Jump to content

En hanngaupe tar 100 rein i året.


Polardego

Recommended Posts

Glupsk i matfatet

 

"Hanngaupa i Alta tok beviselig 48 rein i 2008. – Særlig hannene gjør mer ugagn enn vi har trodd, og det reelle drapstallet ligger nok rundt 100 dyr i året, estimerer John Odden fra NINA, som tror ikke noen kattedyr i verden har større revir enn Alta-gaupa."

 

Dette er ikke noe en reineier hevder for å få erstatning, men reelle tall fra forskere på NINA. 100 dyr utgjør store verdier for reineiere. Jeg tror jeg begynner å endre min oppfatning om rovdyrpolitikken i Norge. Enten så får reineiere og bønder erstatning for sine tap eller så får de umiddelbart lov å ta ut problemdyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå får både reineiere og bønder erstatning, det taes også ut skadedyr.

Av 130 000 sau som ble borte på beite i 2007 ble det utbetalt rovdyrerstatning for 53 000 dyr, i noen kommuner ble det utbetalt erstatning for 97% av alle dyr som ble borte.

I 2001 ble det søkt om erstatning for så mange rovdyrtatte rein i finnmark at vært rovdyr i Finnmark tok 7 reinsdyr hver dag. og da er havørn og kongeørn tatt med i kategorien rovdyr.

Det skulle være morsomt å sett hva de reelle tapene hadde vært uten rovdyr i norsk natur.

Hvis vi skulle la de som roper høyest om erstatning få bestemme kunne vi like gjerne utrydde alle rovdyr med en gang.

 

Lokalt må nok noen reineiere og saueeiere betale en høy pris, men totalt for næringa er det nok noen som får utbetalt urettmessig høye erstatninger.

 

Når det gjelder reineierene i finnmark har de snart ødelagt hele grunnlaget for å drive med rein på vidda, de samme menneskene ønsker selv å eie å forvalte eiendommen og næringen, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

Eller sagt på en annen måte :

 

Hvis vi sier vi har 500 gauper, 400 jerv, 100 bjørner og 100 ulver i Norge (bare røft overslag):

 

- og sauene er på beite 4-5 mnd i løpet av et år.

- og det ble betalt ut erstatning for 53.000 sauer

 

Så tar hvert av disse rovdyrene en 2-3 sauer i uka.

Dette eksemplet betyr også at hver familiegruppe på 3 gauper i Norge må ta 6-9 sauer i uka i løpet av en hektisk

beitesesong på ca 5 måneder (så gaupemor har det ganske travelt de mnd når ungene enda er for små til å forlate hiområdet).

 

Så må vi heller ikke glemme at langt fra alle rovdyr vi har tar sau, så de som beviselig gjør det har det virkelig travelt med å få revet ihjel alle sauene.

 

Dette innlegget er ikke ment for å provsere sauebøndene. Jeg lever selv i den delen av kjerneområdet for ulv hvor tettheten av rovdyr er meget høy. Det er i min kommune alt for mange bønder som har blitt tvunget til å slutte med husdyrhold på grunn av en feilslått rovdyrpolitikk.

 

Det eneste jeg prøver å understreke er det nok utbetales erstatninger for mange flere sauer enn de som virkelig blir drept av rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

- og det ble betalt ut erstatning for 53.000 sauer

 

Så tar hvert av disse rovdyrene en 2-3 sauer i uka.

Dette eksemplet betyr også at hver familiegruppe på 3 gauper i Norge må ta 6-9 sauer i uka i løpet av en hektisk

beitesesong på ca 5 måneder (så gaupemor har det ganske travelt de mnd når ungene enda er for små til å forlate hiområdet).

 

Så må vi heller ikke glemme at langt fra alle rovdyr vi har tar sau, så de som beviselig gjør det har det virkelig travelt med å få revet ihjel alle sauene.

 

Ja da har de travelt. Men du glemmer et vesentlig forhold,som kanskje slår i motsatt retning?

Kanskje det faktiske forhold er slik, at det er mange flere rovdyr, enn hva som offesielt er de gjeldende tall? :wink:

Link to comment
Share on other sites

No skal ein vel og hugse på at anslagsvis 100 reinsdyr ikkje akkurat er gjennomsnittet for norske gauper. Dette er nok ei relativt ekstrem gaupe. Undersøkelsar viser vel at det er hanngauper som har størst tendens til å blir "overskotsdreparar", altso som dreper kun for å drepe, og berre et ein lite del av byttet.

