Jump to content

Krieghoff Neptun Primus restaurering.


Skaubjønn

Recommended Posts

Ikke misforstå, jeg syns de er kule. Jeg får stadig lyst på en - men de er for tungvinte for meg + at jeg er så dårlig til å skyte med hagle at hagleløpene bare er i veien.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Ikke misforstå, jeg syns de er kule. Jeg får stadig lyst på en - men de er for tungvinte for meg + at jeg er så dårlig til å skyte med hagle at hagleløpene bare er i veien.

 

 

K

Jeg er også dårlig med hagla. Men det går av og til forbløffende bra når det går fort, så jeg ikke rekker å tenke eller sikte. Har skutt flere tiur, gås, and, duer, mink og mår under smygjakt etter rådyr. Drilling gir  alenejakta et ekstra krydder. 

Link to comment
Share on other sites

@amatør nei de tre siste sifrene er 015. 
 

jeg har lært at de to første sifrene i våpenets nr er produksjonsåret. De tre siste står for hvilket nr våpenet var i rekken det året. Min er nummerert 66015, og er altså nr 15 i 1966. 

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis trangt kammer i riflePIPA ;-). Jeg har liggende hjemmeladet ammo etter flere drillinger og en vierling, som er solgt. Men de kamrer ikke i denne Neptun drillingen. Heldigvis fikk jeg to pakker med 7x65R fabrikkammo med Oryx kule av en kompis, så jeg kan testskyte den senere i vår. Men jeg skulle gjerne brukt hjemmeladningene. De er med 140 greins kule, lett ladet. 7x65R sparker faktisk en del, og i et børse som veier 2,8 kg, hvor kappa er ei bakelittplate, er det morsommere å skyte i benk med lette ladninger. Men men, jeg er glad jeg har fabrikkammo liggende så jeg i alle fall får testet hvordan den går, når restaureringen er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 minutter siden):

Det er tydeligvis trangt kammer i riflePIPA ;-)

Kammeret er også et hull, så det går helt fint at det er et kammer i løpet. 

 

Men på samme måte som at løpet ikke veier noe, så veier ikke kammeret noe heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2024 at 6:37 PM, Skaubjønn said:

@bimbo1

Løpet til Neptun veier 1660 gram, løpet til Trumpf veier 1690 gram

Veide for morros skyld pipepakken til min Karl Hauptmann i SuperBlitz. Hele bunten veier 1315 gram. Det stemmer sånn nogen lunde med reduksjon av tykkelsen på pipene ihht tidligere tabell. Legger ved et par bilder etter re-blånnering, utført av Vågsland. Han åpnet i tillegg chokene fra ekstra full til 1/2 og 1/4. Pent utført arbeid.

SuperBlitz2.jpg

SuperBlitz1.jpg

vekt åiper.jpg

Edited by asterix
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Noen ganger blir stålkvalitetene antinit og superblitz anvendt for å lage et lettere våpen. Andre ganger for å lage et mer rustbestandig eller solid våpen. I våpenet til Skaubjønn er vel kun rundt 100 gram tatt ut i vektreduksjon. I våpenet til Asterix er veldig mye mer tatt ut i vektreduksjon. Jeg tror ikke at det har noe med produsenten å gjøre, men heller kundens ønske. I alle fall når det gjelder Karl Hauptmann. Asterix har vel vist fram drillingen sin før. Så vidt jeg husker var våpenets vekt rundt eller under 2,5 kg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Sikling. Det er lagt på et tykt lag med gugge.  Det dukker opp noen småskader i veden under gugga. Kanskje den er lagt på for å dekke over skadene? Dette må bort, ellers blir det sorte flekker under den nye olja. 
 

IMG_6850.jpeg

IMG_6853.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Da har jeg hørt tilbake fra Krieghoff. Arkivene deres har gått tapt, men de vet at våpenet ble produsert i 1966, og at det ble bestilt med oppgradert treverk. Skal bli gøy å se hva som befinner seg under all gugga!

 

Krieghoff opplyser også at nr 241 som er stemplet inn i løpssettet er løpenes komponentnummer.

