Jump to content

Metalloverflatebehandling?


Terje338

Recommended Posts

Denne oppskriften ha jeg lett etter da det er lett å få tak på ingrediensene. Har sett flere med kaustisk soda med flere ingredienser som er mer uvanlige.

Hva slags fargenyanse er det på denne blåneringen?

Er det kritisk med avfetting i et slikt varmt bad?

Må all gammel blånering fjernes?

Egner den seg til høyglanspolert overflate?

Link to comment
Share on other sites

Denne oppskriften ha jeg lett etter da det er lett å få tak på ingrediensene. Har sett flere med kaustisk soda med flere ingredienser som er mer uvanlige.

Hva slags fargenyanse er det på denne blåneringen?

Er det kritisk med avfetting i et slikt varmt bad?

Må all gammel blånering fjernes?

Egner den seg til høyglanspolert overflate?

 

 

Testet denne blandingen selv i ettermiddag, og fungerer akkurat likt "proffe" ferdigblandinger så vidt jeg kan finne ut.

Fargen ble typisk kokblånering, svart-svart (mangel av bedre ord).

 

Det som mangler i oppskriften er temperaturen du skal blånere på. Jeg startet med de temperaturene jeg ellers benytter, dvs mellom 140-145C. Denne temperaturen er kritisk!

For lavt (som vil si for mye vann i blandingen, la den småboble til tempen kommer høyt nok opp) vil gi ett brunaktig resultat. For høyt og resultatet blir rødaktig i tillegg til at kokebadet blir ødelagt.

Delene som skal blåneres legges oppi ved 140 og når såpass mye vann har fordampet at tempen har kommet opp i 145 er blåneringen ferdig og skylles grundig i varmt/kokende vann. Tilslutt legges delene direkte i olje etter vannet er ristet av.

 

Avfetting er ikke like kritisk som ved rustblånering, men skjolder kan komme. Så ingen grunn til å sluntre unna, avfett med litt zalo og salmiakk skrubbing. Enkelt og fungerer bra :)

 

Gammel blånering må fjernes, enklest med en rustfjerner. F.eks ifra Biltema. Dette er det samme som fosforsyre og den etser ikke stål, kun blånering så den kan du trygt benytte på alt av våpendeler.

 

Kokblånering blir ett belegg utenpå stålet så masse dårlig forarbeide skjules. Så å høyglanspolere er rett og slett helt bortkastet jobb. Mange poleringspastaer inneholder også voks som kan være noe dritt å få bort. Vokslaget blir igjen og kokblåneringsvesken kommer aldri i kontakt med stålet med påfølgende dårlig resultat. 400-600 korning er mer enn nok for å få ett veldig blank overflate. Får jeg deler som skal blåneres som er polerte, blir de alltid pusset med 600 korning før koking.

 

 

For de litt mer interesserte så kan du få en litt mer blåaktig resultat ved kokblånering ved å koke delene i ca 5 min og deretter senkes ned i iskaldt vann. Gjentas 5-6 ganger til du er fornøyd med resultatet.

 

 

 

Men for de fleste er nok en rustblånering den enkleste og tryggeste metoden for å farge stål svart.

Ingen vernebriller, gummihansker, forkle og masse vann til skylling ved uhell er nødvendige.

Kokende lut er virkelig stygge greier....

 

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

Hei Evert.

Bare neoen fo kommentarer til et fint innlegg.

 

Det hadde ikke blitt noe sprut og andre problemer dersom du hadde tatt kjemikaliene i vannet i stedet for vann i kjemikaliene. Veldig viktig denne rekkefølgen.

Det lønner seg å blande hver kjemikalie i vann først og løse opp, deretter å blande væskene sammen ellers kan det i noen tilfeller ta mye engre tid å løse opp alt skikkelig.

Fargen på metallet er avhengig av hva slags stål det er . Støpejern er definert forskjellig fra stål.

 

En annen nesten lik amerikansk oppskrift er;

40oz kaustisk soda

10oz Kalium nitrat (salpeter)

15oz Kalium nitrite (Potassium Nitrite)

1/2 gallon vann

 

Varm opp til kokepkt og dypp objektene ned i fargedybde øker med tid i badet.

