Jump to content

Malvin (dachs) har skadet seg


Makkieboy

Recommended Posts

Er tilbake på jobb, på Rolvsøy i finnmark. i dag skulle vi på harejakt, og Malvin dachsen min er selvfølgelig med.

Vi fikk felt 2 harer for han, og det gikk greit.

 

MEN, når vi avsluttet for dagen, kom han inn med et stort kutt i brystet.

 

1zd6a8z.jpg

 

5vrati.jpg

 

Problemet her er at det er ingen helse ordning her på øya, og ihvertfall ingen veterinær tjeneste.

Nærmeste blir Alta eller Hammerfest. Og dit går det ikke båt før til fredag. Hva gjør jeg???

 

Vi fikk dopet han ned med flydopet han vanligvis får før flyturen opp hit. Samt 1 paracet og 1/2 ibux. Det var det vi hadde. Ventet en time, så det skulle virke, og startet med å rense såret, som var fult av barnåler og sand. Fikk renset det relativt bra, og Malvin lå rolig hele tiden Kuttet var ca 8-10 cm langt, og 1 cm dypt på det dypeste. Det eneste vi hadde å sy med, var vanlig synål og sytråd, men man tager hva man har. Vi var 3 som måtte holde han, og en som sydde de 20 stingene. Og dette var meget smertefullt for stakkaren, men jobben måtte gjøres uansett.

Min største bekymring nå er infeksjon, vi har ingen antibiotika å gi han. og det er vanskelig med dette været, og få han til land de første dagene.

 

Er det noenher inne, som har opplevd noe liknende, med hjemmesying uten bedøvelse. Har dette gått bra, eller MÅ jeg prøve og sende han hjem til Grimstad, der min kone kan pleie han, og ta han til veterinær.

 

Det er nå ca 1,5 timer siden han ble opperert, og han virker pigg, men sløv etter allt dopet.

 

Seriøse råd motages med takk

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen veterinær Makken, men jeg måtte gjøre det samme med bikkja mi innpå fjellet en gang. Hadde da heldigvis veiledning av en veterinærkompis pr. mob. Det viktigste etter rensing og sying er å passe på mtp. infeksjon og veskeansamling. Husker jeg fikk beskjed om litt mer "glisne" sting der såret var lavest for at veske kunne renne uhindret ut.

 

Håper noen med mer fagkunnskap melder seg og at det går bra for Malvin.

Link to comment
Share on other sites

Huff, så fryktelig ekkelt ut det der, har du snakket med veterinær, hvis ikke bør du gjøre det.

Har ikke erfaring med sånne skader selv på hund, men hadde jeg ikke kommet meg til en dyrlege, hadde jeg uansett ringt.

Håper det ordner seg for deg, er det så at dere er værfast?

Link to comment
Share on other sites

Det er fikset :) mod. jaktlykke

 

Må man så må man - men vær veldig klar på at infeksjonsfaren er stor når man holder på med usterile saker. Du må følge nøye med på om det begynner å væske og hvordan allmenntilstanden til hunden er. Minste antydning til feber er varskosignal. Pass på å få i hunden væske og rens såret med Pyrisept/Klorhexidin 1 mg/ml om du har det for hånden. Har du ingen av delene så kok vann.

 

Det som gjerne taler til hundens fordel er jo at de har en unik evne til sårtilheling uten at det blir store problemer av det. Men jeg ville kommet i kontakt med veterinær ganske fort for råd og aller helst fått ham til undersøkelse.

 

En annen ting - vær ytterst forsiktig med å gi menneskemedisiner til dyr!

 

"En klassiker er bruk av Paracet eller Ibux til hunder og katter som har smerter eller feber.

 

Paracet (paracetamol):

Hunder og katter mangler et enzym i sitt fordøyelsessystem som er viktig for nedbrytningen av paracetamol. Paracetamolen blir dermed kun delvis brutt ned i dyrets kropp og hoper seg opp som giftige stoffer. Katter er generelt mer sensitive enn hunder.

