Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

"TJT til hijakt"

 

Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle ha den til noe slikt.

 

En venn av meg - har iløpet av et år - mistet to (den siste døde i natt) pga. hijakt.

 

Jeg synes at man bruker så mye tid på hundene man har - at det liksom ikke er verdt å miste hunden pga. en grevling som ligger et sted - hvor det ikke skulle være grevling.

Link to comment
Share on other sites

"TJT til hijakt"

 

Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle ha den til noe slikt.

 

En venn av meg - har iløpet av et år - mistet to (den siste døde i natt) pga. hijakt.

 

Jeg synes at man bruker så mye tid på hundene man har - at det liksom ikke er verdt å miste hunden pga. en grevling som ligger et sted - hvor det ikke skulle være grevling.

 

 

Tror jo det er lurt og ikke slippe den ned i alle hull man finner i bakken. Men er man godt kjent og bruker hunder som jager over bakken først bør det være ganske trygt.

Andre erfaringer med dette?

Hvor mange får skader i hi utover noen smårifter?

Pekka

Link to comment
Share on other sites

"TJT til hijakt"

 

Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle ha den til noe slikt.

 

En venn av meg - har iløpet av et år - mistet to (den siste døde i natt) pga. hijakt.

 

Jeg synes at man bruker så mye tid på hundene man har - at det liksom ikke er verdt å miste hunden pga. en grevling som ligger et sted - hvor det ikke skulle være grevling.

 

 

var synd med Barak. va en pen hund det. skvatt når jeg fikk høre det. trodde det var zetor

Link to comment
Share on other sites

var trist og høre at noen har mistet hunden sin :(

 

og det er jo en pekepinne for de som avlr på tysker rasen.. en hihund skal jo ikke skade seg selv eller dyret.

og til dere som prater om at dere måtte bruke våpen eller ikke, så skriver dere bare under på hvor lite dere vet om hijakt :lol:

det er nemlig overhode ikke slikt det skal være, at hunden angriper dyret. En hund som gjør det er en dårlig hund..

en hihund som skader seg selv i møte med en rev eller en grevling ville ikke jeg ha hatt. hihundne jeg skal ha skal være en efektiv sprenger!

Link to comment
Share on other sites

samt at man nesten slipper å ha med seg hagla

var egentlig ment som en spøk.

men vet at TJT er veldig hard på hijakt og mange er som en venn av meg beskriver 99% idiot i hue... men den ene ganga jeg har vært med på jakt med en TJT syns jeg det var artig. syns den var bedre en BorderTerrieren faktisk

Link to comment
Share on other sites

[quote name="og til dere som prater om at dere måtte bruke våpen eller ikke' date=' så skriver dere bare under på hvor lite dere vet om hijakt :lol:

[/quote]

 

Eller så har dere vært for mye på jakt i Finland eller Russland :D:D ... de gutta vil ikke ha sprengere grunnet all mårhund, og siden denne blir liggende vil de ha knallharde bikkjer som ligger på.... for deretter å grave..

bare se kunsthi prøver i Finland...

 

Jeg har selv tysker som brukes utelukkende på hi, dette blir min siste tysker til dette formål, hun ble alt for stor, det er problem nr 1 hun kommer ikke til reven....

 

Min tysker er av den milde sorten, men skader forekommer ja :( , hun sprenger fint de første 5-6 revene på høsten og blir ettee x-antall rev liggende aaaaalt for lenge.

 

Det er mange i hijaktmiljøet som har prøvd tysker og det er få som fortsetter med rasen, det er nok flere årsaker mange er for skarpe, for store og det er ingen hemlighet at mange har lett for å ligge på veldig hardt og være mer eller mindre foreliggere...

 

men for all del det er sikkert noen som avler frem gode hi hunder av denne rasen, og all ære til dere...

 

For min del blir det Border eller Fox neste gang

Link to comment
Share on other sites

de som graver ned til mårhund og grevlin bruker vel våpen når de kommer ned ? selv i finland og i russland..

kunsthiprøvene i finland er vel nokså like når det kommer til agrisiviteten på reven som her i norge.. har til gode og se en passe skarp hund blir CERT premiert, dommerne i norge har også begynt og like hunder som er for skarpe..

