Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

Tispa mi var før ho vart gravid, ca 8,2kg. Altså innenfor rase standaren som seier maks 8,5kg. Ho kunne godt ha vert litt slankere og, for ho hadde litt formykje her og der, litt pga noken ungar som gir ho litt for mykje.

Vog ho no og da var ho ca. 9,4kg i følge badevekta. Men no er ho høg gravid og like før ho skal kalva....

Høgden er 37cm over pelsen på høgste punktet på ryggen. Den kan vere 40cm ifølge rase standaren.

 

Hann hunden (doffen) som er brukt er iallefall so god han kan vere for denne paringen vill eg tru. Om du ikkje likar måla på tispa som kansje er litt stor, men alikevell innenfor standaren, så vill eg sei det er ditt problem..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

har jo ikke nevnt 1 plass i tråden at tispa di er for stor ,men mange av hundener fra ado er det..og da er det stor sannsynlighet at noen av valpene blir det.

nå er denne diskusjonen død for min del

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei stor tispe - og den kunne gjerne vært større også for min del - da den ikke skal brukes til underjordisk jakt (hvis jeg kan unngå det - men er nok ikke den som styrer dette :? ).

Den skal i utgangspunktet kun benyttes som kortloser på klauvvilt - og som ettersøkshund.

 

Og da vil noen si: Hvorfor kjøper du ikke en annen type hund - hvis du vil ha en stor hund?

 

1. Det var pga. at jeg ville ha en hund som ikke bestemte hvilken type bil jeg skulle ha

2. Jeg ville ikke ha en hund med mye pelsstell

3. Jeg hadde hørt mye bra om tjt

Link to comment
Share on other sites

noen erfaringer med deben long range terrier finder,og hvor man får kjøpt det?

 

http://www.breens-jaktutstyr.no/terrier_finder.htm

 

De bør kunne ta inn long range versjonen også, da de er importør i Norge.

 

Hvorfor long range? Terrier finder 3 holder i massevis, slitsomt å grave 12 meterdypt :lol:

 

De har den i Sverige i allefall.

http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken.php?pejl=gryt

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen har samme bruksområde som meg - og har en hannhund som ikke jager sinnsykt under jorden:

 

Ta kontakt!

 

Men min er akkurat ferdig med løpetiden!

 

Jeg er overhodet ikke interessert i ADHD hunder i minkhuler etc.

 

Har du en stor TJT - med mine egenskapsforespørsler - er det kjempe!

 

Det jeg har som ønske for en TJT - brukshund er:

 

Jager i 10-40 min

Kommer tilbake til startpunkt

Sporer godt (godkjent)

 

Resten:

 

Apporterer (er eiers ansvar)

Vanlig husdressur/sosialisering (er eiers ansvar)

 

Ikke allverdens krav dette?

 

Jeg er av den formening - at uansett hund man har - er eier ansvarlig for 70%.

 

Den som ikke klarer å oppfylle disse enkle kravene - bør kvitte seg med sin hund/omplassere/avlive dyret.

 

Fæl kost?

 

Ja - men dyr er dyr!

Har du ikke tid til dyret ditt -da må du gi det bort - eller avlive det.

Link to comment
Share on other sites

Mens dere diskuterer rasestandarder og størrelser og ADHD, så jakter heller jeg litt med min Viggo.

Han har ADHD så det holder, og det liker vi, han veier 8,5 kg, og har et søk og jag som passer meg perfekt :lol:

Jeg er fullstendig jaktidiot, og det er ikke anna å vente at bikkja blir det heller :oops:

 

Vi hadde 8-10 harer på beina, og fikk 4 av dem. jeg er litt disiplinert for tiden, og skyter kun når bikkja gjør 100% jobb.

Ingen loser var på over 10 min i dag, og det ble kun felt harer i uttak, der bikkja så haren mens jeg skjøt :D

Skal si det ble reaksjon, satan for noen hyl fra terrieren det ble, når haren plutselig slo dobbeltsalto rett foran nesetippen hans :shock:

 

Her er dagens første fall:

 

normal_Ta_foto-0078.jpg

Skuddet satt litt langt fremme, så haren kom seg videre, men ikke langt før Viggo tok den igjen.

Et grepa tak rundt nakken og haren var dau.

 

Slakteplass fra en annen hare i dag:

 

normal_Ta_foto-0079.jpg

Viggo har matvett, og stjeler seg litt innmat :wink:

 

Og fangstbildet når dagen var over:

 

normal_Ta_foto-0080.jpg

 

Må si jeg begynner å bli sinnsykt fornøyd med Terrieren, han leser meg utrolig bra, og han er også lett og forutse. Kontakten er perfekt for fjellharejakt, og det er sjelden han er borte mere enn 10 min på søk.

