Jump to content

Lokkejakt på orrfugl - virker det? Tips mottas!


ko-stens

Recommended Posts

Vurderer å prøve lokkejakt på orrfugl i helga. Etter det jeg har hørt, må man tidlig opp, før det lysner, og sette seg på post. Fikk tak i en lokkefløyte, kun med "hveselyd", i fjor, men har ikke fått prøvd denne enda.

 

Noen her med erfaring fra slik jakt? Virker det egentlig? Når bør jeg være på plass? Er vel helst på myrer, ved en treklynge eller lignende en bør innstallere seg kanskje?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette virker helt topp! Men det bør være på en brukt leikplass, de spiller som regel litt på disse plassene utover høsten og, spesielt hvis det er litt tåke.

Jeg kombinerer fløyten med en utstoppet orrhane (er faktisk den som er mest effektiv) og skyter de med rifle.

Det er veldig effektivt og vil sikkert av noen kalles for slakt, men så sant man begrenser seg og ikke gjør det for mye så ser jeg ikke noen problemer med dette.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye på lokk tidligere. Det virker, men ikke alltid. Forøvrig tror jeg nok at det kan være litt sent på året til at du får den store responsen, men det er absolutt ikke umulig. Man kan nå svært ofte høre orrhaner som sitter i topp og spiller. Disse er ofte svært vanskelige å få lokket til seg. Når orrhanen sitter i topp og "buldrer", er han ofte så opptatt med dette at han ikke hører dine sjo-lyder. Eller bryr seg om dem........ Disse vil det være bedre å forsøke å snike seg innpå. Noe som igjen er regnet for ett kunststykke å mestre.... Orrhaner som svarer med sjo-lyder, vil kunne komme for å undersøke.

 

Orrhanen ( de fleste fulger forresten...) begynner dagen da det lysner. Ofte begynner litt spill allerede da, og dette er ofte det spillet du bør satse på. Før de har satt seg "godt" til å spille i en tretopp. Så, du bør være ute da det lysner. Dog kan man godt oppleve å høre orrhaner spiller nærmest hele dagen. I spesielle værtyper, kan de fly rundt og spille litt her og der. Da i toppene. For spill på bakken, er det litt sent på året, men det kan nok forekomme. Spill på bakken foregår der det er leik på våren. Det mest intense spillet i toppene av trærne skjer også her. Ergo bør du velge en plass i nærheten av leik-plass. Finn deg en plass med godt skjul, gjerne innunder en tett gran. Lag skytehull på forhånd. Begynn å lokke da det lysner. Begynn forsiktig, med en sjo-lyd og så vente. Etterhvert som det lysner, øker du på. Da kan man gjerne ha flere sjo-lyder etterhverandre. Snu hodet iblandt, og send sjo-lyden i forskjellige kanter. Det gir inntrykk av at flere haner er på stedet. Etterlign vingeslag iblandt med å slå deg lett på låret, med hanske på. Vær hele tiden oppmerksom, se i alle retninger. Fugl kan komme hvorsom helst fra, og det er ikke alltid de svarer.

Etterhvert som tiden går, øker du intensiteten dersom ikke noe skjer. Forsøk å lag inntrykk av at to haner slåss. Dersom du har kommet så langt uten at noe har skjedd, avslutter du med en intens seanse, og så helt stille. Sitt stille ihvertfall 10-15 minutter. Det kan komme fugl som lurer på hvorfor kamphanene sluttet så brått.... Når du har sittet stille en stund, kan du gjerne begynne på nytt litt forsiktig igjen. Hør om noen haner i nærheten svarer.

 

Dersom det i sekvensen kommer fugl som svarer deg, holder du "samtalen" igang, men vær ikke overivrig.

Dersom den bare iblandt får svar, vil den kunne komme nærmere av nysgjerrighet. Den sitter nå nære, og det skal lite til for at den lukter lunta. Dersom du har "drag" på den, skyt med en gang.

