Jump to content

Fly og ammunisjon


torese

Recommended Posts

Hei,

Fikk med meg hagleammo fra min far og pakket det ned i innsjekket baggasje som jeg har gjort tidligere.

 

Når jeg kom hjem og åpnet baggen ligger det et ark som forteller at ammo er beslaglagt fra baggen. Men kun halvparten av ammoen er tatt. 

 

1) er det nye regler for frakt av ammo ved flytur i innsjekket baggasje?

2) det var 50 skudd med Nittedal rype som var borte. Er det noe spesielt med denne ammoen? En pakke Nittedal spreder og 75 stk leirdueammo var fortsatt i baggen når jeg kom hjem.

 

Noen som kan hjelpe meg å svare på hva som har skjedd? Når jeg tenker meg om så kan det være bly ammo som er tatt ut.

 

Tore

17059492392908617893211056839467.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva en haglepatron veier, men kan du ha gått over vektgrensen, 5kg? Rimelig krise om man reiser til f.eks. et VM på andre sida av jorda og Avinor snatcher den omhyggelig hjemmelada ammoen din uten skjellig grunn.

Jeg synes du skal spørre dem hvorfor.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Meldte du ifra om at det var ammunisjon i bagasjen?

Det er litt merkelig, og litt uenighet blant de som sjekker inn bagasjen om kolliet med sluttstykke og ammunisjon skal merkes med "Firearms taggen". 

Jeg mener jo at den bagasjen kanskje ikke burde merkes. Er den merket vil det være mye enklere for den som tenker på å plukke med seg noe, å matche kolli med rifle og kolli med sluttstykke/ammo.

Kan være en flyplassansatt som mente at bagasjen burdr vært merket.

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (16 minutter siden):

Er vel egentlig ICAO regler.

Nei, det er faktisk IATA. Men det spiller liten rolle.

 

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

 

Bagasje med våpen eller ammunisjon skal være merket, IATA-regler og sikkert en fin sak å krangle på om en egentlig ikke vil fly..

Det største problemet er vel egentlig flyselskaper, og enda verre lokalt flyplasspersonell, som lager sine egne regler. IATA sier at våpen og ammunisjon skal i hver sitt kolli, og begge skal merkes. Jeg tror jeg har opplevd alle kombinasjoner av sammen/ adskilt, merket ikke merket som er mulig, alt etter flyselskap og dagsform i innsjekkingsskranken.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Nei, det er faktisk IATA. Men det spiller liten rolle.

Det spiller liten rolle, ja. Men det er ICAO som er FN organisasjonen som utarbeider standarder for sivil luftfart på samme måte som IMO, RID og ADR bestemmelsene utarbeides. Grunnlaget er FN's Recomandations for transport of dangerous goods. IATA er en bransjeorganisasjon.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Bagasje med våpen eller ammunisjon skal være merket, IATA-regler og sikkert en fin sak å krangle på om en egentlig ikke vil fly..

 

 

Hvem har sagt at man skal krangle på det? 

Poenget er at de som sjekker inn bagasjen din ikke er konsekvent med merking av bagasjen nettop av den grunn jeg nevner. 

Noe som kansje kan virke fornuftig men det finnes vel andre grunner til at man ønsker å vite at det er ammunisjon i bagasjen, brann kanskje?

Uansett er det vel kanskje det som har skjedd her. Umerket bagasje har blitt gjennomlyst av en person som har gitt beskjed til en annen om å fjerne ammunisjonen. Vedkommende har tatt den første og beste boksen og ikke leitet gjennom hele kofferten.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Jeg reiste med tåg fra Canada til Usa. Da tok de klementinene mine, men lot bananene ligge. Åpenbart fordi de ikke hadde sett alt.

Sikkert det samme her.

Når de "gjennomlyser" bagasjen, så ser de vel det som er verdt å se..

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

   -  alt etter flyselskap og dagsform i innsjekkingsskranken.

 

Jeg reiste fra Værness for etpar uker siden. Da var en Leatherman Mini kommet ned i håndbagasje-sekken, oppdaget jeg, da jeg var kommet sør til Solkysten.

 

Dagsformen er tydeligvis varierende, ja!

