Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

nordland..

om du kommer deg til sandnessjøen skal vi da få deg videre uti havgapet :mrgreen:

jeg har lyst og se tysker på minkjakt :D har altiss ønska meg tysker, og har nå fox, og har hatt jack russel.. både foxen og jack, er fulkommene hunder i mine øyner :) men har ikke fått gleden av og jakta med tysker..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

FENRIS , medan me ventar på at du jagar inn nokon revar så har du grevling så tek eg gjerne turen, den eine championen som eg brukar mest å sprenge ut rev med er faktisk ein JÆVEL på grevling, så lenge han høyrer at du grev så ligg han,Jerry er 6 år og aldri blitt skada av rev eller grevling,og viss det ikkje passar for deg no så er du herved invitert på hjortejakt med tysker

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hører hva du sier... Vi lar det bli vinter, så skal du få komme og vise deg fram. Alt skal dokumenteres her så Kammerfolket får se hvor feil jeg tar!(?)

 

For å presisere hva som er ønskelig, så er det reine og greie sprengerarbeid med regelmessige brytninger på hund, uten nevneverdige skader på hverken rev eller hund. Og reven skal kjapt og greit opp på bakken! Og ikke minst, alle hundene dine skal med, og jeg velger hvilken av racerne vi skal bruke... :wink:

 

Valpejakt er helt irrelevant da det kommer til denne diskusjonen, skulle likt å visst hvor mange av disse 40 revene sist sesong som er sprengte, skutte voksne rever... I forhold til pm'er, telefon jeg har fått i dag og hvordan jeg kjenner til deg fra før så tror jeg ikke det er så mange!

 

 

Sees til vinteren, da skal det prøves, filmes, fotograferes og dokumenteres en gang for alle! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitering slettet jmonsen

kor mange vaksne det er vil eg ikkje skrive her grunna dyrevernar og liknande pakk, men nokon blei da hehe. ang antalet eg tek med til vinteren er vel opp til meg, hjortespeialistane bli IKKJE med, eg trur da held med 2 eg. legg ved ein link til ei tispe som er i kunsthi for 6 gang. 4 treningar og 2 prøvar reultat 2x1 pr m cert(ho starta på prøve helga etter med ny 1 pr og cert, kun 15 mnd gammal. denne tispa blir nok med til vinteren

 

Link to comment
Share on other sites

Jegerjan...

 

Utgangspunktet for vår lille "krangel" her var vel at du ikke syntes jeg hadde noen grunn til å "rakke ned på alle tyskere". Du syntes det var "for dumt". Jeg føler selv at jeg langt fra hadde rakket ned på alle tyske jaktterriere, snarere beskrev tysk jaktterier som min favoritt hunderase i inlegget som tente deg så fælt, men beskrev det også som en hunderase som i mine øyne desverre hadde mista bryteegenskapene jevnt over gjennom lang tid (skabbperioden) med lite jakt og avlsprøver uten fokus på bryting men med skarphet som stort fokus. Min påstand var da at dette hadde skapt en rase som etter min erfaring ikke lenger inneholder en jevnhet i sprengeregenskaper vist i naturhi!

 

Du svarte meg da Jegerjan med at jeg kunne "ta kontakt så kan du få låne 1 av mine 4 tyskere som ALLE bryter etter 5-10 min. har teke over 40 rev siste året så eg har litt erfaring."

Dette er mitt utgangspunkt for å be deg hit på jakt!!! Du påstår med dette at du har 4 tyske jaktterriere med bryteegenskaper i naturhi utav 4 mulige i hundegården! Disse er i tillegg av forskjellig bakgrunn såvidt jeg kan se... Du tilbyr deg med dette å motbevise min påstand, vist i praktisk jakt. Dette setter jeg pris på! Jeg setter faktisk så pris på det at du ikke bare blir bedt hit, men jeg vil også betale diesel for deg over fjellet! Jeg vil i tillegg til dette dokumentere med filming ved hiet at hundene bryter som du sier og dokumentere med bilder at de ikke blir unødig skadet i løpet av noen dagers hiarbeid. For at dette med stadige skader ikke er nødvendig for å sprenge rev, det veit vi godt gjennom praksis!!???