 

Vær sikker på at du blåser riktig lyd, spesielt i da man er forsiktig. Når det blir intenst, godtar orrhanen nesten hva som helst, men da man er forsiktig så skal det være veldig korrekt lyd. Jeg har ikke særlig erfaring med lokkefløyter, da jeg etterligner sjo-lyden selv. Det går utmerket. Den eneste erfaringen jeg har med lokkefløyter, er da en jeger kom lokkende inn på leiken jeg satt på. Jeg hørte tvert at det ikke var orrhane....

Sjo-lyden (som er den vi kan etterligne relativt enkelt), er ikke vanskelig å etterligne uten fløyte. Man må bare trene litt. Det er en to-delt lyd: tjo-yyssshhh. Første del skal være kort, mens man kan dra ut og legge vekt og tyngde på den siste.

 

Denne forklaringen ble sikkert veldig rotete, håper du får med deg en del.

 

Lokking av orrfugl er ikke helt enkelt, men det kan lykkes. Dersom man er i kontakt med fugl, og spesielt dersom man får svar, er det en av de mest intense og spennende jaktformer jeg har bedrevet.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Glemte det i sted, men går alltid ut i mørket og begynner lokkingen når det lysner, ofte er det ikke nødvendig og lage lyder da de setter seg med den utstoppede hanen av seg selv. Har skutt haner som sitter på ryggen til den utstoppede flere ganger :)

 

Bruker ikke noe skjul annet enn å sitte med bra kamo på meg inntil ett tre, de setter seg ofte i trærene rundt og da er det bra å kunne skyte i alle retninger.

 

Har egentlig motsatt erfaring enn Dagl her, synes dette er en svært enkel jakt, vil tro jeg har hatt ca 10 turer og skutt fra 1 til 5 haner på hver tur. Har flere ganger skutt flere på rappen uten at de flyr. Men tror den utstoppa hanen gjør mye, de nøler som regel ikke med å sette seg ned da. Mulig at plassen min er speielt bra og, har bare prøvd det der så har ikke noen andre steder å sammenligne med.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg ikke kommer til å prøve en tur i helga. Ikke helt sikker på spillplass, men har vært borti et par plasser hvor det har sittet flere haner på en gang. Går dit før det lysner tenker jeg. Må bare finne den f..#¤%#"" fløyta! Den lå så klart ikke på plassen der jeg la den sist. Åsså så lett det er å finne igjen den fløyta... Ikke akkurat tubastørrelse heller... Huff...

 

Ulempen med fløyta, synes jeg, er at lyden ikke blir helt lik fuglen sin. Føles ikke slik i hvertfall. Mørkere lyd fra den enn det jeg ofte har hørt i skogen. Greit å etterligne lyden uten fløyta, men lyden bærer ikke så langt som med fløyte. Kanskje greit å kombinere litt.

 

Høres uansett kjempespennende ut! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var i Gjøvik i september i år, hadde med en korthåret vorsteh i skogene der. Makan til fugl! Var ikke tett med fugl over alt, vi var flere som gikk og vi var heldige og så mye, mens andre ikke så noen ting som helst.

 

Jeg kjøpte en sånn bulvan litt for morroskyld hos Jaktpartner i Gjøvik, trodde den var ødelagt siden den bare ga fra seg et lite sånn "puff". Han på butikken betrygget meg med at det var slike de skulle høres ut, men han visste ikke noe mer om bruken og slikt - annet enn at en skulle blåse 2-4 puff og så drøye litt, og prøve igjen.

 

Med den i lomma trasket vi ut. Huskerr ikke om det var på morgen eller kveldsøkten. Virket ikke som om det var så mye fugl til stede på ruten vi valgte, helt til hunden plutselig frøs foran en klynge med småtrær. Jeg stilte meg bak hunden og kameraten min gikk rundt på flanken.

 

SWOOOOSH - der fløy det opp en fugl - BAK oss! Luringen hadde tydeligvis løpt fra stedet sitt og inn i en annen busk under et annet tre. Hunden lot ikke vente på seg, han har aldri lært seg i ro oppflukt, så han løp etter. Et voldsomt spetakkel fulgte, og så ble det stilt. Fuglen hadde tydeligvis klart å stikke av.

