Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

oi.. herlig att du har oppservert grågås på frøya, da er det vel ikke lenge før den er på nord vestlande der jeg jakter heller:) vet iallefall att dei første flokkene er kommet til sverige allereie:)

regner med vi starte den helga før påske:)

GLEDER MEG :D

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe om skadeløyve på gås på lovdata.

Noen som kan peke i hvilken retning jeg bør henvende meg for å få delta på noe slikt?

Er fersk og ivrig jeger! Bor på sunnmøre og kort avstand til øyene der grågåsa dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fikk nettopp vite at skadefellingsløyvene er i boks. Så om et par dager blir det gåsejakt. Smyging med rifle m/tofot. Kjørte forbi området i går ettermiddag, og såg en del gås da. Både innpå atlegene og på sjøen.

Gleder meg! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er varslet om at det vil komme innstramming på praksis med skadefellinger i løpet av kort tid. Årsaken er at tillatelse til skadefelling har blitt "utnyttet" til å leie ut jakt på vanlig måte, og at skadefellingene ikke har hatt spesielt preg av å være skadefellinger men heller en utvidelse av jakttida...

 

Å bruke lokkegås på skadefelling undergraver egentlig systemet. Blir litt som "lille lulle", kopplammet som ble satt ut som levende åte for å skyte bjørn i nødverge. Forøvrig norgeshistoriens best bevoktede kopplam...

 

Dette gjelder forøvrig ikke bare gåsjakt, men det er kanskje der (og delvis med tidligjakt på hjort) at det har vært mest åpenbart at skadefellingene har vært brukt til å åpne for en vanlig jakt.

 

Angående den ordinære gåsjakta til høsten, kommer jeg nettopp fra styresmøte i grunneierlaget og vi er i allefall innstilt på å videreføre årets ordning her oppe, med salg av døgnkort og gratis utlån av bulvaner. Så får vi håpe at kortnebbgåsa velger å møte opp i år (i fjor hadde vi flere lokkegjess enn det landa gås i området totalt...).

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jibrag! Skadegås bør kun skytes der den gjør skade, på eller i lufta i den hensikt å lande på åkeren de beiter spirer på. Har og fått tilbud om å felle skadegås, og spurte hvor/hvilke åkre de gjorde mest skade. Grunneieren ble rar i ansiktet og spurte litt grøtete om det spilte noen rolle hvor gåsa ble skutt, så lenge den ble skutt!? For han kunne jeg jakte hvor jeg ville, gjerne på hekkeplassen om så...

Link to comment
Share on other sites

:) ja vi drar i morra tidlig på jakt:) har fått ordnet oss lokkefugler å lokkerfløyte å blinds så no er det i gang:)

Gleder meg som en liten unge:)

 

lokkefugler på skadefellingsjakt :shock::shock::shock:

 

Det er så genialt påkommet! (Om vi ikke har skadegås, kan vi jo alltids lokke til oss noen........) :D:D

Link to comment
Share on other sites

Bare for å klargjøre litt standpunkt her - jeg er altså ikke kritisk til de som søker skadefelling, eller de som deltar på skadefellingsjakt. Jeg er litt skeptisk til måten det blir gjort på, ettersom det kan tyde på at gjennomføringa av skadefelling vil føre til en innskjerping av ordningen.

 

Jeg er overbevist om at det ville vært riktig å åpne for skadefelling av kortnebbgås på våren, blant annet fordi det kan synes som om høstjakta blir alt for ineffektiv. Og fordi Nederlenderne har funnet ut at de har så mye gås at de heller fanger den inn i fangstnett, stapper den i containere, gasser de ihjel og sender alt til destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Grunneierne som har søkt og fått innvilget sine skadefellingsløyver her har et seriøst problem med grågåsa. Veldig mye skit forringer kvaliteten på foret og for ikke å snakke om avlingstapet som gåsa påfører bøndene.

 

Jeg har ikke vansker med å forstå grunneiere som ønsker gåsa vekk. At jeg i tillegg får jakte på gjessene er bare en bonus for meg personlig. Da på unggjess og ikke gjess som har dannet par.

Link to comment
Share on other sites

Grunneierne som har søkt og fått innvilget sine skadefellingsløyver her har et seriøst problem med grågåsa.

 

Ja, som sagt har jeg full forståelse for dette - har flere her i området som har dokumentert 70% avlingstap på førsteslåtten, og med noen hundre mål gras blir det fort kostnader for innkjøp av ekstra fôr på ganske mange titusener...

Link to comment
Share on other sites

Fikk løyve på noen skadegjess selv i dag. Blir spennede å se hvordan det går. Har sett ein god del her alt. Men Uttaket blir krevende. Smarte fugler som har en uvane til å oppholde seg på steder der det ikke er egnet for skyting med tanke på bakgrunn. Selv bruker jeg kun rifle til denne jakta, har vist seg å funke veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Gåsetrekket er ihvertfall igang, i løpet av en halvtimes tur med hunden nå i morges passerte 200-250 gjess over oss. 2-3 digre ploger og et jevnt renn medsmåflokker på 6-7-8fugl. God underholdning å sitte å følge med flokkene, dyktige flygeledere der (en og annen Spantax innimellom da..)

Hørte jevnt med kakkling i går ettermiddag også.

