Jump to content

Krieghoff Neptun Primus restaurering.


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har begått en ny drilling, en Neptun Primus i 16-70 / 7x65R, med forgylte sidelåser som kan plukkes av for hånd. Nydelig scroll gravyre. 

Gleder meg som en unge til å få den hjem. Det tar nok noen mnd, men starter en tråd med en gang, med bilder fra annonsen. 
 

(Om noen vet forskjellen på vanlig Neptun og Primus setter jeg pris på info. Er det bare forgylte sidelåser?)


den er ‘renovert’ av en særdeles inkompetent (lat?j person. Stokken  er ‘brun’. Jeg vet ikke hvilken stokkolje som er brukt. Men den er sauset inn i tykke lag. Det er tydelig shimming i overflaten på treverket. I tillegg har tydeligvis oljen blitt påført med metalldelene på. Det er mørke flekker av stokkolje på metallet. 

 

Gleder meg til å restaurere den! Metallet skal renses, og stokken strippes. Det ser ikke ut til at det er stygge skrapemerker eller skader i hverken treverk eller metall. Men en del porer i treverket.  Nettskjæringene ser fine ut. Mulig løpssettet bør rebruneres? Man vet aldri før den kan besiktiges hvordan den egentlig ser ut, men bildene sier jo litt. 
jeg legger ved bilder fra annonsen. Har markert med rødt der det skal renses. IMG_5949.png.a40009806413461cf9a24557aa813b78.png

 

IMG_5958.jpeg

IMG_5954.png

IMG_5953.png

IMG_5952.png

IMG_5950.png

IMG_5945.jpeg

IMG_5948.png

IMG_5947.png

IMG_5943.jpeg

IMG_5942.jpeg

IMG_5941.png

IMG_5951.png

IMG_5960.png

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skaubjønn skrev (På 17.10.2023 den 18.05):

Skal bli en fryd å shine den opp 😊

Gjør du det meste av arbeidet selv eller blir det mat for børsemaker?

 

Når man handler brukte våpen av eldre årgang slik som dette, er det ikke litt risky mtp tilstand og prestasjoner av rifleløpene? Har selv brukt timer på egen og andre siter - svenske sådan - men havner alltid på " faen om æ tør" ....legger man 30-40k på et våpen vil man ikke både se, snuse, kjenne og klemme litt på den? Eller har Krieghoff, Blaser, Merkel etc gjennomsnittlig høy kvalitet så det sjelden blir en issue man ikke kan fixe?

Link to comment
Share on other sites

MrIce skrev (1 time siden):

Gjør du det meste av arbeidet selv eller blir det mat for børsemaker?

 

Når man handler brukte våpen av eldre årgang slik som dette, er det ikke litt risky mtp tilstand og prestasjoner av rifleløpene? Har selv brukt timer på egen og andre siter - svenske sådan - men havner alltid på " faen om æ tør" ....legger man 30-40k på et våpen vil man ikke både se, snuse, kjenne og klemme litt på den? Eller har Krieghoff, Blaser, Merkel etc gjennomsnittlig høy kvalitet så det sjelden blir en issue man ikke kan fixe?

Jeg gjør stokkarbeidet selv. Renser mekanismen og smører den opp. Fikser anløpet metall. Dersom det må reblåneres sender jeg det bort. 
 

det er en risiko. Jeg fikk hjem en pen Merkel 96k med stokk i høy grad en gang. Viste seg at stokken var knekt… men stort sett er drillinger safe. I Tyskland blir de som regel brukt i hochsitz, og båret frem og tilbake i futteralet. Jeg har importert en del, men enda ikke fått hjem en med rustskader. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/27/2023 at 9:00 PM, MrIce said:

Når man handler brukte våpen av eldre årgang slik som dette, er det ikke litt risky mtp tilstand og prestasjoner av rifleløpene? Har selv brukt timer på egen og andre siter - svenske sådan - men havner alltid på " faen om æ tør" ....legger man 30-40k på et våpen vil man ikke både se, snuse, kjenne og klemme litt på den? Eller har Krieghoff, Blaser, Merkel etc gjennomsnittlig høy kvalitet så det sjelden blir en issue man ikke kan fixe?