 

Når ein har ei hanngaupe, men rekordstort revir, i eit området med veldig tett med tamrein... So får ein slike tall.

Link to comment
Share on other sites

- og det ble betalt ut erstatning for 53.000 sauer

 

Så tar hvert av disse rovdyrene en 2-3 sauer i uka.

Dette eksemplet betyr også at hver familiegruppe på 3 gauper i Norge må ta 6-9 sauer i uka i løpet av en hektisk

beitesesong på ca 5 måneder (så gaupemor har det ganske travelt de mnd når ungene enda er for små til å forlate hiområdet)..

 

Ja da har de travelt. Men du glemmer et vesentlig forhold,som kanskje slår i motsatt retning?

Kanskje det faktiske forhold er slik, at det er mange flere rovdyr, enn hva som offesielt er de gjeldende tall? :wink:

 

Alle vet at dette er helt gale tall, dessvere er dette blitt distrikspollitikk å pøse ut penger på slikt,

.

Link to comment
Share on other sites

"– Vi ser at det er utrolig vanskelig å dokumentere tap av rein. Sommerstid er det nærmest umulig. Av 260 drepte reinsdyr vi har dokumentert, ble bare 5 funnet av reindrifta. De finner bare to prosent av dyrene som tas, fordi åtselet forsvinner så og si med en gang, tilføyer trioen."

 

Reineierne fant under 2% av kadavrene forskerne fant og forskerne mener selv at de bare fant omlag 50% av de reelle tapene. Dvs. at reineierne bare klarer å dokumentere rundt 1% av all rovdyrtap. Det samme gjelder kanskje også sau? Synes ikke vi skal mistenkeliggjøre bønder og reineiere bare fordi de ikke klare å dokumentere alle tap de har.

Link to comment
Share on other sites

130 000 sau tapt på beite i 2007 er et helt korrekt tall, det ble utbetalt rovdyrerstatning for 53 000 dyr i det samme året.

Om noen tror dette er uriktige tall kan jeg godt lete om noen linker for de som ikke tror tallene er riktige.

 

Når dette er sagt vil jeg opplyse om at jeg faktisk er for subsidiering som gjør at vi kan oprettholde både bosetting og matproduksjon her i Norge, men alt med måte, jeg bli litt ergelig over sytepaver som bare forlanger mere uansett hva de får.

Jeg er også fullstendig klar over at norsk landbrukspolitikk og rovdyrpolitikk ikke alltid er rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Som sauebonde blir jeg mildt sagt provosert over denne typen påstander. Jeg invitere hver og en av dere hjem til meg i namdalen for å telle sauer jeg slipper på beite, og til sanking på høsten. Dere kan også godt få stille opp som gjetere i sommer, hytta skal dere få låne gratis! Fakta er at vi sliter med store tap. Avlsarbeidet går fløyten. Saueeiere går over på uførepensjon, jord blir liggende brakk. Kulturlandskap gror igjen.

 

Det som kan dokumeteres er at i våre områder har vi normale tap på 3% på lam og rundt 1% på søyer. Hva er det da som stikker av med 40% av lammene mine i løpet av en beitesessong? Hva er det som har skremt dyra så de knapt er mulig å få ned fra fjellet, og har 13% lavere høstvekt enn normalt?

 

Det blir også feil å regne på dette ut fra hva et rovdyr spiser.

Jerven er en hamstrer. Den har ingen problemer med å drepe flere dyr per dag for hamstring. Erfaringstall tillsier at en gjeter med stor erfaring finner 25% av det jerven dreper.

 

Bjørn kan drepe store antall dyr i løpet av et døgn. Unge hannbjørner er lystmordere, og dreper/skader i stort antall, ofte uten å spise av dyret i det hele tatt.

 

Unge streifulver kan opptre på samme måte. For et par sesonger siden var det et tilfelle i lierne der en eller to streifulver drepte ca 70 sau.

 

Når det gjelder reindriftssamene har de nå enorme problemer. Flere er nødt til å kjøpe inn dyr fra finnmark for å opprettholde flokkene. Husk at bjørn sluker kalver hele i kalvingsperioden!

 

Her skal dere få valutta for pengene: IDIOTER!

Link to comment
Share on other sites

Nå får både reineiere og bønder erstatning, det taes også ut skadedyr.

Av 130 000 sau som ble borte på beite i 2007 ble det utbetalt rovdyrerstatning for 53 000 dyr, i noen kommuner ble det utbetalt erstatning for 97% av alle dyr som ble borte.

