Jump to content

SKOGSFUGLJAKTA 2015


SuperHansen

Recommended Posts

Nå nærmer det seg ny sesong for ett av årets høydepunkter,nemlig skogsfugljakten.

Det er sikkert noen som skal tyvstarte,og smetter over grensa til søta bror?

 

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke jakte i Agust i Sverige,men suget ble altfor kraftig,så neste fredag settes kursen mot Jämtland for å jakte 2 dager.

Egentlig galskap å kjøre så langt for 2 dager,men er suget for sterkt så må man bare gi etter :mrgreen:

 

Noen andre som skal til Sverige åpningshelgen?

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å ta et par turer i skog og mark og titte, men det jeg har fryktet ser ut til å stemme. En bedriten vår og forsommer ser ut til å ødelegge. Kanskje blir det heller turer med boffen så han får trent i stedet for å ha med hagla.

 

Svensketur har jeg ikke tid til, men er det noe bedre der da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå nærmer det seg ny sesong for ett av årets høydepunkter,nemlig skogsfugljakten.

Det er sikkert noen som skal tyvstarte,og smetter over grensa til søta bror?

 

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke jakte i Agust i Sverige,men suget ble altfor kraftig,så neste fredag settes kursen mot Jämtland for å jakte 2 dager.

Egentlig galskap å kjøre så langt for 2 dager,men er suget for sterkt så må man bare gi etter :mrgreen:

 

Noen andre som skal til Sverige åpningshelgen?

 

Har over litt tid pratet med en kar som driver med inventering av skogsfugel ( Indre Østfold ), dette har han bedrevet over mange tiår for myndighetene, og han var veldig pessemist tidlig i sommer, da det var bare 10 grader og regn i klekkingstiden for storfugel, orren som klekker senere bør ha klart seg bedre var hans kommentar. Nå senere på året ser det ut at det har blitt kull på storfugel likevel, men generelt små kull, så det bør vel kanskje styre hva en skyter i høst om en skal ha noe å høste av selv 2016. Skal selv på skogsfugeljakt her i Østfold i september. Skitt jakt på Dere andre!

Link to comment
Share on other sites

Kun timer igjen før jakta starter. :-)

 

Skal oppover til Trysil i morgen kveld og ta en runde med en skoleklasse fra Stabekk på fredag. Tar nok ikke med meg hagla selv. Skal i utgangspunktet være med som kjentmann i området til skolen jeg jobber på. Før høre med lærerne hva de vil. .222'en blir i hvert fall med uansett. Den er fast gjest i sekken.

 

Gikk tre små runder på forskjellige steder i terrenget lørdag og søndag for å se om det er fugl å finne og for å trimme det lille adhd-helvetet av en breton. Lørdag gikk jeg en kortvariant av runden jeg gikk mest i fjor. Kom over ei røy, tror jeg. Måtte selvsagt se ned i øyeblikket noe skjedde. Det var også et godt stykke unna. Boffen var på tur dit, så ante så vidt at noe flagret i vei. Boffen tok stand mot stedet der fuglen hadde vært, men det var jo selvsagt tomstand. Så ikke hva slags fugl det var, men den var ikke liten. Samtidig var den heller ikke tiur-stor. Ikke så den veldig mørk ut heller, i farta. Konklusjon - røy.

 

Traff på en av elgjegerne i terrenget da jeg kom til bilen igjen. Han var også ute og sonderte litt. Det var ikke bare godt nytt han kom med. I fjor slapp jeg bikkja ukritisk, men nå i år ville han ikke brukt hund der selv. Det er stadig vekk ulv innom terrenget, noe som blir bekreftet av et viltkamera et stykke inne på terrenget. To elg har blitt tatt rett ved, på grusveier de siste par, tre ukene. Det har faktisk vært så ille med ulv at unger ikke får lov å gå til skolebussen en gang... Han selv har opplevd at to ulver nærmest har postert på retrieveren hans hele natta. De har ventet på at han skal slippe den ut... Ille... Før ulven tok over i området, hadde de åtte elg på kvota. I år kan de skyte ett ungdyr.

 

Vel, vel... I min, muligens, naivitet, innbiller jeg meg at det er større sjanse for at boffen blir angrepet i skumring fremfor dagslys, og fuglehunder er normalt ikke de mest utsatte, siden de sjelden går langt ut og sjelden gir særlig lyd som avslører hvor de er. Gikk derfor et par runder på søndagen og. Da ramlet vi nok borti en tiur. Hørte et halvredd bjeff sytti, åtti meter unna, i tetta. Så deretter på gps'en at det gikk i hundre med han, til han stoppet 430 meter unna! Det skal han selvsagt ikke gjøre, men det er første turene i skogen på trening i år, så litt får en vel godta. Liker ikke helt at han kan dra ut så langt, med tanke på de større, gråaktige firbeinte som frekventerer området til stadighet. Det er ikke helt sikkert at det var tiur han fant, men han bjeffer aldri ellers, og han reiser heller nesten aldri etter fugl mer. Unntaket er om han omtrent er oppå ryggen på en tiur. Og han er redd dem... Dummen kobler ikke frykt med å flykte, men jager heller i frykt! Merkelig sak...

 

Senere gikk jeg en runde på toppen av terrenget, men fikk ikke gått særlig utenfor grusveien der. Fruen var med, og hun hadde bare joggesko på seg. Det var noen interessante steder, men det var ikke noe sikre tegn på fugl der.

