Jump to content

ELD Match 6,5


Olebom

Recommended Posts

Litt fesk her i denne ladeverden, mitt spøsmå er hvor jeg finner ladedata for Hornady ELD match 6,5 130gr sammen med  vihtavuori N160 (anbefalt)

har selfølgelig leitet på sidene for denne kulen og krutte uten resultat. Browning X-bolt S.L. Black E.B. 6,5x55 45cm løp...............

Link to comment
Share on other sites

Glem utenlandske krutt, kjøp Norma N-19 eller URP som er samme kruttet, men dyrere. Bruk ladedata for 130 gr Norma golden target to gr under maks og sett i gang. For N-19 står ladedata på boksen, URP finner du i Norma sine data.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (3 timer siden):

Takker for svar, men hvor kommer løpslengden inn, rekner med den har en del å si.

45cm løp ?

I mange ladetabeller finner du pipelengde oppgitt sammen med ladevekt og hastighet. Det er uvanlig å oppgi hastighet med kappede piper. Du kan regne med 2-5 m/s (typisk 3-4) hastighetstap for hver cm kortere din pipe er ift. testvåpenet. 43-44 grs N160 er en grei maksladning for din kule. URP er også et anvendbart krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Strengt tatt er vel selv Norma utenlandsk :P Vitahouri N-160 er enkelt og greit.

Du har jo litt rett i det, men jeg regner skytterlagskruttene som "Norske". N-160 er lagd av et firma som i hovedsak er eid av den norske stat, så det kan vel også regnes som norsk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at tilgangen til krutt er spasommelig. Så det ble det han hadde. Har ikke spurt om jakt og fiskelaget har til salgs.

Vi får ta det litt etter vert, har det meste nå men kanskje en digital kruttvek kunne ha vert ok. Hadde også litt problemer med isetting av tenhetter da de ikke gikk langt nok inn, la litt ektra vekt på armen så ordnet det seg, blir rimelig spennede å prøve de føste egne produserte patroner.😀

Link to comment
Share on other sites

Det som er billigst og best er N-19, det selges gjennom skytterlagene eller direkte fra Norma skytterlagsbutikk. Det gir svært gode hastigheter og presisjon med 130 gr kuler, og når det også er billigst så er det ingen som konkurrerer med det. Vihtavuori 160 duger, ikke tvil om det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Da har jeg ladet mine første patoner og prøveskutt. 5 med 41grain og 3 med 42grain 130 ELD. 41 grain samlet bedre en 42grain, mye lyd selv med lyddemper samt at denne satt seg fast. En del soting på patroner men ingen synlige skader på patroner. skal prøve å lade litt lavere 38,5 grain se om den roer seg litt. Fluene skyldes pitte litt stress..:) Ca 90m

Navnløs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (28 minutter siden):

5 med 41grain og 3 med 42grain 130 ELD. 41 grain samlet bedre en 42grain, mye lyd selv med lyddemper samt at denne satt seg fast. En del soting på patroner men ingen synlige skader på patroner. skal prøve å lade litt lavere 38,5 grain se om den roer seg litt.

Nei, ikke gjør det. 41-42gr N160 bak 130gr matchkule er ei skikkelig puseladning. Jeg ville spadd i mer krutt 43-44gr, kanskje til og med 45.

 

Har du kronograf? I ditt tilfelle ville det vært et godt hjelpemiddel som kunne gitt en pekepinn på hvor du ligger trykkmessig.

 

Soting på halsen er helt normalt og noe du nesten må regne med. Hvis det er soting på skulder eller nedover hylsekroppen så er trykket for lavt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja en del soting  på patron, har ikke kronograf så jeg får legge noen grain til og se om det bedre seg. Synes jeg la meg høyt jeg jeg med 42gr. Blir litt usikker når det står maks 43,6gr men skal prøve 43,5 for så å se.

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

43,6gr er vel henta frå Hornady sin app etter det eg forstår. Amerikanarane er livredde for å bli saksøkte om nokon brukar deira ladedata og klarer å spreng ein gamal, rusta svenskemauser eller Krag, derav svake ladningar.

