Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

Hvorfor skal du lage dette til en pissekonkurranse?

 

Jeg kan informere deg om at jackrussel har svært god peiling på dette. Jeg vil påstå at foxterrieren hans er blandt norges beste.

 

Mitt eget intrykk av tyskeren er at den er generelt for skarp. Jeg har sett utallige "kjøttkaker" av tyskere som har vært i et revehi og ikke vet når de skal gi seg. Jeg er overhodet ikke i tvil om at det finnes mange gode tyskere i kongeriket norge. Men jeg skjærer slett ikke alle under en kam. Det gjør ikke jackrussel heller.

 

Men jeg vil stille samme spørsmål som han: hvorfor avle på for skarpe tyskere?

 

kven i konkerike Norge kan/vil avgjere om mine er forskarpe,dei er familehundar utanom jakta korleis kan du begrunna at hans fox er blandt norges beste???

 

Kan du vise meg hvor i tråden jeg har skrevet at dine hunder er for skarpe? jackrussel har forklart dette meget godt selv, men i korttekst: hans hund er inne i virkelige revehi og jager ut reven, mens andre blir premiert med cert for å bule gitteret med hodet.

 

Igjen skal jeg slettes ikke skjære alle under en kam, det er garantert flere gode hi-hund dommere der ute. Men jeg vet hvor utrolig aktiv han er og etter så mange observasjoner syns jeg det lukter litt ugler i mosen.

 

Bruker du hundene dine på hi-jakt jegerjan? For jeg har hørt mye bra om ditt oppdrett, blandt annet av de vi nettopp var å hentet valp fra. Har du en hjemmeside? Jeg er nemlig meget interresert i rasen og er overbevist om at rett tysker med rett avl og trening kan bli like god som andre raser.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du lage dette til en pissekonkurranse?

 

Jeg kan informere deg om at jackrussel har svært god peiling på dette. Jeg vil påstå at foxterrieren hans er blandt norges beste.

 

Mitt eget intrykk av tyskeren er at den er generelt for skarp. Jeg har sett utallige "kjøttkaker" av tyskere som har vært i et revehi og ikke vet når de skal gi seg. Jeg er overhodet ikke i tvil om at det finnes mange gode tyskere i kongeriket norge. Men jeg skjærer slett ikke alle under en kam. Det gjør ikke jackrussel heller.

 

Men jeg vil stille samme spørsmål som han: hvorfor avle på for skarpe tyskere?

 

kven i konkerike Norge kan/vil avgjere om mine er forskarpe,dei er familehundar utanom jakta korleis kan du begrunna at hans fox er blandt norges beste???

 

 

 

Kan du vise meg hvor i tråden jeg har skrevet at dine hunder er for skarpe? jackrussel har forklart dette meget godt selv, men i korttekst: hans hund er inne i virkelige revehi og jager ut reven, mens andre blir premiert med cert for å bule gitteret med hodet.

 

Igjen skal jeg slettes ikke skjære alle under en kam, det er garantert flere gode hi-hund dommere der ute. Men jeg vet hvor utrolig aktiv han er og etter så mange observasjoner syns jeg det lukter litt ugler i mosen.

 

Bruker du hundene dine på hi-jakt jegerjan? For jeg har hørt mye bra om ditt oppdrett, blandt annet av de vi nettopp var å hentet valp fra. Har du en hjemmeside? Jeg er nemlig meget interresert i rasen og er overbevist om at rett tysker med rett avl og trening kan bli like god som andre raser.

 

pm sendt

Link to comment
Share on other sites

Hvilken peiler bruker forsten folk her på TJT? har selv en astro, men synes den virker litt stor? ig hvordan er det hvis hunden roter seg inn i ett hi? er det fort at peileren setter seg fast?

 

2pqjsrl.jpg

Diana på rådyrjakt med Garmin DC30, har funnet mange nye hi pga den ja...

Burde vært int hipeiler i astro!

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har jeg med egne øyne kun sett en nyimportert tysker på jakt. Den er kjøpt i Danmark som ferdig hi- hund og det jeg har sett av den (og i tillegg hørt.. ) er at det er få hi den kommer inn i på grunn av størrelsen. Dette der en hund som visstnok bryter regelmessig i naturen (noe jeg da ikke har sett pga at den ikke har kunnet entre hiene vi har hatt rev i her da jeg har vært med denne hunden..).