 

Det morsomme var at fjotten søker som et helsike, selv uten trening. Så gode søk så tidlig har jeg ikke opplevd før, så om det er fugl i nærheten, finner han dem. Tenk om han hadde hatt en skikkelig eier... Guttungen er jo en jaktmaskin! Med topp trening hadde han vært helt rå, er jeg sikker på. Nå er det mer tilfeldigheter og dagsform som gjør om han jobber bra eller ikke. Han er vel mer eller mindre selvlært... Det som ikke var så morsomt var at han knapt fant fugl... Jeg/vi fant noe tiurmøkk, ellers var det rimelig stille i skogen. Nå gikk vi ikke tidlig om morgenen, men heller litt utpå dagen, så det kan jo ha litt med saken å gjøre, men han var interessert i noen busker/skjørtegraner, så noe interessante lukter var det. Så det er helt sikkert noe fugl i år og.

 

Jeg tar vel med hagla, men mulig jeg lar den ligge i bilen når ungdommen skal jakte. Så får jeg se om det blir å ta med fjotten. Har lyst, men de har etter alt å dømme hund selv. Rifla blir med i sekken. Den blir ladet med Nosler Varmageddon 40 grs. Tror nemlig jeg tar en revelokketur i morgen kveld. Det er nemlig rev i bøtter og spann i området. Kom over en død en på søndag, faktisk. Tispevalp. Fant ingen spor etter ytre påvirkning. Den virket noe slunken, så den har vel bukket under for sykdom, tenker jeg. Selvsagt måtte bikkjefaen bortpå og nappe litt pels... Så heldigvis ikke ut til å være skabb heller!

 

Uansett, førsteinntrykket tyder på at det ikke blir noe katastrofeår i terrenget "mitt". Samtlige fugl fra i fjor høst overlevde skytinga mi (bommet på minst ti skudd etter tiur med helveteshagla!), så jeg har ikke bidratt til å ødelegge noe, med mindre jeg skremte ihjel fuglene da. Får håpe de har klart seg fra i fjor! Vet om et kull med storfugl og. Elgjegeren fortalte om det, så joda, det kan bli greit.

 

Det dumme er at jeg "må" vise frem områdene jeg selv har funnet fugl... Jeg mener da jeg vitterligen så det stod skrevet navnet mitt på landingsstellet til minst to av tiurene jeg skjøt etter i fjor... :lol:

 

Kommer i hvert fall til å be de jeg skal være med om å beherske seg om de ser brunfugl. I fjor så jeg kun tre, fire røy og ingen orrhøner. De har neppe blitt flere i år.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det blei en orrhane. Eller knapt nok, for det var en kylling, og størrelsen på den var vel som ei litt gargantuøs rype... Uansett moro at sesongen er i gang, og fugl var det på skauen, var borti to forskjellige kull på en liten tur (to timer i rolig tempo) med minst to eller tre kyllinger i hvert kull. De satt spredt så det var litt vanskelig å holde eksakt telling.

 

Tyder vel på sein legging, jeg har i hvert fall aldri skutt en mindre orrhane.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi igang!

 

Jeg tok en tur igår kveld etter jobben, og tok med meg kun eldste bikkja - Frøya.

Hun var jaktivrig som vanlig, og når hun vel skjønte at det var jakt igjen - så dro hun avsted. Langs en myrkant der vi slapp, og mot enden der det går ei bekkedråg. Der har det sittet tiur før - noe hun husker.. Jaggu satt det en der nå også! Men i fraværende vind og varmt - tørt vær, ble det støkk. Kanskje litt vel ivrig hund også... :lol: Men det var da livstegn!

 

Men så tok det lang tid før neste kontakt. På ei myr fant jeg eggeskall. Jeg vil tro det er fra storfugl, men synes samtidig det var veldig hvitt til å være fra skogsfugl. Noen annen kan kanskje artsbestemme det eksakt for meg. Uansett er det SVÆRT lite trolig at det ligger eggeskall fra hønse egg akkurat der... og slike har jeg vanligvis ikke sett i jakta før...

IMG_1248_zps5fzhzm8g.jpg

 

Like etterpå ble det stand litt ovenfor myra. Her fant hun en orrhane under trening for noen uker siden også.. Forsiktig nærmet jeg meg standen, men når jeg kom opptil gled hun ut av standen og løste ut - utredet. Blindstand!

10 minutter senere ble det ny stand. Denne gangen kom jeg opptil, så jeg var mer sikker. Reisningsordre, og Frøya raste fram noen meter men ble stående igjen i en liten dal foran ett høyt skjær. Jeg snek meg på siden, ny reisningsordre men nå flyttet hun seg ikke. Jeg skjønte at det var blindstand igjen. Hun løste ut og utredet når jeg stod der hun mente fuggeln måtte være... To blindstander, på ei bikkje som alltid har hatt svakt standinstinkt, og meget sjelden står tomt! Det kunne ikke være lenge siden det satt fugl der, men det tydet jo samtidig på at det var voksne fugler som var lette...

Sola gikk snart ned og vi rasket på mot bilen - da vi fortsatt hadde en god bit å gå. Det var god skumring da vi gikk inn i ett område med tett skog, innimellom åpninger og ei lita myr. Ofte finner vi fugl her. Og ny stand. Men den løste hun kjapt ut og gikk i en bue. Trolig for å forsøke å få vind - som var fraværende. Det ble støkk... jeg så orrhøne og orrhane. Frøya dro i motsatt retning, trolig etter fugl nummer tre. Så det måtte være ett ørlite kull - tror jeg. Men det kan jo ha vært voksne som satt sammen også. Det skjedde ikke mer på turen. Men jeg synes egentlig det var oppløftende å se fugl etter dommedagsvarslene. OK, det var ikke kull alt sammen, kanskje ikke kull i det hele tatt. Men det var ikke tomt. Ifjor gikk jeg i samme område to ganger. Og jeg har sett like mye fugl på denne turen som de to tilsammen ifjor...

