Jump to content

Klikkpatron bare tull................


bjobr

Recommended Posts

det går en teori på at man ikke skal tørrklikke salongrifler(noen modeller) da stiften kan slå i kammeråpningen og stuke den litt. ellers påstår noen at man kan få brudd i tennstift på senterfyrte våpen. teorien på det er at stiften ikke møter motstand fra knallpærla og dermed slår med full kraft i "ingenting", dvs den slår mot støtbunn(fra innsiden) og blir kortere/får brudd. men en ekstra tennstift er vel billigere en klikkpatroner som slites ut med en gang...

Link to comment
Share on other sites

Så langt har jeg hørt at man ikke skal tørrklikke med pistol, men enkelte er laget slik at man ikke skal bruke noe som helst i kammeret ved tørrklikking. F.eks Feinwerkbau AW93.

Du må skille mellom randtenningspatroner og senter tente patroner. På sentertente så støter tennstiften mot ingenting og bryster mere inni sitt eget tennstiftkammer for å si det slik.

 

På 22 LR (som er AW93) så 'kan' tenstiften slå i enden på kammeret og bli ødelagt når det ikke er en patron å bryste mot. Mest sannsynleg så gjør den ikke det på AW93, men i og med at det kan vere våpentype avhengigt, så kan man ikke si annet en man bør ha en klikkpatron på alt som har randtenning og det er spesielt viktigt på 22 LR våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...ja, forskjellen er ett ord på engelsk som kanskje ikke er godt gjennomtenkt.

Er det ikke tyskere som skriver engelsk......Jeg ville heller tro dem mente:

 

Dry-firing "can" be practised without buffer cartridge. The firing pin is layed out in a way that firing pin point does not hit the barrel.

 

Det henger mere sammen med setning 2. Det høres ikke mye logisk ut at man ikke kan ha en propp eller dummy sittende der. Men det er likevel all honør til Feinwerkbau at dem opplyser at konstruksjonen er slik at firing pin ikke treffer løpet. Det gjør jo ting enklere og man kan klikke ivei med 'akkurat denne', så får man ta forbehold på andre til man vet hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Ethvert våpen med senteranslag på patron kan klikkes med uten å gjøre skade, det vil også si alle 22” våpen ikke bør klikkes med da tennstifthode stukes over tid og blir flat og kortere som igjen før eller siden fører til klikk. Oftest koster ikke denne delen stort og mye god tørrtrening kan gjennomføres før klikker inntreffer, Valgets kvaler. (Ha en ekstra tennstift på lager og kjør i vei)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med tørrklikking med tomt kammer på Sig Sauer X-six?

Reglementet i PPC krever at du skal ta avtrekk på tomt kammer etter siste skudd og som kjent er Sig førstevalget til mange utøvere. Det har nok blitt noen tusen tørrklikk med tiden, og ingen synlige eller funksjonelle skader er observert eller rapportert.

Sig Sauer sier at "du skal følge instruksene i manualen", men der står det ingenting om tørrklikking. X-Six'en er et veldig fint våpen verdt å ta godt vare på. Hvorfor tørrklikke unødvendig? Om det ikke er direkte skadelig, er det ei heller positivt.

Link to comment
Share on other sites

Er klikkpatron bare tull, kan en like godt bare klikke på tomt kammer???? :shock::shock::shock:

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg i alle år har tørrtrent med tomt kammer uten at noe har tatt skade, har jeg bare hatt flaks????

 

Salongrifler bør ikke klikkes med på tomt kammer. Selv om de fleste er justert fra fabrikk, så kan slitasje gjøre at nåla når fram til pipa. Haglgevær, især brekkvåpen bør ikke klikkes med uten klikkpatroner. Sjokket når nåla møter anslaget kan gjøre at den brekker. Dette er eksempler der jeg har sett reparasjonsbehov etter klikking.

For alle andre våpen vil jeg si - tja ........ . Hvis da ikke produsenten garanterer selvfølgelig :|

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke Kongen nytten av bruken av tørrklikk ???

Selvsagt ikke, ganske enkelt fordi det ikke er noen som helst nytte. Det er bare gammel overtro som enkelte har arvet uten å vite hvorfor på lik linje med andre dumme ting man gjerne kopierer andre på.

Nå gjaldt mitt innlegg spesifikt Sig Sauer X-Six som er en forseggjort konkurransemaskin og koster deretter. Hvis man på død og liv må tørrklikke (rettere sagt tror man må tørrklikke) er det bedre å stikke innom en velassortert leketøysforretning å kjøpe en kruttlapp-pistol uten kruttlapper.

Ønsker man å bli en god skytter, trener man med ammunisjon. Tørrklikk blir som å sitte inne i bilen i garasjen og tråkke for harde livet på brems & clutch mens man ratter febrilsk - blir du en bedre sjåfør da?

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke Kongen nytten av bruken av tørrklikk ???

Selvsagt ikke, ganske enkelt fordi det ikke er noen som helst nytte. Det er bare gammel overtro som enkelte har arvet uten å vite hvorfor på lik linje med andre dumme ting man gjerne kopierer andre på.