 

VELDIG gode påeng du kommer med, ang tyskern som sprenger, du er vel en av de få som har tysker som tør og innrømme det også :!:

 

folk står jo så på og skryter sine hunder til laaangt åver ørene :)

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg sender mine kommende for harde hunder til Finland, og får hunder som de ikke vil bruke som de sier "ramper" eller det vi kaller å sprenge tilbake, flott bytteavtale som gir begge parter det de vil ha...

 

Er ikke rase fantast bare tilhenger av gode jakthunder.

eller som en kompis av meg bruker å si " jeg har verdens nest beste jakthund, for alle andre har jo verdens beste"

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tjt et par sesonger, som jeg brukte som hihund. Etter alle kontakter hun hadde med rev fulgte det 2mnd sykemelding med penesellin. Dette var uten unntak. Den sisste gangen jeg brukte henne var hun så skadet at jeg måtte ta livet av henne. Har nå borderterrier som har sprengt mange rever, og han har jeg ikke brukt mer enn 2 kurer på.

 

Jeg sier ikke at alle er lik min, men jeg synes jeg har hørt om litt for mange. Jeg vet heller ikke om jeg skal kalle det ekstrem jaktlyst, for meg blir det galskap.

 

et av mange sykeopphold.

http://bildr.no/image/809176.jpeg

http://bildr.no/image/809176.jpeg

809176.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall sånn mange av oss kjenner tyskerne. Overskarpe, uten bryteegenskaper og blir liggende i timesvis og skade seg selv og reven uten andre resultater enn sjukmelding, skada eller drept rev (som som oftest forblir inne i hiet) og forfrossen og forbanna jeger oppe på bakken.....

 

De som skal ha seg tysker til hijakt bør virkelig tenke på dette og være nøye på hvordan foreldredyr de kjøper hund etter.

Link to comment
Share on other sites

Trur det er din evt måten du trent den på. Har aldri sett slikt på tyskerene før.

 

Er veldig skeptisk til at min hunds forhold til rovdyr kunne dresseres/trenes bort. Jeg kjenner ingen som fikk noe kontakt med hunden hvis den var i "killermodus". Den var helt rå, og jeg har aldri sett maken til total forvandling. Er ikke mange hunder på 7kg som river i filler et trønderbur. Var snill hvis hun ikke hadde pels i nesa da, og jaget klovvilt veldig bra:-)

 

Har vel ikke mest kjennskap til rasen, men har da hatt et par bekjente som kjenner seg veldig godt igjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også trua på at det er mange gode tyskere i landet.. men har til gode og se noen.. de er som oftes for harde til hijakt, og det er kun de som avler tysker sin feil.. man må avle på gode hunder!! :twisted:

 

Kan du forklare litt meir konkret kva du meinar, kor mange av tyskerne som blir avla på har du fysisk tatt på eller sett i levande livet, kor mange av tyskerne som er importert fra sverige og danmark siste 5 år kjenne du, gje meg ein kort beskrivelse på gode hundar som er egna til avl , ( eg føle at det er meg du er ute etter da eg har hatt nokr kull siste åra med kanon resultat 100 % jaktpremiert enten på blospor eller hi,mange er hihundar UTAN skade)eg berre spør??????

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall sånn mange av oss kjenner tyskerne. Overskarpe, uten bryteegenskaper og blir liggende i timesvis og skade seg selv og reven uten andre resultater enn sjukmelding, skada eller drept rev (som som oftest forblir inne i hiet) og forfrossen og forbanna jeger oppe på bakken.....

 

De som skal ha seg tysker til hijakt bør virkelig tenke på dette og være nøye på hvordan foreldredyr de kjøper hund etter.

 

 

Kor mange av tyskerne som er importert siste 5 år som blir brukt i avelen har du fysisk sett med eigne auge, kor mange av dei er blitt skada slik at dei må til dyrlege??

Link to comment
Share on other sites

de som graver ned til mårhund og grevlin bruker vel våpen når de kommer ned ? selv i finland og i russland..

kunsthiprøvene i finland er vel nokså like når det kommer til agrisiviteten på reven som her i norge.. har til gode og se en passe skarp hund blir CERT premiert, dommerne i norge har også begynt og like hunder som er for skarpe..