Lette, eldre og finere drillinger produsert i "Tyskland/Østerike/Ferlack" brukte som regel Bøhler Antinit, Biltz eller Super Blitz- stål i pipene. Dette stålet er tilnærmet rustfritt og tåler ekstremt mye før det korroderer. Eiere av slike våpen er jo også over normalt interessert i å holde børsene i orden. Super Biltzt lages vel ikke lenger, det blir for dyrt. Enkelte leverandører leverer muligens i Antinit.  Har de piper i disse edle metallene- er det som regel oppgitt i annonsen 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har også en drilling fra Ludvik Boronvik med Bohler antinit, men ikke med sidelåser. Grunnen til at jeg ikke har valgt dette, er mengde treverk, eller mangel på dette som holder mekanisme og kolbe sammen. Har ramlet med en ordinær drilling fra Ferlach, og det ble brist i treverket. Min børse bruker jeg til skogsfugeljakt, og jeg må nesten påregne at det kan bli et fall. Går man som Dere sier kun opp i jatktårnet, så er vel ikke problemet så stort. Har vurdert å bygge om min hvor jeg monterer en skrue gjennom hele stokken, som ender opp i et eget metallstykke som binder sammen over og under del av mekanismen. Har laget dette tidligere på en Marlin i 444. Vi får se, men sidelås blir det nok ikke på meg, flotte, om det ingen diskusjon, men praktisk? Lager noen kolber fra tid til annen, også til drilling så derav min respekt for styrke i treverket. De to nederste bildene er Sauer kolbe, hvor man ser at den ene er knekt, hvor jeg fant en prefabrikert kolbe som jeg sluttførte med kolbemagasin.

DSC00877.JPG

DSC00883.JPG

P9060116 (1).JPG

P9060119 (1).JPG

Edited by Tomas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 17.10.2023 den 18.05):

Skal bli en fryd å shine den opp 😊

Bruker du et eller annet for å værne treverket innvendig mot mineralolje? Selv benytter jeg epoxy, håper at treverket skal holde litt bedre i årene fremover. Når børsa står i skapet setter jeg den også med løpet ned, dette for at olje forhåpentligvis skal få liten anledning til å komme i kontakt med tre.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 17.10.2023 den 14.26):

Jeg har begått en ny drilling, en Neptun Primus i 16-70 / 7x65R, med forgylte sidelåser som kan plukkes av for hånd. Nydelig scroll gravyre. 

Gleder meg som en unge til å få den hjem. Det tar nok noen mnd, men starter en tråd med en gang, med bilder fra annonsen. 
 

(Om noen vet forskjellen på vanlig Neptun og Primus setter jeg pris på info. Er det bare forgylte sidelåser?)


den er ‘renovert’ av en særdeles inkompetent (lat?j person. Stokken  er ‘brun’. Jeg vet ikke hvilken stokkolje som er brukt. Men den er sauset inn i tykke lag. Det er tydelig shimming i overflaten på treverket. I tillegg har tydeligvis oljen blitt påført med metalldelene på. Det er mørke flekker av stokkolje på metallet. 

 

Gleder meg til å restaurere den! Metallet skal renses, og stokken strippes. Det ser ikke ut til at det er stygge skrapemerker eller skader i hverken treverk eller metall. Men en del porer i treverket.  Nettskjæringene ser fine ut. Mulig løpssettet bør rebruneres? Man vet aldri før den kan besiktiges hvordan den egentlig ser ut, men bildene sier jo litt. 
jeg legger ved bilder fra annonsen. Har markert med rødt der det skal renses. IMG_5949.png.a40009806413461cf9a24557aa813b78.png

 

IMG_5958.jpeg

IMG_5954.png

IMG_5953.png

IMG_5952.png

IMG_5950.png

IMG_5945.jpeg

IMG_5948.png

IMG_5947.png

IMG_5943.jpeg

IMG_5942.jpeg

IMG_5941.png

IMG_5951.png

IMG_5960.png

Denne slår vel de som Våpenbua har hatt inne.

Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (59 minutter siden):

Hvilken funksjon har den platen med div. utsparinger som sitter innenfor kolbekappen? Dette har jeg nok aldri sett før, men så koster vel børsa en halv årslønn.

Det er en patronholder, med plass til noen patroner i hvert kaliber. Kan vippe kolbekappa til side. En annen variant av skjeftemagasin enn på din Boronvik drilling. Skjeftemagasin er mer gimmick enn praktisk synes jeg. Det er mange som har opplevde at stokken slår seg når den blir fuktig, og patronene sitter fast. Jeg bruker Blaser reimen min til alt av brytevåpen. Det er 3mm hull i Blaseren, og det er det også på drillinger, så jeg skrur bare ut reimholderen og bruke Blaserreima. Det er plass til to riflepatroner i den reima, så da trengs ikke skjeftemagasinet til riflepatroner. Siden det er to hagleløp holder det greit med et par patroner i lomma. Men litt kult er det jo :-)

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

@Thomas: Ser du har flere fine inspill og spørsmål. Jeg svarer i ett innlegg, så ikke siteringen tar helt av :-).

