Jump to content

Lage Kolbeforhøyer i Kydex


Recommended Posts

Siden jeg har fått spørsmål om hvordan jeg lagde kolbeforhøyeren på Remington LTR'n så kommer en liten forklaring her.

 

Jeg bestilte to plater med kydex fra Knife Kits. Platene jeg bestilte er 12X12" og .093" tykke. Prisen på dette ink. frakt ble ca Nkr 180. ( Du trenger bare en plate pr kolbeforhøyer )

 

normal_KolbeforhyerLTR005Small.jpg

 

normal_KolbeforhyerLTR006Small.jpg

 

Lagde meg en mal av tynn papp for å finne ut hvordan jeg ville ha forhøyeren. Prøvde her å følge linjene i kolben sånn ca. Tegnet malen over på kydexplata, snittet så med en skarp kniv i overflaten etter streken for å få en "brekkant". Med en tang og litt makt ( + noen stygge ord ) så fikk jeg "knekt" emnet løst fra plata. Brukte en dremmel med slipetrommel for å runde av kantene. En liten fresepinne ble brukt til å lage slisser til boltene. Lett puss av kantene til slutt med #400 sandpapir etterfulgt av en kjapp runde med stofftrommel på dremmel'n gjorde kantene glatte og fine.

 

Så var det bare å trekke på seg tykke hansker som beskyttet mot varme. Mens jeg holdt kydex'n så varmet junior plata med varmepistol, da den begynte å bli "passe" myk så bøyde jeg den pent over kolbekammen.

 

Plasserte kindstøtten der den skulle være på stokken.Merket så hvor det skulle bores hull til boltene med syl "midt" i slissene. Brukte ett 6,5mm bor og borret inn fra begge sider for å få det rettest mulig.

 

Med "min" plassering av forhøyeren på denne rifla kan jeg ta ut sluttstykket uten å måtte senke kolbeforhøyeren.

 

"Rattmutterene" og boltene i 6mm kjøpte jeg på Clas Ohlson for noen få kroner.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig Sako 30-06 :D:wink:

 

Jeg var inne på samme tanken ang. det å kun feste den på ene siden. Plata er ganske stiv, men jeg vet ikke helt om den typen jeg brukte ( 0,93" ) er stiv "nok". Men KnifeKits har nå en kraftigere type på lager ser jeg og den bør kunne brukes 0,125".

Link to comment
Share on other sites

det svaret kan du få i løpet av ei uke :mrgreen:

Glitrende. Gleder meg allerede.

 

Ellers funderer jeg på alternativt materiale: Glassfiber/polyester. Med skruefesting som originalen. Da kan man få noe mer enn ei bøyd plate, kanskje noe som sett bakfra minner litt om en A-profil med fugeskum inni den øverste delen. Og det burde bli stivt. Det eneste som "bekymrer" meg litt er at det kanskje kan bli litt tyngre enn ei Kydexplate.

 

Fra Biltemakatalogen:

Glassfibermatte (36-070) 39.90/stk

Polyester 0.5 kg (36-075) 59.90 /0.5 kg

Herder (36-069) 19.90/20 mL

Sum 120 kroner, litt rimeligere enn Kydexen.

 

I tillegg kommer vel noen gram karosserisparkel for å få glatt overflate samt en dæsj eller tre med svart spraylakk, men sånt har man jo liggende i garasjen fra før 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg lagde en tråd om kydex på trestokk på sluttstykke. Der ble det brukt 0.098" utgaven, og den ble egentlig ikke stiv nok til ensidig montering. Det bli svaiete, og bråkete bakpå ryggen. Jeg valgte å løse dette med å tre en patronpung over. Strenkgt tatt like langt som jeg ville vært med den klassiske liggeunderlag og tapeløsninga...

Jeg brukte hylser med tregjener utenpå og maskingjenger inni, i stedet for gjennomgående skruer.

 

Fordelen med endisig montering på den, var at jeg kunne brukke svaien til å få ut sluttstykket, da jeg ikke syntes jeg hadde kinnstøtta langt nok fram, med fri klaring for sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Noen som vet hvor en kan skaffe disse rattene nå?? Claes Olson har tatt de ut av sortemanget, heller ikke Biltema eller Jula har. noen som har tips??