Nå gjaldt mitt innlegg spesifikt Sig Sauer X-Six som er en forseggjort konkurransemaskin og koster deretter. Hvis man på død og liv må tørrklikke (rettere sagt tror man må tørrklikke) er det bedre å stikke innom en velassortert leketøysforretning å kjøpe en kruttlapp-pistol uten kruttlapper.

Ønsker man å bli en god skytter, trener man med ammunisjon. Tørrklikk blir som å sitte inne i bilen i garasjen og tråkke for harde livet på brems & clutch mens man ratter febrilsk - blir du en bedre sjåfør da?

 

 

"Selvsagt ikke, ganske enkelt fordi det ikke er noen som helst nytte."

 

Du verken ser og kjenner da heller ikke til nytten av tørravtrekk og hadde du noen gang bedrevet presisjonsskyting så hadde du nok hatt kjennskap til denne meget nyttige treningsformen.

Link to comment
Share on other sites

Joda, klart man blir bedre til å skyte hvis man heller bruker verdifull treningstid til å late som man skyter.......det er jo genialt! Akkurat som:

 

Hvis man vil bli best i formel 1, tren med Ola-bil.

Hvis man vil vinne tour de France, tren med trehjulssykkel.

Hvis man vil bli rik, plukk kongler.

Hvis man vil bli best i styrkeløft, tren på å løfte ballonger.

Hvis man vil bli en bærka alkoholiker, tren på å drikke vann.

Hvis man vil lage barn, tren med høyrehånda.

Hvis man vil seile jorda rundt, spikk en barkebåt.

 

Kunne laget en lang, lang liste over geniale tiltak, men nå ble jeg så veldig trøtt. Hei, jeg later som jeg sover litt, så blir jeg nok uthvilt og kan straks fortsette på listen.......

Link to comment
Share on other sites

At avtrekkstrening på tomt kammer er lurt, det vet alle.

 

Men får man bedre treningseffekt av å klikke enn av f.eks å skyte med 22LR?

 

Det er noen kjennsgjerninger man ikke kommer utenom; man blir god i det man trener på. Gidder ikke å gå i dybden på dette, men det er i alle fall rimelig godt dokumentert gjennom forskjellige prosjekter i regi av Olympiatoppen. Overført til skyting gjelder altså:

 

Trener man på tørrklikking, kan man etter en tid bli veldig god til å tørrklikke - kanskje verdensmester hvis man virkelig tørrklikker målbevisst og dedikert.

 

Trener man med .22 kan man bli veldig god til å skyte .22.

 

Ønsker man å bli god til å skyte med andre våpen (f. eks Sig Sauer X-Six nevnt tidligere i tråden), må man trene med den; og akkurat den, med skudd.

Litt basistrening har du sikkert i sekken hvis du har tørrklikket / trent med .22, men det holder rett og slett ikke for å bli god.

 

Uansett hvor mange nyttårsraketter du skyter opp er du ingen astronaut!

 

Hva er vitsen med å tulle & tøyse så veldig som enkelte har en iboende trang til? Kvalitetstrening er i de fleste tilfeller et mye bedre alternativ enn mengdetrening, så mitt klare råd er å droppe vissvasset og fokusere på "core business".

Link to comment
Share on other sites

Vår ærede Monark på forumet her har nok rett i at skal man bli god og skyte så er det skuddtrening med våpenet som gjelder, ellers så er det nok en del myter når det gjelder "tørrklikk"

Har selv fått knekt 3 tennstifter på hagle ved "tørrklikk/nedspenning" og i pistolklubben så har det blitt en del skader på klubbvåpen pga. "tørrklikk"

Link to comment
Share on other sites

Her gjelder Ole Brum regelen.

Jatakk, begge deler.

Siktebilde og tørravtrekk er et viktig supplement i grunntrening.

Det er naturligvis trening med luft/ salong også så lenge det gjøres bevisst.

 

Tørrtrening muliggjør langt mer tid med våpenet for langt de fleste av oss. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

Når det gjelder våpenslitasje har jeg sett noen tilfeller av hanebrudd (Webley), oppstuket tennstempelkanal (belgisk hagle), oppstuket kammer på .22 (Jennings) og tennstempelbrudd(Baikal IJ-43). Dette har uten unntak vært på gamle/billige/lett bygde våpen. Ha titusenvis tørrklikk i Glock bl.annet og ingen problemer der. Men i en FireStar røyk tennstempelsikringen etter ca ett år og ungefær 1000 skudd. Antall tørrklikk var større enn antall skudd. Sikringen røyk ved tørrklikk, men om det, eller generell spansk kvalitet var årsaken vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Visst folk ikke har bedre fore enn å skrive komentarer om trolling (som i seg selv har utvikklet seg til trolling / mobbing, eller i det minste spam), foreslår jeg at de heller leser det andre skriver om temaet.

 

Forøvrig har forumkongen fulstendig rett i sine uttalelser angående tørrklikking kontra kvalitetstrening med amo (merk ordet kvalitetstrening, som innebærer fullt fokus på pust, siktebilde, og avtrekk m/m. Og ikke å slenge i vei x antall skudd mot skivene).