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er kinkig å få renset stokken. Mye flekker med mørk farge igjen. Det er jo en gammel dame dette, kanskje det er pigmentflekker? 😜

 

Og det er et lag med ett eller annet foran pistolgrepet som sitter dønn, selv etter sikling og mange runder med malingfjerner. Mulig det må sandpapir til? Aceton neste. Gir meg ikke!

venter med å gå over nettskjæringene til stokken er ren. Det er et sett med nettskjæringsverktøy i posten fra Jeger’n, skal bli gøy å teste det ut 😊

IMG_6871.jpeg

IMG_6872.jpeg

IMG_6873.jpeg

IMG_6874.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en malingsfjerner fra Biltema, den virker å ta bort selv vanskelige flekker. De første gangene vr jeg forsiktig, men det virker ikke som om den skader treverket. Den jeg har er en plast litersflaske med gul etikett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 timer siden):

Jeg har brukt en malingsfjerner fra Biltema, den virker å ta bort selv vanskelige flekker. De første gangene vr jeg forsiktig, men det virker ikke som om den skader treverket. Den jeg har er en plast litersflaske med gul etikett.

Rakk innom Biltema i dag. Kjøpte malingsfjerneren, og en ny kniv til sikling. Det er tydelig et hardt lakklag foran pistolgrepet. Har siklet enda en gang, og nå ligger stokken til spabehandling med malingsfjerneren. Spent på om det virker 😊
jeg sender løpssettet til Vaagsland for rebrunering en av dagene. Han tar 4000 nå, men jeg vet fra før at han leverer godt resultat så det er vel verdt det. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

jeg sender løpssettet til Vaagsland for rebrunering en av dagene. Han tar 4000 nå, men jeg vet fra før at han leverer godt resultat så det er vel verdt det. 

Kjenner vi deg rett, klarer du ikke beholde drillingen lenge, og har bra peiling på hva du kan selge den for etter at den er pusset opp. Så da er jeg ikke i tvil om at du vet at det er verdt det. 
 

(Per Arne selv har gitt opp, men etternavnet hans skal uttales med k-lyd ikke g-lyd, men det er vel ikke mulig å få til for en sørlending)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@amatør, skal jeg kjøpe nytt å leke med så må noe selges. Får sikkert igjen det jeg har gitt, men markedet for eksklusive våpen er vanskelig. Dyrtid gjør at folk holder veldig igjen. Det er jo heller ikke et forferdelig resultat om den må bli i skapet hos meg. En del av hobbyen er å få det meste ut av våpnene, og  denne dronninga fortjener å se bra ut synes jeg. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det synes jeg faktisk. Men den er i overkant påkostet til å bli tatt med i kajakken på sjøen, eller i steinura etter rypa... Det er jo sånn med eksklusive våpen: vil nødig ripe og skade dem, men vil også nødig ha våpen som er for fine til å brukes.

Det er sånn for meg at så lenge jeg holder på å shine på disse børsene, og teste ladninger / finne noe som gir god presisjon, så kan jeg ikke tenke meg å skille meg av med dem. Om denne blir hos meg blir den nok med på de få turene jeg har etter rådyr med hund. Men erfaringsmessig mister jeg interessen etter en stund, når det ikke er mer å gjøre med den, og jeg har hatt den en stund. Da blir det gjerne noe annet som lokker. 

Link to comment
Share on other sites

Krevende nettskjæring også. Linjene er fulle av seig gammel gugge. Jeg får nye skjær i posten etter en handel med en Kammerat. Satser på at et bredere skjær kan rense opp. Foreløpig er jobben å friske opp linjene. Denne siden er ferdig så langt

IMG_6886.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hmmmm sandpapir ja, men der røyk tilpasningen til kolbekappa. Ser ut til at den ikke er av bakelitt, men bøffelhorn slik som avtrekkerbøylen. Får slipe den til. 
 

hadde tenkt å plukke bort den hvite plata mellom kappa og treverket. Men da blir det glipp i kappa. Den kan jo plukkes av, og bak den er det innstikkløp og patroner. Må være på. 

