Jump to content

Tips til god vintersovepose???


ungjegern

Recommended Posts

Hallo, som det står i overskrifta så trenger eg tips til ein god vintersovepose :smile:

Driver på å sover ein god del ute under open himmel eller bare i gapahuk og hadde ein ganske kjølig opplevelse seinast i natt :roll: Eg og ein venn la oss ut under open himmel i eit par minus og det var passe varmt akkurat i det eg la meg ned i den billige soveposen, og etter bare eit kvarter så var det så kaldt at eg måtte sove med dunjakke for å få litt nattesøvn, men sjølv med ullundertøy, ullgensar, dunjakke og sovepose til 500 kr så holdt eg på å fryse skvett i hjel :mrgreen: Så håper dåke har gode tips til meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

3 sesonger pose inne i en jærven extreme. Dette kan faktisk bli noe varmt når man lokker alle glidelåsene, men man fryser ikke.

 

Denne kombinasjonen har jeg brukt flere ganger ute uten "tak" vinteren 2007 og kald vinter på ulvesporing. Geilo 4 dagers tur vinter både ute, iglo og snøhule.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et viktig pungt eg vil komme med, noen fryser lett andre skal mye til.

Eg er av den typen som fryser JÆVLIG lett. Har ingen spekk på kroppen som holder på varmen, hovedsaklig skinn og bein som pappa har sakt i alle år.

Så ta det i betraktning.

Når eg kjøpte pose så brukte eg vel 2500, sa eg var en frysepinne, og må ha noe som holder meg meget varm.

Link to comment
Share on other sites

LES om posene. T-Comfort er temperaturen man bør konsentrere seg om.

 

Hva produsenter anbefaler er lite relevant, egentlig.

 

Det er EN 13537 standaren som skal følges, og komforttemperaturen på skalaen som skal være utgangspunktet for vurdering av hvor kaldt man planlegger å sove i posen.

 

Ellers er det viktig med et godt liggeunderlag. Reinskinn er supert, men upraktisk.

Bamse extreme er ok til ca 20 minus. Kaldere enn det bør man ha 2.

 

Exped Downmat 7 er ok til ca 20 minus. Downmat 9 er ok til ca 30 minus.

 

Jeg kombinerer Bamse extreme og downmat 7 dersom det er bikkje kaldt.

 

 

Bekledning i soveposen er et veldig missforstått tema. Ullgenser, dunjakke osv inni posen er ofte veldig dumt.

Har du en stor dunjakke er det derimot en stor fordel å legge den over posen hvis du får kuldegjennomslag på et punkt.

 

Vanlig tettsittende ullundertøy er best. Gjerne sammen med knevarmere. En balaklava er også et must, husk at varmetapet fra hodet er enormt.

 

Jeg har brukt MYE tid på både opplesing og praktisk testing av soveposer og Isbhørn kan anbefales. Dette er jækla billige poser som er TUNGE som faen. Men de holder mål når det blir kaldt.

 

Dunposer er å foretrekke dersom lommeboken strekker til, pga vekt/effekt.

 

Sir Joseph og Western mountaneering er sinnsykt dyktig på soveposer.

 

 

En dampsperrepose er viktig dersom posen skal benyttes i ekstrem kulde over flere dager.

Ellers er en liner av fleece helt ok. Yttertrekk på dunposer er forresten ikke smart inni teltet. Det presser dunet sammen og minsker isolasjonsevnen.

 

Forsvarets 3lags??? Jeg er rystet langt langt laaaangt inni margen.

På øvelse snek jeg med min egen sovepose, og sov som et barn mens resten av gjengen hutret i kneppeteltet.