 

Jeg ser nå at du ikke vil komme hit med alle 4 hundene dine, kun 2? Hva betyr dette, de bryter og sprenger alle fire? Det er jo dette jeg sa jeg ville se... "Jeg håper han har helt rett og at jeg må bøye meg i støvet, ikkeno hadde gleda meg mer enn at det hadde dukka opp fler tyskere av forskjellig blod med gode sprengeregenskaper, det ville gitt meg tilbake trua på rasen som sprenger." Jeg legger ballen i handa på deg Jan, dette er jo et reint straffespark for deg hvis du har rutinerte gode sprengere i alle fire som du påsto!! Jeg vil glede meg over å se det, og ikke minst vil det bli dokumentert her av meg som skeptiker med link til film av hiarbeidene, bilder av hundene etterpå osv... Det bør jo være bra for deg og din kennel å få vist seg sånn?

Om Jan kommer eller ikke betyr ikke så mye egentlig. Hva jeg i tråden "avlsstrategier for hi-hunder" ville frem til var en ryddighet i avlen vår for å få tilbake bredden av gode sprengere i naturen. Hi- eller avlsprøver basert på kunstige forutsetninger føler jeg personlig som et høyst usikkert verktøy, og ihvertfall for tyske jaktterrieres avlsprøve har desverre bryting blitt ofret på skarphetens alter, noe jeg påstår var utrolig synd for en ellers så bra avlet rase.

 

 

Gratulerer med hiprøva Jan, fine greier!!

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ble det litt for stille eller trengte du bare noen å krangle med igjen ?

 

Er helt utrolig som du prøver å "fyre" opp. Siden du hele tiden snakker om å bryte så kanskje det var nettopp spontane brytninger du skulle prøve selv.

 

Og hva er det som tilsier at du kan bedømme en hunds egnethet( spontane brytninger osv) bedre enn en objektiv dommer ?

 

Nei ,mi erfaring er nå det at man bedømmer hunden den ene dagen man er i skogen,men for å få et rettferdig bilde av egenskapene så må man gjerne ut en 5 til 10 ganger.

 

Tips....tilbring mer tid i skogen og mindre på nett :lol:

Link to comment
Share on other sites

sjarken. Hvor mange rev har du skutt som har komt ut av hi i år / fjord? netopp. pel deg ut og skyt rev selv ;)

 

du og fenris her oppfører dere som dere var i puperteten på barneskolen.. Lukter misunnelse på LAAANG vei når dere skriver ;)

 

om dere ikke har fått til rasen tysker, så kan faktisk andre få det til ;) selv om de har samme linjene/ blodet også ;)

 

fatter ikke atdet skal være så mye tull i voksene folk. eller? er dere voksene?

 

greit at dere ikke tror på han om han skriver at han har gode hihunder, men så hold da for fan kjeft! om jeg ikke tror på en dritt av det dere sier så prøver ikke jeg og motsi noen ting av det uten beviser ? oppfør dere her inne på kammeret. la vær og les om rasen tysker her inne om dere har bestemt dere om hvordan ALLE hundene er ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desverre nettopp det er dager i skogen (og dager ved kunsthi) som gjør at jeg synes denne diskusjonen er for viktig til at vi skal la den dø hen... At det blir feil å gjøre seg opp en bastant mening om en hihunds egenskaper etter en eneste dag i skogen er helt rett. Mange dager/ prøver i kunsthi sier så vidt vi har erfart desverre lite om hvordan dagene i skogen kommer til å forløpe!

 

Alder... Er desverre begynt å bli gammal... Og for mye tid på nett? Sjekk innlegga mine her, er ingen aktiv forumbruker.

MEN DETTE SYNES JEG ER VIKTIG!!!

Hvorfor?

