Jump to content

Kikkertsikte til langhold - hvilket?


Langlo

Recommended Posts

Jeg tenkte å skyte med min 308 winchester ut til maks 600m. Jeg tenker i mil/mil ffp, og ønsker å vite hva som er tilstrekkelig forstørrelse og hvilket prisnivå jeg bør legge meg på, om jeg ikke skulle angre hvor gjerrig jeg var. - Om noen har konkrete tips, er det bare lekkert😊🤠

Link to comment
Share on other sites

Uten noe pekepinn på budsjett blir det litt vanskelig å komme med kontrete forslag. 
 

Med det sagt kan jeg anbefale deg denne for å komme i gang: https://www.pvas.no/outlet/optikk/sig-tango4-6-24x50mm-30mm-ffp-mrad-ill-ret

 

Til den prisen har ikke jeg funnet noe annet som gir mer for penga. Har skutt en del med den opp til 600m og det funker greit. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 21.10.2023 den 18.06):

Kommer an på hva du skal bruke kikkerten til. Jeg traff nå på 1420m med Sauer STR og billig Vortex Strike Eagle 5-25 kikkert i Danmark i høst, men det er jo ikke beste optikken….Tenker du PRS type skyting, jakt, «ligge på magen med god tid» langhold eller annet? 

Dett blir å ligge på magen mens favorittkona mi gir meg nakkemassasje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Langlo skrev (47 minutter siden):

Schmidt und Bender Zenith 3-12 50 med kompensator

Hvis du har nok klikk tilgjengelig, så ville jeg ha prøvd med den, og sett hvordan det fungerer, før jeg hadde handlet noe annet.

På den måten finner du ut om den funker. Og gjør den det, så er det jo greit. Hvis ikke, så bygger du erfaring, som gjør at du bedre definerer hva du trenger, for at det skal funke bedre.

Link to comment
Share on other sites

Langlo skrev (1 time siden):

Schmidt und Bender Zenith 3-12 50 med kompensator

Enig med @Jeffery Fram til du selv vet hva du vil ha, så burde den den fungere utmerket. Vi kan foreslå favorittkikkertene våre alle veier, men det betyr ikke at de er din favoritt. Zenithen har 0.1mrad klikk på høyderattet, og er en topp kikkert. Sålenge du ikke skal konkurrere, og være raskest mulig, mest mulig effektiv eller noe sånt, så gjør den det du trenger. 

12x er også nok til det meste av langholdsskyting. Vi skyter da fint på 600m med diopter. Går du rundt på et PRS-stevne og ser hva zoomen på alle siktene ståer på, så vil du finne mesteparten mellom 10 og 15x.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 21.10.2023 den 18.06):

Kommer an på hva du skal bruke kikkerten til. Jeg traff nå på 1420m med Sauer STR og billig Vortex Strike Eagle 5-25 kikkert i Danmark i høst, men det er jo ikke beste optikken….Tenker du PRS type skyting, jakt, «ligge på magen med god tid» langhold eller annet? 

 - Takk for veldig fine svar.

 

- Zenithen er tømt for klikk på rundt 340meter. Jeg hadde en fin opplevelse med den i forrige uka der jeg skøyt noen hjemmelagde oryx 165gr skudd på en 15x15 gong. Den tømte seg for klikk (30) der. Det var artig at Strelok traff dønn i senter på klikka på de avstandene jeg prøvde (100, 150, 200, 250, 340) med ei kule med lav bc. Erfaringen gjorde at jeg blir frista til å lade opp med noen low drag kuler fra Hornady jeg har liggende. Det er vel 178gr eld og 168 eldx, og N550 krutt (hvertfall på den letteste kula). (Jeg skyter med en S&L i KKC med demper og liker toppjakt). Det blir litt kaldt i været til å ligge å pine gruppestørrelser i Innlandet nå og dagene er kortere, men håper å utvikle noen skapelige ladninger til Schulz'en. Den har vært utrolig lett å lade for inntil nå. Da jeg utvikla 165gr oryx ledningene var det vel 140, 150, 203b, 550 krutt jeg brukte i mitt 47cm løp. Samtlige krutt ga samlinger under tommen, men 550 kruttet ga penest treffbilde og mest stabil fart. Kronografen så nesten fastmontert ut på 830m/s, så det blei den ladningen. Jeg liker å skyte med sekken som anlegg. Min erfaring er at den er mer tilgivende enn tofoten ifht sjåførfeil.