Link to comment
Share on other sites

Skaut 3 stykk på smygjakt på sist fredag :)

tok ei gås på 200meter :)

 

er ingen erfaren jeger.. faktisk helt fersk. men 200 meter på gås høres dristig langt ut til å være forsvarlig mtp human jakt. :?:

anbefalt max forsvarlig avstand på store dyr som hjort og elg er vel 150 meter? og på så små dyr som gås enda mindre?. eller er jeg helt bak mål nå?

Jeg tror jeg hadde vert litt redd for skadeskyting på den avstanden.. :|

Link to comment
Share on other sites

200m på gåsa er noe jeg ser på som en helt vanlig avstand, har selv skutt gås på 300m med .243win.

Når fuglene sitter laaaangt inne på ett åpent beite er det mer eller mindre umulig å komme nærmere.... med mindre en har "ghillie-suit" og en halv dag å avse :wink:

 

Men såklart må en hver jeger kjenne sin egen begrensnig og ikke løsne skudd på avstander en ikke behersker. Prøv på skytebana først, en gyllen regel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde vert litt redd for skadeskyting på den avstanden.. :|

 

Høres kanskje litt kynisk ut, men skadeskyting på gås er mindre problematisk enn på f.eks rådyr, elg eller rev for den del. Rett og slett fordi det skal mindre skade til før gåsa er så redusert at den ikke kommer seg på vingene - og da er ettersøket forholdsvis enkelt. I motsetning til f.eks et rådyr, som dundrer i vei og gjemmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden dette her men jakter selv på Jæren.Her overvintrer hvert år fleire hundre gjess med store beiteskader som resultat.i l tillegg har grågåsa begynt å ruge her nede dei siste 10 åra.Var på ein holme sist veke og fant 12 reir med 4 til 9 egg i. Ikkje løye der er møje gås.Så her det bare å jakte folkens.

Link to comment
Share on other sites

Så (hørte) på Dagsrevyen at DN vil at tillatelser for skadefelling av gås skal skjerpes inn... Fordi det begynner å bære mer preg av regulær jakt, høyere uttak enn beregnet, og ikke nødvendigvis uttak av gås som gjør skade (hvis jeg hørte alt riktig i bakgrunnen her).

 

Jegere og grunneiere gjør ris til egen bak...

Link to comment
Share on other sites

Så ble det gåsebiff på meg i dag. Fikk kun skutt en fugl. Fikk også erfare at mantel på gås ikke er å foretrekke. Skuddet satt fint men gåsa klarte å komme seg ein 30-40 m fra skuddstedet, noe som førte til vading i sørpe og is.. svært ubehaglig.... ER hvertfall i gang, og nå kan jeg høre gåsa ligger i vannet og skriker.. for håpe de ligger på rett sted i morgen!

Link to comment
Share on other sites

Var å besøkte en bonde på Rennesøy i Rogaland som var plaget av at det kom store mengder gås som satte seg og dreit og ødela beite hans. Da vi gikk nedover mot sjøen lettet sikkert 25-30 gjess med en gang, og da vi kom ned til ein steingard lettet 5-10 stk på 10 meter. Hvordan kan jeg hjelpe bonden til å få skadeløyve osv. Hvem skal kontaktes ect ect. Frustrerende å se den stakkars bonden lide på denne måten, og jeg føler jeg må hjeøpe han :D

Link to comment
Share on other sites

Skaut 3 stykk på smygjakt på sist fredag :)

tok ei gås på 200meter :)

 

Meget bra Beech!

Må si jeg er ikke så rent lite misunnelig, siden jakta i Finnmark starter først 21. august. Der jeg har mine jaktmarker er det fint lite bønder å ty til i nødens stund :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, er ikke særlig "gåse kyndig" og de spratt opp ganske fort. Kan ha vært grågås eller kortnebbgås. Så ikke skikkelig, og er som nevnt ikke særlig kyndig på det området heller

 

Grågås søker du om til kommunen, kortnebb til fylket. Sistnevnte tror jeg egentlig bare du kan glemme - her oppe har de i allefall vært veldig negative, og henvist til høstjakta til tross for store skader på innmark.

 

Men hvis du tenker å søke, anbefaler jeg egentlig at du sjekker opp hvilken art det er først, så du vet hva du skal søke på... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var enda en dag på gåsejakt slutt, etter nesten utallige skuddmuligheter, og ELENDIG skyting, klarte jeg å skyte 2 gås i dette nydlige påskeværet! Ikke værst meg knallblå himmel, tskjortevær og null vind :)

Eneste var at gåsa begynnte å bli veldig veldig var..

:D

Link to comment
Share on other sites

Gås går i klassen hardskutt på linje med tiur, rev og rådyr, så i gamle dager brukte jeg bly norsk nr 2-4. Jeg prøvde stål i en periode, men det funka bare på max 15-20 meter, str. 1-2-hagl. Det beste jeg har prøvd og som jeg gjerne anbefaler er Hevi-Shot str 3-4 norsk. 12/70 er raske og har mer enn kraftige nok ladninger. Det legger gåsa flat ennå mer effektivt enn bly gjorde. Tilsvarende materialtunge hagl vil gjøre jobben også. Jeg synes ikke man skal kompromisse og klage på pris (javisst er de dyre), det er viktigere å felle gåsa effektivt. Og så trenger man kanskje bare én patron istedet for to med vismuth, og da har du samme kostnad på den gåsa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte for en god stund siden, at det muligens skulle bli åpnet for vårjakt på gås i Nord-Trøndelag...

Noen som vet noe om dette?

 

Ellers andre forslag på mulighet for gåsjakt er meget mottakelige.

Og da helst i Trøndelag... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...