 

Jaja - hvorfor ikke prøve fløyten? Jeg ga i å puffe et par ganger, og der letter fuglen og kommer rett over oss i et voldsomt tempo. Vi ble jo helt forskrekket, slang to-tre skudd etter den uten hell - vi var rett og slett ikke forberedt. Men det var en flott orrhane, det var bare veldig synd at den ikke gikk i galgen ;-) Neste år....

Link to comment
Share on other sites

Det går hele høsten. Har selv hatt best resultat i nærheten av leiken. Bruker ikke fløyte, men kun kjeften. Har du vært på leik kan du sikkert gjennskape tjoingen. Prøv i bilen etter leiken ellers skremmer du fuglene. Har også lokket inn en annen jeger, men han fikk gå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa sånn i skiftet sep-okt på en myr her som er leik på våren. Var ute tidlig og sneik meg rundt myra og lytta. Var en som jeg hørte et par ganger før jeg begynte å svare den. tjooo-hoiii, bare å klemme på, jo mer spytt som flyr ut av kjeften din, jo bedre :lol:

Så svarte den og 2 andre, og sånn fortsatte det. Hørte de begynte å bli irriterte, selvom de var kanskje 7-800m unna og oppe i skogen. Plutselig kommer de med en annen lyd; "tjohohohoho" hørtes det ut som. svarte med det, og 10 sek etterpå kommer det 8-10 feite orrhaner glidene ned på myra i morgentåken :wink: Et nydelig syn :D

Så begynte de å spille!! slåss og greier. Jeg lå meg ned og begynte å åle meg mot dem, de var heldigvis opptatt med å finne ut hvem som var sterkest, i kombinasjon med tykk tåke, så jeg kunne kravle utover åpen myr uten at de så meg. Kom inn på ca 110m før tåka begynte å bli så tykk at jeg enten måtte skyte eller la vær. La an på den nærmeste, sikta lenge og brente av. Alle fløy og den jeg hadde skutt på tok noen saltoer og fløy lavt avgårde etter de andre :evil: Viste seg at fattern hadde stilt drillingen inn på 180m, og 4cm over på 100 :cry: Gikk bort og så, lå kun ryggfjær, ikke noe blod. Fant den på ettersøk, 1km ned i fluktretning, men den gikk opp så jeg ikke fikk skutt, kjapp var den, så jeg friskmeldte den gitt..

 

Spørsmålet er jo om denne typen jakt går ut over leika til våren :?

Link to comment
Share on other sites

Men må jeg skyte en og så stoppe den opp, for så å bruke denne ? :P

Finnes det i plast, som f.eks lokke-hubro, ender osv. ? Evt. Link? =)

 

 

De finnes i plast, både orrhøne og hane. Får kjøpt de der hvor ellers man får kjøpt lokke fugler, men ikke alle fortninger som har de. Fant ikke noen link nå men kan skjekke senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

De finnes i plast, både orrhøne og hane. Får kjøpt de der hvor ellers man får kjøpt lokke fugler, men ikke alle fortninger som har de. Fant ikke noen link nå men kan skjekke senere :wink:

 

Fant ingen gode... Kan noen finne orrfugl bulvaner på nett, som ser litt ut? =) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser litt rundt på jaktpartnergjovik.com så ser du at de har litt forskjellig. Eller skal vi lete for deg? :mrgreen: De kan uansett få tak i hvis du tar en telefon til dem på mandag. Evt. kan du ringe til noen nærmere deg.

 

Så litt rundt på siden, og fant ikke noe plast-bulvan. Derfor spurte jeg igjen. Men nå som du sier de kanskje kan skaffe, så skal jeg ta meg en telefon. Takk :)

 

Riktignok svensk.

 

http://www.jaktladan.se

Flott :D Finner jeg ikke noe i Norge innen neste uke, så tar jeg meg en bestilling herfra. Er det flere som vil hive seg på bestillingen så er det bare å sende pm. Legger ut en post her om jeg går til innkjøp av denne litt før da.