 

Nå vett jeg at jeg kan vippe tiuren av pinnen på over 340meter og skyte elg med same patron (165gr oryx), så da får jeg ta eventuell utvikling etter dette som en bonus (på langhold). Retikkelen i zenithen er en tysk 6 med mulighet for belysning. Har bare gode erfaringer med den, så langt.

 

Jeg ser litt på videoer med Litz og synes han har en stil som passer meg 100%. Gøy å høre noen gå så rett til poengene 

 

Edited by Langlo
Link to comment
Share on other sites

Langlo skrev (3 timer siden):

Zenithen er tømt for klikk på rundt 340meter

Det blir jo litt snaut, til 600m ja. Grunnen til at jeg spurte, var at jeg nådde 600m, med .308, med en helt standard SuB 1,5-6, en gang i tiden. Enten er det motasjerelatert, eller så er det kanskje, rett og slett, færre klikk tilgjengelig, i en Zenith. 

Link to comment
Share on other sites

Langlo skrev (7 timer siden):

Det var artig at Strelok traff dønn i senter

Den gjør det når man legger inn rett parametre, ikke alle får til det...

 

Langlo skrev (7 timer siden):

 

Jeg ser litt på videoer med Litz o

Ikke dumt - alt for mange ser på "LongrangeBill&Bob" eller noe med sine helt egne teorier... Og står hardt på de når de ikke får det til og skal spørre noen som har litt erfaring. 

 

"Problemet" ditt er nesten helt sikkert montasjen. Du trenge ren montasje med "tilt", typisk 6mrad/ 20moa tilt, da vil du få ca 60 klikk til. Det bær ta deg til iallefall 600m med LD-kuler. Evt kan du sikte med overgangen mellom tykk og tynn stolpe i retiklet. Den er 70 klikk under (så du "får" 70 klikk) i en vanlig 3-12 Zenith. Nødløsning, men det virker.

 

Dersom du er gira på langhold, men vil holde deg til ei rifle og en kikkert, så vil jeg anbefale denne her (du vet jo at S&B virker) Riflescopes - Police and Military Forces - 5-20x50 PM II Ultra Short – NEW (schmidtundbender.de)
Den er dyr, men j... bra, og du får vel noe for Zenithen... 5-20en er super til jakt, og super til langhold. Jeg har og har hatt flere kikkertsikter enn jeg tør tenke på, men om jeg bare fikk ha ett, så er det en sånn.

 

Sølvrev skrev (14 timer siden):

Enten hadde de vesentlig bedre syn enn vi har i dag, eller så var blinkene vesentlig større😉.

Alle hadde vel ikke bedre syn, men det var nok bare de med meget godt syn som skjøt noe særlig. Iallefall som traff... Det er et spørsmål om kontrast. Det er ikke noe problem å sikte på en 50x50cm svart med hvit bakgrunn på 1000m med jernsikter om man ser noenlunde godt, og de færreste kan treffe den hver gang uansett sikter.

Selv skyter jeg adskillige hundre skudd hver vinter med med diopter, ut til 600m-ish, og skyter ikke vesentlig dårligere enn med kikkertsikte.

 

IMG_2479.jpeg.8eb684424b7fc6bfe9692fa08d47546e.jpeg

 

Blinken kan fort bli store når det er 650m, men gode skyttere samler ikke noe dårligere med diopter en med kikkertsikte, merkelig nok.

IMG_2412.jpeg.8a98ecabea9d93c140e7129b5b21dc86.jpeg

 

 

 

 

 

 

Her er Kragen i sving. Vi hadde ingen problemer med å treffe en 40x40cm gong på 600m - i rolig vind, så lå vi svært nær 100% treff når vi hadde skutt oss inn.

IMG_0259.jpeg.974aa4803fd118b971ceb71dade81e32.jpeg

 

1000m var verre. Her mot elektronikkskive. Minute of bil kan vi vel kalle det - jeg tror den stakkars Kragen ble litt for varm.