 

Du roter med tallene. Det ble søkt om erstatning for 53.400 dyr og utbetalt erstatning for 31.500 - for beitesesongen 2008. For 2007 var tallene hhv. 60.200 og 39.900.

 

Det skulle være morsomt å sett hva de reelle tapene hadde vært uten rovdyr i norsk natur.

 

Vi har da historiske tall å se på. I områder der man i dag har mellom 15-20% tap av lam hadde man på midten av 80-tallet tap under 3%. Likevel erstattes bare halvparten av tapene i mange slike områder, fordi man ikke har god nok dokumentasjon. For en del år tilbake var jeg med og peila sau (dødsvarslere) i Beiarn. Der fikk ei av besetningene påvist et normaltap (dvs alle tap ekskl. rovvilttap) på 2.95%. Året før hadde samme besetning et totaltap på 35% av lamma, og fikk erstatta alt over 20%. Altså fikk vedkommende beregna et normaltap på 15%.

 

I den besetningen betød dette et økonomisk tap på 50.000 som ble underslått av den norske stat.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye synes du at resten av Norge skal betale???

 

Hvis du har 200 sau får du i utgangspunktet 300 000kr i støtte, av 130 000 sau blir borte på beite blir det utbetalt erstatning for 53 000 dyr.

 

Klag istedet til de av dine kolegaer som krever og tar ut rovdyrerstatning urettmessig.

Link to comment
Share on other sites

Det hele er ganske greit, når den Norske stat har bestemt at det skal finnes så store mengder av rovdyr i Norge, så får dem også stå til ansvar for det... Har personlig hørt sauebønder ikke har blitt trodd da dem har rapportert inn tatte dyr, dems kommentar er jo da at neste år skal jeg faen ta å rapportere inn dobbelt så mange, så jeg iaf. får utbetalt for dem jeg har mistet...

Når det gjelder samer, så lever ikke dem så fett på rovdyrerstatninger som mange tror..

Faktum er at flere samer i både Sverige og norge holder på å gå konkurs grunnet den skandinaviske rovdyrpolitikken, det har til og med gått så langt at flere samebyer har opplevd at flere har begått selvmord grunnet dette..

 

Jeg jakter selv gaupe i Svenske lappland, og min erfaringer er at føden til gaupene på vinteren i prinsipp består av 99% tamrein, og det virker som om alle gaupene fra hele fjellet kommer trekkenes og etablerer seg i området rundt reinflokken. Jeg har personlig vært med å ringet inn 12 gauper i samme område, og disse var der hver dag hele vinteren.. Og at det er svært vanskelig å finne gaupas byttedyr er jeg helt enig i, da jærven hele tiden går etter gaupene og forskyner seg av restene, i aller fleste tilfeller er byttet borte fra plassen innen 2-3 døgn..

Og hvor mange reiner 12 gauper tar på en vinter er da ganske lett sak å regne ut.... At noen da skulle få litt for mye i erstatning, får så heller væra, så iaf. dem som virkelig trenger det, får det dem må ha for ihele tatt unngå å gå personlig konkurs...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye synes du at resten av Norge skal betale???

 

Hvis du har 200 sau får du i utgangspunktet 300 000kr i støtte, av 130 000 sau blir borte på beite blir det utbetalt erstatning for 53 000 dyr.

 

Klag istedet til de av dine kolegaer som krever og tar ut rovdyrerstatning urettmessig.

 

Mappy, vær så snill og sjekk opp de tallene du sitter her og uttaler deg om.

 

På midten av 80-tallet var de totale tapene for hele landet ca 60.000 sau og lam. De senere årene har dette tallet økt til 130.000 sau og lam. Dyretallet er omtrent det samme. De totale tapene har altså økt med 70.000 dyr på ca 25 år. Hvordan har rovviltstammene utviklet seg i samme tidsperiode?

 

Er det noen som kan komme med gode forklaringer på hvorfor tapene skal ha blitt over fordoblet på 25 år?

 

Det som skjer i dag, er at man skjønnsmessig avkortes i erstatning på grunn av for dårlig dokumentasjon. Selv i radiopeiler-forsøk med dødsvarslere på dyra og kontinuerlig peiling klarer man ikke å erstatte alle tapene. Faktisk er dokumentasjonen i slike undersøkelser ned mot 50%, som i den studien som er nevnt i denne tråden. Som sagt erstattes et sted rundt 30.000 sau og lam på grunn av rovvilttap årlig. Noen synes å mene dette er et alt for stort tall. Min påstand er at det reelle rovvilttapet er betydelig større. Anslagsvis i størrelsesorden mellom 45-55.000 sau og lam.

