Jump to content

Bronsebørsten på drillen


Ospa

Recommended Posts

I dag var det storrengjøring med bremserens, mantelfjerning (Greenbore), vartvann, våpenolje og masse pussing med blant annet børsten.

 Utålmodig som jeg er klippet jeg av håndtaket på en av pussestokkene, skrudde på drillen og kjørte børsten gjennom. Etter fire ganger gjennomkjøring med pussing med oljelapp mellom hver gang, var det rent. Gullende rent- ikke noe dritt igjen på lappene.

Normalt sett er det vel tett på 100 ganger med vanlig metode. 
 Ser av diverse fora at flere benytter seg av metoden. Er det noen innvendinger mot dette? Så lenge man pusser fra kammer, og ikke bruker annet metall enn bronse, bør det da være helt innafor? 
 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Ser av diverse fora at flere benytter seg av metoden. Er det noen innvendinger mot dette? Så lenge man pusser fra kammer, og ikke bruker annet metall enn bronse, bør det da være helt innafor? 

Ja, sikkert innafor mht. til at løpet ikke tar skade, men jeg skjønner ikke helt poenget. Jeg har alltid trodd at en bronsebørste i et riflet løp skulle rotere og følge riflingen, og dermed få med avleiringer nede i riflene. Så at man da oppnår mer effektiv rengjøring ved en form for "tvungen rotasjon" med drillmetoden skjønner jeg ikke helt. Men jeg ser jo at resultatet blir bra....

 

Min metode er grovpuss med pussepropper og to runder med JB-pasta (ikke lenger i handelen!), og "manuell" bronsebørste etter hver pasta-runde. Men pusseproppene er jo ikke helt rene etterpå... Jeg har dog levd med denne rengjøringsrutinen i mer enn 30 år. Den er rask og enkel, og resultatet er til å leve med. Har aldri hatt problem med kruttslam og mantelavleiringer.

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (17 minutter siden):

jeg skjønner ikke helt poenget.

Poenget er at det går raskt! Sånn ca tre-fire ganger gjennom kontra hundre.

 

Sølvrev skrev (18 minutter siden):

Så at man da oppnår mer effektiv rengjøring ved en form for "tvungen rotasjon" med drillmetoden skjønner jeg ikke helt


Man får vel flere tusen børst per cm med drillen, kontra ett. Børstene kommer vel ned i mellom riflinga, da de har større diameter. 
 

Børsten min tok forøvrig kvelden etter seansen. Den var godt brukt fra før, men ble nesten hårløs etter fjerde runde..

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (41 minutter siden):

Er vel flere PRS skyttere som bruker stålbørste og CLR for tiden, men er vel ikke med drill


Det var jo særdeles effektivt kontra å skyve bronsebørsten gjennom løpet, skru den av, ut med pussestokken, skru den på igjen, og gjenta ca 100 ganger.. som å se maling tørke..

 

Ser for meg at smultringer/karbonringer forsvinner på flekken, når Makitaen spinner bronsebørsten opp i 2000 omdreininger i minuttet! 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 minutt siden):

Finnes det børster som ikke blir ødelagt med en gang? 

Tror om du skal pusse slik TS skriver så er børstene å regne som engangsbruk varer. Mye koster en børste om dagen? 50 lapp? Kjøpte noen 12 pakninger for 1,5 år siden og siden jeg bruker børster slik se skal brukes så varer de neon ganger før de må byttes eller nedgraderes til mindre kaliber for å utnytte de litt til :P 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun prøvd med «godt brukte». 
Busta fløy av som @Vargen sier, men børsten var i utganspunktet kassert.

Man trenger jo ikke gå slik til verks hver gang, men etter «noen hundre» skudd, og man må ordentlig rengjøre, er det innafor å kassere en  brukt børste tenker jeg.. kan prøve med en ny en. Er jo litt forskjellige merker ute å går, så muligens er der forskjeller. Tror denne var fra tetra eller Biltema?

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (8 minutter siden):

Pusser jo med børste fra tid til annen men skrur den nå aldri av. Drar den begge veier og har aldri opplevd det som noe problem.