 

Mener å huske at det var en som hadde "stjålet" disse rattene fra en skiboks eller takstativet på bilen sin. Husker ikke om det var på kammeret eller Sluttstykket, men har vært en lignende tråd tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

har n?? kydexen min fra knifekits, og lurer p??nde f?eg starter. Jeg har klippet ut en sjablong av papir f?, for ?ite bedre formen jeg skal kutte, s?aper jeg den fast til kydexen. Men hva slags kniv bruker dere? Virker veldig solid den platen (3.2mm), burde jeg bruke b?sag og fres? Hadde v? supert ?? fiksa de bildene deres hvis dere har muligheten ogs? :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vurdert en sånn hurtigklemme istedenfor ratt?:

195303.jpg

 

Bør selvsagt peke i samme retning når man låser, og kanskje bør man søylebedde hullene til boltene for å hindre deformering av stokken, men det måtte da være smidig? "Klakk, klakk", endre høyde, "Klakk, klakk", låst til den høyden.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen her som kan selge meg en bit kydex? Trenger omtrent ett A4-ark. Har fått tak i en litt uvanlig borrelås på jobb som jeg tror egner seg slik at jeg slipper å borre hull. Ideen er å forme forhøyeren etter kolben, deretter ta den av, varme den litt mer, og klemme den litt sammen slik at den sitter rundt kolben. Deretter dekker jeg innsiden av forhøyeren med borrelås, og setter et matchende felt med borrelås på kolben slik at de kan fest i hverandre. Tenkte å avslutte borrelåsfeltet på kolben et par centimeter høyere enn under forhøyeren slik at borrelåsen synes minst mulig. Borrelåsen jeg har tenkt å bruke er fra 3M (tror jeg), og det er ikke noen forskjell på hunn og hann, blir følgelig ikke som vanlig borrelås med hunn og hann og hvor den ene blir mer og mer fluffy. "Hårene" har små kuler på enden, slik at når man skyver 2 biter mot hverandre, så griper de i hverandre, og resultatet virker mye mer stabilt enn med normal borrelås. Blir litt som en 3dim glidelås.

 

- Øivind

Send meg gjerne en pm hvis du har litt svart kydex du vil bli kvitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

mange veier leder til Rom, men tror ikke jeg kommer til å ha noe ekstra hull, da jeg ikke tror det blir mye vann i saken. Bare å la den ligge på badet over natta med skruene ute. Fordelen med å støpe inn rør er at kolben ikke klemmes sammen hvis du sliter med det problemet....

 

 

var faktisk ganske lett å lage, tok vel et par timer, men jeg tok meg god tid så det ikke ble noen feil hull i kolben... Bare klippe seg noen papirsjablonger som du prøver på, tegner opp akkurat som den i plast. så lagde jeg en i papp (fuktet og surret fast til den stivnet/tørket) og så at alt stemte... Så tok jeg å la sjablongen på kydexen, tegnet opp (husk senterlinje) og kuttet til meg båndsag, og freste ut sporene med en 6mm fres. Varmet opp med varmluftspistol, og la den over Så tegnet jeg av på kolben så langt fram den kunne være uten å komme borti sluttstykket (VIKTIG), tegnet hull på den ene siden, pass på at det ikke blir for høyt opp i forhold til andre siden hvis det er litt sjevheter, og spente opp koben i bormaskinen, og sjekket tre-fire ganger at alt var rett. Så boret jeg to hull med rett avstand, og begge hull like langt fra kolbetoppen... Viktigste er å ha ferdig produkt før du begynner å borre i kolben:P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Noen her som kan selge meg en bit kydex? Trenger omtrent ett A4-ark. Har fått tak i en litt uvanlig borrelås på jobb som jeg tror egner seg slik at jeg slipper å borre hull. Ideen er å forme forhøyeren etter kolben, deretter ta den av, varme den litt mer, og klemme den litt sammen slik at den sitter rundt kolben. Deretter dekker jeg innsiden av forhøyeren med borrelås, og setter et matchende felt med borrelås på kolben slik at de kan fest i hverandre. Tenkte å avslutte borrelåsfeltet på kolben et par centimeter høyere enn under forhøyeren slik at borrelåsen synes minst mulig. Borrelåsen jeg har tenkt å bruke er fra 3M (tror jeg), og det er ikke noen forskjell på hunn og hann, blir følgelig ikke som vanlig borrelås med hunn og hann og hvor den ene blir mer og mer fluffy. "Hårene" har små kuler på enden, slik at når man skyver 2 biter mot hverandre, så griper de i hverandre, og resultatet virker mye mer stabilt enn med normal borrelås. Blir litt som en 3dim glidelås.

 

- Øivind

Send meg gjerne en pm hvis du har litt svart kydex du vil bli kvitt.

 

 

Fått testet løsningen med 3M borrelås? Hvordan fungerte det? Ble det stabilt nok?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
kunne vært noe, men har noen ganske fine ratt nå...

 

fra t-nuts hvis noen lurte...

 

Fikk disse i posten i dag. EKSTREMT rask levering fra t-nuts forøvrig! Bestilte 26. mai, vanlig shipping (den billigste).

 

Det er HELT perfekt.. Tok den minste størrelsen (M6). Så nå skal jeg på biltema og se om jeg finner noen platebolter som passer bra.. Så er det bare montering og duracoating som gjenstår :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...