Jump to content

Kan en skyte alene?


jjrckd

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes noe regelverk rundt det å skyte alene på skytebane? De fleste baner har i vedtektene sine (etter forslag fra DFS) at all organisert skyting skal foregå under ledelse av standplassleder. Den lokale skytebanen er godkjent for bruk de fleste dager hele året og det er enighet om at standplassledere kan bruke banen fritt innenfor de begrensninger gitt i reguleringsplan/godkjenning. Spørsmålet er altså om en standplassleder kan låse opp banen og gjennomføre uorganisert skytetrening på egenhånd eller finnes det et krav til at det må være minst 2 tilstede hvorav den ene er standplassleder? Tenker ikke på lokale vedtak men noe litt mer overordnet.

Pr. dags dato sliter både DFS skytterne og vi litt ivrige jegere med at "noen" har fått det for seg at det er et krav om standplassledelse gjelder uansett og at dette betyr at en ikke kan trene på egenhånd. Ingen av partene klarer å finne tungtveiende argumenter for at motparten tar feil.

 

Link to comment
Share on other sites

Det nærmeste jeg kommer er dette (fra DFS)

Sitat

Det skal alltid utpekes en standplassleder med ansvar for sikkerhet og skyteledelse når det foregår skyting i skytterlagets regi. Det er ikke tillatt å skyte alene uten standplassleder.

og dette:

Sitat

Ved faste treninger er skytterlagets styre ansvarlig for å utarbeide liste over ansvarlige skyteledere. De som står oppført på denne listen anses av styret å være kvalifisert for oppgaven. Ved skyting utenom oppsatt treninger utpekes ansvarlig skyteleder blant de som skal skyte.

Da det ikke er definert at en ikke kan skyte alene utenom oppsatte treningstider tolker jeg det dithen at så lenge en er kvalifisert så kan en være sin egen standplass/skyteleder. Er forøvrig redd for at dette ikke holder til å overbevise de (les: den) "flinkeste" i styret.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de sitatene er relevante i denne sammenhengen. Det operative begrepet her er "i skytterlagets regi". Dersom man, som medlem i skytterlaget, med kvalifisering som standplassleder, og tilgang til skytebanen ønsker å benytte den utenom oppsatte treninger, er dette ganske åpenbart ikke i skytterlagets regi, og med mindre skytterlaget har laget seg noen egne regler er det tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er forøvrig redd for at dette ikke holder til å overbevise de (les: den) "flinkeste" i styret.

Dersom styret i et skytterlag er så lite interessert i skyting at de ikke ønsker å kunne trene alene, eller behøver å overbevises om at man skal kunne skyte, så har dere feil styre, og bør vurdere et nytt ;)

 

K

Edited by M67
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang slik i Kongeriket at det som ikke er forbudt, er lovlig. Dere kan skyte aleine på banen så mye dere vil, helt til den som mener at dette er forbudt, kan fremvise en lovtekst eller regel fra forbund eller lag, som sier at det er forbudt å skyte aleine.

Du må imidlertid bruke banens godkjente standplasser og skivestativ med tilhørende kulefang. Dette er sansynligvis en del av Politiets godkjenning av skytebanen. Det er iallefall lurt å sette seg inn i godkjenninga av banen før bruk, slik at du ikke driver skyting som er i strid med denne.  

Ellers er det vel litt snodig at noen i et skytterlag ønsker å begrense bruken av skytebanen, for lagets egne medlemmer og dugnadsfolk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Står vel et lag fritt å vedta egne lokale bestemmelser så lenge disse ikke er I strid med offentlige eller forbundets regler.

Merkelig at et styre vedtar slikt. Er det kanskje slik at det har foregått "uryddig"  bruk av baneanlegget og man ikke ønsker å ta en evt konfrontasjon direkte, men heller vrir på en sentral bestemmelse om skyteledelse for å få bukt med dette?

Link to comment
Share on other sites

Bare for å avklare litt. Denne saken rammer i all hovedsak folk som sitter i styret og at det ikke er noe vedtak på at en ikke kan skyte alene. Problemet er at noen har tolket kravet om standplassleder ved organisert skyting dithen at banen ikke kan brukes utenfor oppsatte treningstider uten at en har en dedikert standplassleder. I mangel på gode motargumenter har denne tolkningen blitt gjeldende standard. Etter tilbakemeldinger i denne tråden er jeg sikker på at vi skal få avklart saken relativt kjapt.