 

 

1. Fordi at jeg selv og mange jeg har møtt på veien satsa på TJT som hihund de første gangene vi skulle ha en "rein hihund".

 

- Dette blir gjort fordi blader og bøker (og nå nettet med forumer osv...) skryter rasen opp som det ultimate. Hva har da reultatet blitt av dette for oss? De nøye utvalgte hundene etter de beste linjene å finne i følge "de som kan det i miljøet" gjør de skikkelig bra på kunsthi. De blir skrytt opp og i vei, klarer vi å ta dem nok ned på prøvedag til at de går reint i hiet og ikke blir liggende, må brytes med plater eller bare flyr rundt, så går prøvene også bra! I naturen blir venting oppå hiet, ingen rev og veterinærbesøk desverre mer regelen enn unntaket. Skyter jo noen rever, men prosenten er altfor dårlig.

-Har dette forandra seg for oss etter at vi begynte å velge andre raser? Svaret er ja!

 

2. Når den som tydeligvis er kunsthi-jaktterrierens "hot shot" for tida går ut og er såpass "brei i barten", kaller meg idiot og sier at han har 4 tyskere med bryteegenskapene i orden jeg bare kan få prøve... Ja, da vil jeg nettopp dette! Først og fremst fordi jeg synes det høres utrolig ut! Hunder som er så skarpe at de vinner kunsthiprøver i Norge utgjør ofte noe annet enn det som er forenelig med ei effektiv jakt på rev etter vår erfaring. Men først og fremst er jeg ute etter å ha feil i denne betraktninga! Kan Jan vise meg gode sprengerarbeider på alle tyskerne sine her, så skal jeg jammen ha meg tysker igjen! Men jeg tror det ikke før jeg ser det!

- Det at den som vinner prøver og tydeligvis går ut så hardt som mr. Jegerjan ang tyskernes store fortrinn som hi-hund er det folk som får med seg. Valper blir kjøpt og nye erfaringer rundt tysk jaktterrier i naturhi blir gjort.. :? Jeg tror i mitt sinn at de fleste nye hi-hundeiere burde få impulsene sine fra et annet sted når det gjelder hva en hi-hund skal og bør være da det kommer til en effektiv hi-jakt, og ikke minst en revejakt vi kan forsvare utad.

 

3. Dette med å kunne forsvare det vi driver med utad!

 

- Da Jegerjan etter litt påtrykk skal forsøke å fortelle aldersfordelingen på de 40 revene han har skutt (og fått bitt ihjel) for hundene sine siste året svarer han til slutt: kor mange vaksne det er vil eg ikkje skrive her grunna dyrevernar og liknande pakk, men nokon blei da hehe. Jeg regner med at jeg er det som går under "liknande pakk" her, dette reagerer jeg på! Det har blåst fælt rundt kunsthi-sporten og også hijakt i årevis. Jeg satt selv i hi-komiteen til terrierklubben da det virkelig blåste fælt for noen år siden. Det er vanskelig å forsvare det vi driver med utad da vi fra egne rekker uttaler sånt som dette her! Det viser null forståelse for problematikken (og jeg aner vel en dårlig etikk i bånn).......... Det å ringe for å kjøpe hund og snakke om at man driter i sprengeregenskapene,- skarphet og evnen til å "ordne opp selv" er det viktigste. "Klarer hu å drepe tispa og så ser jeg det som en klar fordel" osv sier litt om hva som egentlig foregår ute i skogen når noen er på tur. For oss som jakter rev med en helt annen type hunder på vinteren er dette direkte ødeleggende og vi er redde for å miste muligheten for å jakte hi i framtida hvis sånne folk får regjere vilt og hemningsløst rundt kunsthi og på treff. Jeg tror det er tid for en indre justis i miljøet. Jeg tror det er tid for å ta de hundene som skader seg selv og hi-vilt ut av jakt og ut av avl.

 

 

Jegerjan er bedt hit for å rette opp inntrykket han har brukt noen få år i miljøet på å skape seg!