Nå blir det spennende å se hva fjellet kan by på, og de andre skogs-terrengene jeg har kort på.

 

Frøya i karakteristisk - ikke full sprut men energisparende - stil over ei skogsmyr.

IMG_1249_zpshk5nlaou.jpg

 

Gratulerer til alle som har fått fugl, og lykke til videre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen etter 2 dagers labbing på Sokna.....etter den stusseligste jaktstarten noensinne. De terrengavsnittene vi tok ut brukbart med fugl på støkk i fjor var nå tomme for fugl og fulle av jegere med hund som ikke får jakte i fjellet i år.

 

Snakket med flere jegere med erfarne hunder, felles for alle var det knapt var fugl å finne.

 

De få fuglene som har blitt observert har vært enslige stamfugl, ingen kull. Med den begredelige bestanden terrenget har bør jakta avlyses umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært på årets første jakttur - uten hagle!

 

Fikk spørsmål fra avd.leder på jobben før i uka om jeg ville være med en liten klasse fra Stabekk vgs på jakt i terrenget hvor jeg jakter, som tilhører min skole/jobb. Var ikke veldig vond å be... De var alene i går, men fant ikke fugl. Jeg tok dem med i andre enden, hvor jeg har vært mest selv, i dag. Fant noe fugl i fjor der. Det ble en runde på drøyt fire timer. Det ble kontakt med fire fugl. To tiur og to røy. Det ble ikke løsnet noen skudd. Det var ikke all verden, men det var i det minste kjekt å finne fugl. De hadde med seg en 11 år gammel breton. Han gjorde jobben godt, da han fant tre av de. Gikk selv uten hagle. Er ikke så nøye på det lenger egentlig. Trives med å se boffen jobbe og kose seg! Herlig å se gammern jobbe så fint i dag. Dessuten var han omtrent klin lik min, så den var selvsagt ufattelig grom! :-) Savnet min egen da, men. Han hadde nok vært mer turbotulling med sine fem år, men gammern var sprek han!

 

Ingen fangst, altså, men det ser ikke katastrofalt ut, i det minste. Men noe toppår kan en nok utelukke...

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet 2 økter i dag nord i Dalarna med hund.Ikke vært antydning til fugl,ingen stand,blindstand eller noe som minner om fugl.Dette er første gangen jeg ikke har vært borti fugl på en hel dag i Sverige.

I tillegg er samboeren min som er med begynt å bli sjuk..Dagens høydepunkt var fersk suppe laget fra bunn med villsvinkjøtt,beste jeg noensinne har fortært i en lavo.

Eneste med fjør vi har sett i dag var noe med kroknebb som ved 2 anledninger kom glidende over hodene våre.Er det like mørkt i morra blir denne turen kort!

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dette måtte jo faen med gå slik!

 

Under en måned siden jeg solgte min kombi. Hadde kommet frem til at den aldri ble brukt, og ikke kom til å bli det i fremtiden heller.

 

Tok med meg rifla på bukke-post i kveld, og tror du pokker ikke jeg støkket en gigant av en tiur 8-10 meter foran meg? Hev instinktivt opp rifla, men jeg tror ikke en Lapua Mega i 6,5x55 hadde truffet så jeg skjøt naturligvis ikke.

 

Nå er jeg furten og sitter å ser på Finn igjen etter en kombi eller drilling. Nå husker jeg også hvorfor jeg i utgangspunktet kjøpte en kombi.

Link to comment
Share on other sites

Var er tur i trønderskogen på tirsdag. De fleste jaktterreng her i området, blandt annet mitt vanlige, er stengt i år "grunnet lite fugl". Det ble derfor å fomle i nytt og totalt ukjent terreng. Ingen fangst, men jeg så en tiur og fire orrfugl. Egentlig ikke så ille, mener jeg. Jakter utem hund.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten kveldstur etter jobb igår kveld også.

Nå med mellomste bikkja. Hun går svært snevert, men pleier å få med seg de fuglene som finnes. Utmerket i skog, men kan bli stående igjen på tiur som løper. Har en del blindstander..

 

Så også igår. Snevert søk i meget høy fart til å begynne med. Vi kom til ett "grom-område" og der smalt hun i en intens stand! Ingen smyging, ikke tegn til å trekke an, bare PANG - rett i stand!

Jeg smøg opptil, ganske sikker på at her lå det fugl. Stilte meg litt til side, i godt skytefelt og kommanderte reis. Hun tok sats og reiste som en kanon! Stoppet der hun mente fuglen lå og så seg rundt... jaggu var det blindstand denne gangen også! Hun utredet kjapt, men det lå ingen igjen. Det skulle bli gjennomgangstonen. Blindstander hadde vi flere av, og i en av situasjonene mente jeg å se at det blafret i vinger langt framme. Isåfall høyst trolig tiur som ofte er å treffe akkurat der. Det var også nedfor bakke, hun hadde stått en stund og det blafret i vinger rett på kanten av ett hogstfelt som gikk like nedenfor. Men, det kan også være jeg som så feil - eller det var ønsketenkning.

 

Uansett ingen virkelig fuglekontakt. Men det blåste sterkt, og om fugl gikk opp på avstand ville jeg ikke hørt det. Uansett er jo konklusjonen at vi ikke var borti noen kull dessverre....

 

Har ett skjermbilde av bikkja i fint driv...