 

Takker for gode tilbakemeldinger!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skytterlaget sin bane, skytterlaget sine regler tenker jeg.

Hvis baneinstruksen sier at det skal være standplassleder tilstede under skyting så må det være det.

Og finnes det uklarheter om hvilke oppgaver en standplassleder har må det opplyses om.

Selv tnker jeg at en standplassleder utover det å lede selve skytingen også skal følge med på nærområdet. Det kan f.eks dukke opp dyr, turgåere, syklister ol som det er viktig blir oppdaget raskt nok til å få stanset skyting. Det lar seg vanskelig kombinere med å ligge og skyte selv.

I tillegg finnes det skytterlag som mener det er nødvendig med minst to personer på standplass for å ivareta sikkerhet for hvernafre hvis noe skulle skje under skyting. Det finnes eksempler på hjerteinfarkt, hjerneblødning og skader ifm løpssprengning under skyting. Slikt er svært uheldig hvis man er alene. Jeg har forståelse for at skytterlag ønsker å forsikre seg mot at noen utsetter seg for noe slikt, og ingen andre er tilstede og kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Om en slik praksis hadde blitt gjennomført på de baner som jeg har mulighet for å bruke, vil det vært nære på at jeg hadde funnet på noe annet å holde på med. Iaf ville jeg ikke ofret et tresifret antall dugnadstimer hvert år. Heller null vil jeg tro, og heller betalt for obligatoriske skudd og oppskyting. Infarkt og slikt er heller ikke noe et skytterlag skal bekymre seg for.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Krav til Standplass leder, er vel i første rekke å ha en ansvarlig på banen, som kjenner regleverket, baneinstrukser og er kjent med både bane og utstyr, samt kan være ans. leder, når det er flere tilstede. Eks. fellestreninger. Er vel ikke mye behov for en leder, når det er kun en person tilstede. :)

De forskjellige lag og klubber håndterer kanskje dette litt ulikt. Men de fleste klubber jeg har kjent til (og kjenner), bruker å tilate rutinerte skyttere å trene aleine. Dette begrenses også ofte av hvem, som har tilgang til nøkkel/koder, på "låste" baner.

Link to comment
Share on other sites

 

De som har andledning til å skyte alene på Dfs sine baner, har som oftest noen år bak seg i skytterlaget og de er ofte svært dedikerte i sin interesse. Mange bruker veldig mange timer på banen og anlegget, og gjør ofte en stor innsats for at ting og detaljer skal være ship shape.  Nettopp det å ha egen nøkkel og kode til bane og anlegg, er et gode for mange skytterintereserte. Sikkerhet skal og må stå øverst for en hver skytter, det samme gjelder reglene for skytterlaget. Jeg ser ikke helt det store problemet med at, i de aller fleste tilfellene her, så er det garvede skytter ildsjeler som får dyrke og drive sin store interesse, de er vel unt det å kunne gå alene og skyte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Geco5 skrev:

ansvarlig

Dette er et nøkkelord, ikke alle ER det, Det samme er:

Sitat

kjenner regleverket, baneinstrukser og er kjent med både bane og utstyr,

Det er mange som stryker der også, enten på kunnskap, eller på evne og vilje.

Jeg ser ikke noe prinsipielt imot at en kan skyte alene, og jeg gjør det stadig vekk selv, men jeg har sett mange som jeg ikke ville latt skyte alene. Spesielt etter at Forsvaret ble "nedlagt", så ser vi mer og mer folk totalt uten forståelse for hvordan, og mot hva en bruker skytevåpen. Hvordan de håndteres, og hva konsekvensene kan være. Hva voksne folk kan finne på å skyte på, og i hvilken retning er helt utrolig - dette er nok mye av grunnen til at flere og flere skytterlag innfører/presiserer slike regler, og "låser" banene, så de kun kan brukes av betrodd personell, og på organiserte treninger.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv opplevd å være på et feltstevne hvor en hjerneblødning fikk et tragisk utfall for en annen deltaker på stevnet. Helt forståelig at enhver vil unngå noe slikt på egenorganisert skyting med lånt nøkkel - men slike ting kan skje om en er alene på jakt, på skytebanen, i bilen, på hytta, eller på joggetur. Jeg syns det blir trist dersom en skal "detaljstyre" slik at enhver form av egentrening blir umulig.