 

Dog tar han ikke med i uttalelsen at man oppnår bevislige fordeler med klikktrening i form av bedret muskelminne etc. Som supplering til (ikke erstattning av) trening med amo.

 

Kort sagt, klikktrening for å bedre/vedlikeholde muskelminnet mellom øktene på skytebanen (for å forsterke det man trener på der). Og Kvalitetstrening på skytebanen er betydelig bedre sammen enn hver for seg (dog, om man må velge, er kvalitetstrening på skytebanen klart viktigst).

 

Klikktrening for å drive klikktrening har lite for seg, man må ha ett mål og noe man ønsker å jobbe inn i muskelminnet. Dette kan ikke oppnås uten at man trener bevist på de samme tingene på skytebanen, slik at man har klart for seg hva det er man repeterer (viss ikke kan man gjøre vondt verre med å trene inn uvaner).

 

Dette tror jeg de fleste er rimelig samstemte på.

Link to comment
Share on other sites

foreslår jeg at de heller leser

Jeg foreslår at folk leser hva trådstarter SPØR om!

I første innlegg og i overskriften er spørsmålet altså om klikkpatron er nødvendig eller ikke! Har dere ikke peiling så finn på noe annet enn å begynne å diskutere alt annet....

 

Min mening om dette med klikkpatroner er at det er bare tull ja. I alle moderne våpen er det tatt høyde for tørrklikking. Hvis det finnes unntak har produsent garantert advart mot dette.

Du vil finne ut at våpenbrudd (nesten uten unntak?) alltid skjer i en konkuranse! Dette er dokumentert i Murphy's lov. :) (http://en.wikipedia.org/wiki/Murphy's_law)

Link to comment
Share on other sites

“Jeg foreslår at folk leser hva trådstarter SPØR om!

I første innlegg og i overskriften er spørsmålet altså om klikkpatron er nødvendig eller ikke! Har dere ikke peiling så finn på noe annet enn å begynne å diskutere alt annet....”

 

Ikke uvanlig å se tråder som tar opptil flere sidespor fra trådens tema for igjen å komme tilbake på rett spor. Dette kan oppfattes som å stjele tråden, men disse sidesporene kan også være berikende, lærerikt og interessante for noen. En forums diskusjon der ikke samtalen føres face to face kan ofte også føre til misforståelser der stemmebruken ikke oppfattes og heller ikke den tiltenkte mente ironien alltid vil bli oppfattet likt av oss med det skrivende ord.

Tro ikke vi skal bekymre oss over dette litt utenomsnakket.

Link to comment
Share on other sites

Supert Woff, da klikker jeg i vei mot blinken jeg har på "gutterommet", konkluderer at det ikke gjør store skade på våpen :D Og om nålen skulle ta skade, så koster ikke den stort mer enn en neve med klikkpatroner :shock: Samtidig fryder jeg meg over alle sidespor, som for så vidt er interessant og samtidig underholdende ;) Kanon med dette forumet, det beriker hele sporten vi bedriver :D

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg er absolutt enig med deg i at diskusjoner på siden av temaet du spør om er lærerrikt og bra, men når vi har noen som absolutt skal lage diskusjonen om til en trolle / krangletråd mener jeg det er rett å si ifra!

 

Over til temaet: Jeg har holdt på med pistol / revolver i over 30 år, og jeg klikker ofte med alle mine våpen. Jeg har ALDRI hatt noe problem med noen av våpnene på grunn av klikkingen og jeg har fortsatt til gode å oppleve knekt tennål. Som sagt skjer dette som regel i konkuranser, så for å unngå våpenproblemer trenger du jo bare å holde deg unna konkuransene da! Hehe!

Kos deg med å trene avtrekk du! (Jeg for min del tar gjerne ei treningsøkt i godstolen når det er politiske debatter på tv'n.. :P )

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tydeligvis alene om å ha opplevd brudd i tennstempelet pga mye tørrklikking.

 

Ikke var det noen bagatell å fikse heller. Bruddet ble oppdaget da jeg skulle skyte en trafikkskadet hjort...., og passet ganske dårlig. Dessuten var jeg 60 mil hjemmefra, og 15 mil unna nærmeste våpenbutikk. De hadde ikke tennstempel på lager, men lot meg låne et fra et våpen i hylla. (Våpenloftet i Førde: Tusen takk)

 

Børsa var en Blaser R93. Jeg klikker ikke så mye mer nå (jeg skyter med 22LR i hagen istedenfor), og når jeg klikker bruker jeg klikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

22 L.R:

Hvorfor kan ikke den enkelte legge et sigarettpapir mellom sluttstykket og løpet og ta et tørrklikk.

Er det tydelige tegn på papiret at nåla har vært i papiret, så kan man vere rimelig sikker på at

den butter i løpet.

 

Den som da føler seg bekvem med at man stuker tuppen, kan jo bare forsette med å stuke den

til den kanskje blir ødelagt, og dem som ser at det ikke er kontakt, dem er jo rimelig trygge og kan

klikke desperat videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...