Jump to content

Metalloverflatebehandling?


Terje338

Recommended Posts

Hei,

 

Har over lengre tid vore intresert i diverse overflatebehandlinger på stål, aluminium og rustfritt og lurer på korleis dette utførast og om dette er noko som kan gjerast "heime"?

 

Blånering? kaldblånering og varmblånering? nokon som veit forskjellen mellom desse to typane? og eventuelt korleis ein varmblånerer?

 

Har over tid brukt nokre flasker med kaldblånering og brukt 2 typer kaldblånering.

Black-king, ei blå veske som blandast ut med 3deler vatn og delene som skal blånerast leggast ned i eit kar med den utblanda veska og ligger der ca 15min.

Fungerer egentlig greit, men fungerer best på små deler.

Fordelen med den er at den ikkje er så aggresiv og overflata vil ikkje "ruste" så lett under behandlinga som den gjer med den kleen bore black magic.

Ein annen fordel med Blackking er at den ikkje lukter så stygt som den black magic, for får du black magic på fingrane så luker det kloakk av dei i mange dager...og du kan berre gløyme og komme halv-nær dama med slike stinkfingrer :cry:

 

Blackmagic fra kleenbore skal påførast reint, er svært aggresiv og hurtivirkende men stanker gamleerik.

 

Ein annan ting ej har funne ut er om ein sandblåser delene med fin sandblåsingsand før ein kaldblånerer får ein ei mattere overflate som holder betre på oljen.

 

 

Fosfaltisering?

Ser det er mulig og få kjøpt i utlandet slike sett som ein kan gjere dette skjølv som eks denne linken: http://www.calvan.com/

Nokon som har erfaring om korleis dette gjerast og om det er mulig og gjerast for "vanlige" folk utan og vere professor i kjemi?

Er det mulig og få kjøpt dette her til lands?

Ein anna linke ej fann om emnet: http://www.freewebs.com/socal_webshoote ... rizing.htm

 

 

eloksering av aluminium?

Er dette muligheit og gjennomførast i "heime i snikkerboden"?

og eventuelt kva trenger ein?

Link to comment
Share on other sites

http://www.gunsmith.fuselier.com/repair.html

 

Jack Fusilier er en børsemaker som blånerer, fornikler og forkrommer våpen og våpendeler.

 

Han deltar på en rekke diskusjonsfora og svarer gjerne på spørsmål mht det du er interessert i.

 

Ikke for å ta fra deg en drøm, men han kommer antakelig til å anbefale deg å slå dette fra deg, bl.a. fordi den gode og gammeldagse blåneringen, med saltbad og kromming med syrebad er blitt en umulighet både der over og her, pga utslippstillatelser og SFT....

Link to comment
Share on other sites

heisann.. ja det er ikke lett å finne frem til hva som er optimalt..

jeg har nett demontert en .458 socom, en brno .22 heldempet og en rem 870 express. nå ligger alt stål klar til å bli profesjonelt pulverlakkert i svart.. vet ikke så mye om dette , vet at det er ca 190 grader c. som er tempen. vet heller ikke hva dette vanligvis koster, men har inntrykk av at det er lett å hive dette inn sammen med noe annet som skal i varmeskapet...så da skal det altså bli en veldig sterkt overflate... om noen har noe kunnskap her ,, så stopp meg om jeg gjør noe dumt nå....

:)

Link to comment
Share on other sites

Må seie at det er fosfaltisering som virker meir intresant en blånering da dette gir ein betre rustbeskyttelse.

ser Midway har noko forsfaltisering greier, men det står ikkje så mykje info om dette: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=319587

 

Varmblånering høyrest ut som ein "skummel" jobb med kokende syrer og giftige gasser.

Link to comment
Share on other sites

Varmblånering er den enkleste finishen man kan gjøre selv, prosessen består rett og slett i å koke delen i et lutbad i ca30 minutter. Minuset er at man må håndtere kokende lut med alle de farene det medfører.

Les litt om lut før du bestemmer deg for å gjøre dette:

 

http://www.solbergindustri.no/admin/com ... ileID=1048

 

Badet består av 75% NaOH (kaustisk soda) og 25% KNO3 (salpeter) i en konsentrasjon på ca 400-600g/l. Konsentrasjonen justeres ved å måle kokepunktet på løsningen, den må over 130°C og gjerne over 140° for høylegerte stål (ikke rustfritt). Man må aldri prøve å justere et varmt bad med hverken salt eller vann, dette kan medføre støtkoking og kraftig sprut. Er badet for konsentrert må man la det kjøle seg ned før man tilsetter mer vann. Har badet for lavt kokepunkt kan man la det koke inn om konsentrasjonen ikke er alt for lav.

