Jump to content

Toppjakt med .222, blyspiss eller helmantel?


ko-stens

Recommended Posts

Får krype til korset og spørre... Har søkt, men finner ikke noe på det i farta. Ikke utenkelig at det blir en tur til Sverige snart, og da betyr det at jeg må bruke egen kombi i .222 i stedet for lånt .308 da det visst, i følge en annen tråd kunne bli problematisk å ta med lånt våpen.

 

Nå er det vel slik at en i utgangspunktet bør bruke helmantel på fugl, men så er det de som sier at i et såpass lite kaliber som .222 så bør man bruke med blyspiss. Er det noe i det?

 

Har Norma rådyr 62 grs liggende, og børsa er skutt inn med denne. Er dette greit nok? Bør jeg finne noe annet? Har 50 grs PowerShok liggende og, i tillegg til 50 grs Sellier&Bellot helmantel.

 

Hvem ville dere brukt til toppjakta?

 

Hadde jo vært greit å ikke skadeskyte med helmantel, men samtidig hadde det også vært gøy å kunne spist det en skyter og!

Link to comment
Share on other sites

IKKE blyspiss med .222! Da blir det lite mat på deg. Har skutt noe fugl med norma fågel i .222. Svinedyr ammunisjon, men fungerte bra. Men husk at all ammo kan ødelegge selv ved bruk av helmantel. Og .222 har relativt høy hastighet slik at en fort kan få noen uheldige opplevelser ved dårlige treff.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke enig med, Skriveleif. Til Tiur ville jeg uten tvil brukt 62grs blyammoen du refererer til.

Hastighetsnivået i Våpenjournalen ladebok utg. 6 ligger mellom 820 og 890 m/s med den kulevekta.

Fabrikkammo ligger på rundt 850m/s. Det er perfekt.

Jeg har brukt en 223 i mange år. Og til gås brukte jeg 55grs Lapua blyspiss ladet til en hastighet på 860m/s.

Og etter min mening er ikke helmantel brukbart til så stor fugl som tiur. Hiver den seg på vingene og faller om noen sekunder senere kan det bli vanskelig å finne den hvis man ikke så den falt.

50 grs PowerShok liggende er hurtigekspanderende. Den kan lage søl.

50 grs Sellier&Bellot helmantel passer til mindre vilt.

Disse to ville jeg ikke brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jakta skarv i "gamle dager" med .222 Rem og 50 gr Norma blyspiss fabrikkmmunisjon. Det gikk helt fint, hadde nesten aldri problemer med at den ødela for mye. På ender kunne det bli mye søl enkelte ganger med blyspiss, men det hendte også med helmantel.

Er vel noen her inne som har gjort seg noen erfaringer angående dette på gåsejakt? De har vel gjerne flere skuddsjanser å sammenligne med en på tiurn...

Link to comment
Share on other sites

Lite tiur, endel gås mye kråke, ravn, gråmåke og svartbak (firesifret). Sammenligner etter størrelse fugl, kaliber og mye erfaring der jeg har prøvd div. kuler og kal. på fugl. Skyter masse av ravn og svartbak for å se nettopp skuddskade kontra øyeblikkelig avlivning.

Dette ble også loggført, men etter å ha flyttet et par ganger har jeg rotet dette bort.

Har brukt kalibre som 22l.r., 223, 6mmBR, 6,5x55, 243W, 7x65R og 9,3x62 på dette. De fire første kalibrene er mest brukt.

Og har derfor sett at kal. 6,5 helt klart er i særklasse når det gjelder helmantel til fugl. F.eks. er 22l.r. overraskende effektiv men der er rekkevidde og vindavdrift en særs vanskelig faktor. Ettersom den går transonisk så og si hele veien.

For øvrig hadde kulevalg/hastighet mye å si.

