthunden vår tar seg en velforjent vil etter et langt og vellykket drev.

 

_A1D6141.jpg

 

Flott elgokse fotografert på valdet i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg stort nå.

 

Kvota økt med to dyr fra i fjor, + to hjort også, det blir spennende :-)

 

Børser inn og oppskutt, poster ryddet, kaffekjel og steikepanne renset for fjordårets grut og fleskefett :oops: og kniver kvessa.

 

Fri fra Jobb stort sett hele jakta :)

 

Jeg er klar !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det bare timene fra at elgjakta kan starte, og jeg sitter å lurer på om jeg skal ut i natt, eller om jeg skal drøye til morgen kveld. Blir mest sansynlig ut en tur på morgenkvisten for å se etter elg. I år er kvota på ei kvige, en stor okse og en kalv. Så sjansene er store :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor jakter dere som allerede har begynt? Her på flatbygdene på hedemarken begynner det ikke før 5. oktober.

 

I år passer det overhodet ikke med jakt, dessverre, siden jeg har til sammen 190% jobb med jobb og studier, og jeg må levere to tunge oppgaver innen 20. oktober. Når jeg i tillegg har over hundre rettinger (er historie- og norsklærer på vgs), blir det trøbbel... Men en får ta det som det kommer vel. Ting årnær sæ, sies det vel i Fredrikstad... :-)

 

Forresten en helt vanvittig elg, Griseflax!

Link to comment
Share on other sites

Forresten en helt vanvittig elg, Griseflax!

 

Ja, er meget heldig som får jaktet i et såpass bra terreng (Folldal), blir felt noen skikkelige rugger oppi her årlig! Om du kikker på Elgjakttråden for 2013 ser du en 19takker på 315 kilo. Ble også felt en 18 takker på 335kg i 2012, og det er flere som er større her. Fantastisk. Synd vi ikke har storokse på kvota i år :lol: , hadde vært stas...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

da går snart startskuddet for den hellige elgjakta her oppe i Trøndelag. dessverre er det meldt utrolig mye regn, så jeg hadde tenkt og høre om det var noen som hadde noe tjuvtriks for og holde seg tørr under postering... det er vel oljeklær som gjelder? har også Jervenduken som en mulighet også, men liker ikke og sitte med den da den rasler mye og ikke er optimal og skyte evnt. reise eg for forflytting hvis det kommer dyr....

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en kjempefin jakt til nå. Torsdag falt en okse etter 1 times los. Den var en 11 takker på 300 kg og ett utlegg 117 cm.

I dag felte min sønn på 17 sin første elg etter ca 30 min los. Det var ei kvige på 174 kg. Har sjekka tenner og det er faktisk bare 1.5 åring. Begge dyrene var smellfeite, vanskelig å vomme ut når hele buken svømmer i fett.

Har nå 2 kalver igjen.

Link to comment
Share on other sites

første år jeg jakter elg. det ga virkelig mersmak. mye postering på morran og kvelden. gått to drev med hund(jeg postet) hunden fikk færten av dem på siste drev med de stakk. ikke sett dyr i vårt vall. men du verden for en naturopplevelse :mrgreen: fugler sitter på geværpipa, reven hopper og spretter på jordet foran den ene posten. ekorn kom ned fra treet og stanset i hodehøyde der jeg satt. den stirra litt og lukta litt på meg før den pilte opp igjen.

nå imorges var det lite aktivitet. får se iløpet av dagen om det blir et drev til før kveldposterinen

Link to comment
Share on other sites

I år lader jeg med Hornady GMX. Den eneste homogene kule jeg ikke har prøvd på elg enda. Har skutt elg med de aller fleste komersilelle varianter i cal.30. Frem til nå har Nosler 150gr E-tip vært en soleklar favoritt.

Men tendensene til GMX kan tyde på at den ikke er noe særlig dårligere.

 

Denne oksen ble skutt på skrå inn forfra i bog og ut bak neste, der kulen stoppet ytterst i skinnet. Patron: 308 Win. Avstand ca 65-70m. Utgangshastighet 830 m/s. Den gikk rett i bakken.