 

VELDIG gode påeng du kommer med, ang tyskern som sprenger, du er vel en av de få som har tysker som tør og innrømme det også :!:

 

folk står jo så på og skryter sine hunder til laaangt åver ørene :)

 

 

kor mange hiprøvar har du vore å sett eller deltatt på,

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du lage dette til en pissekonkurranse?

 

Jeg kan informere deg om at jackrussel har svært god peiling på dette. Jeg vil påstå at foxterrieren hans er blandt norges beste.

 

Mitt eget intrykk av tyskeren er at den er generelt for skarp. Jeg har sett utallige "kjøttkaker" av tyskere som har vært i et revehi og ikke vet når de skal gi seg. Jeg er overhodet ikke i tvil om at det finnes mange gode tyskere i kongeriket norge. Men jeg skjærer slett ikke alle under en kam. Det gjør ikke jackrussel heller.

 

Men jeg vil stille samme spørsmål som han: hvorfor avle på for skarpe tyskere?

Link to comment
Share on other sites

No er det vell sikkert oppmot 10 tyskere her i området som jakter i hi og eg har ikke sett eller høyrt om dette problemet som blir fremstilt her. Må i tilfelle vere stor forsjell på dei.

 

Berre posetivt å sei om tyskerene i forhold til hi jakt, og hjortejakt/ ettersøk som eg driver med.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du lage dette til en pissekonkurranse?

 

Jeg kan informere deg om at jackrussel har svært god peiling på dette. Jeg vil påstå at foxterrieren hans er blandt norges beste.

 

Mitt eget intrykk av tyskeren er at den er generelt for skarp. Jeg har sett utallige "kjøttkaker" av tyskere som har vært i et revehi og ikke vet når de skal gi seg. Jeg er overhodet ikke i tvil om at det finnes mange gode tyskere i kongeriket norge. Men jeg skjærer slett ikke alle under en kam. Det gjør ikke jackrussel heller.

 

Men jeg vil stille samme spørsmål som han: hvorfor avle på for skarpe tyskere?

 

kven i konkerike Norge kan/vil avgjere om mine er forskarpe,dei er familehundar utanom jakta korleis kan du begrunna at hans fox er blandt norges beste???

Link to comment
Share on other sites

Uten å ville fyre opp, så er det ikke til å stikke under en stol at tjt'r har ett gennerelt rykte på seg for å være for skarpe i hi.

Det kan du ikke nekte for jegerjan.

Ett annet "problem" er at tjt er blitt mer og mer populær som kortdriver på div vilt over bakken og dette har ført til større individer.

Man trenger ikke å ha sett, tatt på eller deltatt på hiprøver for å vite dette. Slikt ryktes blant folk som driver med hijakt og når omtrent "alle" man snakker med sier dette, så må det jo være noe i det.

 

Men jeg er ikke i tvil om at det finnes tjt som fungerer helt perfekt mtp skarphet og bevegelighet.

Link to comment
Share on other sites

Skarphet har ingenting å si i forhold til familiehund. Hunden kan være altfor skarp i hi, men likevel være topp familiehund.

Det gjør ikke veterinærbesøka særlig morsommere for det.

Har sett dattera til tidenes kanskje mestvinnende norske TJT hannhund på hitrening.

Den hadde beskjeden jaktlyst, mens faren var et villdyr som hadde daua i første og beste hi fordi den var helt psyko.

Mange mente som meg at det var meningsløst å stille den bikkja til prøve siden den var altfor skarp til jakt. Den hadde ikke tenner igjen da de ble knust mot gitteret. Da jeg så den på prøve smalt den gommene i gitteret så det hørtes ut som knyttneveslag, og bloddråpene skvatt opp fra åpningen.

Denne bikkja er det avla noe kraftig på.