Av de kulealternativene trådstarter har ville jeg helt klart valgt 62grs, etterfulgt av S&B FMJ og den derre eksplosive 50grs til slutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener og det er best med blyspiss på tiur, basert på erfaringer med gås som er et sammenlignbart vilt (Med .30-kaliber er helmantel ok). Norma 62 grs er ei forholdsvis tung kule til .222 og hastigheten vil derfor ikke være avskrekkende i viltet. Bruk kombien du kjenner du, men den kula den er skutt inn med! Det er mitt tips. Tiuren reflekterer ikke særlig over hva den blir skutt med uansett. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange fine innlegg her! Da blir det nok 62 grs blyspiss. Blir det noe kjøttødeleggelse så får det bare bli det. Bedre med en død tiur med noe ødelagt kjøtt enn en skadeskutt som jeg ikke finner igjen. Greit å vite da at denne kan gå på tiuren. 50 grs Powershok går tydeligvis ikke om man skal spise det og!

 

Tar med S&B, samt Norma sin på skytebanen og skyter inn Norma sin først. Deretter tar jeg noen skudd med S&B og ser hvordan den går i forhold. Greit om man ombestemmer seg i skogen!

 

Skal uansett få tak i meg Norma sin "Fågel". Høres interessant ut den, men det får bli til neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Skyte toppfugl med 222 blyspiss? Blyspiss i hastigheter i overkant av 900m.sek? Skeptisk!

Skyter selv med 223, og har prøvd. Den gang skjedde det med federal trophy bonded. Orrhanen så ut som en vreng "polvått". Ofte, kan det vere vanskelig nok og få fine fugler med helmantel dersom hastigheten er stor.

Ja, da, ikke noe problem og skyte skogsfugl med blyspiss og høy hastighet, ei heller med varmint ammo, men resultatet egner seg ikke nødvendighvis til middagsbordet, og da burde man heller avstå fra og skyte etter mitt skjønn!

Min personlige erfaring, er og bruke butte helmantelkuler gjerne i 850 m.sek eller under.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ALDRI klok på dette med blyspiss på fugl . Det er så utrolig merkelig at noen kan skyte tiur på tiur med blyspiss uten å ødelegge fugl, mens andre med samme kaliber og kule forteller om store ødeleggelser.

Har det rett og slett med forskjellen i hva vi legger i betydningen akseptabel kjøttødeleggelse eller er det andre elementer til stede her ?

Link to comment
Share on other sites

Skyte toppfugl med 222 blyspiss?

 

Norma sin 62 grs blyspiss går 880 m/s i følge pakningen. Da er den kanskje litt snillere mot viltet? .223 er vel noe sintere enn .222. Tar nå uansett med helmantel, så får en gruble litt... Om det blir tur da. Muligens fullbooket der jeg har tenkt, så da spørs det... :?

Link to comment
Share on other sites

Hei Bustergutten.

Ja dette med kjøttødeleggelse tror jeg er utfra person til person. Men min personlige mening om bruk av blyspiss på fugl, baserer jeg på om man skal bruke viltet som mat eller ikke. En fugl skutt med "fin" kaliber og blyspiss blir ikke annet enn i beste fall grytekjøtt. Da kan man etter min menig la vere og skyte et så edelt vilt. "Varminting" på skogsfugl blir litt vel råflott!

Link to comment
Share on other sites

Evt kan man lade selv og kjøre blyspiss med hastighet et stykke under max slik at det blir litt mindre hissig ekspansjon?

Noen som har prøvd dette?

En kompis av meg skjøt med rifla på ei orrhøne etter at hagleskuddet ikke satt skikkelig. Orrhøna fløy videre og satte seg i et tre utenfor haglehold. Han hadde med .223´en sin også, men hadde blyspiss i full hastighet. Traff omtrent på vingeknoken på venstre side, og det ble ei halv høne mindre. Brukte helmatla resten av jakta...

Link to comment
Share on other sites

En fugl skutt med "fin" kaliber og blyspiss blir ikke annet enn i beste fall grytekjøtt.

 

Jeg syns du er veldig påståelig her! Nesten utidig påståelig faktisk. Har du skutt tiur med 222 og Scierra 1365???? Jeg kan forsikre deg om at min venn som har skutt noen tiurer med dette ikke driver med "varminting", og eter de fuglene som felles uten å lage sodd. Jeg mener med andre ord at din påstand er feil.