Og energien holder hele dagen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

første reven til raanum.denne ble tatt i halmstakk :)

345d6zc.jpg

 

dette er andre reven hennes på turen,stor hannrev 8)

kej2pv.jpg

 

gruppebilde

33f81aw.jpg

 

 

351ua12.jpg

 

her fikk hun grisejuling av villsvin,etter at det ikke var noe hjemme i et stort naturhi,tok hun seg en runde,neste gang er slugn nærme :twisted:

ig91eg.jpg

 

vi satt fast overalt og her måtte vi ha hjelp :oops:

2h7ib7o.jpg

bilen full i tyskere

10x8sox.jpg

 

 

stakkars gucci,5 min med reven,så ho slik ut :shock:

312wknq.jpg

Link to comment
Share on other sites

hehe.hannhunden min går på litt hardt,men tispa gjorde det jævla godt nedi der.på alle de hiene hun var i de dagene,var det eneste ett par rifter hun fikk 8) hun går på knallhardt,men skifter hurtigt posisjon..hun presset faktisk 1 rev inn igjen i hiet :oops: hihi.men

villsvinet gikk hun jævla hardt på.luftig svev :lol:

jackrussel,hvilket bilde og ekstrautstyr?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Var det din :roll:

 

 

Jeg håper virkelig at min TJT ikke vil bli "heit" på hi.

Jeg har hatt nok skader/utgifter/sorg av tapte hunder iløpet av årene.

 

Det jeg imidlertid er opptatt av - er at hunden min skal kunne lose 10-15 min.

Til nå - er den død - hvis ikke søppelmannen eller andre kommer i nærheten av huset.

 

Egentlig så kan det være det samme - da jeg ikke trenger en drevhund, men problemet med den er at den setter i et kjempegauk m/påfølgende bjeffing FØR jeg ser hjorten - når vi sitter på post :mrgreen:

 

Hvis den absolutt skal gi lyd - så får den gjøre det når den tar spor, men da er den tyst.

Men det er jo en fordel når vi går ettersøk.

 

Mulig at ting forandrer seg iløpet av årene - men akkurat nå - kunne jeg tenkt meg min avdøde vorsteh :? .

 

Hvorfor kjøpte jeg ikke vorsteh da :roll:

 

Pga. at jeg ville ha en liten hund som ikke opptok hele bagasjeplassen i bilen.

Men jeg burde kanskje valgt en working springer istedet som har tatt litt mer plass - men som har holdt kjeft på post - og sikkert gått like bra spor!

 

Dette blir litt sånn "mot-tjt" - men jeg har opplevd de som loser med riktig tid - og jeg har sikkert fått en dritthund.

Forøvrig er den mega-sosial, går spor som det suser, elsker unger osv.

 

Men er for rappkjeftet til å sitte på post :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

La inn "Ikke riktig tidspunkt for los" feil :?

Skulle vært i denne tråden :)

 

Forøvrig var vi på ørretjakt i dag også - og fikk èn på første kastet.

 

Den kom inn - men selvsagt var det noe gress/annet gørr som den tullet seg inn i.

 

Det medførte at fast fisk - ble løslatt fisk.

 

Men "propellen" tok hintet - og apporterte den.

Selv om jeg ropte og skrek NEEEEIIIIII :roll: - da jeg var redd for at den ville krøke seg (hunden altså :wink: )

 

Èn ting er å få en krok i pelsen (har skjedd før) - men å få den i kjeften ........ :x

 

Lykken stod den kjekke bi :) : Ørreten kom på land. Det samme gjorde fluen.

Link to comment
Share on other sites

Tyskeren har jeg påtenkt en annen funksjon enn bare til storvilt - og ørretfangst :lol: .

Håpet er at den også skal kunne apportere gås og annen fugl.

 

For noen måneder siden – skjøt jeg en kråke, men å apportere den ”varm” – var den lite villig til.

 

Jeg kunne selvsagt starte med kald fugl, og ”gå skrittene”, men jeg la heller ut et blodspor, og sauset kråka inn med blod, og dro den etter meg, mens jeg dryppet blod.

 

Sporet ble gått 15 min senere, og om den fulgte mine spor eller blodet – var revnende likegyldig - da sporet i seg selv var uinteressant.

Denne gangen :wink:

 

Hunden fant ”slutten” – og apporterte villig den halvlunkne kråka, og bar den stolt hjem.

 

Når fredningstiden er over – skal jeg gjøre dette noen ganger til – og deretter fortsette apporttreningen med nyskutt fugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...