Symptomer er depresjoner, feber, kramper, koma, magesår og leverskader. Giftig dose for hunder er mer enn 100 mg per kilo

kroppsvekt. 500 mg per kilo kroppsvekt har vist seg å forårsake dødsfall hos hunder. Giftig dose for katt er bare 10-40 mg per kilo kroppsvekt.

Ibux (ibuprofen):

Disse tablettene har faktisk vist seg å være enda giftigere enn Paracet. Med meget god effekt på feber og smerter hos oss mennesker har kun 6 mg per kilo kroppsvekt vist seg å være giftig for hunder. 100 mg per kilo har gitt alvorlige forgiftninger. Mer enn 300 mg per kilo er dødelig. Hos katt er dosen langt mindre, kun 50 mg per kilo gir alvorlig forgiftning. Også her er det mangelen av et enzym som har skylden. Alt fra mage-/tarmforstyrrelser til nyresvikt, kramper, ubalanse og død er sett som symptomer, avhengig av størrelsen på ibuprofeninntaket".

 

Kilde: Nordby Dyreklinikk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar sålangt. Ja vi er værfaste, med storm i kasta, det er over 4 timer med båt til hammerfest, over åpent hav, og ingen fiskere som tør/vil, selv om de strekker seg langt.

Alt utstyr som ble brukt, ble kokt i 10 min før bruk, og såret ble renset med skikkelige saker. og syinga ble foretatt ev et tidligere sanitetsbefal, og det virket som han hadde rimelig peiling. Det er sydd åpent med god avstand mellom stingene, slik at puss etc skal komme ut, Krysser fingrene nå.

 

Vet dette med meneske medisine og dyr, men av og til tar man det man har.

Link to comment
Share on other sites

For å være sikker ville jeg tatt hurtigbåten i morgen 0730 på signal fra Gunnarnes til Havøysund. Derfra til vetrinær i Lakselv eller Hammerfest. Hvis du er heldig rekker du ettermiddagsbåten fra Havøysund. (Hvis været holder.)

 

Virker som du er lokalkjent, hvor bor du??? kan det være mulig å få lånt bil??? Kobbøy tar definitivt ikke bil med seg i dette været.

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er at det er ingen helse ordning her på øya, og ihvertfall ingen veterinær tjeneste.

Nærmeste blir Alta eller Hammerfest. Og dit går det ikke båt før til fredag. Hva gjør jeg???

 

 

Hei!

 

Ring Telefon: 948 40122 legg igjen en talemelding og så tar veterinæren kontakt.

 

Å få noe antibiotika ut til deg bør ikke være vanskelig når du beskriver saken.

 

Ser ok ut det du har gjort, men infeksjon blir det nok. Antibiotika vil jeg tro veterinæren skaffer deg.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer flere bilder tatt av jaktkolegaen min.

 

normal_Kutt3.jpg

Slik var han når han kom inn.

 

normal_Kutt2.jpg

Etter grundig sårvask. Vi valgte og la være å barbere, siden det ville komme masse hår i såret, siden vi ikke hadde tillgang til narkose.

 

Kutt1.jpg

Etter en time på opperasjons bordet (fanget mitt). Såret er sydd "butt ut" for å unngå infeksjon fra hår, samt sydd åpent for drenasje av puss. Det ser bra ut, men litt hovent er det jo. Skal prøve å komme iland så fort som mulig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei Lykke, det aner jeg ikke, men funderte på det samme. Enten må det være noe glass, ellers kan det være noe rustfriplater som ligger bak et hus her. Det er bekmørkt nå, men skal rundt å sjekke i morra.