Link to comment
Share on other sites

Er viktig med en god pose, men som flere her er inne på: det er utrolig hvilken pose man kan komme fra det med hvis man bruker riktig liggeunderlag (og evt riktig/passende med klær inni posen)

 

Hvis det er snakk om å ligge rett på bakken er det utrolig viktig med et godt underlag og at man i tillegg bruker godt med ris/bar, bygg opp et tykt og luftig lag, legg deretter et godt underlag på toppen. Utnytt også som beskrevet tidliger evt jakke til å legge over(for min del over hofta). Og ikke prøv trikset med å tørke klær/sko i posen, dette er ubehagelig og stjeler varme, tørk heller på kropp på dagtid når du er i bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det du sier, men hvorfor slippe unna m en dårlig pose, når man kan skaffe en skikkelig? Uansett hvordan pose man har, må man ha skikkelig underlag, og helst sove med ulltrøye, sokker og gjerne fleecebukse på vinterstid. Lue er heller ikke dumt å bruuke i posen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en isbjørn pose og er fornøyd med den, hatt min i en 5-6 år nå. Men så skal det sies at jeg har ikke sove i gapahuk på vinteren med den, men har sove ute på sein høsten i noen minus uten problemer.

Hvilken av isbjørn posene har du???

Husker ikke navnet,mener det var nordkapp eller noe. Er såpass gammel at dem har lagd nye modeller. Men er vel en eldre utgave av denne: http://www.isbjorn.no/bjornoya.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Dette er en rimelig og helt brukbar vinterpose.

http://www.xxl.no/villmarksliv/sovepose ... e-1037053#" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Har god erfaring med denne. Solid og grei med god varme for en relativt ok pris. Ulempen er vekten og volumet om du skal bære mye og langt. Da er vel tingen å finne seg en dunpose, men da er det selvsagt en annen pris.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en dårlig løsning... men du gjør som du vil.

En jervenduk er uansett kjekk å ha.

 

Forstår ikke at dette er en dårlig løsning.

Fordeler:

 

Man kan ha en lett pose 3-sesonger (helst dun tyngde ca 800gram)

Liggeunderlaget (selv bruker jeg et lett selvoppblåsbart) inne i Jærvenduken.

Duken er både vind og vanntett, jeg har ligget ute med den på dovre med posen inne i duken i regnvær og det er helt greit.

Klærne og støvlene inne i jervenduken. Da slipper man å kle på seg stivfrossende klær og støvler.

Lufting gjennom åpningene til armene. Lufter ut fuktighet og slipper noe O2 inn.

 

Negativt:

Litt vanskelig i begynnelsen å stenge seg selv inne i duken med allle glidelåser lukket.

Link to comment
Share on other sites

En 3sesongs pose inni en jervenduk blir ikke en vinterpose.

Det som skjer er at kroppen produserer damp i kalde vinternetter og denne skal helst ut av posen.

Blir dampen liggende i posen kan den begynne å ise, og det er ikke kult på natt 2 av 7 i høyfjellet.

 

Ved å tette helt på utsiden av soveposen vil dette skje.

Det som kan være et alternativ er å ligge i jervenduken inni soveposen, da vil den fungere som dampsperre, men ikke helt 100 det heller.

 

2 soveposer er en løsning dersom man ikke har en god vinterpose, men å tulle med jervenduk på utsiden av soveposen (med mindre det bare er en natt, en sjelden gang) er ikke lurt.

 

Jeg har et soveposetrekk som puster godt nok å bruke når det er noen få blå, men det blir ikke brukt når det er ekstremkaldt. Dette er av en hydrofobt-membran som slipper oppvarmet luft ganske godt.

 

Er det varmere enn -10 så fungerer det meste. Min 3 sesongs pose veier 880 gram og er komfy til -9, men så kostet den 5K. Min vinterpose er 3 kg og god til -20.

Kaldere enn dette så har jeg dunposen inni vinterposen.

 

Jervenduken er fantastisk til sitt, men den kan ikke brukes som vintersovepose. Basta!