Jeg har ei hvit laminatplate som jeg pusser over. Det er mye drit og lort som kommer ut av munningen. Er vel kanskje derfor man skal pusse fra kammeret og frem? Om man drar børsten hele veien tilbake, kommer dette inn i kammeret. Sikkert ikke noe stort problem, men det er ett nei takk fra meg..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke. Men det er bronsehår, karbon og  sort tjafs som kommer i retur. Det ender ikke bare i kammeret, men lengre bakover også. 
Litt som å tørke seg tur/retur uten å snu papiret.. 
 

Uansett- drillen gjør arbeidet på en brøkdel av tiden. Tok to store gule lapper over børsten(de «klebrer» til den) og spolte gjennom kammeret. Det ble også rent. 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en bore guide med o-ring, så det kommer ikke noe bakover i mekanismen. Kammeret pusser jeg til slutt med børste, og en mopp med stor fille over. Det ville tatt fryktelig mye lengre tid om jeg skulle skru av børsten for hvert drag. Jeg har til og med brukt et trekkerør for elektro som bore guide i et knipetak.

Idéelt burde børstinga gå langsmed riflinga, og ikke på tvers som med drillen. Jeg kjører børsten helt ut av munningen før den returneres. I hvert fall messingbørster. Nylon er enklere å snu midt i løpet. Prøver å ikke overdrive hvor langt utenfor munningen børsten går, av frykt for å slite unødvendig på kroninga.

Pleier å kjøre gjennom 3 lapper med f.eks. Bore Tech Eliminator. Deretter 5 drag tur/retur med nylonbørste med Eliminator på. Væter børsten igjen før 5 nye drag. Venter litt. 2-3 våte lapper. Evt. flere slike omganger. Bruker spyd som lappene tres inn på, slik at de detter av når pussestokken returneres.

Har brukt ulike metoder og midler opp gjennom åra. Kommer antagelig til å prøve enda nye måter.

Link to comment
Share on other sites

Kjører du drillen begge veier?

Jeg ser ikke for meg at man får rengjort skikkelig på begge sider at bommene om man kjører børste/drillen bare en vei. 

Sjekka du pipa med borescope etterpå?

Har du prøvd å dratt en ny børste gjennom pipa noen ganger etterpå for å se om en ny børste får løs mere dritt?

På glatte overflater som inne i kammeret er nok en roterende bevegelse effektiv, men i/mellom riflingen i løpet ser jeg ikke for meg at en roterende bevegelse klarer å rengjøre veldig godt.

 

Forøvrig ingen grunn til å ta børsten av for hver gang man dytter den gjennom løpet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Kjører du drillen begge veier?

Jeg ser ikke for meg at man får rengjort skikkelig på begge sider at bommene om man kjører børste/drillen bare en vei. 

Sjekka du pipa med borescope etterpå?

Har du prøvd å dratt en ny børste gjennom pipa noen ganger etterpå for å se om en ny børste får løs mere dritt?

På glatte overflater som inne i kammeret er nok en roterende bevegelse effektiv, men i/mellom riflingen i løpet ser jeg ikke for meg at en roterende bevegelse klarer å rengjøre veldig godt.

 

 

Jeg kjørte drillen rolig en vei med full gass.  

Tror alt forsvinner slik da børsten sannsynligvis beveger mye rundt inni der, og ut ifra diverse videoer blir det gullende rent. 

Har ikke Borescope, så ikke sjekka selv. 

 

1983 skrev (5 timer siden):

Forøvrig ingen grunn til å ta børsten av for hver gang man dytter den gjennom løpet

 

Mange gjør det slik og mange gjør det slik. 

Jeg tror ikke det er noe problem, men det kommer dritt i retur fra løpet- støv, børstehår, karbon, slam.. og selv om kammeret rengjøres etterpå så tenker jeg heller ut enn inn, og ferdig med det. 

Vanligvis kjører jeg litt gnukking frem og tilbake de første 5-20 cm for å fjerne karbon som bygges opp her, og så ut med all driten, av med børsten. 

 

Uansett, så kan man jo kjøre t/r med drillen om en ønsker. 

Kan sikkert gå i revers også dersom man tenker at det kan ligge igjen litt drit på den ene siden av bommene, men det tviler jeg på er nødvendig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (48 minutter siden):

Har ikke Borescope, så ikke sjekka selv. 