Link to comment
Share on other sites

jegerjan, jeg har vært med på nokk mange hitreninger/prøver for og skape meg et inntrykk.. De dommerne på disse prøvene ÆLSKET om hunden fløy i gitret helst hele tiden osv.. ingen tvil om at noen av disse hundene var for skarpe, og at dommerne likte det! Av alle som jeg snakket med som hadde tysker untatt 1 mente hundene sine var for skarpe.. de fleste turte ikke bruke dem i hi i det heletatt. kan jo påpeke at det var også bare 1 som jeg så som hadde gode bryter egenskaper 8)

 

jeg vet det er flere tyskere, og vill ikke på noen måte påstå at dine hunder er for skarpe. men rasen er kjent for det, og det ligger nokk noe i det..

Link to comment
Share on other sites

selv om faren er for skarp til å bruke i hi,kan det jo være en finn hund å avle på.avkom vil jo ikke arve faren 100 pprosent,ei litt roligere tispe å alt i orden,,,takke meg til en tysker bedre å avlerpå litt for skarpe hunder istedenfor å ødelegge rasen.(som border,fox og jack.sofa og utstillingsraser har det blitt)men ett fåtall kan jo brukes,men den prosentandelen er alt for lav.trenger jo ikke bruke de skarpeste i hi,takke meg til at man har flere,så kan den skarpeste/hardeste være hjemme.....

Link to comment
Share on other sites

selv om faren er for skarp til å bruke i hi,kan det jo være en finn hund å avle på.avkom vil jo ikke arve faren 100 pprosent,ei litt roligere tispe å alt i orden

et fåtall kan brukest sier du? jeg kan påpeke det at det er flere jakt fox terrier som blir brukan på hi end tyskere :P hos tyskeren blir man glad om man får den til og gå bra i hi, hos fox'n blir man skuffa om ikke ;) det er vel det som skiller de 2 ;)

 

hadde det bare vært så enkelt og avlet hunder og blanda 2 og fått noe midt i mellom ;D slik er det desverre ikke du :P

 

jegerjan skal visnokk ha gode hunder, og god avl på tysker.. garantert at jeg skulle hatt valp fra han om jeg skulle hatt valp..

Link to comment
Share on other sites

ikke det jeg sier,men en hund som er for skarp til praktisk jakt,jan fortsatt være en god avlshund:)vet ikke hvor jeg skal ha neste tysker nå.ett minimum burde være kravene til tysker..,.i norge blir det for mye hobbybasis.har drevbiten igjen på tispen min,men hun manglet 2 tenner.derfor avlsforbud.hannhunden skal ned til væren på avlsprøven.hjelper ikke med blodspor og hi champion,vi har en hund som på generelt grunnlag ikke skal være best i noe,men kunne alt.

Link to comment
Share on other sites

at flere jakt foxer blir brukan på hi ja. det tror jeg.. om du vill spørre/lere noe om hva vi syns om de andre fox terrierne i noege, så kan du starte med og lese fox terrier tråden.. men det er ikke mangel på jaktlyst i de heller, men de er jo ofte for store paga feil avl, slik som det begynner og bli på tyskeren nå. mange som avler på de selv om de er for store, forde de jager hjort bra :P

Link to comment
Share on other sites

lager de som avler på tyskere som er for store sin egen lille rase ? hmm, ja delvis enig.. men sånt er det nå bare.. jeg og du tjt er vel nokså enige ang tysk jakt terrier og bruken av den.. så det er jo ikke mye og sette fingern på.

 

Men nå skal jeg hive meg i bilen og hente foxhound slik at jeg kan jage inn rev til loco til høsten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har papirer på at min er sauerein, så da må det vel gå å få den elgrein på en måte vil jeg tru.

For min del er jeg glad for at min jager elg, ble skutt en for henne i år å kunne blitt flere hadde det vært riktig type...

Skal du ha en spesialist så kjøper du det, TJT er en alroundhund som kan brukes til alt!

Til slutt vil jeg si at skal man ha en jakthund bør man gå etter kun egenskaper, å glemme hva man syntes er fint å se på osv.

Da får man sansynligvis en hund som jager det du vil.

