Jump to content

Krieghoff Neptun Primus restaurering.


Skaubjønn

Recommended Posts

Men spørsmålet blir om dette er en drilling du kommer til å beholde, eller om den er i ferd med å flippes.

 

Om jeg skulle beholdt den, ville jeg satt på et nytt sikte. Med de målene det gamle siktet har vil du ha mye å velge i. Det er utrolig umoderne, og føles ganske rart å se igjennom et sikte hvor retikkelet ikke er midt i bildet. Det hjelper mye om man justerer virkelig godt i side ved å justere bakre montasje, slik at det bare er opp og ned, hvor retikkelet er ute av sentrum.

 

Jeg er stor fan av sikter med skinne, men ikke under objektivet. Den hadde også kledd en mer moderne 1,5-6x42 med ring rundt objektivet, og skinne under mellomrøret. Den første victory-serien til zeiss, er en av mine favoritter med "bare" 40 mm okularhus.

 

Ett slikt gevær, hvor utseende til treet og fantastikt gravyre, handler jo mye om utseende, så utseende til siktet og montasjen har betydning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt innspill. Jeg tenker alltid at jeg kommer til å beholde sakene, inntil det dukker opp noe nytt som røsker i måhatarmen…

 

Tror det er vanskelig å videreselge hvis ikke det står et bra sikre på den. 

 

Markedet er veldig dødt nå. Rente, kronekurs, dyrtid på mat og energi.. er nok ikke mange som kjøper sånt nå. Tenker jeg har den i overskuelig fremtid i alle fall. 
 

skal jeg sette på nytt sikte blir det med lysprikk. Jeg har en Kahles 1-5 som kan ofres, veldig fornøyd med den. Da blir det prisen av nye ringer. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også Kahles Helia5 1-5x24 er et bra sikte, og jeg liker godt at lysbryteren er på siden og ikke oppå okularet. Mye penere enn de siktene som har det.

 

Som vanlig på nye sikter, har den etter min mening for stort okular. På bildene av drillingen din, ser jeg at det er noe overheng foran objektivet til det sikte som fulgte med, så selv om siktet er 3 cm kortere (28 cm), og har 1,5 cm lengre øyeavstand, bør det passe godt lengdemessig.

 

Det eneste jeg synes virke litt underlig med det siktet, er at det bare har 9,6 mm utgangspupille på laveste forstørrelse. Siden det bare går til 5x, burde det ha vært større. Jeg får litt inntrykk av at dette egentlig er et Swarovski Z6i 1-6x24 i ny innpakking, hvor det er blitt satt inn en "sperre" som hindrer å skru videre fra 5x til 6x. Altså, identisk utgangspupille og identisk diameter på okularrøret.

Link to comment
Share on other sites

interessant. Det har jeg ikke tenkt på. For min del er forskjellen på 5 og 6 x forstørring akademisk. Det er lysåpningen som gir utslag på bruken. Et 1,6-6x42 er brukenes i skumringen. Det er neppe et  x 24 sikte. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 timer siden):

Da fikk jeg en plate sort vulkanfiber. Hmmmm fargen er ikke helt sort. Lurer på om det er bedre å beholde den hvite, enn en som skjærer litt…?

 

Den ser litt matt gråsort ut som plate, men når du sliper og får på olje, så blir den vesentlig mørkere og sort i fargen.
Har brukt tilsvarende plate i denne kniven.

 

vulkan.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sorry, glemte å ta bilde på forhånd.. men det stakk altså ut en skarp liten flis på avtrekkerbøylen av bøffelhorn. Jeg løftet den litt ut med et knivblad og fikk inn litt superlim, og lot den tørke i skrustikka. Har gått over med våtpapir korning 360 fuktet med linolje, og så 800. Blir bra dette!

IMG_7163.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter maaaaange lag med finishing oil er det enda porer i veden... Gir meg ikke, planen er at denne skal bli helt blank, som et Steinway flygel 😀

Det tar nok enda lang tid før løpssettet er tilbake fra Vågsland. Han skal rebrunere det, og tilpasse ringer til et nytt sikte. Tenker stokken er godt og vel ferdig til den tid.

 

IMG_7164.jpeg

IMG_7165.jpeg

IMG_7166.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@amatør: Jeg har sendt Kahles siktet til Vågsland, så får han se.

 

@Bartemannen takk! Det er en skikkelig gøy restaureringsprosess! Har lært mye underveis. Morsomt å se bildene fra hvordan den var da jeg fikk den helt fremst i denne tråden, til hvordan den er nå. Når løpssettet er rebrunert, stokken tipp topp og alle bøffelhornsavslutningene svarte og fine, så blir denne som ny :-). Og da blir det et skikkelig smykke ja. Jeg har  ikke skutt med den enda, skal bli gøy å ta den med på banen og se hva de gamle dama presterer :-) 

 

For øvrig, det var moro å pusse løpet på denne. Jeg har kjøpt alt for mange gamle børser fra Tyskland, og også mange på Finn... De har som regel blitt pusset med olje i løpet, og kanskje Hoppes #9 eller lignende. Men det har som regel vært mye manteloppbygging. Det har tatt tid å få løpet rent. Denne var ren faktisk. Enten har den ikke blitt brukt noe særlig (slik det ofte er med dyre drillinger), eller så har tidligere er hatt pussekompetanse :-)

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Nei aner ikke! Det så ut rart ut, men vanskelig å få av. Under var det i alle fall et nydelig stykke ved. Synes min hjemmelagde rødolje fikk frem de varme tonene i treverket på en fin måte. Det nærmest skinner i rødlige fasetter når sola skinner på stokken :-)

 

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...