 

Kuttet var meget rent, bortsett fra det som hadde sprutet opp under hjemturen. Merket det faktisk ikke før vi kom hjem, og det dryppet blod av han i gangen/senga. Han var like pigg som andre ganger, og jeg er sikker på at han hadde loset videre, om vi ikke hadde koplet han (stakkars)

Link to comment
Share on other sites

Dæven, for en tøffing! :shock: Jeg synes dere har vært flinke og gjort en god jobb slik en uten kunnskap ser det. Men stemmer det ikke at ved kastraksjon av hannhunder så snitter man opp pungen, kutter bjellene og lar være å sy etterpå? Hørte noen påstå det. :shock: Visstnok for at det skal gro fortere. Tyder på at bikkjer har godt grokjøtt, men håper dere kan rådføre dere med veterinær og sende bilder til han/hun for vurdering. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei Makkieboy, du bør kanskje føye noe til signaturen din:

 

_________________

TRG22 + Metallplater = Sant

Malvin + Metallplater = Ikke sant

A Gentleman should always buy the best gun he can afford

 

Basset Ares her ble fælen da han så såret til Malvin, og krysser labbene for snarlig bedring! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser ut som en ganske bra sy jobb det, det går sikkert bra uten antibiotika. Men en tur til veterinæreren så fort det lar seg gjøre er bra.

 

Neste gang kan du bare sy uten å bruke paracet og ibux, begge stoffene er farligere enn både eventuell smerte eller infeksjon i såret.

 

Ta en liten titt i felleskatalogen, så ser du hva jeg mener http://www.veterinarkatalogen.no/veteri ... frameset=0

 

Har sett video på skolen av en katt som hadde fått paracet.. det var ikke et vakkert syn.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

(Puh, kom tilbake nå, etter en tur ute.)

 

Status presens er som følger: Kuttet går ikke inn til buk- eller brysthulen. Såret blør ikke, og det er behørig vasket og desinfisert. Det er sydd sammen på - etter forholdene - betryggende vis med sting som vil tillate at væske/puss renner ut fra såret.

 

Kanskje er det mulig å få tak i antibiotika på øya, og da skal pasienten sannsynligvis få litt av det. Det er imidlertid ikke klart hvilket antibiotika det ev. er snakk om. Kanskje vil det være mulig å få ut dyrlegeordinert antiobiotika fra fastlandet. Og selvfølgelig: Så snart været tillater det, skal pasienten inn til undersøkelse hos dyrlege.

 

Hold oss oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

Som dachs eier og hundemann følger jeg med denne tråden i spenning.

Er meget imponert over måten Malvin har fått behandling, dette kommer helt sikkert til å gå fint!

Det som imponerer meg mest er hjelpsomheten og støtten en får her inne på kammeret.

Her sitter en stakkar værfast med null tilgang på hjelp utenfra, og da er gode råd dyre, da er det utrolig oppløftende å se at så mange støtter og vil hjelpe til, jeg må faktisk skryte av folket her :) .

Håper bare været blir bedre nå, det er det eneste det står på... Supert folkens!

Link to comment
Share on other sites

Liten status oppdatering:

Pulsen kom litt ned etter samtale med Omega i går - Takk Omega.

Såret vesker litt, men kun blankt foreløpig.

Bikkja oppfører seg normalt, dvs spiser drikker og gjør fra seg som vanlig.

Natten har forløpet som normalt, med en normal nattesøvn og oppegående hund når klokka ringte ca 0630.

Veterinær i Lakselv eller Hammerfest blir kontaktet kl 0800. for annskaffelse av antibiotika.

Legge kabal for å få frem antibiotika til øya, infrastruktur og kommunikasjon er ikke som hjemme, her helt i nord.

 

Dette tror jeg går verldig bra :D

Link to comment
Share on other sites

Dyrlege i Hammerfest er kontaktet, antibiotika er på vei, enten fra helsestasjonen i Havøysund, da kommer det med båten kl 1515. Ellers så kommer det via buss, og da er det ikke på øya før kl 1015 i morra. Første anledning for meg å komme til dyrego er fredag, og time er bestillt kl 1200 da. De er forberedt på hva som møter dem, og er klar for å åpne såret igjen.