IMG_6892.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sliper med viskelær som slipeblokk. 80 - 240 - 400 papir. Lurer på om der går an å porefylle som på treverk? Det er jo et organisk materiale. ser organisk olje funker. 
Gøy å se at det finnes rarere forum enn vårt..:! Her oljes det børstehåndtak med stor Iver 😊 https://www.badgerandblade.com/forum/threads/care-of-buffalo-horn-handle.357225/

IMG_6896.jpeg

IMG_6897.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Godt innspill. Men for det første er stokken ferdig slipt, og jeg har ikke lyst til å ripe den med å pusse andre veien, Spesielt siden jeg må ned i 80 papir for å få vei i vellinga. Det spesielle med denne kappa er at den er så lett å ta av. Det går to kiler inn i den metallplata som holder innstikkløp og patroner som styrer kappa på plass. Det er bare å putten den på plass, så sitter den der den skal.  Når kappa må skrus på plass så tar det tid å montere den og ta den av igjen, for å sjekke tilpasningen. Det tar ingen tid med denne kappa. Jeg satt den på, merket en linje med knivspissen hvor den nye kanten skulle gå, og slipte for hånd. Så var det bare å sette den på plass å sjekke. 

Må forresten ha en runde med tilpasning av pistolgrepsavslutningen også ser jeg. Bøffelhorn det også, og umulig å komme til når den er montert.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (16 minutter siden):

Når kappa må skrus på plass så tar det tid å montere den og ta den av igjen, for å sjekke tilpasningen


Om både bakkappa og stokken skal pusses, og man pusser mens den er på, trenger man aldri ta den av å på for å sjekke tilpassingen. Den kommer helt av seg selv. 
 

en annen stor fordel med å ha den på, er at man eliminerer risikoen for å runde av hjørnene bak på stokken, og foran på kappa. Sitter kappa på, kan du godt slipe langs veden til stokken. 
 

Det er umulig å få bedre tilpassing på noen annen 

måte, så ta siste finish slik i alle fall.

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 24.3.2024 den 16.05):

hadde tenkt å plukke bort den hvite plata mellom kappa og treverket. Men da blir det glipp i kappa. Den kan jo plukkes av, og bak den er det innstikkløp og patroner. Må være på. 

Du kunne kanskje fått tak i en svart plate med samme tykkelse? Eller du kunne fått felt inn mekanikken (stålplata) inne i stokken tilsvarende tykkelsen på plata slik at du kunne ta den vekk.

 

Men kanskje slike hvite effektlinjer blir inn igjen. Kanskje til og med skotskrutete nettskjæring slutter å være harry (ikke mine ord, har et gevær med harry nettskjæring selv)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 27.12.2023 den 12.50):

Jeg bruker Blaser reimen min til alt av brytevåpen. Det er 3mm hull i Blaseren, og det er det også på drillinger, så jeg skrur bare ut reimholderen og bruke Blaserreima.

 

Avtagbare heimfester er ikke unikt for Blaser, Recknagel har dette i standardsortementet. De har både for 20 mm og 1" brede reimer. Så kan du slippe å ha feil logo på reima.

 

 

image.png.983d5b8a0568166ca4b7ca533928510c.png

 

https://www.recknagel.de/produkte/jagdwaffenzubehoer/

Link to comment
Share on other sites

Blaser, og andre europeiske våpenprodusenter,  har trangere hull i reimfestene enn det som er vanlig i USA. Derfor passer reimfestene til Blaser i europeiske brytevåpen, mens amerikanske hurtigtester ikke passer. Klar jeg kan kjøpe europeiske svivler og bruke de, men jeg har tre Blaser rifler, og er veldig fornøyd med Blaserreima. God å bære, og fint med to patroner tilgjengelig på reima når man går med enkeltskuddsrifle på jakt. Derfor bruker jeg Blaserreim til mine to R8, til Kip K95 og til drillingene mine. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (11 minutter siden):

har trangere hull i reimfestene enn det som er vanlig i USA.

Det er ikke bare hvor trange hullene er, men de er også smalere i europa. Bl.a Recknagel har alle varianter.

 

Blaserreima di er nesten garantert laget av Niggeloh, som også lager reimer med eget varemerke, og stort sett alle tyske våpenmerkene satt på som logo. Du kunne jo finne en mer Krieghoff logo. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...