Jump to content

Løsne løp på 200 str


Rypejeger_71

Recommended Posts

Hei.

Sitter med en ny 200  STR - 22 lr mellom hendene. I esken fra dfs /\(skytterkontoret)  ligger det ved en instruks om å demontere løp for å fjerne lagringsolje før bruk. Har demontert de 3 løpsskruene men det sitter jo bom fast i kassa. Har sett på instruksjonsvideo fra skytterlinken hvor han bare drar det enkelt fra hverandre. Noen tips her? Redd for å bruke "makt" å ødelegge noe...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har tatt ut sluttstykket og låsekilen er det bare å dra, men oljen kan ha stivnet i innfestingen, da kleber det godt. En løsning er å sette en skrutrekker ned der midterste låseskrue skal være og bruke det for å åpne glipen bitte lite grann. Gjør dette forsiktig så løsner det nok. Litt bremserens kan også hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å sette en skrutrekker i sporet kan det være bedte å ta ut skruen og sette den i fra motsatt side også legge en skive i sporet som skruen kan butte imot. Bedre kontroll på hvor mye spenn man setter "feil vei" i låsekassen.

Løpet sitter nok ikke veldig godt fast.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 minutter siden):

Dersom du har tatt ut sluttstykket og låsekilen er det bare å dra, men oljen kan ha stivnet i innfestingen, da kleber det godt. En løsning er å sette en skrutrekker ned der midterste låseskrue skal være og bruke det for å åpne glipen bitte lite grann. Gjør dette forsiktig så løsner det nok. Litt bremserens kan også hjelpe.

Dumt spørsmål, sluttstykket er ute men hvor sitter låsekilen?

 

Link to comment
Share on other sites

Husk når du skal montere at du bruker momentnøkkel både på skruene til å feste pipa og på skjefteskruene, og at du trekker til i riktig rekkefølge. Håper du løsnet skruene i riktig rekkefølge også.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (18 minutter siden):

Hadde vært bedre hvis det var laget sånn at det ikke gå an å gjøre feil,   -

 

Jeg husker bruddstykker av en reportasje om en-eller-annen teknisk remedie. Reportasjen gikk omtrent som dette:

 

Sitat

"Denne er helt idiotsikker", sa sjefskonstruktøren.

Av en eller annen grunn så han på meg, da han sa det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen betydning hvilken rekkefølge man løsner, og liten hvilken rekkefølge man strammer. I verste fall (så lenge man strammer det man skal, og ikke 14Nm..) får man litt dårligere presisjon enn om man hadde gjort det 100%.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I min barndom het det at man ikke skulle bade før det var gått minst en time etter at man hadde spist. Læreren vår forklarte at det var fordi man kunne få krampe. Noen av oss fant ut at vi aldri fikk krampe etter at vi hadde spist, uansett, og skjønte ikke at vi skulle få det, om vi plasket litt i vann. Så vi badet, når det var vær til det, sjøl om vi nettopp hadde spist. Og lever fortsatt.

 

Jeg holder meg til rekkefølgen "framre-bakre-midtre" ("far boller mor", i følge @nhd). Men jeg starter 1 Nm under, og går opp 1/2 Nm i gangen. Og passer på å smøre gjengene, slik at momentene blir sånn noenlunde rette.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (34 minutter siden):

Men jeg starter 1 Nm under, og går opp 1/2 Nm i gangen. Og passer på å smøre gjengene, slik at momentene blir sånn noenlunde rette.

Hva blir rekkefølgen på runde to, om du da teller fra den bakre?

da har du plutselig er rekkefølge bakre - midtre - fremre

 

og står det spesifisert noen plasser at det er ‘lubetorque’ man opererer med? 
og hva med breaktorque når du starter 1Nm under også øker 0,5Nm til du når 8Nm?

 

Nå spikker jeg litt mere fliser enn å løsne i riktig rekkefølge..

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bbdg said:

Det er faktisk helt gratis å gjøre slik fabrikken sier/anbefaler..........sååååå..........hvorfor ikke gjøre det slik??

Hva hvis jeg sier du skal stå opp på venstre fot hver dag, ta en piruett og rope «lalala»? Det er gratis 😄

8 hours ago, Jegermeistern said:

 

 

Jeg holder meg til rekkefølgen "framre-bakre-midtre" ("far boller mor", i følge @nhd). Men jeg starter 1 Nm under, og går opp 1/2 Nm i gangen. Og passer på å smøre gjengene, slik at momentene blir sånn noenlunde rette.