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet jmonsen

Det korrekte tallet utbetalte erstatninger for tap for sau er 39 600 for året 2007, for min del forandrer ikke det noe særlig på saken. For beitesesongen 2008 er tallet 31 500.

 

 

Hvor mye synes du at resten av samfunnet betale for sauehold???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mappy

Hvorfor ikke snu spørsmålet på hodet, hvor mye skal samfunnet betale for å ha disse rovdyra?

hva trenger egentlig samfunnet betale?

 

bøndene og reineierne som mister dyr til rovdyr, de fleste av dem hadde kansje ikke drevet om de ikke var subsidiert med ganske mye.... så de får vel betalt for alle dyra de mister, å litt til... ?

Link to comment
Share on other sites

Hanngaupene dreper vanligvis MYE mer enn de spiser selv, det er godt kjent at de holder liv i både ørn, rev, jerv, korp og alt som eter kjøtt.

For en del år siden fant jeg morraspor av ei hanngaupe 1. feb. Fra der jeg starta sporinga og videre ca 4 km, hadde denne gaupa revet 3 rådyr, det siste dyret var spist litt av, de 2 andre var bare drept, dette var på ei natt og det jeg fant den dagen.

På 6 dager fant vi tilsammen 17 rådyr som denne gaupa på 22 kg hadde tatt, og hvor mange den egentlig hadde tatt vet ingen.

Nå er også rådyr et vanskeligere bytte enn sau for gaupa, så at gaupe tar mer enn den har behov for burde være utenfor enhvær tvil.

Har og spora gaupe som dreper simler, bare for å dra fostret ut av simla og la resten ligge, det lå strødd med rein på fjellet den vintern husker jeg.

Så at reindriftsnæringa sliter, det hersker det ingen tvil om, det er de som har det værst, for de får hele presset når sauen er inne om vinter'n.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er jeg for subsidiering av norsk landbruk for å opprettholde bosetting og norsk matproduksjon.

 

Det som irriterer meg er at noen blir aldri mett, jeg er ingen ekspert på støtteordninger for norsk landbruk, men noen ganger blir jeg litt ovverasket.

Selvsagt er jeg klar over at noen sikkert blir hardere rammet enn andre.

 

Jeg kjenner en sauebonde som har ca 200 sau og han påstår at han får et generelt tilskudd på 300 000kr pr år.

Han fikk støtte til å sette opp ulvegjerde (dvs han fikk dekket matriell og betaling som dekket timeprisen for å leie inn en entreprenør) Han kjøpte inn materiell og gjorde jobben selv til en meget bra betalt timepris, han uttalte etterpå at det var mye mere lønnsomt å sette opp gjerder enn hva han tjente på sauen.

Han har også litt skog og dyrket mark, gården er på 2,5 årsverk, han har full tids jobb som snekker, kona hans jobber deltid.

 

kanskje det er en sauebonde her som kan fortelle hva han får totalt?

Link to comment
Share on other sites

Gå å spør en sauebonde hva han får for kg for kjøttet når han leverer.

Vet om tilfeller der noen har fått mer i trekk enn det dyret var verdt.... Da er det noe som er fatalt galt,

vertfall når en ser hva kjøttet koster i butikken!

Uten tilskuddene hadde ikke husdyrnæringa kunnet levd i Norge.

 

Jeg lever av storfe, og får nå mindre i kr enn da jeg starta i 1985 pr kg.

Det er det samme med melka.

Link to comment
Share on other sites

Hanngaupene dreper vanligvis MYE mer enn de spiser selv, [...]

 

Litt drøy påstand...

No har eg verken eksakte tall eller referanse i hovudet (trur det var Odden i NINA som stod for undersøkelsen) so konsumera ei gjennomsnitteleg hanngaupe 50% av byttet det tek. Tilsvarande tall for hunngauper er var ca 75%. Desse talla var vel basert på gauper og rådyr på Austlandet. Om tamrein smakar dårlegare og det er andre tal for tamreinsområder, veit eg ikkje.

 

Riktig at hanngauper har større tendens enn hunngauper til å overskotsdrepe. Likevel er vel kanskje gaupa som art den som har minst tendens til overskotsdreping. Både fordi den foretrekker kjøttet, og ikkje fettet slik som t.d bjørnen gjer. Og fordi den ikkje hamstrar i same grad som jerven.