 

Nødvendig utstyr er et egnet metallkar/gryte (vanlig stål eller rustfritt), termometer, en kokeplate, et velventilert rom, vernebriller/ansiktsskjerm, langermet jakke og gummihansker.

Link to comment
Share on other sites

ser Midway har noko forsfaltisering greier, men det står ikkje så mykje info om dette: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=319587

 

Dette er bare en rustbeskytter for etterbehandling av parkerisert metall. Kan ikke se at de har noen parkeriseringsbad der.

 

 

 

Varmblånering høyrest ut som ein "skummel" jobb med kokende syrer og giftige gasser.

 

Dengang ei. Vi snakker om kokende lut, og det skremmer meg vel så mye som kokende syrer :wink:

Link to comment
Share on other sites

For den som evet spekulerer på Kromming, kan det være lurt å se her:

 

http://www.gunsmith.fuselier.com/platingthoughts.html

 

Krom sprekker og ruster som kjent (det er bare å se litt nærmere på gamle amerikanere!), derfor anbefales å nikkelplate FØRST og kromme etterpå, for å få blåskimrende balnkt krom, i stedet for gulskimrende nikkel....

Link to comment
Share on other sites

Kjemisk nikkel?

 

Well elektroplating er nå vanligst da, ingen problemer med å styre beleggstykkelsen der!

 

Vanntett blir det også og flaker ikke, om grunnarbeidet er grundig nok.

 

Men Jack Fusilier vet det som er å vite om det, han lever og har levd av dette i mange, mange år....

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonell overflatebehandling er beskrevet flere steder. Det jeg ikke har funnet er hvordan en kan få en pen blåsvart farge på rustfritt stål.

 

Jeg har etter endel års jakt funnet at jeg får rust imunningen på jaktvåpen. Det er ikke på grunn av manglende oljing eller puss, men når jeg skyter dyr så blir oljen borte, og regnet får arbeidsro. Av erfaring vet jeg at våpenpuss ikke er det første jeg starter med etter at skuddet avfyrt. Derfor ønsker jeg rustfrie piper, men jeg vil ikke ha dem blanke, jeg vil ha dem blåsvart.

 

 

HVORDAN???

Link to comment
Share on other sites

Og om man ikke gidder å styre med alt dette selv så driver vel FN G1 her på forumet å lakker litt med DuraCoat, om enn til gode priser (for han) ;)

Ettersom jeg har hørt får man en meget slitesterk overflate som beskytter bra mot rust og kjemikalier.

Har ikke prøvd selv, men det får blir på neste prosjekt.

 

 

 

OT:

Er du klar for å lakke en låskasse og bolt ila våren FN G1??

Link to comment
Share on other sites

FN G1 er mannen å spørre ja. Har sett noen av testene derfra, bl.a. saltvann på DuraCoat og varmskyting av DuraHeat og har ingen problemer med å anbefale deres tjenester. Om jeg får litt mer penger på budsjettet får de en 10/22 med kikkert og lyddemper å ta til våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.jouster.com/articles30m1/parkerizing.html

 

er det noen som har lyst til å hjelpe meg å oversette ingrediensene?

har tenkt å prøve denne her etterhvert.

 

ingredisensene er:

 

1-phosphoric acid- kan jeg bare kjøpe rustløser på biltema? det er 30% fosforsyre.

2-powdered manganese dioxide- her er det jeg sliter. hva heter dette på norsk, og hvor får jeg fatt på det?

3- distilled water- destillert vann, kan skaffes, evt kjøper jeg batterivann på biltema.

4- steel wool- stålull, det skal jeg nok klare skaffe.

Link to comment
Share on other sites

1 - Kanskje. Du må regne om oppskriften litt, men det er ikke mulig å si om det vil fungere uten å forsøke.

2 - Mangan(di)oksid. Hvor du får tak i det aner jeg ikke, har prøvd med det man får fra keramikk-leverandører men det fungerer ikke.

3 - Godt mulig at springvann fungerer, men det beste er å bruke destillert vann til å begynne med.

4 - Fargehandlere har ofte dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå har jeg søkt litt her på forumet, og leste alt jeg har kommet over om blånering og slikt.

 

Min konklusjon så langt er at alt dette som skal varmes opp og slikt ikke ser direkte ufarlig ut, og så er det vel heller dårlig med gryter som jeg kan koke løp i....

 

Så til nå ser det at dette http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=126 er det som er best egnet. Men hvordan blir holdbarheten etter en slik behandling?