 

Mvh. Yngve

Link to comment
Share on other sites

Lokkefugl lages enkelt selv av litt skumgummi, en skarp kniv og litt lakk. Lokkejakt på orrfugl virker hele høsten, men krever at du er litt kjent i området, da de vanligvis vil komme og sette seg på faste spillplasser. Sett deg i nærheten av en sånn plass tidlig en stille morgen, og start å etterlign tjo-inga, og litt forsiktig lokking fra det lysner av. Plutselig kommer det fugl om du bare er litt tolmodig. Lokka til meg 6 stykker på morran i går, men sto desverre for dårlig plassert til å få et skikkelig bilde av de. Satte seg 300m fra der jeg sto og satte igang med spilling og slossing. Desverre er det ikke lov å jakte fugl her i landet i de flotteste månedene mtp vinterføre...

Link to comment
Share on other sites

Ikke lov å jakte fugl? Skjære, kråke, ravn, li- og fjellrype, fiskemåke, nøtteskriker, gråmåke, svartbak? Kanskje ikke like vakkert og fascinerende med kråkeskrik, men de kvalifiserer som fugl og du kan jakte alle disse ut februar (og noen litt lenger) :mrgreen:

 

Bare tuller, jeg antar du mener skogsfugl, og det er jo litt synd. Det hadde vært veldig morsomt å være ute i skogen i januar/februar med hagla på ryggen. Heldigvis kan vi skyte med kamera ;-) Smaker ikke like godt med en bildefil, men det er jo ofte en enda større utfordring å få gode bilder enn å plassere et skudd!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann!

 

Nå har jeg letet godt etter orrfuglbulvaner, men finner ingenting!

er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette i Norge?

 

Jeg fant en svensk side... Jakt.se, men de svarer aldri på telefonen.

 

Er det noen som vet om en butikk som selger dette?

Har helst ikke lyst på de blanke bulvanene i helfigur da de ser veldig dårlig ut.

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om en butikk som selger dette?

Jeg kjøpte orrfuglbulvaner i sommer på Rekord Jakt & Fiske i Boden (Sverige). Der hadde de to forskjellige typer bulvaner. En naturtro type i plast, og en mer mobil lettvektsversjon av tøy, som man stopper ut selv med f.eks lyng og mose.

Link til butikk: http://www.rekordjaktofiske.se/

Ser frem til å få testet dem når jakta starter :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her er orrfugl bulvaner som man stapper. Jeg bruker rett og slett mose, for da kan jeg stappe de i sekken etterpå og ta en støkkrunde etter at morras-spillet er over. "Norsk" side. ok pris. Jeg har 6 stk. Pleier å fordele de på 2 jegere/plasser. Mer enn nok. Man trenger ikke orrhønebulvan som man får kjøpt noen steder, da de ikke synes så godt. Disse kan også brukes ved lokkejakt på rev for å få revens oppmerksomhet på et annet punkt enn jegeren...

http://www.abcfritid.no/produkt/sitting ... tuva-teeri

 

Som dere har forstått er denne jaktformen bare et tillegg til tradisjonell støkkjakt for meg og etter å ha knekt ca 8 hubertus tyske orrhanelokker ved at de ligger i sekken eller i en lomme er denne fra abc nå bestilt. Lyden vet jeg ikke noe om, utførelsen er hensiktsmessig mtp holdbarhet.

http://www.abcfritid.no/produkt/black-grouse-call

 

Nå er det litt feil årstid, men det går snart an å øve :) Lykke til, til høsten igjen!

Link to comment
Share on other sites

Når dere snakker om den "tjohei" lokke lyden dere gjøre uten fløyte. er det sånn lyd som de vanligvis spiller med?

 

Som i denne filmen på youtube:

 

 

vis det er denne lyden dere etterligner, så lurer jeg på hvordan dere klarer å etterligne disse lydene med munnen :shock:

 

edit: ikke tjohei lyd men "sjo-lyden"?

Link to comment
Share on other sites

Når dere snakker om den "tjohei" lokke lyden dere gjøre uten fløyte. er det sånn lyd som de vanligvis spiller med?

 

Som i denne filmen på youtube:

 

 

vis det er denne lyden dere etterligner, så lurer jeg på hvordan dere klarer å etterligne disse lydene med munnen :shock:

 

edit: ikke tjohei lyd men "sjo-lyden"?