Vihtavuori brukar normal/moderne trykkstandard og i moderne våpen er det ingen grunn til å ikkje bruke deira data. Vv listar opp ein startladning på 43gr og maks på 47.3gr med tilsvarande 130gr kule.

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=71

 

Edit: presisering av kule.

Edited by .22-Krag
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

N-160 er helt på kanten for bruk i 6,5x55, ikke fordi det blir farlig, men som du har oppdaget så blir det mye sot. Sot på hylsene gir dårlig presisjon, og grunnen til at du fikk bedre presisjon med lavest ladning kan være økende mengde sot. Selv med 140 gr kule må det lades hardt for å ungå soting med N-160. Setter du kuen langt ute vil det forverre soting. Sett kulen så langt ned i hylsen som mulig og øk ladningen slik som biskopen foreslår. Eller få fatt i N-19 krutt som ikke er så utsatt for soting.

Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (6 minutter siden):

 73mm..

 

Det var da veldig kort til å være så lang kule i 6,5x55. Nesten så kula faller inn i hylsa da pga den er dyttet så langt inn. Prøv med 75-77 mm. Optimalt er kulediameter uten bt delen som kulehold. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke Vihtavuoris ladedata når du bruker kruttet deres? Rifle reloading data | Handloading | Rifle c.alibers | Centerfire Rifle bullets | Reload your own ammo - Vihtavuori

VV oppgir 43gr som minimum med 130gr matchkule og N160. 47 og noe er maks.

Dette er "Swedish Mauser data, som en kan legge 1-2gr på maks fra, for å komme opp på SKAN-nivåer. (men da kun i moderne rifler)

45gr er en fin mellomting om en skal "prøve seg fram"

 

En fornuftig patronlengde her er 77-79mm. Normas fabrikkpatroner er 78. ELD-M er vel såvidt litt kortere enn 130 DL, men de er nokså like. Måling av friflukt skal være unødvendig, og er uansett ofte unøyaktig. Er det ikke motstand når en kamrer er det friflukt, og "alle" fabrikkrifler har plass til så lange patroner som jeg beskriver her. Det er tross alt laget for fabrikkpatroner. 

Ikke overtenk.

 

Biskopen skrev (7 timer siden):

Har du kronograf? I ditt tilfelle ville det vært et godt hjelpemiddel som kunne gitt en pekepinn på hvor du ligger trykkmessig.

Det eneste hjelpemidlet som trengs her er tabellen til VV. 

 

Som det sies er N160 et litt "kilent" krutt, det er ofte kort vei fra soting og hetter som kryper ut (tegn på for lavt trykk) til "trykktegn" som flate hetter eller merker etter utstøter. Jeg sluttet å bruke dette kruttet for mange år siden (>20) fordi en bortimot må bruke egne ladninger for sommer og vinter... Iallefall uansett alltid eksperimentere seg fram.
Med andre krutt, som N550, eller N19, så kan en (i 6.5x55) bruke f.,eks. 43gr til alle kuler, og det virker.

 

 

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (16 timer siden):

Det eneste hjelpemidlet som trengs her er tabellen til VV.

Har man et ur så vet man alltid hva klokka er. Har man to ur så kan man aldri være helt sikker.

 

Hva skal en uerfaren hjemmelader tro når maks i Hornady sin tabell er 43.6gr (riktig krutt og riktig kule) og startladningen til Vihtavuori er 43.0gr (riktig krutt, men sammenlignbar kule)?

 

Min erfaring med N160 sier meg at tabellen til Hornady er svært forsiktig. Samtidig synes jeg maksladningen til VV virker noe høy. Spesielt med tanke på at den tabellen er laget til Swedish Mauser-trykk. Gløtter man til VV sin SE-tabell så ser man at Scenar 8g har maks på 46.6gr.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Biskopenhar et poeng, det er mye rare ladedata, og jo mer en leter jo mer rare data finner en. Vihtavuori har og har hatt mange merkelige data i sine tabeller, men kruttet er bra.