 

Når feks løp legges i et slikt blånering/brunerings bad, da tetter dere ikke igjen munningen? dere lar det bli behandlet innvendig og?

 

Ser at biltema spraybokser blir nevt og at den løser seg opp i kontakt med olje (har blandet erfaring med disse boksene) men hva med litt mer kvalitet spray lakk? vil det kunne holde? og hvordan er det å få spraylakk til å holde om emnet er mer eller mindre blånert/brunert først?

 

Dette er en problemstilling jeg aldri før har tenkt så hardt på, men etter som at det nå er bestemt at der skal en dreiebent i hus med tiden, så er det jo greit å samle lit kunskap før jeg får benken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har jeg bestent meg for å droppe ideer om parkerizering, men blånering skal det nok bli.

 

inntil videre har jeg fått en ide:

hva med å lage en egen epoxy-maling?

altså, kjøpe et eller annet tokomponentlim, blande i litt pigment(f-eks fra beddemasse. laminatstokker anbefales jo å "lakkeres" med beddemasse) og bruke dette som maling?

må prøves!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har erfaring med bruneringssettet fra Gasolin?

Eller anodiseringssettet for aluminium?

Hvor "pent" blir det og er det holdbart?

Lager ved behov noe smådeler og verktøy som det skulle vært fint

å få overflatebehandlet så det ikke ruster så lett.

Og det hadde jo sett veldig profft ut om man hadde anledning til å

få en farget overflate på alu deler.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er mulig. Fant en oppskrift som farget messing mørk blå, ble ganske så stilig. Men hva den inneholdt husker jeg ikke lenger. Andre farger som er mulig er bl.a. sort, grå, brun, og grønn, men de krever litt mer en det man finner i et kjøkken.

Link to comment
Share on other sites

Et annet ord for anodisering er eloksering, her er en oppskrift og har man plass og tid, så er det ikke fryktelig vanskelig, kan stort sett velge farge også:

 

http://maxmekker.com/forum/index.php?topic=309.0

 

- Øivind

 

Nå begynner vi å snakke, bøtter, bly og strøm finnes allerede i smia,

batterisyre kan da ikke være umulig å få tak i.

Skal det være noen spesiell konsentrasjon?

Eller er det bare en?

Regner med at delene kan henges etter strømkabelen, så de ikke ligger nedpå bunnen?

Må bøtta kles både etter sidene og i bunnen?

Med farge, mener du slik pulver som man løser opp i vann og farger klær i?

Det trenger jo ikke være store bøtta da, for smådeler.

Link to comment
Share on other sites

Et annet ord for anodisering er eloksering, her er en oppskrift og har man plass og tid, så er det ikke fryktelig vanskelig, kan stort sett velge farge også:

 

http://maxmekker.com/forum/index.php?topic=309.0

 

- Øivind

 

Nå begynner vi å snakke, bøtter, bly og strøm finnes allerede i smia,

batterisyre kan da ikke være umulig å få tak i.

Skal det være noen spesiell konsentrasjon?

Eller er det bare en?

Regner med at delene kan henges etter strømkabelen, så de ikke ligger nedpå bunnen?

Må bøtta kles både etter sidene og i bunnen?

Med farge, mener du slik pulver som man løser opp i vann og farger klær i?

Det trenger jo ikke være store bøtta da, for smådeler.

 

Konsentrasjon og batterikapasitet er ikke så nøye, men med lavere spenning ar prosessen lengre tid. Selve anodiseringen er klar når overflaten på det man elokserer ikke lenger leder strøm. Detter kontrolleres enklest med et ohmmeter.

 

Man trenger ikke kle hele bøtta, men det beskytter vel bøtta mot syra, kan også bruke et kar av glass, trenger bare nok bly til å få en pol nedi syrebadet.

 

Eller er vel bruksanvisningn til Max rimelig utførlig.

 

Viktig å koble minus og pluss riktig, ellers så fungerer det ikke.

 

Dette firmaet dukker opp hvis man skriver "svovelsyre" i søkefeltet på "Gule sider":

http://www.hjelle-kjemi.no/s.html

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

OT:

Er du klar for å lakke en låskasse og bolt ila våren FN G1??

 

Klart det, bare og komme med det, vettu

 

Ser det er noen som synes det er dyrt.... :lol:

Må jo finansiere den nye Ferrarien, Afrika turene, og alle de kule nye stæsj greiene jeg må kjøpe hele tia :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har brukt noe coating kjøpt fra denne siden (følg link) http://www.kgcoatings.com/firearms.html#19

og det ble veldigt bra. Produktet jeg brukte var 2400 Series Gun Kote. Men skal du ha det veldigt holdbart, så leste jeg på et av de utlanske foruma at man kunne blånere våpenet først, så legge på coatingen. Skal prøve på en CZ85 når jeg får tid.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som importerer og selger DuraCoat i Norge, eller må man bestille fra USA?

