Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

lettere hund i vekt eller lettere hund i oppdragelse?

 

 

 

I vekt og bygning selvfølgelig! De staffene som går agility viser ikke spesielt gode egenskaper når det gjelder å svinge krapt etc.

 

da er det sikkert staffer etter utstillingslinjer.

 

Det vet jeg ikke noe om... Kjenner ingen av dem personlig. Men har sett litt for mange som ikke har den bygningen jeg er ute etter i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Dette begynner å skli kraftig ut, Denne tråden er vel ment for Tysk JaktTerrrier, og bruken av denne til jakt, ettersøk og sporing, samt diverse andre spørsmål.

 

OG IKKE AGILITY, og terrieres egnethet.

 

Ønsker dere å diskutere dette, kan dere feks opprette en ny tråd, kanskje under off topic, siden dette ikke omfatter hverken jakt, skyting eller våpen, og så får dere en moderator til å flytte postene som ligger her, over i denne tråden.

 

Så slipper vi å ødelegge, denne trådens intensjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette begynner å skli kraftig ut, Denne tråden er vel ment for Tysk JaktTerrrier, og bruken av denne til jakt, ettersøk og sporing, samt diverse andre spørsmål.

 

OG IKKE AGILITY, og terrieres egnethet.

 

Ønsker dere å diskutere dette, kan dere feks opprette en ny tråd, kanskje under off topic, siden dette ikke omfatter hverken jakt, skyting eller våpen, og så får dere en moderator til å flytte postene som ligger her, over i denne tråden.

 

Så slipper vi å ødelegge, denne trådens intensjon.

 

Forsåvidt enig (det var jo TJT jeg ville høre om da jeg la inn innlegg i denne tråden, ikke alle mulige andre raser jeg ikke er interessert i) - men ikke ta sånn på vei da gitt.

Punktum herved satt.

Link to comment
Share on other sites

Punktum - går vel nesten ikke an å sette - i slike tråder :lol:

 

Jeg har en 18 mdr. tispe.

 

Ivrig, rask som ...., og jeg så for meg at terriere var lettdresserte hunder :oops: .

 

Og det er de kanskje også - men ikke min :?

(og sammenligner da med ymse tjenestehunder/jakthunder som jeg har hatt)

 

Vel - den tar ting fort - men jaktlysten overstyrer alt annet, og som nevnt ovenfor: lite interessert i mat.

Godbiter som bruker å være ganske effektivt - gidder den ikke engang å se på.

 

Tror (les: er sikker på) ikke at jeg ville valgt TJT som agility-partner :wink:

 

Og heller ikke som førstegangshund/familiehund :(

Link to comment
Share on other sites

Punktum - går vel nesten ikke an å sette - i slike tråder :lol:

 

Jeg har en 18 mdr. tispe.

 

Ivrig, rask som ...., og jeg så for meg at terriere var lettdresserte hunder :oops: .

 

Og det er de kanskje også - men ikke min :?

(og sammenligner da med ymse tjenestehunder/jakthunder som jeg har hatt)

 

Vel - den tar ting fort - men jaktlysten overstyrer alt annet, og som nevnt ovenfor: lite interessert i mat.

Godbiter som bruker å være ganske effektivt - gidder den ikke engang å se på.

 

Tror (les: er sikker på) ikke at jeg ville valgt TJT som agility-partner :wink:

 

Og heller ikke som førstegangshund/familiehund :(

 

 

Takk for innspill. Det er ikke et problem for meg om den ikke er interessert i mat, så lenge den leker (og det antar jeg at de gjør). Lek er en mye viktigere belønningsform for en agilitynerd. Men at jaktlysten overstyrer alt annet er dog et ankepunkt!

Link to comment
Share on other sites

Holdt litt på med agility med min siste tjenestehund - da det var adspredelse og kontaktsøkende de luxe.

Den var leken - og kjempeglad i alt som kunne forsvinne ned i magen - så det var såååå enkelt å motivere :) .

 

TJT`en MIN - egner seg ihvertfall ikke.

Selv om den er masse leken til tider - men leken ender med "kill" (tror også det var nevnt i tråden).

 

At andre TJT`er kan være annerledes - har jeg ikke peiling på :?

 

MIN er bare egnet til jakt - og som ènmannshund.

Mulig det er noe galt i skallen på den :?: - for alt jeg vet :shock: - da jeg ikke har erfaring med rasen.

Link to comment
Share on other sites

Holdt litt på med agility med min siste tjenestehund - da det var adspredelse og kontaktsøkende de luxe.