Som @M67har jeg sluttet å bruke N-160 i 6,5 fordi det er helt på grensen for soting, og det virket som om dette var litt lot til lot avhengig. Lader en hardt virker det OK, men det egner seg ikke for svake ladninger og lette kuler. I .416 Rigby derimot, fungerer det utmerket, selv med svake ladninger og støpt blykule (365 gr kule og 73 gr N-160). Samme i .243 Win, N-160 fungerer utmerket. Dette er slike merkverdigheter som en ikke kan finne en god forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, sammenligning av ladedata fra ulike kilder er lurt, særlig om man vil lade opp mot maks. Jeg har derimot bare gode erfaringer med N160 og 130 grs matchkuler i 6,5x55. 44 grs krutt og 130 grs Norma GT (nå GTX) har fungert problemfritt, og ga hastighet like under fabrikkladet ammo. Siste gang jeg ladet for en kompis gikk vi imidlertid opp til 44,5 grs N160.

 

Edit: Kan legge til at jeg har ladet Lapua 100 grs FMJ med 49 grs N160 (tabellmaks fra Vv er 52) uten problemer. Men hastigheten fra 53 cm pipe ble (langt) høyere enn ønsket, og med ladevekter opp mot .30-06 ble det også litt rekyl fra snille 6,5x55....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (30 minutter siden):

@Biskopenhar et poeng, det er mye rare ladedata, og jo mer en leter jo mer rare data finner en. Vihtavuori har og har hatt mange merkelige data i sine tabeller, 

"Rare", tilogmed farlige ladedata forekommer. Men "mye"? Det er jeg ikke enig i.

 

Sølvrev skrev (10 minutter siden):

Jeg har derimot bare gode erfaringer med N160 og 130 grs matchkuler i 6,5x55. 44 grs krutt og 130 grs Norma GT (nå GTX) har fungert problemfritt

Du har jo rett i dette, og mine erfaringer er vel litt for basert på "overoptimalisering", ei minimumsladning kan lett begynne å sote og forutsetningene endrer seg, og ei maks kan bli litt for heit.

Er man "midt på" så er det ikke noe problem. Men f.eks. N19/URP eller N550 gir mer "å gå på", og har et bredere bruksområde, selv om N160 er et utmerket krutt.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever til tider å finne ladedata fra vanlige og pålitelige (skal være det i alle fall) kilder som spriker svært mye. Jeg angrer nesten på at jeg kastet bort 18,- for ladedata til både 6,5x55 og .308 i Hornady-appen. Prøv å se på ladedata for .308 for en 125gr Hornadykule (SST eller FMJ, ikke ren kobberkule) og Vihtavuori N-140. (Samme COL).

Hornady-appen: Min 39,0, maks 44,7 (792-914 m/s)

Vihtavuori: Min 45,5, maks 49,1 (862-931 m/s)

 

47,3gr gir meg en hastighet på 870 m/s. Dette er midt i Vihtavuori sin tabell. Hvordan har amerikanerne klart å få 914 m/s ut fra 44,7 gr N-140? Simulering i GRT, som stemmer ganske godt med resultatene jeg får i mitt våpen med 51 cm løp, viser at jeg må opp i 50gr N-140 for å oppnå amerikanske hastigheter. Vi er riktignok bare 100 bar over maks i henhold til spesifikasjonene, men likevel overtrykk der altså. 

 

Er det rart man blir forvirret? Vihtavuoris tabell stemmer med andre ord ganske så godt. Likevel har jeg ved flere anledninger funnet ganske store avvik i deres tabeller også, uten at dette er noen nyhet.

 

Det er vanskelig for en som er fersk å utøve kildekritikk når det ser slik ut.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (2 timer siden):

Det er vanskelig for en som er fersk å utøve kildekritikk når det ser slik ut.

Ja, det er det, og særlig når hastighetsdatene ikke refererer til pipelengde på testvåpenet. Men min regel er å se bort fra høyeste ladevekt fra en kilde som viser stort sprik fra en eller flere andre. Utgangspunkt nå er Ladeboken utgave 8, og så sjekker jeg mot Norma og Vihtavuori. Bruker krutt med tilnærmet samme brennhastighet og kuler med samme vekt/konstruksjon om det ikke finnes direkte sammenlignbare data. Den viktigste grunnregelen for hjemmeladere er å ikke hoppe direkte på maksladningen, uansett hvor man finner denne. (Og ja, i min tidligste ladekarriere gjorde jeg også nettopp det!)