Tror jeg velger å trekke meg ut av diskusjonen nå. Send gjerne PM om noen lurer på noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på SuperHansen og FNJ og anbefaler også tyin 5-season. Jeg har denne med halv glidelås og hvis man ikke er en ekstrem frostpinn holder nok denne mål til det meste.

 

Ser også at flere anbefaler Isbjørn. Hos dem kan du visstnok få bestemme om du vil ha hel, halv, dobbel eller ingen glidelås og i tillegg kan du bestille ekstra vattering! Da bør selv verdensrekordholderen i dårlig blodomløp klare å snekre sammen en pose som faller i smak. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke lest alle innleggene over.

Har bare en anbefaling og det er DUN pose, skal du bære en fullverdig vinterpose i annet enn dun materiale veier det bly og tar masse plass.

Har selv en bergans arctic ocean, synes dette er en god pose i forhold til prisen. Har brukt den i minst 30 minus og den holder mål. Har en ajungilak tyin, denne har ikke sjans til å måle seg temperatur, plass eller vekt messig.

 

Har vært på mange turer i min pose, på det lengste 60 dagers tur, den fungerte bra, aldri noe problem med fuktighet.

 

Finnes nok mange dunposer som er bedre enn denne, men har også en annen pris.

 

Vil fraråde å dra fjellduker o.l. utenpå posen, dette fører til kondens og ising. Det spiller selvsagt ingen rolle hvis man bare skal sove ute en natt eller to etterhverandre.

 

Kjøper man pose med halv/nesten ikke glidelås er det nesten helt håpløst å bruke hvis det bli varmt eller man er på tur og skal ta inn på hytter o.l.

Link to comment
Share on other sites

Litt skeptisk til Helsport sine synt-poser. Hadde to Alta'er som var veldig varme og fine som nye, men som falt veldig sammen etter få sesonger. Mulig at fyllet er av mer holdbar kvalitet idag.

For 2000,- bør du absolutt kunne få en bra pose hvis den ikke trenger være den aller mest superlette.

Et mylder av produsenter,du kan f.eks. se på merker som Big Agnes og Sierra Designs som begge har patenter som holder liggeunderlagene på plass. På "salg":ca 175 USD pluss frakt og moms fra det store utland.

I nærheten av åpen varme og spisse kvister kan tykkeste "Ridge-Rest" og reinskinn være å foretrekke fremfor "skjørere" saker.

Link to comment
Share on other sites

En ferrino 750 og en ferrino 900 utenpå der igjen, to soveposer med en vekt på rundt 1600gr totalt. holder til det aller meste, tar mindre plass enn to pepperkakebokser. nedturen er vel det at de kommer på rundt 3500 totalt.

 

Ellers så bruker jeg en The North Face snowshoe, t-comfort på den er -25. Har også litt erfaring med Helsport Kongsfjorden, stor å tung som ett uvær, men ett design som overgår det meste, ble litt for tung for meg når jeg i tilleg drar med meg ca 15kg fotoutstyr, så kommer tøy og mat osv i tilleg til det.

 

hvis du har råd så ville jeg gått for ferrino løsningen, gjerne med en lakenpose utenpå hvis du ikke skal sove i telt for å beskytte posene :-)

Link to comment
Share on other sites

Ungjegern: Dunposen Marius B anbefaler er helt sikkert en bedre pose enn Tyin 5-season til ekstrem vinterbruk, men den koster 4000kr.

Jeg tolker ditt behov til å være litt mindre ekstremt siden du i første innlegg snakker om noen netter under åpen himmel og i gapahuk i noen minusgrader. Tror helt sikkert du kan bli fornøyd uten å bruke mer enn rundt 2000kr, slik som du foreslår.

 

Tips til når du har kjøpt en skikkelig vinterpose er å ikke kle på deg alt du nevnte i førsteinnlegget når du skal sove. Posen fungerer etter min erfaring mye bedre om du ikke stapper den full av alt mulig rart, og i tillegg må den jo ha litt av kroppsvarmen for å isolere skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vil fraråde å dra fjellduker o.l. utenpå posen

Om en sover i bare fjellduken så merker en fort hvorfor - som alle sier så er den helt tett, og en blir kliss våt.