Link to comment
Share on other sites

Hvis bladet ikke er låsbart og under 6 cm er det lov og ta den med i håndbagasjen.

 

Så problemet er at kontrolløren kan vurdere at kniven truer sikkerheten om bord, selv om den står oppført som tilatt.

Så dagsformen og trynefaktoren er absolutt ett kriterie her.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel ikke personell med mer "uinskrenket" makt enn de som jobber i sikkerhetskontrollen på flyplassene. Om de synes det er noe som ikke skal ombord på flyet, så blir det slik uansett hva IATA eller ICAO mått mene.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

 

Det største problemet er vel egentlig flyselskaper, og enda verre lokalt flyplasspersonell, som lager sine egne regler. IATA sier at våpen og ammunisjon skal i hver sitt kolli, og begge skal merkes. Jeg tror jeg har opplevd alle kombinasjoner av sammen/ adskilt, merket ikke merket som er mulig, alt etter flyselskap og dagsform i innsjekkingsskranken.

 

K

 

 

Jeg reiser mye fra denne flyplassen med mye rart i bagasjen, også våpen/amunisjon, de er utrolige greie og hjelpsomme med sånt. Tror de ser på det som et spennede avbrekk i hverdagen. Hadde min gamle skolekompis torese gitt beskjed om at han hadde amunisjon i bagasjen hadde han nok hatt patronene enda.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

original emballasje, der var nok årsaken. Ammoen som ble tatt var i en egen pose. Ammoen som ikke ble tatt var i originale pappeskene. Når jeg åpnet baggen var all ammoen ute av eskene.

 

tore

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, torese said:

Hei,

original emballasje, der var nok årsaken. Ammoen som ble tatt var i en egen pose. Ammoen som ikke ble tatt var i originale pappeskene. Når jeg åpnet baggen var all ammoen ute av eskene.

 

tore

Vil tru det stemmer. Hugsar I alle fall at når eg reiste frå Grønland ein gong, så vart eg oppfordra til å fjerne all ammunisjon som ikkje hadde orginal emballasje. Er vel ikkje usannsynleg at det også er slik her.

 

Enda med å gi vekk alt til ein lokal jeger me traff. Det var litt hyggeligere enn å få det beslaglagt.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, RoarN said:

Hvis bladet ikke er låsbart og under 6 cm er det lov og ta den med i håndbagasjen.

 

Så problemet er at kontrolløren kan vurdere at kniven truer sikkerheten om bord, selv om den står oppført som tilatt.

Så dagsformen og trynefaktoren er absolutt ett kriterie her.

Jeg ble fratatt en Leatherman som ikke hadde knivblad, på Gardermoen. Så det er helt klart ingen ordentlige regler på noe.

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (20 timer siden):

Hvis bladet ikke er låsbart og under 6 cm er det lov og ta den med i håndbagasjen.

 

Så problemet er at kontrolløren kan vurdere at kniven truer sikkerheten om bord, selv om den står oppført som tilatt.

Så dagsformen og trynefaktoren er absolutt ett kriterie her.

I tillegg, så er det, mest sannsynlig(aktverdig grunn....), ulovlig å ha med den kniven, en teoretisk kan ha med på flyet, på flyplassen:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (10 timer siden):

I tillegg, så er det, mest sannsynlig(aktverdig grunn....), ulovlig å ha med den kniven, en teoretisk kan ha med på flyet, på flyplassen:forvirra:

Jepp. Kravet om 6 cm ikke låsbart blad er europeisk regel for flyfart, og taper dersom den kommer i konflikt med den enkelte nasjons lover. Så grovt forenklet kan man si at selv om du har lov til å ha med kniven i håndbagasjen på flyet, har du ikke nødvendigvis lov til å bære den på flyplassen.

 

Akkurat hvor grensen går for bæring vs liggende nederst i håndbagasjen er et annet spørsmål. Der bør du nok gå utifra hovedregelen om at du må ha et aktverdig formål for å ha den med deg inn på flyplassen. 

Det er jo til syvende og sist opp til sikkerhetskontrollen om den faktisk slipper inn, selv om den er innenfor regelverket. På min lokale flyplass slipper de ingenting gjennom, mens på andre bryr de seg ikke så lenge den er innenfor lengdekravet.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...