Den var leken - og kjempeglad i alt som kunne forsvinne ned i magen - så det var såååå enkelt å motivere :) .

 

TJT`en MIN - egner seg ihvertfall ikke.

Selv om den er masse leken til tider - men leken ender med "kill" (tror også det var nevnt i tråden).

 

At andre TJT`er kan være annerledes - har jeg ikke peiling på :?

 

MIN er bare egnet til jakt - og som ènmannshund.

Mulig det er noe galt i skallen på den :?: - for alt jeg vet :shock: - da jeg ikke har erfaring med rasen.

 

Jeg har bare truffet én TJT personlig (og en blanding inkl TJT). Begge er sosiale, hyggelige, lekne, glad i mat, og går agility. Den som er ren TJT eies av ei som er nybegynner i sporten, men den hunden kunne virkelig blitt noe... Den som er blanding er 9 år nå, men har gjort det bra i mange år. Det var det som fikk meg til å i det hele tatt interessere meg for rasen...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Ingerid, lurer bare på en ting.

 

Som du sikkert har merket, av både meg, og flere andre, så anbefaler vi deg å se etter andre raser. Skjønner du hvorfor vi gjør det????

 

Absolutt. Og deres mening er såpass viktig for meg at jeg antagelig vil tenke meg om et par ganger ekstra når det en gang blir på tide med ny hund (et godt stykke frem i tid). Men i mellomtiden har jeg fortsatt lyst å finne ut mer om de rasene jeg har tatt opp til vurdering, inkludert TJT. Så jeg er glad for at det finnes et forum med folk som bruker TJT til jakt som har lyst å fortelle om den!

Link to comment
Share on other sites

@ Ingerid, Er fortsatt ikke sikker å¨at vi tenker på det samme. Jeg med flere, ønsker rett og slett å beskytte denne eminente jakthundrasen, mot å bli solgt/brukt av IKKE jegere. Ved en lekasje av denne rasen over til feks Show/utstilling eller feks agility, er det første skritt på veien til å urbanisere rasen. Og da går det som med de fleste andre terrier rasene, det blir vanskelig å beholde godt jaktblod.

 

Det beste, hadde vært om de som ikke skulle bruke hunden primært til jakt, rett og slett IKKE visste om TJT,og inkluder gjerne Foxen også. Att dette rett og slett var "ikke eksisterende" raser, for dere.

 

For du vet helt sikkert hva som har skjedd med Fox Terrieren, og hvem som har forårsaket dette, og hvem som nå må ta et skippertak for å redde denne rasen tilbake til sitt opprinnelsespunkt.

Link to comment
Share on other sites

En tysker på agility kommer til å ende med at du må erstatte en haug med puddler som den kaldblodig har tatt livet av i målområdet, mens den tydelig viser at hunder kan smile..

Som en kjent tysker eier så fornuftig sa det: en tysker driver alt levende, og dødt ut av ett skogsstykke i løpet av en halvtime...

 

Selv om det finns et individ i agility som har lykkes er dette ikke det rasen er tiltenkt, eller avlet til. Tror dette vil bli et ulykkelig hundehold for begge parter, og i motsetning til hunden så har eieren muligheten til å gjøre et valg av partner...

 

Og siden du driver med agility kjenner du sikkert til viktigheten av medfødte instinkter og egenskaper.

Du kan aldri slippe hunden løs, for den kommer til å forsvinne til skogs så snart den kan, eller kjenner lukten av noe som lever og helst ikke flyr, men er det ikke noe annet så jakter de det og.

Får den ikke mulighetene til dette kommer den til å jakte på erstatninger, eks puddler osv..

Den knytter seg til få personer og krever en meget fast hånd.

Den elsker en god kamp og har den først bitt seg fast så henger den

Den har et selvbilde som får den til å tro at den er en blanding av t-rex og en løve og oppfører seg deretter også.

 

Så for å summere opp vil jeg si at en person som vil bruke tyskeren til agility, ikke jakt, er en dyreplager. Dessuten syns jeg en hundeeier bør vise såpass respekt for en rase at dens instinkter bør stimuleres i høyest mulig grad.

 

Men Ingerid hvis du absolutt ønsker en tysker så er det bare å begynne å jakte. Kan jo være det faller i smak hos deg også? For er det noe tyskeren kan så er det jakt.

Link to comment
Share on other sites

"En tysker på agility kommer til å ende med at du må erstatte en haug med puddler som den kaldblodig har tatt livet av i målområdet,"

 

Jeg satte vel et spørsmålstegn med om min har riktig kobling litt lengre opp i tråden.