 

Sjølvsagt finn ein ekstreme tilfeller, som egil viser til, men det er langt i frå normalen.

Link to comment
Share on other sites

Betaler mer enn gjerne skattekroner for at sauebøndene skal drive jeg, alle saubønder jeg kjenner er folk med beina planta på jorda ( kjenner ett par aksjemeglere og eiendomsmeglere å, de får ikke samme skussmål fra meg) skulle ikke de få betalt noen kroner for tap de har for at vi har rovdyrproblemer?

Nei subsidier palestinere og israelere, de er nå begynt å agere likens i dette landet som de gjorde der de kom fra :roll: ( mye mann kan bruke penger til :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye synes du at resten av Norge skal betale???

 

Hvis du har 200 sau får du i utgangspunktet 300 000kr i støtte, av 130 000 sau blir borte på beite blir det utbetalt erstatning for 53 000 dyr.

 

Klag istedet til de av dine kolegaer som krever og tar ut rovdyrerstatning urettmessig.

 

Tillskudspolitikk er noe alle stater i vesten fører. Dette for å utjevne forskjellene mellom fattig og rik.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er jeg for subsidiering av norsk landbruk for å opprettholde bosetting og norsk matproduksjon.

 

Det som irriterer meg er at noen blir aldri mett, jeg er ingen ekspert på støtteordninger for norsk landbruk, men noen ganger blir jeg litt ovverasket.

Selvsagt er jeg klar over at noen sikkert blir hardere rammet enn andre.

 

Jeg kjenner en sauebonde som har ca 200 sau og han påstår at han får et generelt tilskudd på 300 000kr pr år.

Han fikk støtte til å sette opp ulvegjerde (dvs han fikk dekket matriell og betaling som dekket timeprisen for å leie inn en entreprenør) Han kjøpte inn materiell og gjorde jobben selv til en meget bra betalt timepris, han uttalte etterpå at det var mye mere lønnsomt å sette opp gjerder enn hva han tjente på sauen.

Han har også litt skog og dyrket mark, gården er på 2,5 årsverk, han har full tids jobb som snekker, kona hans jobber deltid.

 

kanskje det er en sauebonde her som kan fortelle hva han får totalt?

 

I mitt tilfelle rundt 50 kr/time(medregnet tillskudd)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan komme med gode forklaringer på hvorfor tapene skal ha blitt over fordoblet på 25 år?

 

Forklaring 1: For Nord-Trøndelag sitt vedkommende har antallet sau i den omtalte perioden nesten doblet seg. Sauene føder langt flere lam nå enn for 25 år siden. Antallet med rovdyr i samme periode har mangedoblet seg og siden sau har et dårlig utviklet forsvar mot rovdyr og dårlig evne til å ta vare på avkommet vil det si det samme som at langt flere sauer blir sendt ut for å dø, nå enn for 25 år siden. Lite tyder på at de som slipper sau på utmarksbeite lærer noe av dette. De forventer at staten skal gjøre noe slik at de slipper å endre et handlingsmønster de har hatt siden krigen.

 

Forklaring 2: Staten er domm. Domme Stat!

 

Forklaring 3: En kombinasjon av disse to.

 

Stryk det som ikke passer din virkelighet og bruk det for hva det er verdt, fortsett diskusjonen i 25 år til så får vi nok endret på situasjonen, skal dere se :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye synes du at resten av samfunnet betale for sauehold???

 

Så lenge det er vedtatt politisk at vi skal ha et sauehold opp mot sjøldekningsgrad i Norge, er det selvsagt politikernes plikt å sørge for ordninger som gjør det mulig å oppfylle dette politiske målet. Det er også politisk vedtatt at enkeltpersoner ikke skal være skadelidende for norsk rovviltpolitikk, noe som betyr at tap til store rovdyr skal erstattes fullt ut. Det er ikke tilfellet i dag, med de store skjønnsmessige avkortningene mange opplever.