Link to comment
Share on other sites

222 går noe jævlig, så jeg ville brukt helmantel. Blyspissen jeg hadde planta i mitt rådyr med 222 rem, ødela så sjukt mye at jeg gadd aldri å bruke den kalibern mer. Hadde jeg begynt å lade sjøl, så kan man finne på mye fine løsninger, men jeg kjøper bare ferdigrulla ammo, og det funker helt greit i mine våpen. Men som sagt, jeg bruker ikke den kombien med 222 mer. 6.5x55 med helmantel på fugl funker sikkert fint.

Jeg prøvde meg på toppjakt før jul, men det var ingen på topp eller andre steder for den saks skyld, så jeg har ikke fått testa.

 

Jeg skulle teste 9.1 gram helmantel, og 10.1 gram Norma Vulkan. Vulkan gir meget fine rådyrslakt(og den stoppa svartbjørn i Canada også, så det er definitivt stoppeffekt i den. Så jeg bruker aldri noe annet da jeg jakter med rifle. Tviler på om jeg finner ei kule som ødelegger så lite av dyret. Bonusen her er at 9.1 gram går klin likt som 10.1 gram i rifla mi :D:D8)

 

Jeg har 2 tiurer på samvittigheten, skutt med Marlin 45-70 med 300 grains kule. Skikkelig klase med bly, og det berømte hølet, siden jeg hadde rørmagasin.

 

Uansett, så ble dem skutt på rundt 120-140 meter og på topp. Jeg holdt "noen" cm. over ryggen på fugla, og dem datt momentant. Rifla var skyti inn på 100 meter, med litt overslag. Den tunge kula i rundt 500m/s ødela ingenting. Den så ikke ut til å ha ekspandert noe særlig. Solgte de 2 fugla til noen som ville ha maten, og stoppe dem ut. Fikk 1000 spenn for dem, så det ble jo en del ammo det.

 

Fikk mye annet snacks også, for dette var i glansdagene i '90-'92. Det krydde av orrer og storfugl. Skremte ofte opp store vei med opptil 7-10 fugler. Jeg gjorde ikke noe alvorlig store innhogg, men at jeg tok rundt 10 fugler pr. år.

Fuglerekorden min har jeg fra '87-'88. Da endte jeg opp med 14. Faren min tok jo en del han også. Da var det jaggu morro å jakte. Det er det jo for all del nå også, men i høst har jeg sett skremmende lite hønsefugler, men jeg har sett mye rovvilt som jeg burde skuttpå, men det er jo ikke lov, så da får det være sånn. Men jeg håper dem åpner for at vi kan ta en hel høst med rovvilt også, og se om ikke ting ville bedra seg litt. Savner det litt med hensyn til så mye vilt man så, og som man klarte å få ned. Sulta ikke da nei. Men skulle jeg levd av det jeg har skyti denne sesongen, så hadde jeg nådd trivselsvekta rimelig fort, og sett litt bedre ut i bryllupet om noen få mnd. :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er alt for mange historier om at blyspiss funker til at man ikke skal tro på dette. Jeg mistenker dog at disse fuglene stort sett er skutt på relativt lange hold slik som man f.eks får under toppjakt.

I 22 hornet er sierra varminter kula 45 grain populær i lav hastighet eller til de lengre holdene. Denne ekspanderer visst helt perfekt såfremt farta ikke blir for stor forteller våre svenske venner som har mye erfaring på skogsfugljakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare blyspiss (Sierra Gameking 55gr.) i min .22-250. Har kanskje skutt 25-30 fugler med denne, og aldri vurdert å gå over til helmantel....

Mest ender og noen orrhaner. Funker helt fint for min del..... Og ja, jeg spiser viltet. Uten å lage sodd.

Link to comment
Share on other sites

Denne rypa er skutt med kal 5,6x52R og Norma sin blyspiss, ikke 222 rem, men sammenlignbart vil jeg tro, 71g kulevekt.

På tiur så mulig dette hullet ikke ville vært opplevd så stort, men hele brystet på siden utgangshullet var, var borte på rypa, og det er for mye for min smak.

Utgangshullet var større en det ser ut på bildet da det ligger mye fjær rundt.

Traff heller ikke vingeknoken men litt bak, allikevel ble det såpass stort utgangshull.

 

På ryper og orrfugl blir ikke jeg å bruke Norma sin blyspiss i dette kalibret, men finnes helt sikker blyspisskuler som holder bedre sammen en dette i kal 222 som egner seg på tiur og gås.

