Jump to content

RWS Large Rifle tennhetter - kvalitet?


Bartemannen

Recommended Posts

Utenom når jeg bruker Federal på tunet revolver, så legger jeg lite vekt på produsent av tennhettene når jeg lader.

 

Til Large Rifle har jeg brukt CCI, Fiocchi, Magtech, Remington, Winchester og sikkert andre jeg ikke husket i farta. Min erfaring er at det aller meste smeller. .

 

Jeg ser noen leverandører har fått inn RWS LR, men at de er betydelig dyrere enn andre. 2,59kr hos Jakt & Friluft og PVAS. Kjøpte noen Magtech LR hos Landrø til 1 kr her i høst (de ligger for 1,25kr akkurat nå, men er tomt).

 

Spørsmålet blir enkelt og greit: er RWS "bedre" enn andre tennhetter i LR som forsvarer omtrent dobbelt pris? Noe jeg ikke har fått meg meg her?

 

Skal en tur til J&F i morgen å tafse litt på nye Sauer 505, og lurte på om jeg skulle ta med noen av disse tennhettene hvis det er slik at de er verd de ekstra kronene. Hvis ikke har jeg nok i ekornlageret fra før egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Prisen var dobbelt så høy som Magtech før det var tomt hos Landrø, så det virker jo som disse i utgangspunktet er priset høyt.
Men hvis du mener (av erfaring) at det kun er pris som er forskjell så gidder jeg ikke kjøpe. Har mer enn nok liggende.

 

PS! Ser også at WRE LR koster 1,68 så det er jo betydelig prisforskjell.

 

Men la meg stille spørsmålet på en annen måte da: uavhengig av pris og tilgjengelighet, regnes RWS LR tennhetter for å være "bedre" enn andre?

Jeg klarer ikke å søke det opp her, men mener å ha leste at noen av de meget kompetente her på Kammeret som kun sverget til RWS LR.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Jeg poster ikke mye her, men er inne og leser stadig vekk og det er mitt intrykk også at RWS LR er "da shit".
Umiddelbart inntrykk er at de er lettere å sette i enn f.eks. Federal sine som virker veldig harde (de jeg har testet).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig de som driver med ekstrem presisjon eller skyter virkelige lange hold merker noe, men jeg har aldri merket forskjell på hetter; de sier pang og gjør jobben.

Toleranser finnes alltid så noen fabrikat er lettere eller hardere å sette i hylsefabrikat X osv. 

 

Norma bruker RWS (og den eneste fabrikkammoen jeg har opplevd klikk med er Norma..) så dårlig er det sikkert ikke. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (33 minutter siden):

.... jeg har aldri merket forskjell på hetter; de sier pang og gjør jobben.

Toleranser finnes alltid så noen fabrikat er lettere eller hardere å sette i hylsefabrikat X osv. 

Norma bruker RWS (og den eneste fabrikkammoen jeg har opplevd klikk med er Norma..) så dårlig er det sikkert ikke.

Helt sammenfallende med mine erfaringer, inkludert ett klikk med fabrikkladet Norma GT i 6,5x55 (mener det så ut som om akkurat den hetta manglet tennsats).

 

Ellers er det kanskje også slik at aktive konkurranseskyttere er ekstra nøye med vedlikehold av våpen, og ser til at slagfjær og tennstift til en hver tid er i topp stand?

 

Edit: Jeg skjønner heller ikke hvorfor RWS-hettene skal være så mye dyrere enn de andre fabrikatene. Mener jeg betalte rundt kr 2,50 pr. stk for RWS LR sist jeg kjøpte.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Der er kjempe forskel på tendhetter.
Federal 215, og Fiocci er bløte som hundelort. 
RWS og CCI er markant hårdere.
Det betyder at i nye lapuahylstre er det næsten umuligt at sætte i Federal og Fiocci, Da begge er så bløte, at de kleber fast, før de er helt i bund.
CCI og RWS glir let og kurrant i.
-
Når man utvikler ladning og tester. Så kan man gå op mellem 500 og 800 bar, med RWS før man får flate hetter, i forhold til Federal og Fiocci.
-
RWS har dog ved rifler med svagt anslag en lidt større tendens til klik.
-
Grundlag for udsagn. 100.000 federal, 10.000 fiocci og 5000CCI og 15.000 RWS indenfor de sidste 3 år

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2024 at 9:13 AM, ignorant said:

Der er kjempe forskel på tendhetter.
Federal 215, og Fiocci er bløte som hundelort. 
RWS og CCI er markant hårdere.
Det betyder at i nye lapuahylstre er det næsten umuligt at sætte i Federal og Fiocci, Da begge er så bløte, at de kleber fast, før de er helt i bund.
CCI og RWS glir let og kurrant i.