 

Selv har jeg drevet tapsfritt i en rekke beitesesonger på inngjerdet skogsbeite., med unntak av ett lam som ble dokumentert tatt av gaupe. Det er det eneste dyret jeg har mista på beite i perioden 1999-2006. Etter jeg økte besetninga måtte jeg slippe på almenningsbeite, samtidig som at gaupestammen har tatt seg opp her i området. I 07 mista jeg ni lam og tre voksne, og fikk erstatta to lam. I 08 fikk jeg dokumentert ett tapt lam på heimbeitet, en nabobruker fikk dokumentert to på almenningen. Jeg tapte totalt seks voksne og tre lam, og har så langt fått erstatning for to voksne. Og jeg har selvsagt klaget på vedtaket, ettersom det er gjort en saksbehandlingsfeil når jeg ikke får erstatta dokumentert tap.

 

Så selv om jeg altså kan dokumentere at jeg ikke mister dyr i en situasjon uten rovdyr, får jeg en kraftig avkortning i erstatninga når jeg mister dyr. Og den avkortninga går selvsagt rett av nettoen. De siste to åra er jeg altså avkorta med ti lam og sju voksne, noe som tilsvarer en kroneverdi på i overkant av 30.000. Det er noen kroner for en som driver med sau, det.

Link to comment
Share on other sites

Forklaring 1: For Nord-Trøndelag sitt vedkommende har antallet sau i den omtalte perioden nesten doblet seg. Sauene føder langt flere lam nå enn for 25 år siden. Antallet med rovdyr i samme periode har mangedoblet seg og siden sau har et dårlig utviklet forsvar mot rovdyr og dårlig evne til å ta vare på avkommet vil det si det samme som at langt flere sauer blir sendt ut for å dø, nå enn for 25 år siden. Lite tyder på at de som slipper sau på utmarksbeite lærer noe av dette. De forventer at staten skal gjøre noe slik at de slipper å endre et handlingsmønster de har hatt siden krigen.

 

Antall sau og lam som slippes på beite er forholdsvis uforandra i 25-årsperioden. Det har variert mellom 2-2.4 millioner dyr - for landet som helhet. Hvis en ser på lokale forhold har det skjedd en endring, der sauen generelt sett er flytta lenger ned i bygdene, unna rovdyra. Ikke alle, men en del.

 

Det hjelper derimot lite når rovdyra trekker etter. Spesielt gaupa.

 

Flere har foreslått å avle frem en sau som er bedre rusta mot rovdyr. Det er jo litt av en utfordring, all den tid rovdyra har et såpass solid forsprang. Hvordan ser den sauen ut som er i stand til å avverge et gaupeangrep, f.eks? Raskere enn et rådyr, større enn en rein. Kanskje vi må klone inn litt skotsk høylandsfe i sauestammen...

 

Det er jo en sjanse for at krysninger mellom noe som sier BÆ og noe som sier MØ blir avkom som sier BØ og skremmer rovdyra over svenskegrensa....

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan komme med gode forklaringer på hvorfor tapene skal ha blitt over fordoblet på 25 år?

 

sau har et dårlig utviklet forsvar mot rovdyr og dårlig evne til å ta vare på avkommet vil det si det samme som at langt flere sauer blir sendt ut for å dø, nå enn for 25 år siden. Lite tyder på at de som slipper sau på utmarksbeite lærer noe av dette. De forventer at staten skal gjøre noe slik at de slipper å endre et handlingsmønster de har hatt siden krigen.

 

 

Stryk det som ikke passer din virkelighet og bruk det for hva det er verdt, fortsett diskusjonen i 25 år til så får vi nok endret på situasjonen, skal dere se :D

 

Vi som sauebønder har gjort innvesteringer i driftsapparat tilpasset en hverdag med kontroll på rovdyrstammen. Politikken har hele tiden vært å slite ut saubøndene slik at de gir opp og legger ned.

 

Når politiske vedtak fjerner store bedrifter andre steder i landet(f.eks når forsvaret la ned Steinkjersannan) blir det tatt annsvar for egen politikk, og de berørte parter blir gitt middler til næringsutvikling i området. Sauebønder blir annklaget for å være annsvarsløse, dumme og kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

Politikken har hele tiden vært å slite ut saubøndene slik at de gir opp og legger ned.

 

Tilhenger av forklaring to, med andre ord.

 

Antall sau og lam som slippes på beite er forholdsvis uforandra i 25-årsperioden.