Link to comment
Share on other sites

Delene som skal blåneres legges oppi ved 140 og når såpass mye vann har fordampet at tempen har kommet opp i 145 er blåneringen ferdig og skylles grundig i varmt/kokende vann

For en enkelt jobb er det en OK metode, men ikke påkrevd. Skal man kjøre en lengre serie er målet å holde temperaturen på ønsket temp så lenge som mulig, selv om jeg foretrekker en god halvtime på delene pleier 15 å være nok.

 

Avfetting er ikke like kritisk som ved rustblånering

Tja. Jeg har erfart at avfetting er viktig, dels for å slippe skjolder og dels for å holde drit ute av badet. Badet knekker riktignok organisk fett bra, men mineralske oljer kan fort gi problemer.

 

Kokblånering blir ett belegg utenpå stålet så masse dårlig forarbeide skjules

Der må jeg bare si meg uenig, selv om blånering teknisk sett legger på materiale er det sjiktet så tynt at man kan se bort fra det. Litt glansforskjell på polerte flater forsvinner gjerne, men strukturen ved slipt flate forsvinner ikke. Når det er sagt gir 600-1000 smergel en fin jevn finish som er vel så kledelig som polert.

 

For de litt mer interesserte så kan du få en litt mer blåaktig resultat ved kokblånering ved å koke delene i ca 5 min og deretter senkes ned i iskaldt vann. Gjentas 5-6 ganger

Spennende, dette må prøves.

 

Ellers vil jeg bare si at Norge er et j*vla pottit-land. Er helt tom for salt nå og trenger sårt påfylling, ikke pokker om det er å oppdrive. Ingen selger KNO3 til privatpersoner, alle som forhandler gjødsel utenom standard hage-produkter selger kun til registrerte bønder. Og Biltema har sluttet å selge lut i kanner på 3kg. F*ENS møkkaland. Spør en om kjemikalier av noen som helst sort blir en jo mistenkt for å være terrorist.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke blitt noe sprut og andre problemer dersom du hadde tatt kjemikaliene i vannet i stedet for vann i kjemikaliene. Veldig viktig denne rekkefølgen.t.

 

Joda, vann i syre og hele greia, jeg har noen vage minner om forsiktighetsregler fra skoledagene, men det er ikke like lett å alltid gjøre alt riktig i praksis. Seinere runder har gått roligere for seg, og jeg har fått lånt meg et egnet termometer.

 

Problemet mitt ligger først og fremst i å oppnå, og holde riktig temperatur. Gassbluss fra biltema blir nedkjølt av langvarig bruk, og dermed blir varmeevnen nedsatt. OM jeg orker å koke mer skal jeg forsøke meg med en hybelkomfyr.

 

Angående kjemikalier: ja det er kjipt at biltema selger kaustisk soda i mindre dunker nå, men det er i hvertfall tilgjengelig.

For de små mengdene med nitrat jeg har brukt(beklager om jeg gjentar meg selv), har slike kjøleposer man legger på idrettsskader fungert utmerket. Tipset fikk jeg på et svensk luftgeværforum, åpne disse uten å bryte vannkapselen, og bland med sodaen i ønsket blandingsforhold. Disse kan kjøpes billig på XXL, og man slipper å kjøpe store kvanta og all det tullet det medfører i vårt paranoide moderne samfunn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bringer denne tråden tilbake til liv igjen..

Etter forrig mislykkede runde med kokblånering av min S&W M19 har den fått tilnavnet "rustrevolveren"... kjøleposene inneholder visst nå urea :trist: så jeg har ikke tilgang på nødvendige kjemikaler lenger :forvirra:

Med andre ord er det på tide å finne nye oppskrifter!

 

Har funnet at diverse amerikanere bruker "sodium nitrate", kjøpt som gjødsel, sammen med lut:

http://www.blindhogg.com/homemadesalts.html

http://www.homegunsmith.com/archive/T9037.html

 

Får man tak i noe tilsvarende her hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...