Jump to content

blink for 44 mag, hva er det i rifle?


Ole_Netland

Recommended Posts

ser der selges noe selvanvisere for opp til 44mag, hva blir dette i rifle kaliber? holdet økes jo og lettere kuler, men farten går jo opp...

 

dersom jeg skaffer meg en slik for 44 mag? kan jeg skyte på den med 223? eller 6,5x55? vil tro at 6,5x55 blir vel kraftig kost for den... noen som vet eller tørr annslå noe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en selvanviser som var oppgitt å tåle "9mm og .44 mag" på kort hold og .30-06 på minimum 100 yards. Jeg har ikke skutt så mange skudd på den enda, men den fikk seg noen pakker 9mm og en sprengladd .45-70 med 460 grains kule på rundt 15 meter. Ingen tegn til bulk eller kratring i stålet, men hele anviseren hoppet som en skremt hare i anslaget fra rifla. Jeg vil anta at denne skal holde lenge med rifle på oppgitt minimumsavstand så lenge man ikke bruker homogene kobberkuler eller enda hardere stoff; vanlig blykjernet ammo er det eneste som går an.

 

Jeg har desverre kastet emballasjen og husker ikke hva denne anviseren heter, men den ble kjøpt på Våpenloftet i Førde og de kan kanskje fortelle hva det er de forhandler. De hadde inne forskjellige typer, dette var den eneste som var oppgitt å tåle riflekalibre. Den har tre små blinker som er hengt opp slik at de to på sidene kan stå opp eller henge ned, og treff i den i midten får de to andre til å falle. Treff på hengende blink får den til å vippe opp, treff på stående blink får den til å falle ned. Det blir dermed effektiv skyting, man trenger ikke å resette noe. Ulempen er at blinkene er såpass små at man med åpne sikter enten må skyte på kortere hold enn oppgitt minumom, være veldig god til å skyte, eller kun skyte liggende med anlegg. Med innskutt kikkertsikte blir det mere realistisk å bruke disse på riflehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og sakotrg prøveskjøt noe 12mm hardox500 jeg hadde opp til gjøvdal banen, og på 30m så ble det større "krater" i plata med .223 barnaul 62gr softpoint kontra .338RUM FMJ, jeg trodde ikke mine egne øyne, men det er var ikke noe tvil.

 

Er vist noe med det at softpoint og annen kontrollert ekspanderende ammo avsetter så mye mer energi i målet kontra FMJ etc som bare går i tusener på tusener av biter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og sakotrg prøveskjøt noe 12mm hardox500 jeg hadde opp til gjøvdal banen, og på 30m så ble det større "krater" i plata med .223 barnaul 62gr softpoint kontra .338RUM FMJ, jeg trodde ikke mine egne øyne, men det er var ikke noe tvil.

 

Er vist noe med det at softpoint og annen kontrollert ekspanderende ammo avsetter så mye mer energi i målet kontra FMJ etc som bare går i tusener på tusener av biter.

 

ja, dete var vle den testen du gjorde på Gjøvdal det? var der da...

 

 

 

 

 

 

 

okay, så der finnes noe som er for opp til 30-06 ja... får se hva jeg kommer over, hadde jo vært morro og bra trening med slik selv anviser da....

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang til en ny(Aldri skutt på) selvanviser som ble funnet i skogen og ikke etterspurt av forsvaret den gang de oprative her på Lista. Den er jo beregnet for .308 og disse funker veldig greit. Har skutt mye på denne typen før, både med 308 og 30-06.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har tilgang til en ny(Aldri skutt på) selvanviser som ble Ble funnet i skogen og ikke etterspurt av forsvaret den gang de oprative her på Lista. Den er jo beregnet for .308 og disse funker veldig greit. Har skutt mye på denne typen før, både med 308 og 30-06.

:)

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang til en ny(Aldri skutt på) selvanviser som ble "stjålet" av forsvaret den gang de oprative her på Lista. Den er jo beregnet for .308 og disse funker veldig greit. Har skutt mye på denne typen før, både med 308 og 30-06.

 

Kan du ta noen bilder og noen mål ved anledning, så kanskje man kan sveise opp noe lignende ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

drar opp denne tråden igjen...

 

noe tips til noen som selger selvanviser for rifle (opp til 30-06 ) ?

 

vet der skal være noen som er bergnet på skytterlag, så disse bør vel da tåle 6,5x55 i max ladd da.

 

men hvem selger disse eller tilsvarende da?

 

dersom du er i besttelse av sveiseaparat og passe stål biter så kjøper jeg gjerne en selvanviser for bruk fra 223 til 30-06, må være bærbar..

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein kraftig sjølvanvisar ståande som eg ikkje har fått testa endå. Er ikkje sikker på kvar den stammar frå, men den har iallfall typisk grøn militærfarge. Den skal lett takle 30.06 etc, kan ta bilde om ønskeleg. Den kan óg vere til sals om eg får nokre vetige bud.