 

 

Jeg ser etter en vintersovepose til guttungen, han er 8 nå, og 135cm. Vi skal sove i telt eller under åpen himmel i alle årstider, men vil helt sikkert velge bort ekstremvær - blir helgeturer, eller turer med retrettmulighet tipper jeg. Vekt betyr ikke så mye, blir pulk om vi skal ut om vinteren, og vi skal som sagt ikke på ekspedisjoner

Komfort er alfa og omega, vi skal kose oss - ikke bare overleve, i -10°C.

Selv har jeg en eldgammel Tyin som er varm nok til dette bruket og vel så det. Jeg har ligget under åpen himmel og gått på isen på kulpen ved siden av om morran, isen som ikke var der om kvelden, og vært god og varm og ikke ofret temperaturen en tanke. Og hatt 2-toms lag med rim oppå posen. Tyin er varm, men tung - og for stor for en 8-åring.

Har og en ull-liner jeg kan dra fram skulle det skorte - bruker den i en "kompakt-vinter" som jeg bruker som allroundsovepose - noe mer misvisende enn navnet på den soveposen skal en forresten lete lenge etter.

 

Er det noen som kan sammenligne/ har prøvd/kan anbefale/sett opp mot hverandre, disse soveposene?

Nanok Performance -30

Isbjørn Bjørnøya

Andre poser som kan sys små, og er i samme temperatur og pris-skikt

 

Ekspeditøren på XXL forfektet Helsport Alta, men jeg fikk ikke gode vibber av den -

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alta ja, xxls kunnskaper bekreftes nok en gang. Alta har EN 13537 T-limit på -5, altså en T-komfort på ca 0 grader.

 

Av de to posene du har nevnt ville jeg valgt isbjørn, mest for å støtte firmaet. Det klinger godt i mine ører :)

 

Soveposene er ganske like. ØKH har den nanoken og er kjempehappy. Har hatt mange netter i den.

 

Ellers, (sitter med helsportkatalogen i fanget) kan Helsport isfjorden nevnes. Den fås i 175cm utgave og er en solid fiberpose med EN 13537 T-limit på -16 (t-komf ca 4-5 grader mindre). Den er såklart tung, 2.9kg (før den iser til) Veil pris er 2150,-

 

http://www.komplettfritid.no" target="_blank tar 1450,- for denne, men ser ikke ut som de har Short på lager.

Ville uansett ringt å spurt. De presser prisene på helsport som faen!

Seriøst, det er nesten innkjøpspris.

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Rauland er en spesialmodell kun for xxl. Denne er ikke EN testet og dermed holder jeg meg unna.

 

Du kan jo sammenligne den jeg nevner ovenfor, om vi antar at de bruker samme isolasjon er rauland fortsatt 500gram lettere, lengre og varmere (helsport anbefalt komf -17). Dermed kan vi undersøke hva helsport anbefaler på isfjorden.

Joda -25 grader! Mens EN 13537 setter stopp på -16!

 

Da kan vi anta at rauland har en EN grense på -6 grader :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.equipnorshop.no/productDetai ... 742&cId=49

 

Forsvaret er i ferd med å gå over til denne som kald-bivuakkpose. Litt problemer med at det samler seg kondens etter lang tids bruk, men man er i dialog med Carinthia for å justere yttertekstilet slik at det skal slippe ut mer fuktighet.

 

Uansett, 1400 kroner for denne posen er latterlig billig. Komforttemp minus 25.

Link to comment
Share on other sites

Rauland er en spesialmodell kun for xxl. Denne er ikke EN testet og dermed holder jeg meg unna.

