Jump to content

Skarpskytter, sniper, snikskytter?


mig16

Recommended Posts

Ser at når norske media omtaler militært personell som har spesialisert seg på langholdsskyting som hhv. skarpskytter, sniper, snikskytter. De to første uttrykkene stammer fra USA. Skarpskytter er utledet av 'sharpshooter' og sikter såvidt jeg vet til 1850-tallets treffsikre Sharps-rifler og styrker som hadde spesialisert seg på langholdsskyting med disse. Altså at en 'sharpshooter' var en soldat som hadde en Sharps rifle, og var god til å bruke den :-). Sniper stammer visstnok fra jegermiljøet og jakt på sniper, en slags bekkasin-fugleart, som var små og vanskelige å treffe. Hvis du var en god 'sniper' medførte det sikkert at du ofte spiste bekkasiner til middag :-).

 

Snikskytter synes jeg blir for negativt ladet. Det høres nesten ut som ulovlig jakt eller noe sånt, altså 'poaching' eller 'poacher' på engelsk, selv om vi ikke bruker det engelske uttrykket.

 

Alle disse blir litt feil, og journalister bruker de om hverandre. Hva sier man i Forsvaret? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske det var en forskjell på skarpskytter i et lag med andre og skytter (evt med observatør), type fjernoppklaring?

 

To veldig forskjellige ting å spesialisere seg på å ta ut mål på lengre hold i ildkamp og det å ligge på lang avstand å ta ut enkeltmål.

 

Apropos det, ny rekord fra en canadier nå, 3400 meter... Og med en rifle som ser så plain ut at tacticoolgjengen blir flaue ;)

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Tyskerene hadde "Scharfschützen-verband" allerede på 1600-tallet - de er iallefall dokumenterte i de aller første 1700-årene. Det var noe ala skytterlagene her, eller et sted mellom DFS og HV. Det er nevnt diverse ""Scharfschützen"-wtf-avdelinger i alle småkrigene preussere, tyrolere, habsburgere og hva de nå ikke kalte seg - utover 1700-tallet. 100 år før Christian Sharps ble født, og 150 år før han begynte å lage rifler i noe omfang.

Ordet "skarpskytter" kommer derfor ganske sikkert fra tyske "Scharfschützen", som omhandler disse tidlige geværkompanier - utstyrt med rifler istedenfor musketter. Sharps har nok lite med saken å gjøre.

 

Med en gang du steger ned på 1600-tallet, så er det så lenge siden, at iallefall både Italia, Skottland og jeg mener England, hadde bueskytterkompanier ennå - Slaget ved Tippermuir i 1644 er vel siste gang en så pil og bue i stor skala i strid. Snaue 50 år etterpå har Tyrolerne egne skarpskyttere med rifle.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Tyskerene hadde "Scharfschützen-verband" allerede på 1600-tallet - de er iallefall dokumenterte i de aller første 1700-årene. Det var noe ala skytterlagene her, eller et sted mellom DFS og HV. Det er nevnt diverse ""Scharfschützen"-wtf-avdelinger i alle småkrigene preussere, tyrolere, habsburgere og hva de nå ikke kalte seg - utover 1700-tallet. 100 år før Christian Sharps ble født, og 150 år før han begynte å lage rifler i noe omfang.

Ordet "skarpskytter" kommer derfor ganske sikkert fra tyske "Scharfschützen", som omhandler disse tidlige geværkompanier - utstyrt med rifler istedenfor musketter. Sharps har nok lite med saken å gjøre.

 

Med en gang du steger ned på 1600-tallet, så er det så lenge siden, at iallefall både Italia, Skottland og jeg mener England, hadde bueskytterkompanier ennå - Slaget ved Tippermuir i 1644 er vel siste gang en så pil og bue i stor skala i strid. Snaue 50 år etterpå har Tyrolerne egne skarpskyttere med rifle.

 

K

 Det var interessant info. Det med 'Sharpshooters' har jeg lest om på amerikanske fora, og de nevnte det såvidt jeg husker i et av de skyteprogrammene på Outdoor Channel. Amerikanerne tror jo at de er opphavet til alt :D;).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så da blir kanskje skarpskytter det korrekte norske uttrykket, i stedet for snikskytter, krypskytter, prikkskytter eller sniper :D.

Det har det aldri vært tvil om.

 

Se her f.eks. om hva de tysktalende drev med.

https://books.google.de/books?id=rjFiAAAAcAAJ&pg=PA219&lpg=PA219&dq=Scharfschützen+verband+1704&source=bl&ots=N_5Wbax1lk&sig=imaOi5xanRO9CYzpdUIWCnWRsM0&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwi9p4qn-tPUAhWnKJoKHdGqBNwQ6AEIKzAB#v=onepage&q&f=false

 

Vi skal huske at selv om amerikanerne liker å tro at de har oppfunnet alt som er, at tyskerne lagde rifler før engelskmennene hadde så mye som lagt kjølen til Mayflower, og de tyrolske skarpskytterene dukker opp like etter at de la Salle padlet ned Missisippi og erklærte Lousiana for fransk... Det er et ganske nytt land, Amerikas Forenklede Stater, om du ikke regner indianerne.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig uttrykket skarpskytter er litt merkelig ! For meg er det en henvisning til en som skyter med skarp ammunisjon, ikke nødvendigvis en som er veldig flink til å treffe en blink eller fiende på langt hold. Presisjonsskytter synes jeg er mer dekkende for det som i dag omtales som skarpskytter/snikskytter/prikkskytter etc.

Eller kanskje vi skal kalle det PSMKPLH ( Presisjon Skytter Med Kompetanse På Lange Hold.)  B|

Link to comment
Share on other sites

En skarpskytter, eller dedicated marksman, er en mann i laget som har som sin rolle å kunne levere presis ild på (litt) lengre hold enn resten, et slags supplement til MGen, eller gubben med 40mm GUR under børsa. Her kan vi fra AG3-tida se for oss at resten av laget hadde AG3, mens skarpskytteren hadde en MSG90 med altså samme kaliber og magasiner, men med større presisjonspotensiale og (mye) bedre sikter. Eventuelt kunne han ha en vanlig AG3 med optikk. Altså en ganske vanlig geværmann i infanterilaget med trening og utstyr for å levere (mer) presis ild på (litt) lengre hold enn resten. 

 

En sniper er en sniper. Opererer i mange land i makkerpar og er (som oftest) ikke en del av infanteripatruljen, men opererer selvstendig fra infanteripatruljen etter egne prosedyrer og oppdrag. 

 

En snikskytter=en snik som skyter på noen. Fortrinnsvis noen VI ikke vil han skal skyte på ;) Skarpskyttere og snipere fra "den andre siden" betegner vi gjerne i tabloidpressen og romaner med myke permer for snikskyttere.

Link to comment
Share on other sites

På det glade 80 tallet var jeg det som forsvaret da kalte skarpskytter. Det var som oyvind1 sier, en som hadde litt annet utstyr for å ha mulighet til å treffe mer presist på lengre hold. Jeg hadde den gang en mauser med dioptersikte og brukte vanlig NATO 7.62 ammo. 

Edited by SKO1338
Link to comment
Share on other sites

Jo, 417 er standard skarpskyttervåpen nå i dag. HK416S er en spesiell norsk modell, HK416N med annet forskjefte, kikkertsiktesats, Harristofot, korte magasiner, og N i HK416 på magasinhuset slås kryss over. S graveres på siden. Ikke i vanlig tjeneste, bare de som er spesielt satt opp og trente på dem

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...