IMG_0257.jpeg.b58ac57a49a059a3e23c7441f248df3a.jpeg

 

IMG_0256.jpeg.c6a5947326dafcbae949bde9f8cdf01c.jpeg

 

Her er min primære jaktrifle, med en 4-12, med BT på. Jeg kan fint treffe en 40cm gong på 600m, og en 20cm på 400m, men jeg føler meg langt ifra trygg nok til å skyte på vilt på >300m med den. Uansett hvor god kontroll jeg har på kulebanen så blir ting små når de er langt vekk. Et rådyr har vel en "DRT"-treffsone på 10-12cm i diameter, og kan man treffe det - på hvor langt hold?

IMG_0519(1).jpeg.0b39253899b21d9b61a01373149222de.jpeg

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Alle hadde vel ikke bedre syn, men det var nok bare de med meget godt syn som skjøt noe særlig. Iallefall som traff... Det er et spørsmål om kontrast. Det er ikke noe problem å sikte på en 50x50cm svart med hvit bakgrunn på 1000m med jernsikter om man ser noenlunde godt, og de færreste kan treffe den hver gang uansett sikter.

Selv skyter jeg adskillige hundre skudd hver vinter med med diopter, ut til 600m-ish, og skyter ikke vesentlig dårligere enn med kikkertsikte.

Ja, det handler nok mest om kontrast, men også litt om størrelse. Jeg ser av det illustrative bildet fra 650 m at blinken er større enn jeg trodde. Min referanse var trafikkskilt (runde fartsgrenseskilt) som jeg for moro skyld har forsøkt å få øye på (lese?) når det er litt avstand, og på 1000 m: no way! Men mine snart 70 år gamle øyne, som fremdeles funker rimelig greit på langhold, ville nok ikke hatt veldig store problemer med å se figuren på 650 m. Om jeg ville vært i stand til å treffe den uten kikkertsikte og godt anlegg er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (20 minutter siden):

Jeg ser av det illustrative bildet fra 650 m at blinken er større enn jeg trodde

Figuren er 1m høy og 50cm bred. Den er svær, også sett gjennom diopter. Størrelsen er diktert av at avstanden skal bedømmes "på øyemål", vinden ikke måles, osv. Man kan fint sikte på en langt mindre blink.
Kontrastbakgrunnen, "fangskiva" er vel 2.5x2.5m her. 

 

Når figuren kommer under en viss størrelse kan man ikke lenge se fasongen, og blir den enda mindre blir den til en "prikk", og rett under det igjen forsvinner den når du holder pusten for å trekke av. 

Jeg har mange ganger skutt på feltfigurer som er en prikk, og der jeg må trekke av fort, før den blir usynlig - og hatt gode treff. Aim small, miss small er det noe som heter.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Dersom du er gira på langhold, men vil holde deg til ei rifle og en kikkert, så vil jeg anbefale denne her (du vet jo at S&B virker) Riflescopes - Police and Military Forces - 5-20x50 PM II Ultra Short – NEW (schmidtundbender.de)
Den er dyr, men j... bra, og du får vel noe for Zenithen... 5-20en er super til jakt, og super til langhold. Jeg har og har hatt flere kikkertsikter enn jeg tør tenke på, men om jeg bare fikk ha ett, så er det en sånn.

Hvorfor denne foran 5-25?

Link to comment
Share on other sites

Dette var et skred av interessant lesning. - Kameratslige betraktninger og kyndige råd er notert. - De gangene jeg har kjøpt nytt eller nyere brukt, har jeg hatt god erfaring med Jakt & Friluft i Arendal. At de tar innbytte, uten at jeg føler meg flådd, betyr mye. Noen andre butikker som er gode på en tjomslig handel i dette segmentet? Jeg vurderer å eventuelt bytte inn r93 og Sako 75 i kurante kalibre. - Georg W på J & F har vært min mann en stund. - Termisk spotter har lenge vært på ønskelista mi, så strømmen bør bli billig til vinteren. Om ikke strømmen blir billig, bruker jeg spotteren til å finne ut hvor jeg skal isolere kåken😆 og tar inn utgiften der...

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (10 timer siden):

Det blir jo litt snaut, til 600m ja. Grunnen til at jeg spurte, var at jeg nådde 600m, med .308, med en helt standard SuB 1,5-6, en gang i tiden. Enten er det motasjerelatert, eller så er det kanskje, rett og slett, færre klikk tilgjengelig, i en Zenith. 

Det er er lavere forstørrelse som gir deg flere klikk.
 

Sammenlikner du en 1,5-6 og en 3-12 av samme modellserie, så har den med minst forstørrelse alltid dobbelt så mange klikk. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...