 

 

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Må virkelig beklage at innlegget mitt var såpass utydelig at nokon her ikke forstod hva jeg mente.

Jeg liker alle jakthunder som virker. Jeg har heller ingenting å bevise for meg selv eller dommere når det gjelder jaktprøver da jeg har eid og trent hunder av forskjellige raser og til forskjellige jaktformer til JCH.

Og misunnelse er jeg heldigvis fri for.Dette er jo en tysker tråd,,,, men det eg meinte var at ein dommar dømmer det han ser den dagen hunden er på prøve.. at man må observere/dømme hunden mange ganger for å danne seg et riktig bilde av kvaliteten gjeld alle rasar... At eg heiv på ein sleivete kommentar får eg nok ein gong beklage..

Så setter eg pris på ein diskusjon der debattantane er såpass oppegående at dei har forstått at ikkje alt er svart/kvitt....hvertfall ikkje i hundeverdnen...Diskusjonen avslutta frå mi side..

sjarken. Hvor mange rev har du skutt som har komt ut av hi i år / fjord? netopp. pel deg ut og skyt rev selv ;)

 

du og fenris her oppfører dere som dere var i puperteten på barneskolen.. Lukter misunnelse på LAAANG vei når dere skriver ;)

 

om dere ikke har fått til rasen tysker, så kan faktisk andre få det til ;) selv om de har samme linjene/ blodet også ;)

 

fatter ikke atdet skal være så mye tull i voksene folk. eller? er dere voksene?

 

greit at dere ikke tror på han om han skriver at han har gode hihunder, men så hold da for fan kjeft! om jeg ikke tror på en dritt av det dere sier så prøver ikke jeg og motsi noen ting av det uten beviser ? oppfør dere her inne på kammeret. la vær og les om rasen tysker her inne om dere har bestemt dere om hvordan ALLE hundene er ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Fenris ............ eg regner med at jeg er det som går under "liknande pakk" her, dette reagerer jeg på! NEI eg tenker på slike som spring rundt pelsdyrfarmar og tek bilder som blir manipulert før dei anmelder til politiet

viss eg har fornerma deg so UNNSKYLD

eg gidd ikkje bruke meir tid på denne diskusjon sjølv om lysta er til stades

takk for meg i denne diskusjon

eg skal nok holde dieselen sjølv

berre eit spørsmål :

Jegerjan er bedt hit for å rette opp inntrykket han har brukt noen få år i miljøet på å skape seg!

 

Eg har 4,5 t kjøyring til nærmaste kunsthi,vore 8 ganger ved kunsthi inklusivt prøvar fyrste gang juni 2009.

korleis inntrykk?

god helg

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke har misforstått - har diskusjonen et innhold om at tjt er en hi-hund!

 

Det er den nok, men mange av oss eiere av tjt - har den mer som en all-roundhund.

 

Altså: Ettersøk, kortdriver, apporterende på småvilt - og kanskje lite/ingenting i hisammenheng.

 

Derfor er kanskje ikke avlsgener vedr. hi - alfa omega?

 

Jeg bare spør som en uvitende tjt-eier.

 

Men skjønner også argumentet om at det opprinnelige i rasen skal bibeholdes, og at vi som skal bruke hundene til noe annet enn hva de var ment for - bør velge en annen rase.

 

(Jeg har hatt diskusjoner - som omtrent har utløst verdenskrig vedr. strih, vorsteh: Om hva den brukes til i dag/hvilke dårlige gener den har for opprinnelig bruksområde etc.)

Link to comment
Share on other sites

I Stjørdal har vi et miljø rundt tjk som har nær kontakt med toppmiljøene i Skåne. Vi har vurdert å opprette ei vest-jemtlandsk gruppe som er tilsluttet den tyske jaktterrierklubben i Sverige. Vi har hunder som jakter godt både over og under jorda. Mine to, en tispe og en hanne er brukt mye på rådyr, hjort og elg. De er kortdrivere som loser fra 15 minutter og opp til en time. Har alltid hatt dem ved foten i løpet av 60 minutter. Synes vi skal samle miljøet i Norge og ta knekken på de mange mytene om rasen. Hundene vi har (tilsammen 15 hunder) har meget godt gemytt og er flotte familiehunder i tillegg til at de er verdens mest allsidige jakthunder.