 

For NT vedkommende er tallene gått opp fra 35000 i 79-59000 i 99 og her har vi hatt en markant økning i alle predatorer på sau i denne perioden så du som er utdannet bør vel kunne selv beregne hva som skjer hvis en dobler bestanden av byttedyr og mangedobler bestanden av predatorer. Er vel litt vel optimistisk å forvente at tapene går ned da? Siden 2000 har de brukene som driver med sau blitt markert større. Derfor rammes enkeltbrukere hardere. Da blir det også vanskelig å sammenligne tapstall historisk med tapstall i dag. Tidligere delte tre-fire bruk på de samme beiteområdene som idag benyttes av en bruker. Da kunne alle brukerne ha et tap på 7-8% mens dagens bruker med sin større besetning har et tap på 25-30%. Det siste er jo klart mer ødeleggende for driften. Så i mine øyne gjør alle disse faktorene at driftsformen må legges om og man kan bare glemme tidligere tiders sauehold. Sjølsagt må det også jaktes på rovdyr når bestandene ligger til rette for det.

 

Når jeg ser trådstarters tittel, skjønner jeg at det knapt er mulig å bli mer OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tja økningen av antall dyr på beite, er jo ett direkte ledd i den politikken som føres. Der man ble oppfordret til å satse av staten. :roll: Og det er ikke førstegang staten har dratt slike stunt.

 

Forklaring to som det så vakkert blir kalt, er desverre fulstendigt riktig (selv om den var ment som sarkasme).

 

Bøndene har ikke resurser til å legge om driften, og da blir det som det blir. :(

Link to comment
Share on other sites

Vi lever i en tid der en bransjes/bedrifts ommstillingevne er avgjørende for en berifts framtid og overlevelsesevne. dette er også mangen som vil erfare i året som kommer, der så mangen som 150 000 menesker kan miste jobben.

Men dette gjelder tydligvis ikke bønder, her skal alt gå som før og staten skal ordne opp i alt som kommer av problemer, og det er et voldsomt leven hvis noen få må omstille driften i utsatte rovdyrstrøk,

beklager jeg mindre sympati for disse bøndene en snekkeren som mistet jobben i dag, han får ingenting av staten til å ommstille seg og ikke syter han heller.

Norge er også en eksport nasjon, det vil si at vi ekspoterer verdier for 75% mer en vi innpoterer i form av olje og fisk, det hadde således ikke hvert så ulogisk at vi hadde imoptert noe mer landbruksvarer fra fattige land, den eneste u hjelpen som faktisk funker veldig godt, men neida ulandene klarer ikke å konkurere med land som Norge og Usa grunnet subsidier til landbruket, og noe er riv ruskende galt...

Link to comment
Share on other sites

bare lurer litt... gjeter man de dyra man har på beite?

eller slepper man dem å satser på at d går bra, å eventuelt bare skriver regning på de man taper?

 

Dette er et klassisk eksempel fra mennesker uten innsikt i landbruk. Politikken har bestandig vært å legge til rette for sauehold med fri beiting i utmark. Det som er vanlig er tillsynsturer flere ganger i uka for å observere sauenes plasering og oppførsel. For mitt vedkommende er dette et heldags arbeid, da beiteområdet er på 24km2.

 

Om vi skulle gjete dyra fra 20. mai - 1. september(ca 100 dager) ville dette medføre en ekstra kostnad på 3-400 tusen. Om vi deler dette på rundt 2500 kg produsert kjøtt så får vi en ekstrakostnad på rundt 150 kr/kg. Dette sier seg selv at er Idiotiske argumenter.

 

 

 

Når det gjelder dyr tapt på beite er det dyr som du hele beitesesongen har i bakhodet. Du tenker hele tiden på hvordan de har det i fjellet. Du bruker all tilgjengelig tid(husk en moderne bonde har MYE å gjøre i beitesessongen) til tillsyn. Du håper hele tiden at i sommer skal det gå bra. Observasjoner av ravn i beiteområdet fører til spontanutrykkninger for å undersøke hva som har skjedd.

 

Det har enda ikke meldt seg noen som er intereserte i telling av sau/lam som slippes i Namdalen....

Men tillbudet gjelder fortsatt, velkommen til alle forståsegpåere som er villige til å ta inn over seg realitetene, og ikke sitte i sofaen å spekulere

Det har enda ikke meldt seg noen som er intereserte i telling av sau/lam som slippes i Namdalen....

Link to comment
Share on other sites

For NT vedkommende er tallene gått opp fra 35000 i 79-59000 i 99 og her har vi hatt en markant økning i alle predatorer på sau i denne perioden så du som er utdannet bør vel kunne selv beregne hva som skjer hvis en dobler bestanden av byttedyr og mangedobler bestanden av predatorer.