Denne slår nok de som Våpenbua har hatt inne. Men, jeg har oppdaget at den er i aluminium (Dural). Det sto ikke i annonsen. Det er nok årsaken til ulik farge på metalldelene. Alu blir ikke anløpent slik som stål. Det har vært noen stygge hendelser med drillinger i aluminium, hvor kassa nærmest har gått i oppløsning på utgaver med dårlig kvalitet på aluminiumen. Og det er ikke så lett å fikse heller. Jeg har en Trumpf med kasse i aluminium, som jeg er superfornøyd med. Den er soid og uten tegn til slark, og veier 2,8 kg. Fantastisk våpen. Så jeg er spent på hvordan kassa til denne Neptunen ser ut når jeg får lagt klamme fingre på den i midten av januar. Men altså, det trekker nok ned at kassa er i aluminium, så salgsverdien på denne aner jeg ikke noe om.

 

Sikker veldig lurt å bruke epoxy inni stokken! Jeg har bare sørget for at den er mettet med olje både inni og utenpå. jeg tror ikke at børsemakerne i Tyskland bruker epoxy inni stokken? Kanskje for at den ikke skal bli for tett og råtne? Men dette aner jeg ikke noe om. Er bare litt redd for å innføre noe nytt, som jeg ikke vet konsekvensene av. Jeg setter også alltid pipa ned i våpenskapet, og sørger for at det er tørt i skapet..

 

Det er klart at stokken blir svakere når det er lange sideflater, enten det er sidelåser som på denne eller bare til pynt som på rifledrillingen min. Og det er dyrt å få laget ny stokk til slike. Jeg bruker andre drillinger når det er glatt og isete, men har også en lei tendens til å gå på trynet, i Donald stil med beina til værs... Får bare håpe det går bra. 

 

For øvrig var den L. Boronvik drillingen din nydelig. Avtrekkerbøyle i bøffelhorn og skjeftemagasin bak reimbøylen... schwung over sånt! 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 27.12.2023 den 13.13):

@Thomas: Ser du har flere fine inspill og spørsmål. Jeg svarer i ett innlegg, så ikke siteringen tar helt av :-).

Denne slår nok de som Våpenbua har hatt inne. Men, jeg har oppdaget at den er i aluminium (Dural). Det sto ikke i annonsen. Det er nok årsaken til ulik farge på metalldelene. Alu blir ikke anløpent slik som stål. Det har vært noen stygge hendelser med drillinger i aluminium, hvor kassa nærmest har gått i oppløsning på utgaver med dårlig kvalitet på aluminiumen. Og det er ikke så lett å fikse heller. Jeg har en Trumpf med kasse i aluminium, som jeg er superfornøyd med. Den er soid og uten tegn til slark, og veier 2,8 kg. Fantastisk våpen. Så jeg er spent på hvordan kassa til denne Neptunen ser ut når jeg får lagt klamme fingre på den i midten av januar. Men altså, det trekker nok ned at kassa er i aluminium, så salgsverdien på denne aner jeg ikke noe om.

 

Sikker veldig lurt å bruke epoxy inni stokken! Jeg har bare sørget for at den er mettet med olje både inni og utenpå. jeg tror ikke at børsemakerne i Tyskland bruker epoxy inni stokken? Kanskje for at den ikke skal bli for tett og råtne? Men dette aner jeg ikke noe om. Er bare litt redd for å innføre noe nytt, som jeg ikke vet konsekvensene av. Jeg setter også alltid pipa ned i våpenskapet, og sørger for at det er tørt i skapet..

 

Det er klart at stokken blir svakere når det er lange sideflater, enten det er sidelåser som på denne eller bare til pynt som på rifledrillingen min. Og det er dyrt å få laget ny stokk til slike. Jeg bruker andre drillinger når det er glatt og isete, men har også en lei tendens til å gå på trynet, i Donald stil med beina til værs... Får bare håpe det går bra. 

 

For øvrig var den L. Boronvik drillingen din nydelig. Avtrekkerbøyle i bøffelhorn og skjeftemagasin bak reimbøylen... schwung over sånt! 

