torese Posted January 22 Share Posted January 22 Hei, Fikk med meg hagleammo fra min far og pakket det ned i innsjekket baggasje som jeg har gjort tidligere. Når jeg kom hjem og åpnet baggen ligger det et ark som forteller at ammo er beslaglagt fra baggen. Men kun halvparten av ammoen er tatt. 1) er det nye regler for frakt av ammo ved flytur i innsjekket baggasje? 2) det var 50 skudd med Nittedal rype som var borte. Er det noe spesielt med denne ammoen? En pakke Nittedal spreder og 75 stk leirdueammo var fortsatt i baggen når jeg kom hjem. Noen som kan hjelpe meg å svare på hva som har skjedd? Når jeg tenker meg om så kan det være bly ammo som er tatt ut. Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PalSor Posted January 22 Share Posted January 22 Lå ammunisjonen i orginialemballasje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 22 Share Posted January 22 (edited) Nå vet jeg ikke hva en haglepatron veier, men kan du ha gått over vektgrensen, 5kg? Rimelig krise om man reiser til f.eks. et VM på andre sida av jorda og Avinor snatcher den omhyggelig hjemmelada ammoen din uten skjellig grunn. Jeg synes du skal spørre dem hvorfor. K Edited January 22 by M67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarN Posted January 22 Share Posted January 22 (edited) Meldte du ifra om at det var ammunisjon i bagasjen? Det er litt merkelig, og litt uenighet blant de som sjekker inn bagasjen om kolliet med sluttstykke og ammunisjon skal merkes med "Firearms taggen". Jeg mener jo at den bagasjen kanskje ikke burde merkes. Er den merket vil det være mye enklere for den som tenker på å plukke med seg noe, å matche kolli med rifle og kolli med sluttstykke/ammo. Kan være en flyplassansatt som mente at bagasjen burdr vært merket. Edited January 23 by RoarN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 23 Share Posted January 23 RoarN skrev (5 timer siden): Kan være en flyplassansatt som mente at bagasjen burdr vært merket. Bagasje med våpen eller ammunisjon skal være merket, IATA-regler og sikkert en fin sak å krangle på om en egentlig ikke vil fly.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 23 Share Posted January 23 Chiefen.v-2 skrev (1 time siden): skal være merket, IATA-regler Er vel egentlig ICAO regler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 23 Share Posted January 23 Per-S skrev (16 minutter siden): Er vel egentlig ICAO regler. Nei, det er faktisk IATA. Men det spiller liten rolle. Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden): Bagasje med våpen eller ammunisjon skal være merket, IATA-regler og sikkert en fin sak å krangle på om en egentlig ikke vil fly.. Det største problemet er vel egentlig flyselskaper, og enda verre lokalt flyplasspersonell, som lager sine egne regler. IATA sier at våpen og ammunisjon skal i hver sitt kolli, og begge skal merkes. Jeg tror jeg har opplevd alle kombinasjoner av sammen/ adskilt, merket ikke merket som er mulig, alt etter flyselskap og dagsform i innsjekkingsskranken. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gillen Posted January 23 Share Posted January 23 Merkelig at bare halvparten av ammoen ble beslaglagt. Som M 67 foreslår, be om en begrunnelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 23 Share Posted January 23 M67 skrev (1 time siden): Nei, det er faktisk IATA. Men det spiller liten rolle. Det spiller liten rolle, ja. Men det er ICAO som er FN organisasjonen som utarbeider standarder for sivil luftfart på samme måte som IMO, RID og ADR bestemmelsene utarbeides. Grunnlaget er FN's Recomandations for transport of dangerous goods. IATA er en bransjeorganisasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted January 23 Share Posted January 23 Jeg reiste med tåg fra Canada til Usa. Da tok de klementinene mine, men lot bananene ligge. Åpenbart fordi de ikke hadde sett alt. Sikkert det samme her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarN Posted January 23 Share Posted January 23 4 hours ago, Chiefen.v-2 said: Bagasje med våpen eller ammunisjon skal være merket, IATA-regler og sikkert en fin sak å krangle på om en egentlig ikke vil fly.. Hvem har sagt at man skal krangle på det? Poenget er at de som sjekker inn bagasjen din ikke er konsekvent med merking av bagasjen nettop av den grunn jeg nevner. Noe som kansje kan virke fornuftig men det finnes vel andre grunner til at man ønsker å vite at det er ammunisjon i bagasjen, brann kanskje? Uansett er det vel kanskje det som har skjedd her. Umerket bagasje har blitt gjennomlyst av en person som har gitt beskjed til en annen om å fjerne ammunisjonen. Vedkommende har tatt den første og beste boksen og ikke leitet gjennom hele kofferten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gillen Posted January 23 Share Posted January 23 Haavard skrev (1 time siden): Jeg reiste med tåg fra Canada til Usa. Da tok de klementinene mine, men lot bananene ligge. Åpenbart fordi de ikke hadde sett alt. Sikkert det samme her. Når de "gjennomlyser" bagasjen, så ser de vel det som er verdt å se.