Akkurat nå har jeg et valpekull på 4 tisper og 2 hanner etter Grekas Arnold og min egen Aike. De er kun 1 uke gamle og levering er først i begynnelsen av november. Legger ut kullet på Handelskammeret da jeg fortsatt har 3 valper som ikke er solgt. Selger kun til aktive, seriøse jegere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stjørdalsgjengen samarbeider tett med svenskemiljøet rundt Tyja's kennel og avler bare på godkjente parringer etter svenske kriterier. Tjt er ikke en hund du skal avle på etter eget forgodtbefinnende! Verdens mest allsidige jakthund fortjener bedre enn det. I Sverige er det etter hvert en stor rase, la oss lære av dem. Kjell M

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en film om TJT som sikkert alle her på TJT tråden hadde hatt interesse av å se.

Filmen er stort sett filmet på Kennel Klintegaard i Dannmark og noe i Polen.

De tar også for seg om avl, noe som diskuteres sterk i tråden for tiden.

 

Løp å kjøp eller ta en tur til meg å se den.

28s387a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avl er sammensetting av egenskapene fra to håndplukkede dyr. Svenskenes omfattende kartlegging av grunnleggende forutsetninger gjennom dog-base er et system jeg tror vi vil ha stor nytte av å adoptere i Norge. Gjennom dette systemet kan du forsøke å forsterke eller dempe egenskaper gjennom valg av kombinasjoner. Dessuten er det helt klare krav både til hannhunden og tispen i Sverige for å bli godkjent for parring av avelsrådet. Dette er praktiske kriterier gjennom jaktprøver, samt at avelsdyrene er innenfor rasens beskrivelser. Det vil i praksis si minst en 2.premie på utstilling. Jeg er kjent med at parringer foregår helt uavhengig av dette i Norge, med de resultater det kan gi. La oss fortsette en diskusjon på dette! Vi bør samles og etablere et seriøst miljø på landsbasis. Tror tjt er en rase som vil oppleve kraftig vekst og anerkjennelse også i Norge i årene framover hvis vi avler på de beste hundene vi har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tispen jeg har - kan ikke være nok sammen med folk :roll: - i alle aldre.

Den er rolig i huset - men fotfølger meg - noe som er j... irriterende.

 

Så det er ikke pga. ugler i mosen - jeg ikke har skrevet dette før :)

 

Men jeg har ikke hatt TJT før - og har ikke noe parameter på TJT`er.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle laget liste over mine hunder jeg ville satt igjen med småbarn ville TJTen vært den som var på topp, sammen med forrige foxterrier. Denne hadde en smertegrense som Dyrlegen aldri hadde sett, han sydde uten bedøvelse, og hunden bare knep igjen øynene. Han har drevet i 30 år...

De to Dachsene og engelsk setteren kommer langt nedenfor de to.

1.TJT

1.Foxterrier

3.Engelsk setter

----------------Her er grensen for små barn alene

4.Dachs

5.Dahcs

Alle hannhunder

 

Edit, jeg glemte de 2 foxhound/støvere, de kunne også vært med over streken

Link to comment
Share on other sites

Den perioden jeg hadde tysker var unger aldri noe problem, men så var jeg veldig nøye på å sosialisere han! Han kunne dog bli litt voldsom på slikkingen, men gav seg stort sett når ungen dyttet han vekk! :D Ikke noe problem å klappe han når han spiste, men jeg ville nok instruert barna til å la voffen få matro! Ellers var han en kosegris etter å bli klødd på magen!

 

TJT fotfølger deg, uber nyssgjerrig. I det jeg reiste meg for å gå 3 meter for et glass vann så var han på beina! Alle lyder ved døren ble nøye undersøkt! En skikkelig home defender!