 

Du kan jo sammenligne den jeg nevner ovenfor, om vi antar at de bruker samme isolasjon er rauland fortsatt 500gram lettere, lengre og varmere (helsport anbefalt komf -17). Dermed kan vi undersøke hva helsport anbefaler på isfjorden.

Joda -25 grader! Mens EN 13537 setter stopp på -16!

 

Da kan vi anta at rauland har en EN grense på -6 grader :)

 

Eg sov ute i gapahuk i -7 grader, 18 meter i sekundet på vinden, og det snødde av og til :wink: Men fraus eg? tvert i mot eg var kjempevarm heile natta fra topp til tå :D Så ein burde ikkje anta ting heilt uten vidare :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar ikke ting uten videre. Dette er veloverveide ressonement. Og ja, du kanskje synes den er varm, men EN standaren skal dekke komfort for jenter, som fryser mye lettere.

 

Folk generellt fryser veldig forskjellig. En same synes kanskje en sommerpose er varm i -30, eller sier kanskje at han synes det ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.equipnorshop.no/productDetails.aspx?pId=8742&cId=49" target="_blank

 

Forsvaret er i ferd med å gå over til denne som kald-bivuakkpose. Litt problemer med at det samler seg kondens etter lang tids bruk, men man er i dialog med Carinthia for å justere yttertekstilet slik at det skal slippe ut mer fuktighet.

 

Uansett, 1400 kroner for denne posen er latterlig billig. Komforttemp minus 25.

 

Stemmer det du sier om Carinthia posene.

Brukte nettopp en ener pose og en firer pose sammen 9 dager i strekk i kalbiuvak. 32 blå den kaldeste natta.

Jeg var ikke i nærheten av å fryse noen av nettene.

Fordeler

-Høy slitestyrke og kvalitet

-Utrolig varm

-Stor vannmotstand på yttertrekk.

-Relativt lett

-Rimelig

 

Ulemper

-For tett yttertrekk, noe som fører til at posen akumulerer mye fuktighet under ytterstoff. Dette blir til is, og posen blir ubrukbar ved 12 dager og mer i kaldbiuak. Dampsperrepose er et must når man benytter denne i kaldbiuak under ekstreme forhold.

 

Siste dagen på nevnte øvelse kom en fra utviklerteamet til Carinthia fra Østerike for å se problemet selv, og han ble svært overrasket da vi dro ut en Carinthia sekser pose som beholdt formen fra inne i trekket etter den var tatt ut.

Løsningen blir å endre ytterstoffet, eller fjærne coatingen på vinterposene.

Når dette er utbedret, har jeg ingenting å utsette på disse posene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Carinthia er som nevnt oppgitt med EN verdier på den sivile web siden, mener de fleste av mil modellene er oppgitt der også. Har selv Carinthia trophen og defence 4. Gode poser, som er slitesterke og sammen kan de brukes som vinterpose. Vinterposen er en ajungilak alltitude 5 dunpose.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser her kan man spekulere på hvordan i all verden jeg har overlevd tidligere...ex-mil soveposen jeg har brukt hadde ikke engang 3 lag å skryte av, bare posen og innertrekket...

Må innrømmes at det var en raritet som sjøforsvaret fant på med fiberpels innvendig, og siden jeg har fulgt samme praksis som HVsjanten nevnte her tidligere med tykt og luftig lag av bar og ris før underlaget legges oppå så har jeg berget godt unna med bare superundertøy.

Men jeg har hørt kompiser med high-tec soveposer og oppblåsbart underlag hakke tenner i mørket...

Link to comment
Share on other sites

Jada og ingen trenger noe annet enn m98 med jernsikter. blablabla..

 

Oppblåsbare liggeunderlag er forøvrig ubrukelig vinterstid, med mindre det heter downmat. Da er det dunfyllt og isolerer mot snø.

 

Og ja, forsvarsposer holder liv i gjengen. Men dæven folket frøs på evjemoen i 22 blå selv med primusfyring.

Jeg hadde egen pose og koste meg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...