 

Hvis de er slik som beskrevet av Tomabu - er det tydeligvis noe galt med min :D - heldigvis :lol: .

 

For maken til sosial hund overfor andre hunder - har jeg nesten ikke hatt :)

Og overfor andre mennesker også - er den megasosial.

 

Men hjemme har den funnet ut at den skal konkurrere med resten av familien på rangstigen :?

Link to comment
Share on other sites

Gikk en kveldstur isted - og en dame med to små "kjeftebikkjer" -"angrep" oss.

Overhodet ingen tegn fra min TJT - til å "ta" disse to.

 

Neida!

Lek og gøy - var det min ville - og det oppfattet de to gneldreindividene - og roet seg ned.

"Forklaringen" på at de var slik - var at de hadde blitt angrepet av en stor hund en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Først attakerte hun meg - men da jeg ikke var interessert i noe sex i - 13 grader, pushet jeg henne unna :?

 

Og da sa hun "ta mannen" til sine to små kjekkiser :lol: .

 

Men heldigvis var de mer interessert i hunden min.

Hvis ikke - har jeg nok skrevet innlegget fra sykesengen på bærbar PC - fra akuttavdelingen :lol:

 

Adresse til damen - kan du få på PM :wink:

Link to comment
Share on other sites

En tysker vil jakte. Det er erfaringen min.

Hvis man ikke la den få utløp for dette er jeg meget sikker på at den vil ha en erstatning.

Mine har jeg hatt som familiehunder, og stort sett ikke hatt problemer med dette. Men de er meget skarpe og de jeg har hatt har aldri skydd verken en slåsskamp eller veket en tomme for verken hund eller andre dyr. Selvsagt har de ikke alltid ønsket å slåss, men hvis far sier ja, er jeg sikker på de hadde angrepet en elefant uten å nøle.Har sett de avlive rådyr på ettersøk og slåss med grevlinger. Jeg er ikke i tvil om at dette er hunder som kan fungere i en familie, men jeg er heller ikke i tvil om at dette er krutt tønner man bør være meget bevist i både dressur og omgang med andre hunder.

HVIS en tysker ikke får jage tror jeg at alle disse insintiktene kommer til å få utløp en annen plass i en gitt anledning. Derfor jakter du ikke, kjøp noe annet en tysker, den er avlet for det, og, vil jeg påstå, lever for det.

En jeger som kan behandle hunder, og med erfaring, vil det fungere utmerket hvis eieren ønsker en all round hund som er en kort jager. Alle andre, spesielt, de som ikke jakter, tror jeg vil ha en potensiell "bombe" og hundeholdet vil være elendig.

For å drive jakten ut av en tysker er en oppgave som krever sin mann og mere til.

Og jeg har hatt 3 stk så jeg vet litt om de.

Link to comment
Share on other sites

@Tomabu.

 

Jeg håper du har rett, min er bare 8 mnd, og jeg håper de er så mye futt som du sier. Har vært litt tam til nå, men det begynner og dra seg til nå :D

Har blandt annet opplevd at han har rygget for en katt (Tiger), men det gjelder bare denne ene katten, alle andre går greit. Hvis jeg hjelper han i gang på Tiger, og han får se den delen av katten som ikke biter, da er det igang. Så det hjelper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at hunden din snart snur katta på egenhånd :wink:

 

Når det er sagt så vil jeg poentere at tyskere er flotte hunder, med en enorm jaktlyst, og at å la dette ligge uforløst så har man et stort poteniale til problemer. For denne ufattelige iveren og jaktlysten ligger der uansett. Jeg kan ikke forstå at noen ønsker å kjøpe en hund avlet (kun) for jakt og benytte den til noe annet. Det blir som å kjøpe gitar fordi man liker å se på MTV.

 

En hunde eier som lar hunden jage og få utløp for den tilnærmet utømmelige kilden av energi får en flott hund som er ufattelig hengiven og gir mange lykkelige stunder. Men en tysker er ikke og forhåpentligvis vil aldri bli som andre hunder, på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann alle sammen,

 

Er ny her på forumet, og har meldt meg inn hovedsaklig for å få informasjon om den tyske jaktterrieren. Som jeger er jeg helt fersk, men har drevet aktivt med hund i mange år. Når jeg da begynner med jakt, er det naturlig for meg å anskaffe en hund til formålet. Dog skal det sies at anskaffelsen av neste hund ligger noen år frem i tid, noe jeg tror er jaktmessig positivt både for min egen del og for den kommende hundens. Jaktmessig er jeg rimelig sikker på at jaktterrieren vil passe meg, men jeg har en kone som er en smule nervøs etter å ha lest så mye om rasens skarphet, aggressivitet osv. Blant annet står det i boka "Rådyrjakt med hund" at rasen er omdiskutert nettopp på grunn av skarpheten og enkelte individers tilbøyelighet til aggressivitet både mot folk og andre hunder. Jeg er avhengig av å ha en hund som fungerer i mange ulike settinger utenfor jakta også, og derfor håper jeg at dere som har personlig erfaring med rasen kan hjelpe meg litt her.