IMG_1278_zpsitawi3tx.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har vært på jakt med min såkalte "løst pådrevet skremmende fuglehund". Det funker det og :wink:

 

normal_DSC_2052.JPG

 

Ellers må jeg si at det ikke er noen grunn til bekymring for bestanden i terrenget som jeg jakter. Sett både stamfugl og kull. Funnet noen ødelagte egg, men det gjør jeg alltid. Sett noe ravn, men ikke noe rovfugl så langt. Reven lusker rundt sammen med noen få jegere. Alt er som det pleier, og balansen ser ut til å være der...

Link to comment
Share on other sites

Endelig er skogsfugljakta i gang for vår del. Tre dager i de dype skoger, med et lite regnværs-avbrekk i dag. Det var ganske greit å få seg en varm dusj og la bikkja få et hviledøgn. Han har ligget helt slakt hele dagen, og i morra braker det løs igjen.

Men ærlig talt. Jeg har liksom alltid ansett meg selv som en rimlig sprek fyr. Men sekstimers-turer over våt skogbunn, myk mose og diverse lyng suger kreftene ut av beina mine. Slitsomt har det vært, såpass at jeg: "åh...nei. Ikke tiurfoting nå igjen.....". Jeg trengte en hviledag sjæl.

Apropos bikkja. Jeg gir opp. Har brukt hundrevis, kanskje tusenvis, av timer på å trene, dressere, skyte med startpistol, holde på slik jeg har gjort med flere hunder før. Men jeg er ikke flink nok. Bikkja kunne kanskje blitt "premiehund" i de rette hender, men de har nok ikke jeg. Han er en KV som nok ville bidratt til å gi rasen det litt dårlige ryktet rasen har. Gladgalskap er beskrivende. Veldig, veldig, veldig ivrig, med litt for store baller. Han søker bra, finner fugl, står som dovrefjell, og står i ro/sitter ved oppflukt. Men når det smeller? Fullstendig blodtåke. Her er det ikke mye respekt for viltet. Drepe, tygge, filleriste er det som gjelder. Apport? Joda, apporterer alt mulig. Bortsett fra varm fugl. Den må i så fall spises først. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Strammer jeg hardt til på dressuren slutter han å jakte. Korrigerer jeg hardt blir han gående ved føttene mine å kikke på meg. Nei, jeg tror jeg gir opp.

Nok om det, det er fugl i skauen. Storfugl og orrfugl. Jeg synes det er like bra som fjor, kanskje bedre. Det er nok store, lokale variasjoner. Med min enkle statistikk har jeg gått opp 2 fugl i timen. Da inkluderer jeg all fugl sett, kull, enkeltfugl, støkk, og jaktbare situasjoner. Sistnevnte utgjorde kanskje 30% av fuglekontaktene. To orrhaner, årskyllinger, har det blitt. Er forresten ikke veldig imponert over skytinga mi heller, men tilskriver det overivrig rust så tidlig i sesongen. Bom på gullsjanser er jo ikke bra for selvfølelsen, og jeg har hatt et par. Kyllingene er fine og spreke, men fortsatt endel brune fjær, så mulig det er omlegg. Alternativt sein klekking.

På`n igjen imorra. Har fem dager igjen av årets viktigste ferieuke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Endelig er skogsfugljakta i gang for vår del. Tre dager i de dype skoger, med et lite regnværs-avbrekk i dag.

 

Men ærlig talt. Jeg har liksom alltid ansett meg selv som en rimlig sprek fyr. Men sekstimers-turer over våt skogbunn, myk mose og diverse lyng suger kreftene ut av beina mine.

 

Apropos bikkja. Jeg gir opp. Har brukt hundrevis, kanskje tusenvis, av timer på å trene, dressere, skyte med startpistol, holde på slik jeg har gjort med flere hunder før.

6 timer er ikke så mye (1/2 dag), men er terrenget tungt, ta noe pauser på dagen. Gjerne med et bål og kos dere. :)

 

Hyggelig at det er bra med fugl og at hunden fungerer frem til skudd er avfyrt. Hunder er forskjellige og det er mulig du nå har en stridig "krabat". Men jeg tror ikke hunden respekterer deg som leder, hvis du ikke klarer å stoppe hunden! Den SKAL respektere "stopp" kommandoen og bli sttende! Og ved apport komando, skal den apportere og ikke spise viltet. :(

 

Du har kommet kommet et stykke, med hunden. Men problemer ved "reis" og ved "skudd" er også kritiske stunder, samme som ramping, uten stand. Men, den ramper ikke opp fuglen og tar stand. Bra.

 

Dresser ikke i på jakt (d.v.s. i trerrenget). Du må nok trene mer hjemme og trolig få noe hjelp av folk som kan dette. Å dressere via nettet, er ganske tvilsomt.

 

Men noe som KAN hjelpe (på kort sikt - d.v.s. nå), er å drille hunden på vanlig "line-dressur" og terpe på "stopp-kommandoen", FØR dere går ut i morgen. Ta det rolig i morgen tidlig og kjør noen treningsomganger. Tren både gående og løpende. Dette er viktigere, enn å komme tidlig ut. Og ved stoppkommando, SKAL hunden respondere spontant! Prøv ogå med noe distraksjon. (Hadde vært best med noe hjelp). Sitter dette både gående og løpende, hadde det vært en bra test, at en annen person hadde skutt og du hadde kontroll på hunden. Hvis ikke det er mulig, kan du skyte selv, etter stopp-kommando og eventuelt korrigere utrusing av hunden. Dette skal ikke skje "ute på jakt", men som trening før dere starter jakta. Ros all fremgang, alt fra moderat, til mye ros, avhening av fremgang.

 

Jeg kjenner ikke hunden og ser ikke hva som skjer. Men slik jeg forstår deg og stuasjonene, KAN dette hjelpe. På sikt må du nok trene mer dressur og med distraksjon.