 

Må antagelig importere selv fra USA.

På et annet forum var det en som nevnte et fransk firma, men de var ikke så ivrige å selge videre.

Koster forøvrig veldig mye få det sendt. Kjøpte for noe måneder siden og betalte ca $200 for frakta alene. Haz. mat. greie...

 

Har en 16 oz flaske matt svart duracote med herder og tynner jeg kan selge, men blir dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Da har jeg endelig fått ut fingern, og gjort noe annet enn å spekulere og tenke: JEG HAR KOKBLÅNERT!

 

FØR du leser videre: dette er IKKE noe å tulle med, helmaske, lange bekyttelseshansker, og helst et kraftig labforkle bør være påkledning under HELE prosessen. Regn med søl av ubehagelig guffe. IKKE gjør dette inne! (ikke gjør det i det hele tatt hvis du er av typen som skylder på andre når noe går galt. husk at det er din egen feil når du driter deg ut)

 

Et av "problemene" som har stått i veien for blånering tideligere har vært tilgangen på ammoniumnitrat, det er løst: På et av de svenske luftgeværforumene fant jeg et tips til en enkel kilde: Kjøleposer, slike som man kjøler ned idrettskader med. Koster 20kr på clas ohlson, og 10kr på XXL. En kjølepose inneholder ca 160gram, nok for oss hobbykokere som ikke vil ha en 25kilos sekk liggende i kjellern.

 

Kaustisk soda får man i 3kilos dunker på biltema til ca 60-70kr.

 

Oppskriften jeg har lest meg frem til har da blitt som følger:

 

-150gram ammoniumnitrat.

-450gram kaustisk soda.

-en liter vann.

-bland i rustfri gryte.

-kok opp.

-heng avfettede ståldeler i badet.

-kok i en halvtime.

-skyll i glohett vann.

-dynk delene i olje.

 

Første overraskelse kom under blanding av guffa(jeg burde ha lest mer om det). Når jeg helte vann oppi kjemikaliene reagerte det kraftig, med røykutvikling og boblig og varme. Ble mye søl..

 

Derfor kan jeg ikke være helt sikker på at blandingen min holdt 600gram pr liter vann, men det funka allikevel.

Grunnen til at jeg ville ha 600gram pr liter, er at diverse oppskrifter varierer en hel del. Høy konsentrasjon skal gi høy koketemeperatur, og jeg ville ikke risikere å få for lav temp.

 

Andre overraskelse var at det oppførte seg ganske pent under koking, lukta var stram, men det var ikke så mye damp i lufta som jeg var redd for. Kokte på en gassbrenner fra biltema, i en gammel rustfri gryte.

 

Blåneringsobjektet var en løpsvekt jeg har dreid til et luftgevær jeg driver og suller med. Dreid av en tjukkvegget bite av et ganske mykt jernrør, og pusset over med 240papir mens det satt i dreiebenken.

Avfettet med bremserens og rødsprit, hang løpsvekta i en bite ståltråd, og lot det koke i 30min ganske nøyaktig.

 

Etter skylling under glohett springvann sprayet jeg vekta med en billig sprayolje typ "verktøy på boks", tørket over, og satte den så grundig inn med en tjukkere olje(min favorittolje, sagkjedeolje 8) )

 

Fargen er blitt ganske så sort, men med et svakt brunskjær. Ikke så svart eller blåsvart som jeg hadde håpet, men jeg er ganske fornøyd med meg selv allikevel!

 

Noen som har noen innspill før jeg graver den skamfilte og rustne feltrevolvern min utav våpenskapet for å koke?

Link to comment
Share on other sites

Nogenlunde samme oppskriften jeg bruker med godt og holdbart resultat. Ammoniumnitrat får jeg tak i gjennom bekjente. Har noen kilo i garasjen. :mrgreen:

 

 

Første overraskelse kom under blanding av guffa(jeg burde ha lest mer om det). Når jeg helte vann oppi kjemikaliene reagerte det kraftig, med røykutvikling og boblig og varme. Ble mye søl..

 

Gjør det motsatt vei. Ha kjemikaliene opp i vannet. Først kaustikk sodaen. Når den er rørt ut så kan du ha opp i litt og litt ammoniumnitrat. Koker en del, men blir mye mindre søl og reaksjoner da enn når vannet blir hellt oppi til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...