 

M67 har likevel et poeng, det er mange som ikke bør skyte alene, og også egentlig noen som ikke bør skyte i det hele tatt. Det kan vel gjøres så enkelt som at de ikke får låne nøkler ;)

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, M67 skrev:

Dette er et nøkkelord, ikke alle ER det, Det samme er:

Det er mange som stryker der også, enten på kunnskap, eller på evne og vilje.

Jeg ser ikke noe prinsipielt imot at en kan skyte alene, og jeg gjør det stadig vekk selv, men jeg har sett mange som jeg ikke ville latt skyte alene. Spesielt etter at Forsvaret ble "nedlagt", så ser vi mer og mer folk totalt uten forståelse for hvordan, og mot hva en bruker skytevåpen. Hvordan de håndteres, og hva konsekvensene kan være. Hva voksne folk kan finne på å skyte på, og i hvilken retning er helt utrolig - dette er nok mye av grunnen til at flere og flere skytterlag innfører/presiserer slike regler, og "låser" banene, så de kun kan brukes av betrodd personell, og på organiserte treninger.

 

K

Meget enig med deg M67! Betrodd personell er et veldig godt og dekkende ord! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 31.3.2017 den 0.33, M67 skrev:

Jeg ser ikke noe prinsipielt imot at en kan skyte alene, og jeg gjør det stadig vekk selv, men jeg har sett mange som jeg ikke ville latt skyte alene. Spesielt etter at Forsvaret ble "nedlagt", så ser vi mer og mer folk totalt uten forståelse for hvordan, og mot hva en bruker skytevåpen.

Er forsåvitt enig, i mye av det du skriver.  Men det er vel ingen klubber som tilater nybegynnere å bruke baneanlegget aleine og uten å kjenne nødvendig regelverk. Det har i alle fall vært et krav, i de klubbene jeg har vært og er medlem av.

At forsvarets folk (og politi) gjør våpenbehandling og skyting noe tryggere på banene, er jeg dypt ueling i. Ser jeg bort fra de som aldri har tatt i et våpen (nybegynnere), er det forsvarets folk som gjør meg mest nærvøs på baner. Kanskje spessielt på pistolbaner.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men det er vel ingen klubber som tilater nybegynnere å bruke baneanlegget aleine og uten å kjenne nødvendig regelverk

Nettopp. Men stort sett alle forventer å få det - selv rett fra jegerprøve/våpenbutikk. Og banen skal være "åpen" og de skal ikke løfte en finger for å oppnå det, kun komme for å skyte. Som et eksempel "åpnet" jeg banen vår i går - vi har ikke fast trening på denne årstida - for at jeg og noen rekruttskyttere, og et par andre skulle trene og verifisere foran et stevne vi skal på.

Jeg åpna alt alene, satte opp pappskiver med hjelp av ungene - ungene (10-12 åringer) løp forbi gjengen med et titalls ventende skyttere, såkalte "jegere" i skytterlagskretser (jeg liker ikke det ordet, men altså "ikke-reim og diopter-skyttere") og heiste rødflagget, ingen så ut til å å så mye som tenkt på at det skulle opp... blant annet. Ungene åpna også omtrent alle portene på standplass

Vel igang måtte jeg opptil flere ganger kommentere til folk som ikke overholdt sikkerhetsreglene mhp. bæring og peking bla. Og fortelle et par stk. at de ikke kunne skyte ute i det hvite på el.skivene for å se kulehullene sine... Og når vi jevnt var ferdig så forsvant alle, så ungene rydda standplass for det som var igjen av tomhylser og satte på plass monitorer og andre ting, og tok ned pappskivene, som de ikke engang hadde skutt på selv (det hadde jo andre gjort).  Folk må rett og slett skjerpe seg.

Av de 10-15 som var innom var det ingen nybegynnere - men det jeg må si at jeg forstår de som mener at man ikke kan slippe alle de til for å være sine egne standplassledere... Og jeg forstår hvor GGGer kommer fra. 

Til de som skjønner hvor dette er, så er det dugnad på onsdagen etter påske, regner med å se dere der. Masse folk på dugnad er en GGG-killer, og lager miljø alle veier. Samt at ting blir fikset.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...