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted January 23 Share Posted January 23 M67 skrev (3 timer siden): - alt etter flyselskap og dagsform i innsjekkingsskranken. Jeg reiste fra Værness for etpar uker siden. Da var en Leatherman Mini kommet ned i håndbagasje-sekken, oppdaget jeg, da jeg var kommet sør til Solkysten. Dagsformen er tydeligvis varierende, ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarN Posted January 23 Share Posted January 23 Hvis bladet ikke er låsbart og under 6 cm er det lov og ta den med i håndbagasjen. Så problemet er at kontrolløren kan vurdere at kniven truer sikkerheten om bord, selv om den står oppført som tilatt. Så dagsformen og trynefaktoren er absolutt ett kriterie her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 23 Share Posted January 23 Det finnes vel ikke personell med mer "uinskrenket" makt enn de som jobber i sikkerhetskontrollen på flyplassene. Om de synes det er noe som ikke skal ombord på flyet, så blir det slik uansett hva IATA eller ICAO mått mene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 23 Share Posted January 23 M67 skrev (10 timer siden): Det største problemet er vel egentlig flyselskaper, og enda verre lokalt flyplasspersonell, som lager sine egne regler. IATA sier at våpen og ammunisjon skal i hver sitt kolli, og begge skal merkes. Jeg tror jeg har opplevd alle kombinasjoner av sammen/ adskilt, merket ikke merket som er mulig, alt etter flyselskap og dagsform i innsjekkingsskranken. K Jeg reiser mye fra denne flyplassen med mye rart i bagasjen, også våpen/amunisjon, de er utrolige greie og hjelpsomme med sånt. Tror de ser på det som et spennede avbrekk i hverdagen. Hadde min gamle skolekompis torese gitt beskjed om at han hadde amunisjon i bagasjen hadde han nok hatt patronene enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torese Posted January 23 Author Share Posted January 23 Hei, original emballasje, der var nok årsaken. Ammoen som ble tatt var i en egen pose. Ammoen som ikke ble tatt var i originale pappeskene. Når jeg åpnet baggen var all ammoen ute av eskene. tore 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 23 Share Posted January 23 Men det må jo ha vært over 5kg også? K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Therese Posted January 24 Share Posted January 24 11 hours ago, torese said: Hei, original emballasje, der var nok årsaken. Ammoen som ble tatt var i en egen pose. Ammoen som ikke ble tatt var i originale pappeskene. Når jeg åpnet baggen var all ammoen ute av eskene. tore Vil tru det stemmer. Hugsar I alle fall at når eg reiste frå Grønland ein gong, så vart eg oppfordra til å fjerne all ammunisjon som ikkje hadde orginal emballasje. Er vel ikkje usannsynleg at det også er slik her. Enda med å gi vekk alt til ein lokal jeger me traff. Det var litt hyggeligere enn å få det beslaglagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
m00se Posted January 24 Share Posted January 24 20 hours ago, RoarN said: Hvis bladet ikke er låsbart og under 6 cm er det lov og ta den med i håndbagasjen. Så problemet er at kontrolløren kan vurdere at kniven truer sikkerheten om bord, selv om den står oppført som tilatt. Så dagsformen og trynefaktoren er absolutt ett kriterie her. Jeg ble fratatt en Leatherman som ikke hadde knivblad, på Gardermoen. Så det er helt klart ingen ordentlige regler på noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted January 24 Share Posted January 24 RoarN skrev (20 timer siden): Hvis bladet ikke er låsbart og under 6 cm er det lov og ta den med i håndbagasjen. Så problemet er at kontrolløren kan vurdere at kniven truer sikkerheten om bord, selv om den står oppført som tilatt. Så dagsformen og trynefaktoren er absolutt ett kriterie her. I tillegg, så er det, mest sannsynlig(aktverdig grunn....), ulovlig å ha med den kniven, en teoretisk kan ha med på flyet, på flyplassen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacArcher Posted January 24 Share Posted January 24 Jeffery skrev (10 timer siden): I tillegg, så er det, mest sannsynlig(aktverdig grunn....), ulovlig å ha med den kniven, en teoretisk kan ha med på flyet, på flyplassen Jepp. Kravet om 6 cm ikke låsbart blad er europeisk regel for flyfart, og taper dersom den kommer i konflikt med den enkelte nasjons lover. Så grovt forenklet kan man si at selv om du har lov til å ha med kniven i håndbagasjen på flyet, har du ikke nødvendigvis lov til å bære den på flyplassen. Akkurat hvor grensen går for bæring vs liggende nederst i håndbagasjen er et annet spørsmål. Der bør du nok gå utifra hovedregelen om at du må ha et aktverdig formål for å ha den med deg inn på flyplassen. Det er jo til syvende og sist opp til sikkerhetskontrollen om den faktisk slipper inn, selv om den er innenfor regelverket. På min lokale flyplass slipper de ingenting gjennom, mens på andre bryr de seg ikke så lenge den er innenfor lengdekravet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 24 Share Posted January 24 https://www.avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/skarpt-eller-spisst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 24 Share Posted January 24 De kunne jo droppet hele lista og bare skrevet det som står under "Vurdering". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.