DSC_0737.jpg

DSC_0740.jpg

DSC_0745.jpg

For tidlig å konkludere noe enda med GMX`n, men vi har 7 dyr til på kvoten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje ikke så mye å skryte av det her, men elgkalven, med 65 kg slaktevekt, er min aller første elg! :D

 

20141008_105253_zpsc277a143.jpg

 

Fikk skudd på den på ca 30 meters hold, faktisk i mer eller mindre rusletempo, etter tre timer i los som hadde gått over store deler av terrenget og som hadde sirklet rundt tre andre poster først, uten at de andre kom til skudd. Kalv og ku kom etter hvert frem fra et kratt, rett mot meg før de vinklet av og ruslet sakte. Kan vel ikke huske å ha hatt høyere puls noen gang, så jeg brukte litt vel lang tid på å sikte og passe på at ingen hunder var rundt kalven. Litt utur at kalven vinklet litt ned og vekk fra meg akkurat i det jeg skulle trekke av, så den streifet vomma og gikk ut av lungen på andre siden. Så ingen tegn på treff, men femti meter inni krattet rett på nedsiden, ble det stopp. Jeg fikk gå på losen og der fikk jeg se ku og kalv stod ved hverandre. Kua stakk, mens kalven stod igjen, ustø. Fikk satt et skudd til på den, og da ruslet den ti, femten meter før den segnet om. Ikke et skudd jeg er stolt av, og jeg ble veldig overrasket over at den bare økte på videre uten egentlig tegn på treff. Trodde jeg hadde bommet... Det hadde vært pinlig på det holdet...

 

Det har ellers vært en fantastisk jaktuke, med utrolig mye spenning og flotte situasjoner. Vi har brukt jämthunder, hunder som er helt vanvittig gode. Fire elger har gått i bakken, to kalver, ei ku og en piggokse. Dette var kvota vår, men vi får kvige/liten ku som tilleggsdyr, så vi har litt mer spenning i vente. Tre av de fire elgene har for øvrig falt for hundekar i los. Den jeg skjøt var den eneste fra post, faktisk. Hunden til høyre er vel noe av en legende med tanke på elgjakt... Hører også at denne brukes til bjørnejakt og villsvinjakt i Sverige og. Den andre er ei tispe som en annen hundekar har. Utrolig potensiale i denne og. I tillegg har vi brukt en tredje som omtrent er som "sjefen". Det er ikke spennende om det skjer noe, men når. De to siste dagene har det gått fra tjue sekunder til fem minutter før losen har jallet i skogen. Helt utrolig artig. :-)

 

Uansett, selv om jeg ikke helt likte skytingen min, kan jeg omsider kalle meg "ordentlig" elgjeger. Begynte med dette i fjor, da uten resultat for min del, men nå er man i gang. :-)

 

Bruker for øvrig en Browning X-bolt Hunter LH (links) i .308, med en Zeiss Victory 2,5-10x50 og en Hausken JD228 på. Kula er Hornady GMX 150 grs. For øvrig skjøt en av jaktkompisene piggeren med samme kula, ladet av meg, og restvekta var 147 av 150 grs. 98 % er greit... Plasttuppen var borte, og det er vel ca 3 grs, vil jeg anta.

Link to comment
Share on other sites

Mitt andre år som elgjeger! Turen gikk til nord med svigers, nærheten av Bodø!

 

IMG_5154_zpscc04a3cf.jpg

Toppen av dalen hvor ene drevet går!

 

Vi hadde kalv, ungdyr og okse på kvota.

Første dagen, ku+2 kalver på 40m. Fikk ikke børsa frem i tide (vi var på vei til lunch).

Litt senere på dagen er jeg en av driverne, da jeg får høre på radioen at ku + 1 kalv er på vei mot meg. Jeg står inne i tetteste plantefeltet av gammelgran, jeg hadde åpninger på 30-90, og planlegger hvor jeg skal kunne klare å skyte hvis de kommer frem. Og jaggu komme de, i helt greit tempo, følger kua for å se om åpningen jeg har sett meg ut er ok å skyte i, ja! Så kalven, legger meg litt fremfor, og Pang! 40 m ifra meg. Den vinkler rett imot meg, når den er 4 m ifra meg tørr jeg ikke vente lenger, skudd nr to forfra skrått ut. Den tatt 1 m ifra meg! Dobbel lunge + klyvd hjerte på første skudd. Slaktevekt 90 kg

 

IMG_5177_zpsb6e07572.jpg

 

IMG_5180_zps9505464d.jpg

 

Dag 3 av jakta har jeg okse, ku og kalv på 350 m, de løp ut av valdet.