 

Jeg tror ingen av oss som har andre hihundraser er interessert i å lage dette til noen pissekonkurranse eller å sette tyskere og f. eks. foxterriere opp imot hverandre. Poenget fler av oss har er at vi desverre sjelden treffer en fungerende tysk jaktterrier da det kommer til hi-JAKT på rev. Vår påstand er at vi ofte treffer hunder som skader seg selv (og reven) stygt under jakt, og at det virker som om skarphet og det vi opplever som dårlige bryteegenskaper/ reint forliggerarbeid ikke fører til mange skutte rever på våre jakter.

 

Det er godt mulig at tyskermiljøet med nestor Jegerjan i spissen har rettet dette opp ved importer og fornuftig avl i løpet av de siste 5 åra, det ville glede meg stort! Jeg forstår dere har mange gode revesprengere der borte på vestlandet, det synes jeg er spennende og jeg gleder meg til de dukker opp her! :D :D Her jakter vi hovedsakelig med foxer og bordere for øyeblikket, men jeg har alltid hatt og vil alltid ha en stor plass i hjertet mitt til den tyske jaktterrieren. Jeg har desverre bare til gode å se de riktig gode hihundene i rasen med egne øyne. Jeg forstår på Jegerjan at det har kommet nye tider, jeg gleder meg til å se det ved hiet I SKOGEN! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lenge siden det var snakk om å forby hijakt / trening med hihunder. Dette fordi myndighetene ikke synes dette var etisk forsvarlig med hensyn til dyrevelferd. Nå klarte " vi " å unngå dette i denne omgang men denne jaktformen er nok i aller høyeste grad under lupen for å si det slik.

 

Da skal vi være meget forsiktige med å bruke hunder som er for skarpe da dette helt klart ikke er etisk riktig , og dette gjelder da selvfølgelig også å bruke slike hunder i avl. Og noe av det dummeste man da gjør om uhellet skulle være ute er å legge ut bilder på internett enten det er i forumer eller på hjemmesider av hunder / rev med store skader , dette gangner IKKE denne jaktformen.

 

Dette kunne jeg like gjerne skrevet i tråden om Foxterrier eller Border , men det var nå her dette ble diskutert i denne omgang.

Link to comment
Share on other sites

Ser du bruker astron der BLESER, kommer til å bruke denne jeg også, finnes liksom ikke noe godt alternativ.

 

Det at TJT er mannevond kan sikkert stemme i noen tilfeller,akuratt som med alle andre raser, valpen min har hvertfall ikke vist tegn til dette sålang, ho er veldig glad i folk og glad i å være med på det som skjer rundt ho. Ho er kanskje i overkant skarp når jeg har hatt ho med på dødt vilt, men det er kanskje bare ein bra ting? virker liksom som at det vipper over ein bryter i skallen på ho.

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg denne vesten på mine hunder.

Se bilde: DSC00033.jpg

Denne er spesiallaget for Astro DC30 og kjøpt av :

http://www.abcfritid.no/produkt/hundeve ... ndeutstyr1" target="_blank" target="_blank

i str XS.

 

Da det ikke er noe fare her hos oss at hunden smetter ned i hi når dem er på rådyrjakt/hjortejakt, fungerer denne veldig godt, uten om når hundene skal passere gjerder.

 

Men hvis det er mange reve/grevling hi i området er nok ikke denne vesten en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du lage dette til en pissekonkurranse?

 

Jeg kan informere deg om at jackrussel har svært god peiling på dette. Jeg vil påstå at foxterrieren hans er blandt norges beste.

 

Mitt eget intrykk av tyskeren er at den er generelt for skarp. Jeg har sett utallige "kjøttkaker" av tyskere som har vært i et revehi og ikke vet når de skal gi seg. Jeg er overhodet ikke i tvil om at det finnes mange gode tyskere i kongeriket norge. Men jeg skjærer slett ikke alle under en kam. Det gjør ikke jackrussel heller.

 

Men jeg vil stille samme spørsmål som han: hvorfor avle på for skarpe tyskere?

 

He he nå slår du nok på stortromma som vi sier her :wink: At Foxterrieren til Jackrussel er blandt Norges beste har du nok svært lite grunnlag for å si noe om....spesielt alderen til hunden tatt i betraktning :wink: Det er godt mulig det er den beste du har sett , men konklusjonen din er nok noe for bastant vil jeg si :D

Link to comment
Share on other sites

At påstanden min er vag har du helt rett i, det er bare det at jeg har sett hunden i aksjon mange ganger, og lurer på hvordan en foxerrier kan jakte mink bedre enn det loco gjør?

 

Nå skal heller ikke jeg lage dette til en pissekonkurranse, så jeg gir meg med den.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Er etterhvert tid for en hund til å tenker da på tysker, har møtt noen og syntes det er trivlige hunder.