Eller var det mor boller far? 😛 

 

Har gjort lignende, men ble fortalt at det er feil å stramme flere ganger som du beskriver, fordi boltene da får mer moment enn det som vises. Smøring var også fy, for da fikk man mer moment enn det som vises.

 

Men det har jo gått fint 😀

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (3 timer siden):

Hva hvis jeg sier du skal stå opp på venstre fot hver dag, ta en piruett og rope «lalala»? Det er gratis 😄

 

Det kommer jeg ikke til å gjøre, for der har jeg protese og venter på en ny. Så heeeelt gratis er ikke det for meg nei😜

Link to comment
Share on other sites

Folk sin tid generelt er ikke gratis. Hvis rekkefølgen man strammer i ikke har noe å si, så koster det jo folk mye unødvendig tid at vi blir ledet til å tro at man må stramme i en religiøs rekkefølge ☺️

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Rekkefølge pga. Hvordan spenninger fordeles i pipelåsingen.

Smøre gjenger...  det kan man fint gjøre men da må man huske att oppgitt moment blir høyere enn det man stiller moment nøkkelen til. Tommelfingerregelen for smurte gjenger (der moment er oppgitt for ustyrtelig gjenger) er at man reduserer momentet med ca.30%.

Link to comment
Share on other sites

Tipper rekkefølgen er fra en gammel industriarv, fra en tid der maskineringen kunne være litt så som så, og da er det best å starte strammingen fra et område med mye gods på begge sider. Kan ikke finne en eneste god grunn til å måtte starte strammingen langt inne på godset, annet enn at produsenten sier så, og lovlydig som man er så starter jeg strammingen der. Men smøring av gjenger som skal tilføyes moment, uten at dette er eksplisitt påkrevet, det gjør man selvfølgelig ikke om man ønsker momentet som er beskrevet uten smøring. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bly said:

Da må du tilføre bruken av denne

hjerne.png.f5653db09ca1620cb95a7b333f7141e1.png

😂

Sier ikke jeg er smart, men jeg er kanskje representativ for brukerne ☺️


 

2 hours ago, 1983 said:

Kanskje derfor de gikk fra 12 til 8Nm

Kanskje. Jeg har hørt at 12 Nm var en skrivefeil/konverteringsfeil fra amerikanske enheter (8 fotpund, som egentlig var 8 Nm) 🤪

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge til at jeg har en momentnøkkel gradert med Nm. Men litt vanskelig å lese tallene. Oppdaget jo underveis (det var jo faens mye moment som var spesifisert her da) at det var en annen skala på siden. Den var den som var Nm ja, hmm, mens den jeg hadde sett på var In-Lbs .. 😳 Da sa det klikk med en gang. 
 

Skal du lage noe idiotsikkert så kan du sende den til meg, jeg har erfaring og kan teste den grundig ☺️

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (5 timer siden):

Kan ikke finne en eneste god grunn til å måtte starte strammingen langt inne på godset, annet enn at produsenten sier så, og lovlydig som man er så starter jeg strammingen der. 

Produsenten sier vel ikke det heller. Fremre skrue er vel ikke den som er lengst inne på godset🤔

 

Perjoto skrev (8 timer siden):

Folk sin tid generelt er ikke gratis. Hvis rekkefølgen man strammer i ikke har noe å si, så koster det jo folk mye unødvendig tid at vi blir ledet til å tro at man må stramme i en religiøs rekkefølge ☺️

Bruker man lengre tid på å stramme i den rekkefølgen produsenten sier enn en annen rekkefølge?  Og hvor mange ganger gjør man dette ila ett år?

Link to comment
Share on other sites

Bruker vel lengre tid hvis man må slå opp og sjekke hva som er rett rekkefølge hver gang, så det kan jo fort ta et par minutter for de som gjør det sjelden.

 

For de som gjør det ofte er de nok mer vant to hvor de skal finne informasjonen, så det går nok fortere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å skru på ting selv. Har byttet det meste på bilen unntatt toppakning og stempler 😉 Alle gjør feil i blant, det er sånn man lærer ☺️ 

 

Hvordan er huskeregelen for hvilken rekke som er montering og demontering? Far boller mor, mor boller far, hva kommer først.. ☺️

Link to comment
Share on other sites

Da jeg byttet startmotor synes jeg det som sto i reparasjonshåndboka og ble vist i diverse YouTube-videoer virket grådig tungvint. Fant en mye enklere måte å smette ut den gamle og inn med den nye ☺️ Det er ikke sånn at alt i instruksjonsbøker er gitt av Gud og skrevet i stein ☺️

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...