 

 

 

 

 

 

Takker for svar Skaubjønn.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 27.12.2023 den 12.50):

Det er en patronholder, med plass til noen patroner i hvert kaliber. Kan vippe kolbekappa til side. En annen variant av skjeftemagasin enn på din Boronvik drilling. Skjeftemagasin er mer gimmick enn praktisk synes jeg. Det er mange som har opplevde at stokken slår seg når den blir fuktig, og patronene sitter fast. Jeg bruker Blaser reimen min til alt av brytevåpen. Det er 3mm hull i Blaseren, og det er det også på drillinger, så jeg skrur bare ut reimholderen og bruke Blaserreima. Det er plass til to riflepatroner i den reima, så da trengs ikke skjeftemagasinet til riflepatroner. Siden det er to hagleløp holder det greit med et par patroner i lomma. Men litt kult er det jo :-)

Du forteller at stokken har " slått seg når det er fuktig ". Da må det vel være greit å fjerne hele magasinet, og helle på med stokkolje i de åpne flatene inne i " magasinbrønnen ". Har ikke gjort dette selv, men det kommer nok til å gjøre dette fremover.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg skal demontere alt i stokken og mette alt med olje. 
 

jeg synes det ser kult ut med skjeftemagasin. Men jeg lurer litt på brukbarheten. Du har jo erfaring med dette Thomas. Er det nyttig? Gir det noe mer enn å ha patroner i lomma? Går vel neppe fortere å få i en ny patron etter skuddet, eller?

Link to comment
Share on other sites

Skjeftemagasinet på geværet til Skaubjønn har plass til et 22 cm innstikkløp. Disse produseres av Krieghoff og leveres i 22 lr og 22 mag. Utsparringene er til 4 eller 5 av disse patronene, samt 1 patron tilhørende det vanlige rifleløpet. Dersom en ikke har innstikkløp i kolbemagasinet, kan en isteden ha en haglepatron i denne utsparringen.

Noen våpen bla. Mannlicher Schønauer hadde utsparringer til pussestokk, børster og en oljeflaske i kolbemagasinet. Alternativ kunne en lagre 3 patroner i kolben.

En tredje variant av kolbemagasinet er å ha denne montert på kolbekammen. Denne typen kalles ofte Greifeldt magasin. Luken til denne er ikke hengslet, men skyves bakover. På denne måten kan en plukke ut en og en patron. Det er også mulig å skyte med åpen luke. Så rask å bruke.

Link to comment
Share on other sites

I Østerrike og Tyskland er jaktområdet som den enkelte jeger har (eksklusiv) tilgang til ofte lite. I perioden når rådyr/hjort/hare etc er fredet, sitter jegerne ofte på post og skyter skadedyr dvs. rev/kråke/grevling mfl. Til dette benyttes innstikkløpet. Det hender også at det er avtalt at rev skal skytes før rådyr, dersom begge dukker opp på jaktområdet samtidig. Til dette benyttes innstikkløpet som har et lite knall og spesielt når det sitter inne i hagleløpet. Gjentatte skudd med innstikkløpet medfører heller ikke varmestigning (klatring) i det store rifleløpet. 

Det korte løpet medfører betraktelig redusert hastighet sammenlignet med en 22 magnum i et normalt rifleløp. Typisk 380 m/s i 22 cm innstikkløp og 500 m/s i et 44 cm innstikkløp for 40 grains kuler. En vanlig 22 magnum gir rundt 580 m/s. Dette reduserer praktisk rekkevidde betraktelig. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
asterix skrev (På 1.12.2023 den 10.38):

Lette, eldre og finere drillinger produsert i "Tyskland/Østerike/Ferlack" brukte som regel Bøhler Antinit, Biltz eller Super Blitz- stål i pipene. Dette stålet er tilnærmet rustfritt og tåler ekstremt mye før det korroderer. Eiere av slike våpen er jo også over normalt interessert i å holde børsene i orden. Super Biltzt lages vel ikke lenger, det blir for dyrt. Enkelte leverandører leverer muligens i Antinit.  Har de piper i disse edle metallene- er det som regel oppgitt i annonsen 😉

 

Pr. 2023 var det bare Beretta som hadde Bøhler Antinit stål på lager og de bruker det bare til haglepiper på SO5 og SO6.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Denne er laget av Bøhler Antinit stål. Ser ut som den er produsert i februar 1941. 
 

stokken passer meg perfekt! Treverket er innsauset med gugge. Fortreet er nærmest sort. Må se inni for å se at det er laget av treverk.
 