 

Jeg går ut ifra at det vanligvis siktes til viltskarphet når man snakker om skarphet hos denne rasen, og en viltskarp hund har jeg naturligvis ingen problemer med. Dog lurer jeg litt på hvordan denne rasen er med tanke på husdyrrenhet? Er det store problemer med å vende den av med å jage sauer og kyr? Vi bor på landet og har sauer og kyr på som nære naboer deler av sommeren, så en husdyrren hund er rimelig viktig. Jeg vet naturligvis at mye av dette ligger hos meg som eier, men når hunden sies å jage alt som kan jages, så tolker jeg dette som at den kan bli vanskelig å få husdyrren.

 

Videre hadde det vært interessant å vite hvordan og hvor mye dere aktivisererer hundene deres utenom jakta? Har dere hundene løse på tur, og hvordan fungerer isåfall det? Vil det være mulig å gå turer i skogen med lydighetstrening, sporsøk, apporttrening o.l. utenom jakta, eller vil hunden slå over i "jaktmodus" og ikke være mulig å kontakt med i en slik setting?

 

Og til slutt, hvordan fungerer rasen med folk, spesielt barn? Jeg har jo sett en hel del bilder av hunden med barn i alle aldre, men bilder kan jo naturligvis lyve en del. Noen steder leser man at rasen ikke er egnet for barnefamilier, andre steder at den er en menneskekjær rase. Hvordan vil dere som har erfaring med rasen bedømme dette? Igjen er jeg klar over at mye av dette beror på meg som eier.

 

Nå har jeg kommet med mange spørsmål om rasen som ikke har med dens bruksområde å gjøre, så jeg vil bare poengtere til slutt at om denne rasen kommer i hus, så er det fordi det skal være en jakthund. Jeg har ingen planer om å skaffe meg denne rasen (eller noen annen jakthundrase) om jeg ender opp med å jakte en dag eller to i året. Men selv hos aktive jegere vil jo hunden størsteparten av året fungere som familiehund og turkamerat, og dette aspektet er rimelig viktig for meg. Jeg liker å drive aktivt med hunden hele året, og hadde foretrukket en hund som ikke er nødt til å holdes konstant i bånd når den ikke brukes til jakt. Er det naivt av meg å tro at jeg kan få noe slikt i en dedikert jaktrase som tysk jaktterrier?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste gjennom tråden enda en gang nå, og ser at mye allerede er omtalt ja, beklager det. Er en stund siden jeg leste gjennom første gang, og har visst glemt en del av det.

 

Dog er jeg fortsatt interessert om noen har lyst å utdype litt ang. aktivisering utenom jakta :)

 

Ser også at noen nevner linjer/oppdrettere med lange drevtider. Hvis noen kunne tipset meg om disse, hadde det vært flott. Jeg foretrekker lengre drevtider enn 5-10 minutter som det virker som mange har med sine jaktterriere, gjerne på opp mot timen.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne komme med noen tips angådet drev tid og aktivisering uten om jakt.

Når det gjelder drev vil denne bli lengre til mer du bruker hunden, vet om flere tyske jaktterrier som går både 1 og 2 timer i drev. Men til å begynne med vil den sansynligvis bare gå 5 - 15 min.

Jeg har selv en tysker, denne blir brukt på alt. Men hovedsakelig drivjakt, hijakt og mink. Min gikk kun 5 min driv til å begynne med, men nå etter 2 jaktsesonger går hun 30 - 40 min.

 

Når det gjelder aktivisering av hunden utenom jakt kan du foreksempel begynne å trene blodspor. Også sykle med hunden er bra, men husk at til mer du sykler til mer krever hunden :)

 

Ellers kan du sjekke ut www.den-tyske-jagtterrier.dk

Her vil du finne veldig mye om TJT

Link to comment
Share on other sites

HEI! Jeg og min samboer har planer om å kjøpe tyskjakterrier, forhåpentligvis til sommeren. Den vil bli brukt hovedsakelig til rådyr, hjort og elg, men jakter på de meste selv så tror tjt passer for meg. Problemet er bare at samboeren har reagert litt på hunder i det siste. Hun har hatt hund før og var ikke allergisk da. Så jeg kunne tenkt meg besøkt en tjt i oslo området og sett hvordan hun reagerer, håper noen kan hjelpe meg med dette.

