Jump to content

Gamle hagler, verdt noe?


HT

Recommended Posts

Har et par gamle hagler etter et dødsbo, men usikker på om de er verdt noe eller verdt bryet med å selge. Det er en Browning 425 20/76 og en Sauer Suhl, det står 675 inni men forhandler mente mod 8, 20/70. Hørtes litt ut som om det bare var å kvitte seg med. 

Link to comment
Share on other sites

Den Browningen ser jo ut til å være "pitterde' ber' einnj ny", som en nabo av meg brukte å si, når han solgte (gamle og markspiste) båter til tillitsfulle kjøpere. Jeg vil anta den er godkjent (eller hvertfall sterk nok) til å skyte stål leirduepatroner.

 

Den snertne, Sauer-en bør vel ikke fores med stålhagl, hvertfall ikke til mengdetrening, men det finnes jo jaktpatroner av materialer som våpen "litt opp i årene" tåler. Hva veier denne lille lekkerbiskenen (ser ikke bort fra at jeg kan legge inn bud, hvis du skal selge den)?

Link to comment
Share on other sites

HT skrev (1 time siden):

en Sauer Suhl, det står 675 inni men forhandler mente mod 8, 20/70

 

675 står sannsynlig for juni 1975

 

Det er ikke Sauer, de folka stakk til vest-tyskland, men en "vorm" forkortelse for "vormals" tidligere. Altså, en DDR hagle merket med tidligere Sauer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Den Browningen ser jo ut til å være "pitterde' ber' einnj ny", som en nabo av meg brukte å si, når han solgte (gamle og markspiste) båter til tillitsfulle kjøpere. Jeg vil anta den er godkjent (eller hvertfall sterk nok) til å skyte stål leirduepatroner.

 

Den snertne, Sauer-en bør vel ikke fores med stålhagl, hvertfall ikke til mengdetrening, men det finnes jo jaktpatroner av materialer som våpen "litt opp i årene" tåler. Hva veier denne lille lekkerbiskenen (ser ikke bort fra at jeg kan legge inn bud, hvis du skal selge den)?


Begge er brukt til fasanjakt i Skottland, mulig de har litt andre regler for godkjent ammunisjon der. Kan se på et litt mer presist svar på vekt, men mener det i alle fall er mindre en en vannmelon, og det som er positivt er at den er mye mer ergonomisk å bære på. 

 

1 hour ago, bobby said:

Er kolbekammen påbygget eller reparert på den kal 20?

Kan se ut som den er limet-men mulig jeg ser feil ...


Er ikke begge kal 20? 😅 kan ikke se noe rare skjøter der, men Politiet kan melde at jeg har «mangelfull kompetanse» på dette så utelukker ingenting. 

 

1 hour ago, amatør said:

 

675 står sannsynlig for juni 1975

 

Det er ikke Sauer, de folka stakk til vest-tyskland, men en "vorm" forkortelse for "vormals" tidligere. Altså, en DDR hagle merket med tidligere Sauer. 

Se der ja, datostempling er jo ryddig. Kan også melde at den er utstyrt med Special-Gewehrlaufstahl for de som liker sånt. 

Link to comment
Share on other sites

Browningen er en av de beste o/u hagler som er produsert, den er nok lagd av Miroku i Japan. Den er omtrent uslitelig. Om den ikke har utskiftbare "choker" så er det av liten praktisk betydning, det er forbausende mange som aldri skrur ut eller skifter choke på sine våpen. Slip ut trangboringen om den ikke passer så er dette et fantastisk godt våpen, langt bedre enn alt som selges i dag til priser under 25 tusen. Sammenlign med nypris på tilsvarende Browning.

Link to comment
Share on other sites

Saueren ser definitivt ut som en modell 8 (jeg har 2 stk. i 12/70), men 20/70 er nok en litt ukurant patron i våre dager da det meste går i 76 mm i dette kaliberet. Kan dog fungere fint som en smekker fuglebørse, sikkert til større vilt også. Men du blir neppe rik av å selge den. Browningen bør du kunne få en pen sum for, den ser jo helt strøken ut.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2024 at 3:56 PM, Jegermeistern said:

Den snertne, Sauer-en bør vel ikke fores med stålhagl, hvertfall ikke til mengdetrening, men det finnes jo jaktpatroner av materialer som våpen "litt opp i årene" tåler. Hva veier denne lille lekkerbiskenen (ser ikke bort fra at jeg kan legge inn bud, hvis du skal selge den)?

2,9 veier den. 
 

Ellers kan jeg melde at Browningen har blitt brukt med stål og ble visstnok kjøpt for å erstatte Saueren når blyhagl ble forbudt. Noen i familien som hadde bedre hukommelse en andre der. 

8 hours ago, hovdeknuten said:

Har den Browningen løse choker som er mulig å skru ut? isåfall  vil du nok ikke ha noe stort problem med å få 5000 for den, eneste minuset er at kaliber 20 var bedre med blyammo...:) 

Ser ikke sånn ut, med mindre jeg ikke vet hva jeg skal se etter, noe det er rimelig høy sjanse for. Glatt overflate, ingen spor. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, torese said:

Send meg gjerne pm om du skal selge browningen. Perfekt første hagle til min sønn på 16.

 

Tore

Det skal jeg gjøre. Blir nok til at jeg legger de ut på Finn ettersom det er flere interesserte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finn fungerer utmerket på våpensalg. Med digital søknad hos politiet er det blitt ganske enkelt å både kjøpe og selge våpen . Når du selger privat er det svært viktig at kjøper har papirene i orden. Om du gir fra deg våpen før du mottar godkjent dvs innvilget søknad fra kjøper kan du få problemer. Det står oppskrift på privat salg på nettsidene hos politiet. Noen ganger vil kjøper sende søknad etter man har funnet våpen og da er det vanlig at selger tar et lite depositum i påvente av søknadsbehandling.

 

Sendte søknad digitalt til politiet nå og ser at det har endret seg litt. Før måtte man søke med våpennummer på det private våpenet man skulle kjøpe. Nå skrev jeg bare hagle. Oppga ikke kaliber heller. Da er det lett å være kjøper.

 

Lykke til med salget (håper sønnen og jeg blir den heldig kjøper)!

 

Browning er flotte våpen! Og kaliber 20 gir litt lavere vekt. Perfekt for en ung gutt når man trasker i fjellet.

 

Tore

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...