Skal i hovedsak brukes som drivende hund på rådyr, og det som måtte komme.

Er det noen her som bruker de til jakt etter klov vilt som kan fortelle meg litt om hvordan det funker og er det noen spesielle oppdrettere som det lønner seg å høre med ?

Fått til en som jaga i ca 30-40 min og kommet raskt igjen måtte ha vert fint :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte å hive meg inn her jeg også. Har fulgt med litt på tjt her en stund.

 

Min bikkje er nå 1 år gammel. Han fikk med seg en del jakt i høst og har vel ca 40 rådyrlos og et par hjortelos.

Han er kjøpt hos kennel klitgaard i danmark.

 

atilla.jpg

 

Han er helt super og har et veldig stort jaktinstinkt, men han fungerer helt fint som en "familiehund" også. Han er grei og fin innendørs så lenge han får morsjonen sin. Går ganske fint sammen med kattene våres også. Hvertfall den "tøffe" katta, som sjeldent flytter seg. Men den andre som løper når hun ser han er han mer ivrig på...

 

Et spørsmål jeg har til andre eiere av tjt... Greier dere å kalle han inn ordentlig når han har los? Evt. noen tips på hvordan dette best kan trenes på.

 

J

Link to comment
Share on other sites

Går akkurat like fint i bånd, som alle andre jakthunder...

 

59791_1506115305075_1600051205_1184004_7263701_n.jpg

Her øver vi på "gå pent i bånd, selv om det passerer en rev" :D

 

Ellers månedspendler jeg og Viggo mellom Kristiansand og Hammerfest/Rolvsøy,

Og han er adskillig mere rolig enn feks Dachsen var, rett og slett reisevant kar, og ikke en lyd :P

9522_1169933460739_1600051205_427910_8035413_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei,jeg har ikke lagt vekt på innkalling når de går i los,men ellers er hun grei,verre med hannhunden.

men som regel er de ikke vekk så lenge i slengen at man trenger å kalle de inn synes jeg.. :D

 

Min er også flink på innkalling, men problemet er når vi er i områder med mye rådyr. Da må jeg ha han i bånd frem til jeg greier å få han inn like før eller under los. Vil ikke at han skal ta noen kalver.

 

Ellers også under jakt ønsker jeg å kunne kalle han inn under los. slik han oppfører seg under los nå virker det som en veldig vanskelig oppgave :-)

 

Derfor jeg lurte på om noen hadde noen råd.

Link to comment
Share on other sites

Korleis er tjt med omsyn til lydigheit og gå i band? Er dei striare enn andre hundar å trena opp til dette?

 

Mvh Lindu

 

Jeg har ikke trent så veldig mye på å gå i bånd. er ikke så ofte han behøver det, men når han går i bånd går det helt fint. han trekker en del i starten, men så går det bedre.

 

Synes også han er bra lydig.. han forsøker seg på småramp inne en del, men han er ganske ung enda, og han vet han ikke har lov. men litt etter litt så vokser han fra dette. men noe gjenstår.

 

Ellers har jeg fokusert på innkalling og sitte (bli sittende), inn / ut av bur og bil. mye dagligdagse ting som jeg har fokusert mest på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Vår erfaring med tyskere er at de kan bli en like velfungerende familiehunder som vilken som helst annen jakthundrase.

Men det er en hund som krever mye aktivisering og en fast oppdragelse,evt feil og eller mangel på dresur i valp/unghund stadie vil på slike raser ofte gi større problemer en det evt. ville gjort med mange andre.

 

Man bør også vurdere om man virkelig "trenger" en tysker til sin jakt,dvs. har du behov for kombinasjonen hi hund og kortdriver,

hvor mye kommer hunden til å bli brukt i løpet av året osv.

 

Send PM hvis du ønsker mere info. ang. rasen og jakt med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

etter å ha sittet og lest her i over 2 netter på rad pluss noen kvelder til og lest tråden opp og ned s nå kan jeg nesten hele tråden utenatt :roll:

 

så har ikke det hjelpt noe særlig på tjt lysten min. derimot gått rake motsettinga. må nok få tak på en rett over jul tror jeg for hvis ikke så får jeg abstistenser

Link to comment
Share on other sites

Ok da :) - men se på proteininnholdet før du kjøper fòr da :winke1:

 

Forøvrig ble jeg fortalt at disse TJT`ene var "tidlig voksen" - før jeg fikk tak i èn for tre år siden.

 

Det stemte ihvertfall ikke med tispen min.

 

Nå - synes jeg den begynner å bli voksen - og konklusjonen er vel da at "det er som normalt" :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...