 

Det er vel sånn at begge lydene som orrfuglen lager er vanlige. "tjohei"- lyden kan lages med fløyte, men jeg foretrekker å bruke bare munnen. Den andre "buldre"-lyden er værre. Til denne tror jeg ikke det finnes noen fløyte, har lett etter dette i flere år uten hell, så den må lages med munnen. Det finnes en cd med disse lydene samt forklaring og tips. kommer ikke på hva den heter i farten, men jeg har den et eller annet sted. Skal sw hva jeg finner

Link to comment
Share on other sites

Når dere snakker om den "tjohei" lokke lyden dere gjøre uten fløyte. er det sånn lyd som de vanligvis spiller med?

 

Som i denne filmen på youtube:

 

 

vis det er denne lyden dere etterligner, så lurer jeg på hvordan dere klarer å etterligne disse lydene med munnen :shock:

 

edit: ikke tjohei lyd men "sjo-lyden"?

 

Det er vel sånn at begge lydene som orrfuglen lager er vanlige. "tjohei"- lyden kan lages med fløyte, men jeg foretrekker å bruke bare munnen. Den andre "buldre"-lyden er værre. Til denne tror jeg ikke det finnes noen fløyte, har lett etter dette i flere år uten hell, så den må lages med munnen. Det finnes en cd med disse lydene samt forklaring og tips. kommer ikke på hva den heter i farten, men jeg har den et eller annet sted. Skal sw hva jeg finner

 

Fant den!

 

Den heter: Locka fågel! Del 1 og 2, Lokka Räv! av Gunnar sundh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

 

Beklager at jeg aktiverer en gammel tråd, men ingen av lenkene til nettbutikker i denne tråden fungerer lenger.

 

Er det noen som vet om steder der man kan få kjøpt gode bulvaner/lokkefugler og lokkefløyter til orrfugl? Er også interessert i opplæringsmateriell til hvordan man kan lokke uten fløyte.

 

Og en annen ting: lønner det seg å bruke rifle eller hagle til lokkejakt av orrfugl? Jeg håper det vil fungere greit med hagle, da riflen min er kaliber .308, noe jeg går utifra ikke er egnet. Jeg er også en smule engstelig for å skyte med rifle på fugl som sitter i tretopper, da terrenget mitt ligger i nærheten av et turområde.

 

Takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Norteam har lokkefløyte og bulvan.

 

http://norteamengros.no/shop/index.htm

 

Finner ikke bulvanene i nettbutikken, men har sett de i butikken deres på Bjørkelangen.

Går fint å ringe dem.

 

Det er skrevet endel om toppjakt på Kammeret, og det går å bruke 308. Forusetter sikker bakgrunn da.

Det går sikkert fint å bruke hagla også om du sitter helt rolig inntill fuggern er nærme nok.

 

Har ikke noe tips til opplæringsmateriell. Det er en stund til jakta er i gang igjen, så du får tid til å trene. Tenk bare på at orrfuglen er selv den beste læremester. Rigg deg til på en orreleik i vår, så kan du se og høre selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens, og takk til dere som har svart.

 

Da har jeg fått noen tips, og lurer på hva jeg skal gå for.

 

To ulike fløyter, hvilken har dere best erfaringer med (bryr meg ikke om pris)?

Hubertus: http://norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=2157

JahtiJakt: http://www.abcfritid.no/produkt/black-grouse-call

 

To ulike bulvaner: en billig i stoff, en dyrere og mer naturtro i hard plast (fås bare kjøpt i Sverige).

Stoff: http://www.abcfritid.no/sok?q=orrhane

Plast: http://www.jakt.se/lockpipor-bulvaner/b ... rtupp.html

 

Er også veldig takknemlig om noen deler erfaringer de har rundt lokkejakt av orrfugl med hagle.

 

Takk for hjelpen alle!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har bestilt disse bulvanene: http://www.jaktogdvd.no/index.php?nr=90 ... &startrow=" target="_blank

 

Har kjøpt lokkefløyte i tillegg. Skal prøve å lokke ved en myr der jeg var på leik for 2 år siden med 10-15 orrfugler.

 

Lurer på hvordan jeg skal sette ut fuglene? Noen i trærene og noen på myra?

 

Og er det orrhanene som funker best, eller skal jeg bruke både haner og høner? ;)

 

På forhånd takk!;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...