 

Husker at dyrlegen skulle gi han 3 sprøyter. Blunket ikke engang.Var altfor opptatt av å få tak i godbitene vetrinæren hadde i hånden! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil jeg være varsom med å la små barn være alene sammen med hunder. Mine to tyskere har jeg nå hatt i 4 og 5 år. Tispa er rolig og svært familiekjær, mens hannen er så full av energi at han er nysgjerrig på absolutt alt. Hannen var for voldsom i leiken til at jeg slapp han fritt i leik med barn fram til han var et par år, men han har forandret seg mye etter at han ble voksen. Nå omgås han alle og er svært åpen og vennlig.

Akkurat nå har jeg valpekull, og det er masse besøk for å se på valpene. Tispa viser ingen aggresjon, men holder oppsikt med alle besøkende. Hannen er som vanlig glad og fornøyd, selv om tispa holder han på avstand fra valpene.

Har ingen betenkeligheter med tysk jaktterrier som familiehund.

Som jakthund er jeg mektig imponert over begge tyskerne mine, enten jeg jakter rådyr, hjort eller elg.

Ser fram til at alle mytene om denne hunderasen blir dempet i Norge. I Sverige er den svært populær og i sterk frammarsj. Alle som ringer meg starter med å spørre om de er uregjerlige og farlige i gemyttet. De har hørt osv....... Jeg kjenner bare ikke igjen beskrivelsene, og i Midt-Norge har vi ca 20 TJ fra de samme linjene. Ingen av disse hundene er aggressive mot folk. Noen hanner kan være i overkant tøffe mot andre hannhunder, uansett størrelse, men i jaktsituasjoner er dette ikke problematisk.

Link to comment
Share on other sites

Holder på med min første TJT, bror til HS sin, tidligere har jeg harr 4 dachser og en drever. Alle mine hunder har vært inne bikkjer. Føreste som slår meg, er hvorfor valgte jeg ikke TJT tidligere, greieste bikkja jeg noensinne har vært borti, uten tvil.

 

Jaktmaskin uten like, og snill som et lamm inne.

 

Ellers har de 3 siste innlegg forklart det meste. Løp og kjøp.........

Link to comment
Share on other sites

Er meget fornøyd med min TJT.

 

Noen hjorter er nå felt - uten at det har vært nødvendig med ettersøk.

 

Men ungtispen - har fått gått de 50-80 m`erene som er normalt etter et skudd.

 

Min alder - + 50 - tilsier at jeg kanskje skulle "gått for" en annen rase.

 

TJT er noe mer "livlig" - enn hva jeg egentlig trenger.

 

Mentalt/sosialt - kan jeg ikke skjønne at denne hunderasen er noe tilbakestående for andre (når jeg tenker etter hva jeg har hatt av div. raser gjennom årene).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Shabob.

Er klart, man kjøper ikke en Formel 1 jaktbikkje, når man hører hjemme i mosjonist klassen :lol:

En Tysker skal/bør brukes, til mere enn ettersøk etc. det er en jaktmaskin, og skal jaktes MYE med.

 

59791_1506115305075_1600051205_1184004_7263701_n.jpg

 

En TJT er alltid på jakt (akkurat som eieren), her en rev i Havøysund som fikk gjennomgå :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vært på jakt med Tyskeren i dag, litt merkelig harajakt med han da, men her kommer noen bilder :D

 

62073_1506525755336_1600051205_1184663_7621528_n.jpg

På vei inn i harehula.

 

62073_1506525795337_1600051205_1184664_5722985_n.jpg

På vei ut igjen.

 

62073_1506525675334_1600051205_1184661_3000386_n.jpg

Stakkars liten, klemt inn i et hjørne, av Viggo TJT, ingen sjangs å unngå gryta.

 

62073_1506525715335_1600051205_1184662_8257426_n.jpg

2 min med los.