Løpssettet bør nok rebruneres. Gleder meg til å renovere denne. 
 

IMG_6799.jpeg

IMG_6800.jpeg

IMG_6798.jpeg

IMG_6797.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

det er trefots hakemontasje på den. Aldri sett en sånn før, det pleier å være to føtter bak også. Helt tight. 

Det står på en gammel Zeiss Diavari 1,5-6x36. Klar og fin. 
 

IMG_6803.jpeg

IMG_6802.jpeg

IMG_6801.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Produsert i 1941?

Da bør du forsøke å finne ut hvem som bestilte eller fikk den.

Krieghoff var på den tiden opptatt med krigsvåpen slik at sivile våpen ikke er veldig vanlige.

Krieghoff var hoffleverandøren til Luftwaffe. Har du flaks er det "fettern til Gøring" som har eid den 8) 

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
bimbo1 skrev (På 29.12.2023 den 13.10):

Jeg har brukt disse innstikkløpene i 2 våpen. Løpene er tidskrevende å skyte inn. Jeg har tidligere sendt deg en bruksanvisning.

Innstikksløpet kan tas inn og ut uten endring av treffpunkt. 
 

Noen som har ide om hvor jeg kan få tak i det verktøyet som fulgte med innstikkpipa, som brukes til å feste den?

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Produsert i 1941?

Da bør du forsøke å finne ut hvem som bestilte eller fikk den.

Krieghoff var på den tiden opptatt med krigsvåpen slik at sivile våpen ikke er veldig vanlige.

Krieghoff var hoffleverandøren til Luftwaffe. Har du flaks er det "fettern til Gøring" som har eid den 8) 

Jeg har sendt en forespørsel til Krieghoff. Spent på hva de svarer

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skaubjønn said:

Denne er laget av Bøhler Antinit stål. Ser ut som den er produsert i februar 1941. 

stokken passer meg perfekt! Treverket er innsauset med gugge. Fortreet er nærmest sort. Må se inni for å se at det er laget av treverk.

Løpssettet bør nok rebruneres. Gleder meg til å renovere denne.

Gratulerer med pen børse, litt slitasje på blånering må en nok akseptere etter over 80 år.🫠

Bøhler Antinitt er som sagt ekstremt sterkt og tilnærmet rustfrit. Min Krieghoff Teck fra 1951 har to løpssett i Antinit, og de ser fremdeles helt nye ut. Speilblanke inni- og blå og fin utenpå. Jeg fikk for øvrig  Vågsland til å re-blånnere mitt løpssett til drillingen som er i Super Blitz, og det ble helt som nytt. Mener han tok kr 3000.- for jobben. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hva er vekta på børsa?  Metallurgi er interessant, og Bøhler stål skal være av det beste. En liten pekepinn på hvilken strekkfasthet og styrke en snakker om beskrives som hvor mye metall som trengs for en gitt styrke til en 26" kaliber 12 haglepipe- om jeg forstår det riktig. Sitat: Boehler Edelstahl GmbH & Co. er en produsent av høykvalitets løpsstål produsert i tre forskjellige kvaliteter; Rasant, Antinit og Super Blitz. De to sistnevnte kvalitetene er førsteklasses høystyrke, lettere løpsstål. Piper laget av Boehler Antinit vil redusere vekten av en 26" haglepipe med 3/8 av et pund. (ca 170 gram /pipe) Piper laget av Boehler Super Blitz vil redusere vekten av en 26" haglepipe med 3/4 av et pund sammenlignet med standard Boehler Rasant stål. (ca 340 gram/pipe)

 

I en kaliber 16 er det vel litt mindre stål/pipe, men drillingen har jo 3x170 gram reduksjon med antinit stål, dvs ca 0,5 kg på et pipesett!

Med Super Bitz blir løpspakken ca 1 Kg lettere en standard stål, dette er solide greier- og i tillegg rustfritt! 🙂

On 12/27/2023 at 1:13 PM, Skaubjønn said:

Jeg har en Trumpf med kasse i aluminium, som jeg er superfornøyd med. Den er soid og uten tegn til slark, og veier 2,8 kg. Fantastisk våpen. Så jeg er spent på hvordan kassa til denne Neptunen ser ut når jeg får lagt klamme fingre på den i midten av januar.

Har du sjekket hvilket løpsstål din Trumph er laget av? Vil tro at med så lav vekt at du har en løpspakke i Super Blitz?😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (22 timer siden):

Men ikke en halv gris..