 

normal_29092007233_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se bilde av den rypa. Blir nok litt mer skeptisk til blyspiss. Kanskje en burde tatt opp røya jeg har i fryseren, tint den opp og prøvd blyspisskula på den! Da vil en få en god pekepinn i det minste, men å bruke så fint vilt på det... Hva annet kan en bruke for å teste ut? Det hadde jo vært det aller beste. Finne ut hva som kan tilsvare en tiurkropp i tetthet.

 

Det viktigste poenget vil vel være trening og atter trening og få skutt inn rifla så grundig at man kan plassere skuddet langt foran, i feks halsgropa, med blyspiss. Er man sikker på at samlinga ligger på ca et kronestykke skal det ikke være store problemet. Klarer man ikke å samle under femkrona bør skuddet sitte midt på. Da vil man unngå det verste. Med helmantel holder det jo med god treff i maskinrommet. Er bare det at jeg er litt skeptisk til at det lille hullet det blir med helmantel, for den ekspanderer vel ikke i det hele tatt? Med blyspiss er man jo helt sikker på at viltet faller ved treff nesten hvor som helst på fuglen.

 

Nå kan det se ut som om turen jeg og en kompis hadde planlagt ryker pga diverse ting, men om det blir, blir første utfordringen å finne en skytebane som er åpen hvor en kan prøve de ulike patronene og få gode samlinger. Vet om en jeg kan dra til, men 15 mil er langt...

 

Dette er jo mest synsing i og med at jeg ikke har skutt vilt med rifleløpet på kombien enda. På skytebanen i høst var jo samlingene veldig bra, særlig med helmantelen fra S&B (ikke prøvd andre helmantelpatroner i den)

Link to comment
Share on other sites

Det var ment helt seriøst ja :wink:

 

Tviler vel på at restene er egnet som middag, bruk det heller som åte så skal du se det kommer inn flere ting du kan teste på :)

 

PS: Lårene kan du jo bare ta til deg selv med en gang, er jo ikke de som skal skytes på men selve skroget :D

Link to comment
Share on other sites

En fugl skutt med "fin" kaliber og blyspiss blir ikke annet enn i beste fall grytekjøtt.

 

Jeg syns du er veldig påståelig her! Nesten utidig påståelig faktisk. Har du skutt tiur med 222 og Scierra 1365???? Jeg kan forsikre deg om at min venn som har skutt noen tiurer med dette ikke driver med "varminting", og eter de fuglene som felles uten å lage sodd. Jeg mener med andre ord at din påstand er feil.

 

Har selv aldri skutt tiur med denne kula, men kjenner flere som lader denne til annen jakt. Det er iallefall ifølge de et helvetes søl. Det er skutt rådyr, ravn, og endel forskjellige gjess.

 

Min erfaring med 222, er at det har mye å si hvor du treffer på viltet. Blir stort sett søl, det som treffes av en 222 blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

En fugl skutt med "fin" kaliber og blyspiss blir ikke annet enn i beste fall grytekjøtt.

 

Jeg syns du er veldig påståelig her! Nesten utidig påståelig faktisk. Har du skutt tiur med 222 og Scierra 1365???? Jeg kan forsikre deg om at min venn som har skutt noen tiurer med dette ikke driver med "varminting", og eter de fuglene som felles uten å lage sodd. Jeg mener med andre ord at din påstand er feil.

 

Grunnlaget du bedømmer folk for utidige etter, kan for meg virke i tynneste laget. Hvor mange tiurer har du selv skutt med blyspiss i .222? Jeg har dog prøvd, og med en av de bedre kulene på markedet, og det resultatet har jeg sett med egne øyne og er min egen erfaring, hva din kompis har gjort, skal ikke jeg uttale meg om. Men du er etter mitt skjønn ikke spesielt tilbakeholden med høye kneløft selv heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir stort sett søl, det som treffes av en 222 blyspiss.

Kommer veldig an på blyspissen, det. Jeg har skutt flere grågås med 50gr Rhino Solid Shank ladet i .223, og det har blitt akkurat passe mye rasering. Såpass at fuglen blir liggende, men ikke mer enn at jeg kan skjære bort omkring en femkronings størrelse eller så og spise resten som steik. Jeg ville heller ikke hatt betenkeligheter med å bruke 75gr Scirocco eller ei homogen kule som Barnes eller PBP.