 

Editt: Hvis ikke rådet fungerer, er det bedre å jakte uten hunden på denne jakta. Jakt vanlig "støkk jakt" og la hunden være hjemme, eller i camp. Eller i værste fall, la den gå bak deg (i line), hvis dressuren holder til det. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rakk en liten tur i dag før stresset overtar igjen. Boffen fant og fotet en tiur, men holdet ble akkurat litt for langt, ca 50 meter. Kjedelig, for jeg skjønte ikke før det var for sent. Han tok først en kort stand, tittet forsiktig bort på meg før han "ruslet" forsiktig bortover. Da skjønte jeg det. Dessverre gikk det bare et par sekunder før fuglen tok til vingene, en diger j..l av en tiur. Moro var det nå lell. Det er noe eget ved å se en slik "jumbojet" ta av i skogen. :-)

 

Vet ikke hvordan "vanlige" hunder reagerer på tiur på bakken. Kan ikke huske min har tatt "spikerstand" på tiur noengang. Det ender med foting og støkk. Hvordan hadde en topp fuglehund gjort det? Min er jo mer eller mindre selvlært...

 

Det virker nesten som om det er umulig å få skikkelig sjans på fugl som faktisk trykker. Den i dag reiste omtrent umiddelbart etter at bikkja begynte å fote, og det var en veldig rolig foting. Orrfugl vet jeg snart ikke hvordan ser ut, og rypa er fredet de fleste stedene der jeg kunne jaktet.

 

Så ellers ei røy som skremte både meg og bikkja da jeg hadde koblet han langs veien mot bilen. Den satt i grøfta og dro tre meter fra oss. Den fikk selvsagt fly i fred.

Link to comment
Share on other sites

Er hjemme etter et par dager i sør-odals dype skoger. Flott vær og fin tur.. Men dessverre/heldigvis ble det ingen fangst når det kom til skogshøns av noen art. Men jeg fikk i det minste glede av av se noen store tiurer ta til vingene. (Jaggu beholdt dem sine flygeevner siden det blei drøyt hold for hagla)

Orrfugl så jeg noen små flokker av, samt noen par og enslige. Altså ikke så skrint og tomt som mange skal ha høsten til å være.

 

Men ingen ble ned i sekken denne runden. Skyldes vel at smyging med hund i line ikke er det mest effektive? Slapp kjøtern litt fri når vi kom på furumo og myr, han søkte godt og glemte å stå...

men neste gang jeg skal opp, da...... Ja, da kommer jeg nok tomhendt hjem da også.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge jakter dere støkk i skogen? Til første snøfall? Til midten av oktober? Vurderer å dra til Sverige igjen for skogsfugljakt om 2-3 uker, men fuglen er kanskje så var nå at den letter langt utenfor skuddhold? Det er mye ulv i området vi jakter i, så vil ikke ha med hund...

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Heldiggris!!:):)

 

Jeg kjøpte kort på inatur, og det var tett med jegere der. Skulle gjort mye for et privat område som du har. Tråkket 2.5-3 mil den dagen og så kun stumpen til en orrhane foruten den tiuren jeg fikk.

 

Så jeg ser selv hvilken griseflaks jeg hadde, men kommer nok ikke til å dra tilbake til det feltet igjen. Var alt for lite fugl og for mye jegertrykk der.

 

Tok et screenshot av kartet for å vise deg hvor den falt, men skjønner ikke hvordan jeg laster opp bilder her :S

Link to comment
Share on other sites

Jakter støkk helt til man ikke kan gå i skogen mer pga snø. Så sene vintre er velkomment :)

 

Kjører full trangboring, 4'er haggel med 52g ladning så man når lengst mulig

Ok! Er det mye vanskeligere å jakte støkk jo lengre ut i sesongen man går? Jeg innbiller meg jo det, men har bare jaktet skogsfugl i september tidligere, og har ikke erfaring med hvordan fuglen oppfører seg senere i sesongen.

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden det var dårlig med rype - som forventet - på fjellet, så tok jeg siste dagen en tur ned i skogen med Frøya - eldstebikkja. Vi gikk i ei li der vi ifjor hadde vært borti flere tiurer. Jeg så at det var bær i skogen, og det så lovende ut. Etter en kort halvtime - og noen høydemeter - fant vi ei stjertfjær av en tiur..... som økte håpet!

IMG_1355_zpsu9pnkmps.jpg

 

Vi jobbet oss oppover langs en bekk med kratt rundt. Terrenget var bratt, med tørre fururabber der reinmosen lyste. Langs bekken står blandingsskogen tett, og med tunge skjørtegraner innimellom. Glimrende tiur-terreng! Bikkja søkte i fin kontakt, og etter en stund var det stand! På andre siden av bekken, og litt nedenfor meg. Altså litt på etterskudd igjen da tiuren vil lette nedover. Jeg kommer meg ned til henne og hun løser ut og avanserer. Ny stand - ny avanse - stand igjen like foran en åpning i skogen. Jeg ber om reis, er klarere enn det berømmelige egget og er på hugget! Men ingen tiur går opp.... Hun utreder ivrig, jeg blir stående rolig. Men ingenting skjer. Jeg hverken så eller hørte noe. Lyden kan ha druknet i bekken. Enten har den nylig vært der - så det rett og slett var blindstand, eller så lurte den oss. Eller vi kan si den lurte oss i alle tilfelle.