 

Ting går som på skinner her.

Link to comment
Share on other sites

Da er antibiotika motatt, og Malvin medesinert. Han er mentalt like pigg som før, og kroppstempraturer virker normale. Han spiser, drikker tisser og bæsjer normalt :) Så det er bra lys i tunellen igjen.

Såret væsker litt blankt, men hverken lukter eller ser veldig unormalt ut.

Det virker som han ikke slikker seg, kommer nesten ikke til, og bakbena blir heller ikke brukt som klømaskin.

Link to comment
Share on other sites

Her går det opp og ned.

 

I går kveld:

Startet på antibiotika - Bra.

Såret gikk over fra å veske blankt til noe gul materie - Som forventet, men selvf ikke bra.

Malvin er litt mindre pigg - Ikke bra.

Malvin spiser og drikker, samt avføring er normal - Bra.

Kroppstemp er høvelig stabil, men varierer fra 38,2-38,6 - Bra.

 

I dag på morraen:

Såret vesker fortsatt litt gult, men mindre - Bra.

Hevelsen på såret er gått noe ned - Bra.

Malvin virker piggere - Bra.

Temperatur 38,4 - Bra

Kommer sannsynligvis tankbåt til bruket i dag, som skal videre til Hammerfest, vil haike med denne - Bra.

Dagene går - Bra.

 

Takker Omega for stort engasjemang, han har åpnet for 24 timers hotline, når det gjelder Malvin. Setter utrolig pris på dette, det er ikke like lett å ringe vettens vakt tlf etterhvert som ting endrer seg, og nye spørsmål dukker opp.

 

Hilsen Malvin og Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Ja som sakt, fikk jeg og Malvin haik med en tank/fraktebåt til hammerfest på tirsdag ettermiddag.

 

Opperasjon_3.jpg

Malvin fikk løpe fritt rundt på dekk, noe som var meget spennende for han, det ser ikke ut som han hadde noen men på turen sydover.

 

Hadde time kl 1030 hos veterineren, og det første hun gjorde, var og legge han i narkose.

 

Opperasjon_1.jpg

Her sover han godt, såret blir barbert, og åpnet opp igjen, det var en del puss og materie som måtte fjernes.

 

Kuttet var ikke dypt, det var meeget dypt, veterinæren sa at det gikk helt inn og stoppet mot brusken i brystbeinet.

 

Opperasjon2.jpg

Det var faktisk et hakk i brusken, og flere muskler var skåret av. Det kom også frem at Malvin hadde hatt flaksen på sin side, hadde kuttet vært 1 cm til ene eller andre siden, så hadde det ikke vert noe brusk til å ta imot støyten. Og faren hadde vært stor for penetrering inn i brysthulen, med påfølgende lungekolaps, og sannsynligvis død (puuh) Men lykken står den kjekke bi :D . Såret ble renset behørlig, og sydd i 3 lag, slik at muskelene skulle ha best mulig forrhold for sammengroing. vi valgte å holde han i narkose, under båtturen hjem, slik at han var mest mulig rolig.

 

Hann er nå veldig pigg, og er litt sur på meg, siden han ikke får lov å løpe etter haren her oppe på en stund. Han virker til å ikke ha noen smerter av noen slag, og vil helst bare ut og jage :wink: Tøffing, det er han, og det skal han ha.

 

Har modda om en av forsvarets halser, med hull for frembena, denne bruker jeg som sprutbeskyttelse, når vi er på luftetur. Denne blir tredd over han som en sokk, tror faktisk forsvaret tenkte på dachsen når de laget denne.

 

Han er på absolutt på bedringens vei, og har stor tro på at dette går bra, hvis han bare holder ut kjedsomheten. Han er nemlig ikke vant til så mange innedager av gangen.

 

Selv om de ikke er her inne, så må jeg få lov å takke gutta på Havservice 1, som egentlig ikke skulle inn til hammerfest, men som likevell svingte innom, for at Malvin skulle få hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...