Omposterer og jeg skal drive igjen. Stort terreng og langt å gå, så vi venter over 1 time før vi kan starte drevet.

På vei ned mot samme plantefeil reiser det seg en kvige 70m ifra, hun hadde lagt seg i dagleie. Elg nr to er et faktum. Felt av - inn bog, lungene, og ut bog. Den løp når jeg skjøt. Valgte å skyte en gang til, og treninga på løpende elg har vist seg å hjelpe. La meg godt forran, og litt høyt, da ramla den på skudd nr to. slaktevekt 150 kg

 

IMG_5250_zps945694a4.jpg

 

 

Mens vi flådde (det er nasjonalpark så elgen bæres ut i sekk) hører vi på radioen at det er ku og okse på vei nedover lia, jeg og svigers går hver vår vei. og 120 m ifra meg ser jeg svigers hoppe til, da får han en fin 10tagger. slaktevekt 250 kg

 

IMG_5255_zps27806662.jpg

 

Til tirsdag er det jakt her i østfold igjen. Så får vi se hva resultatene blir da:)

 

Elgene ble skutt med billigrifla Marlin xl7, Barnes ttsx 168. Og en Burris Four x 3-12 56m/lys. Burrisen er jeg utrolig fornøyd med til den prisen (jeg fikk den til halv pris på finn, ny fra eske).

Link to comment
Share on other sites

Vi har igjen 2 av 8 dyr. Kvota vår består av 2okser, 1piggokse, 1kvige/kalv, 3kalver, 1voksen ku. Har igjen kvige/kalv og voksen ku. Har vært lite med elg i skogen i år, men i helga løsnet det skikkelig! 2elger på fredag og 1elg på lørdag. På søndag var det så stygt vær, så vi jaktet ikke mer enn et støkk.

Link to comment
Share on other sites

Har etter to ukers fri kommet meg hjem fra skogen og tilbake til jobb.

 

Startet jakta hjemme 5. oktober, og jeg er så heldig at jeg er med på to forskjellige terreng. På det minste terrenget med kvote på fem dyr er jeg hundefører, og på det andre terrenget med kvote på seksten sitter jeg på post og går med hund omtrent annenhver dag.

 

Første dagen av jakta skjøt jeg en kalv for jämthunden min. Losen løsnet og kom imot meg da jeg stilte innpå, og jeg fikk skutt en enslig kalv.

 

Dag to av jakta skjøt jeg ei kvige for hunden til en annen hundekar på laget.

 

Tredje dagen skjøt jeg en kalv etter en times stålos for min egen hund. Slike situasjoner er alltid like spennende, det er selve motivasjonskraften for min del.

 

Siste dagen på det lille terrenget skyter jeg ei ku for en annen manns hund mens jeg selv går med hunden i bånd, og dermed var jakta over.

 

På det andre terrenget skjøt jeg ei kvige som postkar en morgen med masse snø i lufta, utover det fikk jeg sett en del elg både på post og som hundkar. Flere skuddmuligheter bydde seg ikke, men jakta har til nå vært bra og det er en drøss med muligheter igjen. Fire dyr gjenstår på kvota, to okser og to kalver. Det er bare å glede seg til fortsettelsen!

 

Samtlige elger er skutt med .300 Winchester Magnum og 165grs Hornady GMX. Har ikke kronografert ladningene, men etter tabellen skal de ligge et sted mellom 910-930ms. Slaktene ser ut til å bli fine, og jeg har til tross for fem klokkeklare bogskudd enda ikke funnet igjen ei eneste kule. Skuddavstandene har vært fra 10 til 200 meter.

 

Nye tak til helga :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...