IMG_1357_zpsocubp7qe.jpg

 

Vi går videre oppover i fine områder, men finner ikke mer. Dagen ebber ut og vi er nede ved bilen like før det skumrer. Bikkja er sliten. Men så skal en vel ikke forvente mer av en 11,5 år gammel hund heller. Hun har stått på i rypefjellet og søkt best av alle - funnet fugl har hun også som har blitt presentert. I denne bratte lia med sugende lyng blir det tungt. Så hun har jobbet godt, og jeg er imponert over formen til tross for sine år.

 

Det blir nok mer skogsfugljakt utover. Om det er noe å jakte på vet man ikke, men her var det ihvertfall en....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakta skogsfugl på søndag. Min første tur i dette området iår, og ifjor var det godt med fugl her. Så optimismen var stor ved slipp.

Imidlertid gikk det lang tid før første kontakt, og det ble også en støkk. Bikkja hadde en blindstand som hun løste ut når jeg kom til, og utredet. Når jeg tok ett steg dro det ut ei orrhøne litt bortenfor. Merkelig at hun ikke fant igjen strengen, men i skogen er nå ikke alt opplagt..

Så gikk det veldig lang tid før neste kontakt. Vi gikk nedover lia, bikkja kom forbi meg og bråsnudde i stiv stand foran ei skjørtegran. Forsøkte gå til side for grana, men fikk ikke lov å gå mange skrittene før orrhanen dro ut på andre siden. Orrhaner - som vanligvis klarer seg med en tynn og pistrende gran-spire for finne skjul, så jeg naturligvis ikke bak den låveveggen av ei skjørtegran.... Men bikkja jobbet på videre - kunne det være mer?

Jeg fulgte på nedover mens bikkja jobbet like foran meg. Småstander og ivrig haleføring. Børsa klar. Noe brunt og hvitt drar ut, jeg hiver opp men besinner meg - med kornet foran snuta på haren.... :-)

Merkelig nok brydde ikke bikkja seg om det - noe som tydet på fugl i nærheten. Men det så ut til å bli borte for entusiasmen i bikkja forsvant etterhvert. Så børsa ble hengt på skuldra, og vi tuslet videre i lia. Plutselig støkker vi ei orrhøne foran. Så det VAR mer i området... Men hva skjer, hvorfor fant ikke bikkja ut av det?

Det ble litt gjennomgangsmelodi. Vi støkket og støkket. Både jeg og bikkja. Jeg støkket i områder bikkja hadde vært, og hun støkket av tilfeldigheter. Nesten så jeg lurte på om det var noe i veien med nesa hennes.... Vått på bakken, men totalt fravær av vind. Noen plussgrader - som ble flere utover dagen. Min teori er derfor at lukta gikk rett til værs. Håper inderlig det, så det ikke er noe nesemidd - dritt på gang. Men da burde alle hundene hatt det, og den andre hadde fin stand på vanskelige ryper dagen før...

Vi så fugl i området. Mye brunt, men også noe svart. Ingen kull - bare enkel fugler.

Ikke mye, men nok til at jeg kommer til å forsøke mer.

 

Frøya i pausa:

20151011_110912_zpszqtfeiez.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skogstur søndag, pent vær og mengder tyttebær..

Balder gikk 42km på ca 5 timers tur, det var stort sett veldig lite med interessante lukter og markeringer.

Orrfuglen satt i topp og spilte som på lørdag, men jeg valgte å la rifla ligge hjemme og jakte med hund.

Mye klovspor og plagsomme hjortelus . Ingen andre jegere, eller skudd å høre.

I en 20 min periode, midtveis i de 42km, i tett skog med massivt med blåbær skjedde det omsider noe. Minst 3 og 4 storfugl i to omganger hadde tilhold der, innenfor to felt på 50x100m. Bikkja gikk litt bananas og ingen reelle sjangser oppstod. Ennå ung og uerfaren, men med tiden kanskje... Skulle hatt gammel hunden der, men den jager på de evige jaktmarker nå. Fine fete tiurer og røy var det, proppet seg vel med blåbær. Nu vet jeg hvor de er, går dit direkte neste gang så får vi se om det blir støkkjakt eller bikkje, antagelig best odds der på støkk... men bikkja blir jo ikke noe bedre av det da.

Tips til alle er : (blåbær + gammelskog + skjul) = tiur

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Tok en test-tur i østmarka i går (inatur-kortet). Helt forferdelig dritt-terreng er vel alt jeg kan si om det. Støkket en tiur på 8 timer og dett var dett.

 

Krydde av tur-folk, gapahuker, par som kliner ved tjernene, godt bevandrede stier overalt etc. Første og siste gang jeg prøver meg i det området.

 

NOEN som vet om privat-terreng innen 1-2 timer unna oslo? Send meg PM! I'm in! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har litt utfordringer med en omfattende eksamen i desember som gjør at jeg må prioritere minst 1 dag i helgen til lesing, så det umuliggjør at jeg kan reise bort på noe annet enn dagsturer. Er derfor det må bli slik i denne sesongen :(

 

Neste år derimot...

Link to comment
Share on other sites

1-2 timer fra Oslo er vel litt for urbant.. :forvirra:

Be om å få sette opp et oppslag på Matkroken i Hovin, du kjører RV364.

Kanskje noen lokale der kan hjelpe (?) :roll:

Fine trakter iallefall.

Urbant? Tja, jeg har nettopp tilbrakt et døgn i urørt gammalskau en time fra Oslo. Bortsett fra orre-spill var fly det eneste jeg hørte. Urbant nok for meg ;)

I går tok vi opp 8 fugl i løpet av tre timer. De var lette, så fikk ingen i sekken. Godt å vite at det er fugl i terrenget uansett.

Link to comment
Share on other sites

Testet nytt terreng område lørdag formiddag. Fint terreng øverst mot skoggrensa. Burde inneholdt skogsfugl, og rype øverst. Sistnevnte er forøvrig fredet i området.