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (52 minutter siden):

Hva skal en uerfaren hjemmelader tro når maks i Hornady sin tabell er 43.6gr

Det er sant. Selv er jeg immun mot amerikanskje data - de virker for amerikanske krutt, men for europeiske krutt er de som regel bare tøys. Idag hvor Youtube er bibelen og amerikanske nettsider (hvor man ikke ANER noe om kompetansen til de bak) fasit på alt, så er nok dette forvirrende. 

Det er egentlig bare å ta inn over seg for nye folk at det fins kompetanse i Norge, at det som er riktig i USA ikke nødvendigvis er sannheten her, og at kompetansen til å lage Youtube-videoer og edruelighet omkring hva en trenger for å lade patroner ikke nødvendigvis følger hverandre 100%...

 

Man skulle jo tro at Hornady var en pålitelig kilde, og det er det nok vanligvis, men tydeligvis ikke her.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på Youtube. Der skyter de i ørkenen i Arizona i 50 varmegrader, med fire løp som er skjøtet sammen. Jeg la disse dataene inn i GRT, for å se om jeg klarte å simulere nord for 900 ms med Hornadys fiseladning. Selv da gikk ikke det. [Spøk:]Kan det være at dunken med N-140 ble ristet så grundig på veien over til murica at de egentlig fikk et N-120-krutt? [Spøk slutt] Ellers, helt enig med @M67, man bør kanskje vaksinere seg mot amerikanske data for europeisk krutt. 

Link to comment
Share on other sites

Her var mangen gode tips, skjønner at alt ikke høgd i stein når det gjelder ladedata og lading. Får lese gjennom det dere skiver å prøve meg frem. spennede er det i vertfal for en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (29 minutter siden):

[...] skjønner at alt ikke høgd i stein når det gjelder ladedata og lading. 

 

Du har helt rett, og det er verdt å legge til at fysikken bak dette ER hugget i stein, så man kan få sluttstykket i øyet selv om (stryk det som ikke passer:) youtube / kammeret/ bloggere / tabellen / egne meninger påstår at det ikke skal skje 😅

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en pakke med disse (Nosler ABLR 6.5mm 142 grains) og  tenker at det skal være jaktammo for i år. Noen meninger om ladedata i Vihtavuori Krutt N160 eller må jeg finne noe annet 

å putte i patrona.

20240306_142520.jpg

Link to comment
Share on other sites

Maks på 41gr N160 synes noe lavt, men jeg vil ikke sånn uten videre anbefale at du bør gå så veldig mye høyere.

 

Det jeg vil anbefale er et annet krutt, for du får ikke noe særlig fart med N160. Fart vil du gjerne ha hvis du skal jakte på lengre hold. ABLR er tross alt ei jaktkule til langhold. Ville nok gått for N560 eller MRP istedenfor. Stalltips: RL22 og MRP er laget til samme spesifikasjoner og du kan (med litt forsiktighet og sunn fornuft) bruke samme ladedata på de to kuttene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert spa oppi noen grs til med N160, men jeg er enig med @Biskopen i at tregere krutt er bedre til kuler over 140 grs i 6,5x55. Norma MRP er veldig likt N560, så du kan også skjele til Normas ladedata. Opp til 47 grs bør være innenfor.

Link to comment
Share on other sites

Ladedata til 6.5x55 med 140gr kule bør stå på boksen. 142gr ABLR er ei myk kule og kan behandles som "matchkule" lademessig. 50gr N15 er akkurat i overkant, men var det jeg brukte da jeg testet "alle" 9g kulene jeg fikk tak i for mange år siden. N560 er likt nok til å bruke samme data. 

Ei anna ladning jeg brukte mye på den tida var 54.5gr N570. Dette er faktisk under maks trykk, men alt du får plass til, og det gir veldig god fart i noen rifler. (Typ godt over 900m/s med 9g-kuler)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...