Det har jeg.

 

Jeg pusser normalt med 100-400 skudds mellomrom - det er "samvittighetsbasert", dvs temmelig tilfeldig. Men jeg logger alle skudd, og all puss, og ei stund inspiserte jeg med borescope før og etter puss. Nå gidder jeg ikke det mer enn sporadisk, for det ser jo likt ut stort sett, og det en ser sier ingenting om hvordan pipa skyter.


Så lenge jeg kan huske har jeg pusset ca slik:

- pussestokkinnfører for å unngå for mye drit i låseklakker og avtrekk

- 20-60 drag med børste og olje. Bruker dyre stive bronsebørster, det er STOR forskjell på børster. Av og til bare en vei, av og til begge, da blir det kanskje flere drag også. 

Dette tar anslagsvis 5min.

- en lapp med sprit for å få ut olja

- 2-3 lapper godt innsausa med solvent. I dag bruker jeg Bore Tech Eliminator, men det er mye som virker.

Dette får stå i en halv til flere timer

- 2 lapper med sprit, den første er som regel blå, den neste hvit.

- gjør ren kammer og munning

- en lapp med olje, ferdig.

 

Om jeg er i tvil, så er det en rundet til med Eliminator.

 

Uansett, så er det etter denne behandlingen "så rent som det blir". En sjelden gang går jeg over et løp med JB og gnukker att og fram lenge og vel, og det BLIR glattere inni, men det går fort over igjen.

 

Etter år med 5-10 000 skudd sentertent i familien, så har ennå ikke (med borescope) sett disse famøse karbonringene, eller noe som ligner på dem. Men jeg vet jo heller ikke hvordan de ser ut. Ei heller har jeg sett noe behov for å pusse maskinelt.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Etter år med 5-10 000 skudd sentertent i familien, så har ennå ikke (med borescope) sett disse famøse karbonringene, eller noe som ligner på dem. Men jeg vet jo heller ikke hvordan de ser ut. Ei heller har jeg sett noe behov for å pusse maskinelt.

 

 

Det er vel egentlig bare det jeg har blitt opplært til/fortalt, men aldri merket noe til det. 

Kanskje er det slik at pga. helt ok pusserutiner så har det stort sett ikke blitt noe krøll eller tulltak med presisjon pga. skittent løp? 

Har hatt masse dritt i kammeret noen ganger som jeg mistenker var grunnen til at presisjonen ble dårlig, for så god igjen.. men jeg kan ikke si det sikkert, for i samme slengen ble stokken demontert, bedding sjekket, montasjer strammet til osv.. og løpet ble pusset godt. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (Akkurat nå):

fordi den med 2000rpm greier å rengjøre helt inntil alle kanter?

Det ser ut som det ja! Dro gjennom vanlig ny børste, og propp. Var nesten helt ren. Langt renere enn ved «normal» pussing. Ut fra videoer med borescope så later det også til å bli gullende rent. Hadde riflinga vært rett frem- ikke med spinn- så ja, jo kanskje litt drit i mellom.. men det er det ikke, og børsten går nok litt hit og dit inni der.. 

 

Uansett, poenget var at det blir mer en rent nok. Mer enn ved min vanlige pussing, og det ila under ett minutt eller to. 

Link to comment
Share on other sites

Bajonettsag?  Når du først skal motorisere langsgående pussing, hvorfor ikke ta utgangspunkt i noe som går frem og tilbake? Lag et adapter med kulelager så pussestanga kan følge riflingen. Mulig jeg må teste i et skikkelig rustent løp...

Link to comment
Share on other sites

Bør vel helst ikke snu børsten midt inne i løpet, i hvert fall går det veldig tungt med messing. Bajonettsag med veeldig lang vandring?

Jeg har ingen planer om å bruke roterende børste. Det høres litt voldsomt ut. Harde karbonrester som slites løs og virker som slipepasta i høy hastighet. Nei, det kan noen andre få teste ut. Holder meg til gamlemetoden jeg. Pussestang av god kvalitet, spyd, lapper, messing og nylonbørster, god kjemi. En runde intens jukking med J-B-pasta fra tid til annen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...