Jump to content

Blanding av Krutt typer.. Hjelp!!


SPS TACTICAL

Recommended Posts

Hei

 

Satt å skulle trekke ut noen kuler fra noen skudd jeg hadde ladet tidligere, disse var jeg sikker på at var ladet med N-150, problet er bare det at etter at jeg hadde trukket ut alle kulene og tømt kruttet tilbake i boksen la jeg merke til at jeg hadde trukket ut en Nato patron også.

 

Spørsmålet er som følger: kan jeg bruke dette kruttet som er blandet? Har totalt 500gram der det er innblandet kruttet fra 1 nato patron. :?

Link to comment
Share on other sites

du kan sikkert lade det kruttet i 308w med den ladevekten(og kulevekten) den nato patronen hadde. du vil sannsynligvis få lavt trykk på alle skudda.

 

du har litt under 1% nato krutt i boksen. i værste fall kan du få alt i en patron.

 

men lader du alt det N150 kruttet med ladevekt ik den nato patronen med 150 grs kuler så har du noen slappe 308w patroner. men du kan bruke kruttet....

Link to comment
Share on other sites

På eit anna hobbyområde som eg brukar mykje ressursar på har me eit munnhell: Er du i tvil, så er det ingen tvil. Brenn kruttet i små haugar på ein stad der ikkje noko kan ta fyr. Pass på at du får tent på i trygg avstand, det blir overraskande høg og varm flamme av ein liten krutthaug.

 

Personleg så hadde eg ladd med kruttet på vanleg måte VISS eg var sikker på at det berre var ei hylsa med Natokrutt oppi resten, OG at alt det andre var N-150 av same lotten. Det er etter mitt syn ikkje nok forskjell på Natokrutt og N-150 til å gi skadar verken på våpen eller kroppsdeler når innblandinga er så marginal, og ladninga elles er forsvarleg. Viss du fortsatt er i tvil, så vil eg rå deg til å lesa første setningen min ein gong til.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er som følger: kan jeg bruke dette kruttet som er blandet? Har totalt 500gram der det er innblandet kruttet fra 1 nato patron. :?

 

Hadde ikke bekymret meg det minste for å bruke det kruttet. Du kan jo forsdåvidt gjøre som annbefalt over,

bland inn en halv kilo til av N-150 og rist/roter boksen godt.

En annen ting; det kruttet som var i nato-patronen er sannsynligvis ikke så langt ifra N-150 i brennhastighet.

 

Hadde det derimot vært pistolkrutt R-1 eller noe slikt f.eks så hadde jeg nok satt fyr på blandingen.

Men når en tenker på blandingsforholdet med to "nogenlunde" like krutt med 3 gram X til 1000 gram N-150, så hadde ikke det bekymret meg overhodet.

Link to comment
Share on other sites

SPS TACTICAL; hvor sikker er du på at kruttet, unntatt natopatronen, du helte tilbake i boksen (med samme Lot#?) er N-150?

Et meget godt spørsmål med et viktig, dog lett kamuflert poeng!

 

De gangene jeg har trukket kuler ut av ferdigladde patroner har jeg av prinsipp ansett dette kruttet for å være av ukjent type og kassert det på forsvarlig vis. Hver gang. Jeg vil heller kaste bort noen kroner enn å herpe børse, ansikt og fingre. For meg er det ikke nok å være 99.9% sikker.

Link to comment
Share on other sites

Støtter rådene om å kassere kruttet, men om du insisterer på å bruke det ville jeg blandet boksen godt og merket den med N100ogørti eller noe annet som du ikke kan ta feil av. Kruttet må så behandles som et ukjent krutt og ladedata opparbeides fra bunn.

Link to comment
Share on other sites

SPS TACTICAL; hvor sikker er du på at kruttet, unntatt natopatronen, du helte tilbake i boksen (med samme Lot#?) er N-150?

 

Tror du Hr. Vinje må ha litt Trønderblod i årene dine, vi pleier å si at vi svarer på ett spørsmål med ett spørsmål.....

 

Det SPS strengt tatt spør om er vel hva vi mener om å bruke den blandingen, ikke en analyse på hvilket krutt han hadde i patronen han dro kulene ut av;

det har han jo forklart i første innlegget

disse var jeg sikker på at var ladet med N-150

Jeg mener fremdeles jeg ville brukt "blandingen" uten noen form for frykt.

Link to comment
Share on other sites

SPS TACTICAL; hvor sikker er du på at kruttet, unntatt natopatronen, du helte tilbake i boksen (med samme Lot#?) er N-150?

 

Tror du Hr. Vinje må ha litt Trønderblod i årene dine, vi pleier å si at vi svarer på ett spørsmål med ett spørsmål.....

Ikke min hensikt å være ufin og besvare et spørsmål med et annet - jeg har et svar uten spørsmålstegn på lager så snart jeg har fått svar på dette - sånn for å klargjøre det hele, mener jeg. (Meget mulig jeg har trønderblod i årene, dog ;-) ).

 

Hele poenget mitt er at jeg - om aldri så "sikker", ville tømt ut hele boksen og satt fyr på den med mindre jeg hadde merket patronene eller patronboksen med samme data og dato jeg hadde i ladejournalen min. Jeg tømte og satt fyr på et fullt kruttmål for litt siden da jeg var dum nok til å ha satt boksen tilbake i hylla uten å tømme det tilbake i boksen - selv om jeg var helt "sikker" på kruttet som var oppi - jeg tør rett og slett ikke stole på egen husk...

 

Men - så har jeg ganske mange forskjellige krutt i hylla også da, og det hjelper ikke akkurat på situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget mitt er at jeg - om aldri så "sikker", ville tømt ut hele boksen og satt fyr på den med mindre jeg hadde merket patronene eller patronboksen med samme data og dato jeg hadde i ladejournalen min. Jeg tømte og satt fyr på et fullt kruttmål for litt siden da jeg var dum nok til å ha satt boksen tilbake i hylla uten å tømme det tilbake i boksen - selv om jeg var helt "sikker" på kruttet som var oppi...

 

Men - så har jeg ganske mange forskjellige krutt i hylla også da.

 

Hva skal jeg si annet enn; been there, done that....

Kjører knallharde rutiner i ladebua selv, alle testladninger merker jeg med tusj på hettene, nummrerte rekker i ammoboksen, og kryssfører dataene på lapp i ammoboksen og ladeloggen på PC-en.

Dette mest fordi jeg vet at jeg noen ganger kommer til å være nødt til å trekke ut kuler, dette fordi disse ladningene under testskyting viste seg å være på den vel "barske" siden!

Men siden trådstarter var sikker på at det var N-150 i patronene tar jeg det for "god fisk", og synes derfor det vil være litt "over the hill" å dumpe 500 gram krutt av den grunn.

 

Men for å hjelpe han, og det er det han ber om, så tror jeg de fleste forhåpentligvis vil være enig om at det er fullstendig unødvendig (i dette eksakte tilfelle) å dumpe kruttet.

 

Om det kan være noen trøst for andre som har brent krutt; joda jeg har da så absolutt brent min skjerv jeg også, men til min heder vil jeg si at jeg har lært av det og har tatt mine forholdsregler.......

Prosedyre...prosedyre...prosedyre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...