 

Sjøl føler jeg meg ikke komfortabel med å skyte større vilt enn and eller orrfugl med 22-kaliber helmantel. Til det som er større putter jeg en litt solid blyspiss i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Har fått for vane å bytte ut helmantelen med blyspiss når holdene strekker seg over hundre meter. Har jaktet med min vixen i mere enn 20 år, og på storfugl brukes utelukkende sierra 55 gr helmantel og blyspiss. (1355 og 1365) Har også skutt ett antall rådyr med 1365, uten å kjenne igjen varmintegenskapene til 222 rem og blyspiss som beskrives her.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg skjøt 100 skogsfugl på en høst for noen år siden. Av disse var over femti tiurer. Alle ble skutt med helmantel og på avstander fra 15 til 286 meter. Han selger alt han skyter bare så det er sagt.

De ble ikke skutt med 222 men med 22-250. Kraftig nedladda ammo for tidlighøst og fullspeeda til juletiuren på den lengste holdene. Dette viser ikke at blyspiss ikke fungerer men historien forteller at man ikke trenger å lage større hull enn nødvendig såfremt man kan treffe der man sikter. Historien forteller sikker mye annet også men det skal vi ikke ta tak i her.

Link to comment
Share on other sites

 

Grunnlaget du bedømmer folk for utidige etter, kan for meg virke i tynneste laget. Hvor mange tiurer har du selv skutt med blyspiss i .222? Jeg har dog prøvd, og med en av de bedre kulene på markedet, og det resultatet har jeg sett med egne øyne og er min egen erfaring, hva din kompis har gjort, skal ikke jeg uttale meg om. Men du er etter mitt skjønn ikke spesielt tilbakeholden med høye kneløft selv heller. :wink:

 

Jeg legger meg langflat.... Det hjelper tydeligvis ikke å referere til over sytti felte tiurer med 222 og blyspiss, mot din...... -ene? Det er klart at du da har et mye bedre grunnlag å uttale deg på! Det skjønte selvfølgelig ikke jeg, tosken. :roll: Jeg har ikke skutt en eneste tiur selv med 222. Jeg er så uheldig at jeg kun disponerer en ynkelig 22-250. At en av mine beste venner gjennom mange år forteller og viser meg sine erfaringer fra jakt med patroner som jeg har ladet til ham diskvalifiserer meg selvsagt hundre prosent fra å kunne gjøre meg opp noen som helst slags forståelse om hvilke erfaringer han har opparbeidet seg gjennom disse årene. Det burde jeg selvfølgelig også forstått, toskete som jeg er...

Denne saken er jeg nå ferdig med.

Link to comment
Share on other sites

Ehm... Jeg har i hvertfall funnet meg en skytebane å prøve på til helga, så jeg skal først jakte kalkun rundt omkring i matbutikker og deretter "drepe" den på skytebanen med Norma rådyr 4 grams på hundre meters hold. Stapper den full (om den ikke er full av det som normalt er på innsiden) av vått avispapir eller lignende, så får en se hvordan det ser ut etterpå. Det får være med på å avgjøre om jeg tar med blyspiss eller ikke. Det høres i hvertfall ut som en ganske reell test!

 

Andre forslag om jeg ikke får tak i kalkun?

 

Eneste som egentlig bekymrer meg er kikkerten jeg har oppå. Den holder strengt tatt ikke på hold godt over hundre meter føler jeg. For grovt kors og for liten forstørrelse (1,25-4x20). Blir å prøve å komme under hundre meter om man skulle få øye på en fugl.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: Jeg skal på skytebanen når det blir vær, og tenkte jeg skulle kjøpe noen store kyllinger og fylle dem med kjøttdeig. Disse kan jeg bruke på åta etterpå. -Hva tror du om det?

(litt OT igrunn, for jeg har 223, ikke 222, men hvis det er ønskelig kan jeg poste litt resultater. Men har bare Remington blyspiss og S&B blyspiss fabr.ammo, skal prøve med Rhino 55gr når jeg har somla meg til å finne en passende ladning til denne)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg legger meg langflat.... Det hjelper tydeligvis ikke å referere til over sytti felte tiurer med 222 og blyspiss, mot din...... -ene?