Om denne brøkregningen er representativ for hvordan du deler kjøtt med jaktkameratene, så er de enten svært fornøyd eller svært missfornøyd med deg. 😀

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (17 timer siden):

Ser ut til at Böhler Blitz også er høyverdig stål

 Der er vanskelig å finne mye informasjon, men Blitz virker som et veldig gammelt stål, som ikke er like sterkt som Antinit.

 

Fant  Blitz til å ha flytegrense på 460 MPa og bruddgrense på 660 MPa

Antinit har flyt på 820 MPa og bruddgrense 970MPa

 

Det hadde vært interessant om det er noen som har noe mer informasjon om de forskjellige stålkvalitetene som brekkvåpen er laget av, og hvordan stemplene ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
amatør skrev (1 time siden):

 Der er vanskelig å finne mye informasjon, men Blitz virker som et veldig gammelt stål, som ikke er like sterkt som Antinit.

KLIPPE:

Neptun er fra 1941, og Trumpf fra 1976, så i forhold til mine to drillinger er i alle fall den med Blitz yngst. Det som taler for at det er et superstål er jo at børsa veier 2,8 kg. Men dette vet jeg fryktelig lite om.

 

jeg fant informasjonen på dette skjermbildet her: https://www.thefifthfield.com/tag/bohler-antinit/

om den er korrekt vites ikke. 

IMG_6823.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg ser at på min Trumpf Dural drilling er hagleløpene merket Blitz, og rifleløpet merket Spezial CRG. Det står litt på dette forumet: https://www.doublegunshop.com/forums/ubbthreads.php?ubb=printthread&Board=1&main=7004&type=thread

 

A 1964 Waffen-Frankonia catalog (The Hunter's Counsler) includes a chart giving specs on several steels. Included are 5 grades of Bohler steels; Blitz, Special, Special CRG, Antinit NG & Super Blitz. The Yield strength for these steels in KG/MM² are given respectfully as; 45, 65, 70, 70 & 100. If I have done my conversions correctly I get in Lbs/In²; 64076, 92467, 99580, 99580 & 142257. Again note these are "Yield" strengths, not ultimate. I would rate these steels as varying from Very Good to Absolutely Superb. One can of course only assume the specs remained fairly constant over the years for the same grade designation.

 

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  1. Jeg har ikke referanse til kilden, men noterte meg engang følgende strekkgrenser for stålkvalitetene fra Böhler:
  • Blitz 500 N/mm2
  • Rasant 800 N/mm2
  • Antinit 850 N/mm2
  • Superblitz 1150 N/mm2 

    Den samme kilden oppga at antinit var mest rustbestandig, samt vanskeligst å få blånert på en holdbar måte.

 

2. Jeg er usikker på hvor mye redusert godstykkelse og medfølgende vektreduksjon som løpene faktisk har. Noe av fordelen med dette stålet er nok tatt ut i form av økt styrke. Vekten på begge drillingene er omtrent like. Hva veier løpssettene? Løpet på Neptun drillingen er så vidt jeg forstår 35 millimeter lengre. 35 millimeter løpene veier vel rundt 60 gram om hagleløpene har 1,5 mm godstykkelse og rifleløpet 1,75 mm godstykkelse. Skinner og lodding veier rundt 15 gram muligens. 
Du kan jo også måle løpstykkelsene for å se hvor mye tynnere løpsveggen er.

3. Jeg har et våpen med løp i superblitz. Jeg kan ikke se at det er merket med noe stempel. Det står skrevet superblitz. Godstykkelsen på hagleløpet er 1,5 mm. På et annet våpen jeg har er godstykkelsen 1,4 mm, uten at dette meg bekjent er noe våpen med noen spesielt høy stålkvalitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bimbo1 skrev (1 time siden):
  1.  
  • Blitz 500 N/mm2
  • Rasant 800 N/mm2
  • Antinit 850 N/mm2
  • Superblitz 1150 N/mm2 

 

Jeg har litt på følelsen at de tre første er verdier for flytegrensen, mens den siste er bruddgrensen

 

Tallet @Skaubjønn fant for Superblitz, (100 kp/mm^2 = 980MPa) er mer troverdig som flytegrense. 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innstikkløpet i 22wmr passet rett inn i høyre hagleløp. Ekstraktoren er forberedt på et slikt løp. 
 

og innstikkløpet passer i skjeftemagasinet under kolbekappa. Der var det en nøkkel til å feste innstikkløpet med 😊

 

Der er plass til to 7x65r patroner og noen 22wmr patroner også. 

IMG_6826.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...