 

 

62073_1506525835338_1600051205_1184665_7905152_n.jpg

Pål med hare, skutt i los for TJTen min.

 

Han er blitt kjempeflink, etter ca 90 harafall for han, i løpet av de første 1,5 leveåra.

Jager ca 5-8 min på haran her oppe i nord, og returnerer innen 15 min.

Sjikkelig kortjager slik jeg vil ha han. På rådyr henger han fort på i 30 min, og stålos på elg opp mot timen.

Han er også en reser på minken, med ca 35 stk.

 

Edit: Blei 7 harer i dag, alle i los for Viggo Gullgutt, som sover som en stein i stolen sin :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja ja, i dag blei det tid til en liten tur med Viggo TJT etter jobb, det gikk så hær :D

 

46351_1517347785880_1600051205_1207752_1320797_n.jpg

3 harer skutt i samme los, med 10 sek mellomrom :shock: alle med riflepipa i sabattikombien, de lå med ca 5 meter mellomrom :lol:

 

33764_1517350785955_1600051205_1207768_6913466_n.jpg

Blei 10 stk tilsammen i dag, skutt i los for Viggo :shock:

 

På vei hjem, gikk vi innom ei steinur, og plutselig stod bikkja å væra i vinden, med halen rett ut.

Rype tenkte jeg, og gjorde meg klar. 10 sek senere, støkket han opp 6 ryper.

 

46351_1517347665877_1600051205_1207750_4949327_n.jpg

Og jaggu fikk jeg nedpå en av dem. Rypa hang på vingene ca 250 meter ned på ei myr, og mørket seg på.

Tapt tengte jeg, finne en skada rype i mørket i ei myr. Tok Viggo med meg ned, og komanderte søk.

etter 2 min, så hadde han den, og rypa endte i sekken.

 

10 harer og ei rype på 2,5 timer jakt, ikke så værst det...........

 

Herregud for en hunderase, virkelig alljager dette :P

 

Mere kommer, nå er det hjemreise fra jobb om 2 dager, og da er det storvilt på sørlandskysten han skal jage 8)

Link to comment
Share on other sites

Mere kommer, nå er det hjemreise fra jobb om 2 dager, og da er det storvilt på sørlandskysten han skal jage

 

Da må du nok skyte elg skal du få større storvilt enn det første felte vilt for Tassen :D Søndag i det været som var da(for de som bor sørpå skjønner hva jeg mener) ble denne felt av en kamerat etter en halvtimes jakt;

bilde022.jpg

Grunnen for at Tassen ikke er avbildet er at vi måtte fløte den i oversvømte myrer(gikk til livet i vann) og hadde vært hjemme med hund og skiftet klær.

Vi har ikke begymnnt elgjakta enda, men han loser etpar timer på elg, og stopper elgen er det stålos. Vi fikk utvidet hjortejakta til jul, og elgjakta varer til 20 nov. så dette blir nok ikke siste for Tassen i høst.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke felt rådyr for han, men kunne i fjor 3 ganger, men det var geit, som jeg vet hadde lagt igjen kjea sine.

Han søker som ei fuglebikkje, fra 100-400 meter, holder god kontakt, med energi i søket.

Losen går endel fortere enn du er vant med, så det blir sjeldent noe mere enn en ring, så tar det ut, men da legger han av, og er klar for ny los. Typisk lostid er 30-35 min på rådyr, og 5-15 min på hare. Elg er opp mot timen, hvis elgen velger å stå.

 

Edit: Sauer, når kommer dere opp igjen????

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut, du skal se min neste hund blir tysker :wink: Har en synkende rådyrbestand og økende hjortebestand, samt mye annet rart å jakte på i terrenget våres så begynner å føle behov for en mer altjagende rase da mine er veldig ensporet på rådyr og hare.

 

Vi kommer definitivt opp igjen men litt usikker når jeg får det til, står midt i huskjøp med påfølgende opppussing så må nok gjennom noen runder med forhandling på hjemmebane først :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...