Men vi fant ingenting. Hverken rype eller skogsfugl. Hadde en blindstand, så noe må ha vært i området..

Hadde vært betydelig mer interessant om en hadde hatt lov å skyte både rype og skogsfugl. Og betydelig mere interessant i ett bedre fugle-år...

Men området var fint, og det kunne vært egnet for en lengre tur enn jeg hadde tid til nå, og dermed kommet lenger inn. Det får bli en annen gang.

IMG_1446_zpsnffu4iip.jpg

 

Denne lørdagen hadde jeg ikke tid til mer, for nå hadde jeg en avtale med unghunden på eftan, hun som har vært skadet i tre og ei halv uke..

Vi gikk i ett terreng jeg er godt kjent i og ofte har hatt fuglekontakter. Dog mer i fjor enn iår - naturligvis.

Vi gikk og vi gikk. Kona var med også. Jobbet oss oppover, og tok en tur helt til topps likegodt. Ble altså en topptur i jaktturen... :-)

IMG_1451_zpsso4heo4v.jpg

 

Men vi kom ikke i fugl dessverre. Tror vi. Ved tre anledninger dro hun ut lenger enn vanlig, og vi vet ikke hva det var. Hørte ikke vingeslag, og registrerte ikke noen stand. Jeg blir dog mer og mer fornøyd med søket.

IMG_1452_zpsf9019xsk.jpg

 

Søndag formiddag dro jeg i kjent terreng, men i en annen del, med den andre av de erfarne. Gi startet med å klatre oppover i ei li.

Ikke lenge etter slipp ble det stand, og hun stod ute til venstre for meg. Jeg fulgte på nedenfor i håp om tiur, fikk se hunden og peilet meg oppover. Når jeg nærmet meg løste hun ut, jeg trodde det var en blindstand, men det ble ny stand litt bortenfor - enda lenger til venstre. Gikk så jeg så hunden, men nå var hun vendt mot høyre... Hva var dette?

Jeg gikk opptil hunden - litt usikker. På reisningsordre ruste hun ut - mot høyre. Jeg rakk akkurat å tenke at jeg måtte løpe etter, da tiuren lettet foran henne. Dro selvsagt ut til høyre og var aldri i noen posisjon så jeg kunne skyte. Hadde jeg fortsatt min opprinnelige rute, hadde jeg kommet til å trå på den.... Men da hadde den nok ikke sittet der. Tror han nok hadde full kontroll på mine bevegelser i det rimfrosne lyngen og snudde da jeg fulgte på hunden ut til venstre. Bikkja blir stående igjen på løpende tiur - det har hun alltid gjort. Stod sikkert der tiuren snudde....

1-0 i min disfavør.... :-(

Vi tuslet videre oppover for å finne mer. En halvtime senere ble det ny stand. Jeg kom opp til hunden som stod mot en vegg av skjørtegraner og fjellbørk. På reisningskommando ruste hun fram - jeg var klar som ett egg, men hun dro på - dro på - og så lettet det oppi der. Men så langt unna! Det var orrfugl, og jeg hørte flere vingepar og kakling. Må ha vært ett lite kull. Men ingen kom min vei - selvsagt. Her måtte hun ha stått på nærmere 40 meter fra fuglene. Vet ikke hvorfor hun ikke gikk nærmere, kanskje hun var redd for støkk. Uansett så jeg ingenting så det gikk naturligvis dritt. Vi gjorde en runde, hadde ett par blindstander, men det skjedde ikke mer før vi nærmet oss bilen. Da markerte hun, tok en svak stand som hun løste ut og nøstet videre. Noe hun hadde gjort flere ganger uten at det var noe, da hun har lett for å markere også på svak lukt. Jeg fulgte sakte på, men for fort.... trodde det var som før, at det bare var markeringer. Plutselig dro det ut fugl - rett foran bikka der hun nok omtrent hadde gått i stand.... Er usikker på om det var røy eller tiur, men det var typisk tiur. Lettet fra en brink - to slag med vinga og borte... Det kan faktisk også ha vært den samme tiur som vi hadde stand på i starten, da det lå i den leia den fløy. Men som sagt - jeg vet ikke.

 

Eftasturen ble gjort med unghunden igjen. Gikk samme rute som dagen før, men i motsatt retning. Kom ikke i fugl nå heller.

Hun har nå etablert ett søk, som jeg liker. Foreløpig kort, men det vil komme seg og i den alderen er det akkurat slik jeg liker det. God kontakt, god fart - uten å overdrive. Viser også evne til å gire ned og ta det rolig om det er noe interessant.

20151018_141407_zpslzh2qjmg.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur på Hurum-landet i går for å sjekke litt terreng. Kortet ble kjøpt på inatur.

 

Terrenget i seg selv var veldig flott å gå i, og han jeg gikk med mente han så en tiur som dro av gårde, men jeg stod bak en knaus så fikk det ikke med meg.

 

Alt i alt: Samme situasjon som de 2 andre feltene jeg har testet i år på Østlandet: Ræva! :evil:

 

Men, blir uansett flotte skogsturer ut av dette om ikke annet :P

Link to comment
Share on other sites

Denne tiuren på 6.5kg må dokumenteres skikkelig! Bilder og alt som er. Hvis det er riktig er det jo helt rått. Det har vært så mange slike historier opp igjennom. Hvis denne ikke blir dokumentert skikkelig, vil den snart være ei jakthistorie på nivå med alle skrønene om kjemper og troll-fugl. Disse historiene er det mange av. Mange av dem er garantert overdrivelser og fantasi. Kanskje noen av dem er riktige, MEN det veit vi jo ikke - for tilfeldighetene vil det jo til at de største alltid blir dokumentert dårligst....