 

Ja, i Nord-Trøndelag har antall sau gått opp, i hovedsak i de områdene hvor man har vært minst rammet av rovdyr. Jeg regner med du kjenner til utviklinga bl.a i Lierne. For landet som helhet har saueantallet ved beiteslipp vært relativt konstant, mens tapene er fordoblet fra 65.000 til 130.000.

 

Det forsvinner altså over 60.000 flere sau på beite nå enn for 25 år siden, og erstattes rundt halvparten av denne økninga. Selv om en forutsetter at tapene til rovdyr var null i 1985 er det neppe noen overdrivelse å si at de reelle rovdyrtapene er betydelig høyere enn det som blir erstattet. Det har vært mitt poeng hele tiden, og det er etter mitt syn helt on-topic.

 

Nå er det selvsagt lett å si at man skal legge om driften. Generelt sett høres det ut som en glimrende ide. Spørsmålet er bare hvordan driften skal legges om. Hvis jeg tolker nicket ditt rett, kommer du fra en kommune der man i dag har høyere tapsprosent på innmarksbeiter nede i bygda enn oppe i almenningsbeitene i fjellet. Flytting av sau til rovdyrfrie beiter har også vært et av de forebyggende tiltakene myndighetene har snakket om - hvor finner man rovdyrfrie beiter i Nord-Trøndelag? I forvaltningsplanen til region 6 er det vedtatt yngleområde for et eller flere rovdyr i hver en kvadratcentimeter av fylket.

 

Selv har jeg halve besetningen på inngjerdet skogsbeite, helt nede ved Beitstadfjorden. Her har jeg tilsyn daglig. Jeg har like høye tap hjemme som jeg har på almenningsbeitet - også dette helt nede i bygda. Jeg er oppe i almenningsbeitet gjennomsnittlig annenhver dag gjennom beiteperioden.

 

Gjøre ting annerledes, greit nok - men hva? Hadde jeg flytta all sauen heim i år, hadde jeg antakelig hatt enda høyere tap...

Link to comment
Share on other sites

Hanngaupene dreper vanligvis MYE mer enn de spiser selv, [...]

 

Litt drøy påstand....

 

Overhodet ikke. Ta deg en huskatt og se hva den drar med seg inn i huset på f.eks. våren når småfuglkyllingene øver på flygekunsten.

"Mordraten" på rovdyr øker vanvittig når tilgangen på bytte er stort.

Det samme gjelder i sau- og reindrift. Mye bytte på ellers "små" områder fører til at rovdyr som Bjørn, Jerv og Gaupe overbeskatter.

Vi jegere gjør akkurat det samme om det er mye elg, rype, tiur, osv., osv.

Det er naturlov.

Link to comment
Share on other sites

Redfox:

Eg uttalar meg her på grunnlag av forskning som er gjort på gauper. Meinar du at observasjonar på huskattar veg tyngre? :?

I så fall er vi rett og slett ueinige.

 

Enkelte individ overbeskattar, altso slår over på overskotsdreping. Den nevnte forskninga konkluderer med at det her er snakk om "problemindivid" og ikkje spesielt for kjønn, alder eller art. Sjølv om hannar har ein større relativ tendens enn hunner hos gauper.

 

Uansett står eg fortsatt på det at

Hanngaupene dreper vanligvis MYE mer enn de spiser selv

er ein vel drøy påstand, då ordlyden i påstanden indikerer at dei fleste hanngauper driv konsekvent overskotsdreping. Noko som strider med det publiserte materialet eg har sett i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Hanngaupene dreper vanligvis MYE mer enn de spiser selv

 

Jeg mener det ikke er en drøy påstand. Har sett endel rein som er gaupedrept og en meget høy andel av disse er kun drept og ikke spist av. Noen få var spist opptil et par kg fra steika evt. bogen. Resten gikk til ravn og rev.

Og hadde Gaupa spist 80% av det dem dreper hadde ikke problemene hvert slik dem er i dag.

 

Det at jeg dro inn huskatt at for en tid tilbake så jeg en britisk dokumentar det forskene så nermere på huskatt i by og sammelignet disse med katter i bygd og utkantstrøk.

Konklusjon var at bykattene var storpredatorer som holdt et vesentlig trykk på småfugl, mus og rotter.

På lik linje med kattene i utkantstrøkene. Og det gikk hovedsaklig i drap, lite spising.

 

Generelt er rovdyr mordere hvis det er overflod av byttedyr.

Det har alltid hvert slik. Og kommer ikke til å endre seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...