...

Ok. Jeg trodde at Federal var hardere siden de er vanskeligere å sette i.
Uansett, min erfaring er også at CCI og RWS er mye lettere å sette i enn f.eks. Federal.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (På 1.2.2024 den 9.13):

Det betyder at i nye lapuahylstre er det næsten umuligt at sætte i Federal og Fiocci, Da begge er så bløte, at de kleber fast, før de er helt i bund.

Dette er et reelt problem, både ved Norma, Raufoss og Lapuahylser i 6,5x55. I en Dillon presse er det ofte vanskelig å få flyt i ladingen fordi det kreves utrolig mye kraft for å sette i hettene. RWS fungerer, Magtech noenlunde og CCI husker jeg ikke da det er lenge siden jeg har brukt dem.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (31 minutter siden):

CCI husker jeg ikke da det er lenge siden jeg har brukt dem

No dice. Men det er litt presseavhengig. Jeg har ladet mangfoldige tusen RWS på min D650XL, men i går skulle jeg lade med CCI200. Satan i helvete for et styr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter nå å lader 6,5 på en 550 med magtech hetter. Alt for mye tull med hetteisetting. Har samlet opp rester av ulike hettefabrikat og skal bruke dem opp på treningsladninger for jaktfelt der presisjon og funksjon i våpenet er nesten uten betydning så lenge de går inn og smeller. Bruker også et "uegnet krutt", de siste restene med Ac8700 går nedi med 52 gr vekt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke kulekrutt, men dette var noen kg jeg kjøpte for å teste i litt grove magnumpatroner. Kruttet er begynt å bli kjemisk ustabilt og jeg må bli kvitt det. Det har fungert i 6,5x55, men er verken første eller andrevalget mitt.

Det er det sikreste kruttet jeg har prøvd, det er umulig å få overladninger. I 340 Wby fikk jeg ristet 102 gr i hylsen uten trykktegn, men hylsen bulte så mye at det ble vanskelig å kamre patronene.

Ellers er det som du antyder, det soter mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladet opp 100 stk RWS i fabrikknye Norma 7x57R nå i dag.

Må være de "mest behagelige" tennhetter jeg har satt tror jeg om det er et riktig uttrykk å bruke. Hadde inntrykket at jeg brukte identisk trykk hver gang og følte akkurat identisk tilbakemelding. Alt føltes bare utrolig jevnt.

So far so good.

Kostet jo litt, men er det noe vi har nok av så er det vel penger og fritid .....

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

RWS er min favoritt. Har ladet noen 1000 i både LR, SR, og magnum. Aldri problem å sette de i diverse hylser. Aldri hatt noen klikk. 

CCI, og Fiocchi er vel de jeg har minst tillit til pga. klikk. 

Remington, Winchester, og Magtech har fungert bra. 

Federal er kilne i enkelte hylser, men smeller stort sett når man får lirket inn tyggisklysa. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp noe ammunisjon med div RA 6,5x55 hylser og ulike fabrikat av tennhetter. I Dillon 550 fungerte CCI og Vihtavuori greit, magtech og winchester med noen få hetter som gikk tregt og Federal var håpløst dårlige. RWS ville jeg ikke kaste bort på denne ammunisjonen, men de har fungert greit. Det som er merkelig er at Federal hettene skulle være så dårlige, jeg har brukt rund 25 000 av dem uten problemer og plutselig er det bare ræva. Det kan være ulike produksjonspartier eller det kan være hylsene som har trange tennhettelommer. CCI har også fungert bra tidligere, men jeg så nå at de restene jeg hadde var med tre helt ulike emballasjetyper, så de er nok fra ulike årganger. Jeg prøvde 100 av to typer CCI og de oppførte seg likt.

Som jeg skrev tidligere ladde jeg disse med 53 gr Ac 8700. Jeg testet en del av dem som var ladd med CCi hette og presisjonen var god nok, de holdt tier på 100 m skutt liggende uten støtte eller rem i et slitt jaktfeltløp.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...