 

Dette ble ubehaglig. Selv for meg som har kommet med et generelt syn. Ikke bli snurt nå, selv om det er noen som hevder ting mitt i mot. (skal ikke nevne navn)

Til og med på et meget tynt grunnlag.

Det er tung visdom du kommer med.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: Jeg skal på skytebanen når det blir vær, og tenkte jeg skulle kjøpe noen store kyllinger og fylle dem med kjøttdeig. Disse kan jeg bruke på åta etterpå. -Hva tror du om det?

(litt OT igrunn, for jeg har 223, ikke 222, men hvis det er ønskelig kan jeg poste litt resultater. Men har bare Remington blyspiss og S&B blyspiss fabr.ammo, skal prøve med Rhino 55gr når jeg har somla meg til å finne en passende ladning til denne)

 

Tenkte på store kyllinger sjøl, men de er jo noe mindre enn en tiur. I kalkunen får blyspissen ekspandert mer i og med at det er lengre vei gjennom, men tipper kjøttdeigfylt kylling også vil gi en brukbar pekepinn på hvordan det er. Blir det digert hull i kyllingen blir det neppe mindre i en tiur! Stor kylling blir vel noe i nærheten av en orrhane? Sistnevnte blir vel inntil halvannen kilo. Hvor stor er en stor kylling? Kilo? Kan hende jeg tar med det sjøl. Så får en håpe en er alene på skytebanen! Ser kanskje litt rart ut å dra ut kalkuner og kyllinger og pepre dem mens baneskytterne på trening glor rart på en... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Fikk da skutt inn kombien på lørdag. Fått ladet opp noen med Norma helmantel. Gikk greit det. Tok også noen skudd med Norma sin blyspiss, og tar med disse til Sverige og. De gikk så å si helt likt på skiva.

 

Ble ikke til at jeg tok med noen kalkun...

 

Er for øvrig bekymret for vinden! Er meldt laber bris på lørdag, og det liker jeg dårlig. Snø er det meldt og, 4 mm nedbør i følge yr.no, litt bedre på søndag. Spørs om en finner fugl i topp i vind og snø. Går vel heller i dokk da? I tillegg må jeg dra alene, så grubler litt på om jeg gidder. Alt er ordnet med kort og overnatting, men... Heller mot at jeg drar. Finner ingen tiur i topp fra sofaen hjemme i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Siste dagen jeg jakta topp i fjor så blåste det godt, var yr i lufta og +5. Vurderte meget seriøst å reise rett hjem, men tenkte at vi skulle ta en liten runde først. Så ett sted mellom 90 og 110 orrfugl i topp og det ble en minnerik dag for å si det mildt.

 

Gleder meg selv jeg. Reiser torsdag morgen for å prøve vintereventyret.

Link to comment
Share on other sites

Jøss. Var da voldsomt! Hadde vært gøy og sett noe slik ja! Blir første gangen jeg er på ordentlig toppjakttur sjøl. Har kun luftet børsa et par timer til sammen før, så det blir en ny opplevelse for meg. Håper jeg ikke snør og blåser bort da! Er for øvrig i Harjedalen jeg drar, på fredag ettermiddag. Blir jakt lørdag og søndag bare, men det holder nok! Har egentlig ikke skikkelig utstyr, men en finner fort ut om det funker eller ikke! Feks skulle jeg hatt en god vinterkamo. Forsvarets laken er noe dritt egentlig... Skiskoa er litt små og, så greit det ikke blir for kaldt!

 

For å holde seg til topic. Jeg begynner med helmantel. Funker det ikke tilfredsstillende skifter jeg til blyspiss! Har for øvrig ikke flere enn 6 helmantelskudd igjen etter innskyting, så noe annet må jeg uansett ha med!

 

Men en annen ting... Har ikke spurt, og det er sikkert et dumt spørsmål, men en har lov å bruke hagla og? Kan jo hende det drar opp en på ganske tett hold! Er jo kombi jeg har med, så er jo kjekt om det er lov! Har for øvrig nevnt på at jeg skal ha med noen hagleskudd i fortollingspapirene og. 3'er vismuth blir i så fall med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...