Link to comment
Share on other sites

kan dere ikke slutte å diskuter Fox terrier opp mot TJT, er vel ikke det som er formålet i denne tråden? For denne tråden er 90% bra, så ikke rot den til med sånn vissvass for og i mot raser. Denne tråden handler om TJT, hvis folk lurer på ting om foxterrier finner de sikkert det andre steder på dette forumet? Mulig det bare er jeg som mener dette. Har selv en TJT som hadde sitt første sikkelige uttak i går, dyret var ein hest :oops: moro å se jaktlyst og at det klikker i det lille bustete hode :) For ut å prøve å jage litt med henne utover vintern hvis skaren blir såpass at ho springer lett oppå. Når slipper folk TJT sinn på rådyr og hare?

Link to comment
Share on other sites

kan dere ikke slutte å diskuter Fox terrier opp mot TJT, er vel ikke det som er formålet i denne tråden? For denne tråden er 90% bra, så ikke rot den til med sånn vissvass for og i mot raser. Denne tråden handler om TJT, hvis folk lurer på ting om foxterrier finner de sikkert det andre steder på dette forumet? Mulig det bare er jeg som mener dette. Har selv en TJT som hadde sitt første sikkelige uttak i går, dyret var ein hest :oops: moro å se jaktlyst og at det klikker i det lille bustete hode :) For ut å prøve å jage litt med henne utover vintern hvis skaren blir såpass at ho springer lett oppå. Når slipper folk TJT sinn på rådyr og hare?

 

Heil enig med deg ang fox terriern.

eg slepper mine på klovvilt når det er jakt på dei, er veldig forsiktig no når det er mykje snø, skal ut med russertispa i morgen i håp om å få jagd inn ein rev.

eg brukar vest på mine slik at astroen blir på ryggen, har gått greit til no.

Link to comment
Share on other sites

Har papirer på at min er sauerein, så da må det vel gå å få den elgrein på en måte vil jeg tru.

For min del er jeg glad for at min jager elg, ble skutt en for henne i år å kunne blitt flere hadde det vært riktig type...

Skal du ha en spesialist så kjøper du det, TJT er en alroundhund som kan brukes til alt!

Til slutt vil jeg si at skal man ha en jakthund bør man gå etter kun egenskaper, å glemme hva man syntes er fint å se på osv.

Da får man sansynligvis en hund som jager det du vil.

 

 

eg har saureinhets bevis på eine min eg og.

god helg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, har høyrt at tysk jaktterrier er omtrent direkte manne- (og dyre-)vond, og at dei ser på seg sjølv som nr 2 etter eigaren. Og dermed rangerer over alle andre skapningar (det er vel i så fall berre tyskarane som kan avla opp noko slikt :wink: ).

 

Men, de som har tj, er rasen råd å få til som ein kombinert famile-jakthund? Der det blir nok jakt 8) .

Korleis er rasen å få til å gå etter skadd vilt/ blodspor?

 

Eg har ikkje teke meg tid til å lesa heilte tråden, difor spør eg gjerne om noko som andre har spurt om før.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Hei, har høyrt at tysk jaktterrier er omtrent direkte manne- (og dyre-)vond, og at dei ser på seg sjølv som nr 2 etter eigaren. Og dermed rangerer over alle andre skapningar (det er vel i så fall berre tyskarane som kan avla opp noko slikt :wink: ).

 

Men, de som har tj, er rasen råd å få til som ein kombinert famile-jakthund? Der det blir nok jakt 8) .

Korleis er rasen å få til å gå etter skadd vilt/ blodspor?

 

Eg har ikkje teke meg tid til å lesa heilte tråden, difor spør eg gjerne om noko som andre har spurt om før.

 

mvh Lindu

blir veldig irritert over folk har høyrt ditt å høyrt datt, ufattelig at tjten ikkje er forbudt i norge.

 

så til dine spørsmål, eg har hatt nokre kull og mine kvelper er komt til småbarnsfamiliar.tjten er ein meget koselig familiehund,nesten på grensa til å vere oversosial.send meg ein pm så kan du få tlf til dei som har kvalp fra meg for å det bekrefta. ang ettersøkshundar så alle kvalpane fra meg untatt mi eiga tispe som har 3x1 pr med cert på hiprøve godkjente ettersøkshundar før fylte 15 mnd,(litt mykje skryt men kan dokumenterast på nkk)

JA TIL JAKT PÅ ULV

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...