Link to comment
Share on other sites

Da er tysk jaktterrier tispa mi (Ariel) gravid. En kamerat hadde ho til ultra lyd på mandag og dei meinte kansje ho hadde rundt 5 hvalper i magen. Mor og Far til hunden min er fra Bosnia/Serbia, så dette vill da få nye gener regner eg med i bestanden her i norge, har enda ikke sett andre som er importert derfra. Ellers blei ho dobbelt godkjent som ettersøkshund som 9mnd gammel og har siden det vert fast medlem i ettersøksringen og har jaktet hjort hele høstene siden det.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd og mye fine hunder :D

 

Hvorda et det å bruke tjt i omeråder hvor vilttettheten ikke er så stor?

Tenker i hovedsak på jakt over bakken.

Min erfaring er vel i retning at drevtidene øker...Dvs at hunden som kanskje jager 5-15 min i områder med stor vilttetthet jagerfra 30 til 60 min i områder med lite vilt..

Link to comment
Share on other sites

er vel mest store drevhunder som kommer derifra?

sett noen av de..(i størrelse ja)[/q Mener ho er akkuratt passe stor.

 

 

Espen

 

har jo egentlig ingenting å si va du synest.erm hunden større enn rasestandard,det vet jeg ikke om hu er.er hun?kan man kjøpe en annen kortdrivende rase.,TYSKER er en KOMBI HUND...

han på jakt.nl bruker de vel over jorden,ser sånn ut på hjemmesiden hannes

Link to comment
Share on other sites

er vel mest store drevhunder som kommer derifra?

sett noen av de..(i størrelse ja)[/q Mener ho er akkuratt passe stor.

 

 

Espen

 

har jo egentlig ingenting å si va du synest.erm hunden større enn rasestandard,det vet jeg ikke om hu er.er hun?kan man kjøpe en annen kortdrivende rase.,TYSKER er en KOMBI HUND...

han på jakt.nl bruker de vel over jorden,ser sånn ut på hjemmesiden hannes

Hvis det er Doffen( Gamekeepers Boss) det refereres til så kan jeg opplyse at han går under bakken med utmerket skarphet... gjorde hvertfall det når han holdt til på sørlandet

Link to comment
Share on other sites

er vel mest store drevhunder som kommer derifra?

sett noen av de..(i størrelse ja)[/q Mener ho er akkuratt passe stor.

 

 

Espen

 

har jo egentlig ingenting å si va du synest.erm hunden større enn rasestandard,det vet jeg ikke om hu er.er hun?kan man kjøpe en annen kortdrivende rase.,TYSKER er en KOMBI HUND...

han på jakt.nl bruker de vel over jorden,ser sånn ut på hjemmesiden hannes

 

28 rev i 2009, 27 av dei under bakken,

prøvevinner i bergen og 1 pr hi i follo i 2009

Link to comment
Share on other sites

er vel mest store drevhunder som kommer derifra?

sett noen av de..(i størrelse ja)[/q Mener ho er akkuratt passe stor.

 

 

Espen

 

har jo egentlig ingenting å si va du synest.erm hunden større enn rasestandard,det vet jeg ikke om hu er.er hun?kan man kjøpe en annen kortdrivende rase.,TYSKER er en KOMBI HUND...

han på jakt.nl bruker de vel over jorden,ser sånn ut på hjemmesiden hannes

 

 

Ho er godt innenfor rase standaren du!!! Hundene til skjerven er også godt under det. Han bruker og hundene på reve hi.

 

Espen

 

 

Fikk ikkje sett innlegget over.

Link to comment
Share on other sites

det øverste jeg skrev var på størrelse til 510 førland.det med jegerjan og hund til parring var bare det jeg så i full fart på hjemmesiden..dunt å skrive til 2 under samme quote :oops: .

så bare han ville ha hund som jaget under og over bakken han som søkte etter hannhund.

 

men det med størrelse 510 førland kommer mest sannsynlig tilbake igjen på noen valper om du evt har kull på henne.

od det vil sannsynligvis komme igjen på noen valper etter det igjen ,selv om man bruker bitteliten hannhund.mange av hundene fra sørlandet er jo dritDIGRE.men snakket med noen som sa det ikke var så farlig grunnet de bare brukte dem på drev,da er litt av vitsen vekke.

det skjer sannsynligvis mye av det samme som i sverige der de parrer de stort for å bruke de til gris,da kan de bruke andre raser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...