Link to comment
Share on other sites

En kvalifisert gjetning; sett en magnet på

 

Barnaulen

 

Tipper at mantelen er forkoppret stål. Det er en helt vanlig, billig og bra løsning og den mest sannsynlige forklaringen.

 

Ellers står det kun tilbake at 338'n var lusent lada.

 

"Kontrollert ekspansjon" og andre finurlige forklaringer har itno med fenomenet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å sette noen kroner på at en selvanviser ,à la forsvarets, og som skal tåle 30-06, ikke blir særlig 'bærbar'...

 

Det står vel enda noen gamle selvanvisere rundt omkring på DFS-skytebaner? Jeg mener disse var lagd for kragladninger, og at selvanviseren stoppet i bakre stilling, og forble der, når gubbene kom med Kongsbergmauser, og kanskje svartspissammo fra HV.

 

På DFS-banen i nabolaget stod en selvanviser med hundrevis av knapt synlige anslagsmerker fra 6,5 Krag, og to-tre dype kratre som hadde stedt anviseren til evig hvile.

 

Correct me if I'm wrong.

Link to comment
Share on other sites

@Humbo: Den var nydelig. Hva er riktig pris? Og hvor bor du? Ikke hypp på å betale porto for noe sånt. :)

 

Pent stykke arbeid det der ja, nokon som har sett denne typen før? Lurer litt på kor den stammar frå.

Bur i Nordfjord på Vestlandet, så det er litt utanfor vanleg allfarveg. Pris? Tja, etpar høvdingar burde den iallfall vere verdt? Hadde igrunn ikkje tenkt å selge, men no har den stått ei stund uten å blitt brukt. Den er faktisk heilt ubrukt, ei skam er det! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja Humbo, det er beste sort du har der. Sjøl setter vi våres på 600. Selv da skyter vi de i filler slik at de må serves omtrent en gang i året med ny sveis og nye deler. Så at de står for 30-06 på kort hold er en sannhet med modifikasjoner.

 

Selv de store gammeldagse må vi serve en gang om året omtrent. Sveiser skytes i filler av seksfem, tunge syvmillimetere, 300der og 338ere.

 

På 500 kratres lett hardox med en 6.5 som er gasset litt. To skudd i samme bulken og man er igjennom.

 

Så stål og selvanvisere må serves. Ingenting holder i lengden, men det finner dere vel ut av dere selv etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

SSAB's Armox 500T er stålet som bør benyttes. Brukes til pansring av personellkjøretøyer. Hvis jeg ikke husker feil stopper en 3mm plate 308 FMJ på kloss hold. Men nå er det ikke helt uvanelig at jeg husker feil da :oops: Lenge siden jeg var på kurs hos SSAB :lol:

 

EDIT : Det var 6,4mm plate :oops: Se side 5 i pdf'n http://www.ssabox.com/upload/Press%20&%20Media/Broschures/ARMOX%20Cvilian%20Brochure.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tror kansje slitestål er for sprøtt til at det tåler anslaget?? Slitestålet på skjæret mitt har en tendens til å ryke tvert av :( .

 

Vurderer å skjære ut av ei 50mm plate, det må da holde en stund?

 

det er veldig hardt herdet ja, men jeg kan jo prøve å herde det litt mildere så det blir litt seigere.

Link to comment
Share on other sites

Til grove figurer i MS brukes det 12mm hardox og det holder det meste.

 

Det brukes 12mm på 50 og 100meter, 10mm på lenger hold. Kvalitetskrav T1, en den betegnelsen er vel borte, så det som brukes, er hardox 300. Det holder også for 221 fireball på 25 meter, men noe krater blir det, værre med hullspiss, eller blyspiss, enn FMJ, forutsatt at det ikke er belegt stålmantel på FMJen da.

Link to comment
Share on other sites

Lagde meg noen stålplater (St 52) i 6mm og 8mm som ble hengt opp i kjetting.

På 200m gikk 223'n med 55grs fmj rett gjennom 6mm plata, uten at den rørte noe særlig på seg.

8mm plata kastet endel på seg, men fortsatt hull rett gjennom.

Så da ble jeg en erfaring rikere, selvanviser til rifle må være GROV 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen lurer på kratring av stål.

Kratring i stål av mantlet blykule er hastighetsavhengig, den høyeste hastigheten kratrer mest, og hver ståltype tåler en maks hastighet før kratring begynner. Energi betyr nesten ingenting.

Med stålmantel på kulene kan de kratre ved lavere hastighet, og stålkjerneammo vil kratre vesentlig mer enn blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noen som har noe tegninger av selvanviser på lur vel...?

Fare for at det blir stålplate i tykkelse hest men selvanviser hadde jo vert tøfft også da..

Ser lengre oppe i tråden at 8 mm blir for tynt til .223 så vi får se hva som ligger i verkstedet visst ikke det dukker opp noen tegninger..

Var litt vanskeligt og lage seg arbeidstegninger basert på bildene til Humbo, og det hadde jo vert jæ... morro og lagd selv da.. :lol:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...