 

Da venter jeg spent!!!

Link to comment
Share on other sites

Det ble skogsfugljakt i helga også.. 8)

Men ikke noe fall dessverre. Tiuren lurte oss, orrhøna kom for fort og rugda vinglet i tetta...

Men moro lell.

 

Jakta med unghunden - Ronja - lørdag formiddag.

Første gang i det terrenget iår -og det ble resultatløst. Dårlig søk, mest titting og tur-gåing.

På eftan tok jeg Dina med meg. Hun gjorde en god jobb med stand, rapport, avanse.. på tiur. Som lurte meg... :x

Etter det hendte lite, noen blindstander. I skumringen jobbet bikkja nede ved ei gjenvokst myr, jeg stod igjen på ett plantefelt 50-60 meter unna. Plutselig lettet noe der nede, og ei orrhøne kom i 120 nesten forbi øra mine! Det ble en stand til nedi der, og på vei opp plumpet jeg i en gammel grøft med mose over.. Syntes jeg hørte vingeslag i det samme, og bikkja kom ut på myra ved siden av.... Uflaks.

Dina i stand på myr, sent - skumring...

IMG_1456_zpsz3s6hy28.jpg

 

Dagen etter tok jeg Ronja først igjen. Gikk nå i områder jeg er godt kjent. Det er ikke mye fugl der, men jeg vet om særlig gode plasser. Hun hadde veldig dårlig søk også idag, men det gikk opp og ned og bedret seg kanskje noe etterhvert. Når vi nærmet oss en av disse "hotspots" - selvsagt styrte jeg ruta så vi kom dit i god vind, og hun snappet opp luft og dra an på lang avstand. Gikk på, over en liten bakketopp og det ble stand på andre siden. 60-70 meter fra meg. Jeg gjorde meg klar og fulgte på i sporene. Nesten ved bakketoppen så jeg at hun kom tilbake, hun kom i stor fart og forbi meg bakover. Fant ut hvor jeg var, og kom etter men føyk forbi meg over bakketoppen igjen. Ny stand på samme sted! Hennes første rapport! Når jeg kom over bakketoppen smøg hun ned i en liten dal med en bred myrbekk. Vi smøg sammen over den lille dråga og på andre siden ble hun stående. Jeg kommanderte reis, og hun tok fart og satte avsted opp på andre siden. Jeg fulgte på, men fuglen var borte!

Fanken, så fint jobb! Hadde vært suverent med en fugl der!

Men bare å tusle videre. Ihvertfall ble søket noe bedre....

Gikk inn i ett nytt "super-område" en snau halvtime senere. Etterhvert så jeg at noe var på vei til å skje, hun markerte ivrig og begynte å fote. Men det ble mye nesta i bakken.. og plutselig kjente jeg ett vindpust i nakken, vinden virvlet.. Pokker, dette går galt - tenkte jeg. Og DER gikk orrhanen opp - kanskje to meter foran hundenesa. Ruset noen meter etter, men stoppet selv. Trolig da hun ikke så den lenger. Også her ble det utredet grundig...

Tilslutt var vi nesten ved bilen, gikk og slang langs en traktorvei. Plutselig - nesa opp, og ivei dro hun. Inn på en liten ås - som jeg hadde tenkt å gå over. Full fart - og bråstopp i stand! Men det var bare noen sekunder så gikk hun fram og begynte å utrede. Når jeg kom opptil der hun stod så kom hun til meg, gikk fram og dyttet på bakken og gikk der ifra. Som om hun sa: "Se her, far. Dette var det - ikke mer å bry seg om". Det var en moldegrop, med godt med fugleskitt i.....

Fortsatt litt dårlig søk, men flere episoder som skaper håp for framtida. :D

Ronja på en av myrene vi for over.

IMG_1462_zpsadqegjbs.jpg

 

På søndag efta tok jeg eldste bikkja - Frøya - i ett kjent tiurområde. Hun hadde flere stander som jeg ikke kom opptil, og jeg vet ikke om det var fugl der. En kamerat fortalte at han hadde inntrykk av lett fugl i helga, og det kan vel jeg også si. Imidlertid ble det en knallstand når vi akkurat hadde snudd. I ei bratt li med tung og gammel granskog. Hun stod oppoverbakke, og mot en lysning. Jeg plasserte meg, dekket lysningen og kommanderte reis. Men ikke f... Hun var i sin egen verden, enset ikke meg. Så jeg gikk de få metrene ned til henne. Plutselig lettet fugl, to meter foran hundenesa! Det var ei rugde, og selvsagt kom den i lysningen. Fikk på to skudd, men det ble to rene bom. Første gang jeg har hatt stand på rugde. D...ven som den trykket - og som den vinglet! Skjønner godt at doublè på rugde fortjener plass i egen klubb..... :lol:

Litt senere ble det ny stand, nå tett yngre skog. Jeg plasserte meg nedenfor i en kant, og kommanderte reis. Men ikke nå heller reiste hun. Så jeg måtte opp til. Når akkurat hodet tippet over toppen lettet orrhanen inne i tetta. Gikk ut til venstre og såvidt jeg så det slang i vinger bare.

Dett var dette. Mer skjedde ikke. Men vi har da hatt tak i noen fugler, fått skutt noen bomskudd. Mest gledelig med prestasjonen til Ronja, selv om det ikke var fugl i standen. Kanskje den hadde lurt seg bort uten at vi merket det. Eller det var en ren blindstand. Jeg vet ikke.

 

Nye tak neste helg....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...