Jump to content

Hvorfor er norma trainer og oryx(delvis) utsolgt?


KF

Recommended Posts

Hei, jeg har over flere år benyttet norma trainer til øving og småvilt. Har brukt norma oryx til storvilt. Har 6,5 x 55mm.

 

Er det noen som vet hvorfor disse har blitt så vanskelig å få tak i?

oryx er tilgjengelig noen få steder og trainer er ikke å få tak i lenger. 

Prisen på oryxen har skutt i været men det er vel kanskje pga av tilgjengeligheten og prisvekst generelt.

 

 

Noen som har et annet merke/type å anbefale? Går mest i vanlig storvilt og toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

KF skrev (55 minutter siden):

Er det noen som vet hvorfor disse har blitt så vanskelig å få tak i?

 

Det er et uttrykk som heter "å bo under en stein", eller, rettere sagt, "hvis man ikke har bodd under en stein (den siste tida), så - ".

 

Og de av oss som bruker våpen og ammunisjon, fikk jo merke at et stort land, som produserer mye av det vi bruker i denne "bransjen", klarte å velge en president som agiterte for borgerkrig (de klarte nesten å lynsje visepresidenten). Opptil mange i det landet rustet opp med litt småtteri for sjølvforsvar, ca. 100 våpen og to-tre garasjer med ammunisjon pr. enebolig. Det resulterte i vansker med leveranser til et perifert marked som Norge.

 

Og så var det vår gode (?) nabo i øst, som ville ha skikkelig krig mot et naboland for vel et år siden. Det resulterte i at store leverandører av pang-pang økte produksjonen til militære formål, på bekostning av sivile formål. Og leveranser av f.eks. kopper er jo også påvirket av at behovet for mange råvarer øker, pga. "det grønne skiftet".

 

Men de nordiske leverandørene ser "lyset i tunnellen" ("det kan være toget!", sa Guttorm Hansen), i følge DFS:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/lysere-ammo-situasjon

 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (22 minutter siden):

Skyte små samlinger ja de er kanskje bedre, men til trening og toppjakt er de nok ikke bedre.

Link to comment
Share on other sites

KF skrev (2 timer siden):

Noen som har et annet merke/type å anbefale? Går mest i vanlig storvilt og toppjakt.

Tørke på ammunisjon og ladekomponenter inntreffer fra tid til annen, nå er situasjonen ekstra vanskelig pga. krig i Ukraina og intern uro i et stort produsentland. Men det er fullgode alternativer til den ferdigladede ammunisjonen du nevner: Lapua Mega 155 grs til storvilt og Lapua FMJ 100 grs til småvilt og toppjakt. Jakt&Friluft har begge på lager.

(Ja, jeg har sett at mange bruker matchammunisjon med hulspisskule til småvilt som skal spises. Ofte går det bra, men disse tynnmantlede kulene med åpning i tuppen kan lage mye griseri om de treffer bein.)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Albatrost skrev (1 minutt siden):

@M67, for Kristiansand og omegn regnes vel både dekketøy og metallet som "kobber" 😉

Hehe, her ude hvor jeg bor så er det vel mer "kåbbår"...

 

Sølvrev skrev (5 minutter siden):

mange bruker matchammunisjon med hulspisskule til småvilt som skal spises

Jeg har aldri brukt noe annet ett ulike macthkuler, 130DL, 147ELDM, 140 Berger VLD, 136gr ScenarL, 69gr Scenar, 80gr A-Max, 105gr DL... Andelen vilt som blir ødelagt er så liten at jeg velger å ikke bry meg om det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Hehe, her ude hvor jeg bor så er det vel mer "kåbbår"...

 

Jeg har bra greie på dialektene her midt i landet, men de lengst der nede vet jeg lite om. Da er det jo greit å kunne spørre en "innfødt" som @M67 om noe jeg har hørt, medfører riktighet.

 

I ei bok med gamle fortellinger fra Midt-Østen utfører hovedpersonen i siste del av verket ei gjerning. Når man konfronterer vedkommendes tilhengere der nede med det, svarer de visstnok: "Me vedd de', men me LIGA de' iddje!"

 

For de av dere som er såpass unge at dere ikke brukte første skoletime, 6 dager i uken, i 7 år, på å pugge dette litterære produktet, kan jeg opplyse at teksten står hos Johannes, 2. kapittel, 1. - 11. vers. Her har dere den, fra ei autoritativ kilde:

 

 

 

For å komme inn på sporet igjen (vi klarer, uansett, ikke å overgå "Sauer 200 STR"-tråden i OT):

 

M67 skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri brukt noe annet ett ulike macthkuler. -  -   -  Andelen vilt som blir ødelagt er så liten at jeg velger å ikke bry meg om det.

 

Jeg bruker Hornady A-Max når jeg jakter på "hva det skal være". Produsenten påstår jo at den er egnet til "medium size game", hva det nå er for noe der borte. Vilt som ender eller hare blir jo "slik eller sånn", nesten uansett hva man skyter med.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 timer siden):

Og de av oss som bruker våpen og ammunisjon, fikk jo merke at et stort land, som produserer mye av det vi bruker i denne "bransjen", klarte å velge en president som agiterte for borgerkrig (de klarte nesten å lynsje visepresidenten). Opptil mange i det landet rustet opp med litt småtteri for sjølvforsvar, ca. 100 våpen og to-tre garasjer med ammunisjon pr. enebolig. Det resulterte i vansker med leveranser til et perifert marked som Norge.

 

Jeg vet det er populært å skylde på den oransje narsissisten for alt som har gått galt siden, tja, årtusenskiftet, men dette vil jeg gjerne se dokumentert?

 

Den statistikken jeg har sett viser store hopp ved

- Obamas valgseier

- Sandy Hook

- San Bernadino

- Parkland

- Covid-19 

 

Eller tenker du på at 'kanerne kjøper våpen som aldri før etter at alzheimerpasienten ble valgt inn i stedet? Det kan jo isåfall skyldes ham selv...

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 26.5.2023 den 9.52):

 

Det er et uttrykk som heter "å bo under en stein", eller, rettere sagt, "hvis man ikke har bodd under en stein (den siste tida), så - ".

 

Og de av oss som bruker våpen og ammunisjon, fikk jo merke at et stort land, som produserer mye av det vi bruker i denne "bransjen", klarte å velge en president som agiterte for borgerkrig (de klarte nesten å lynsje visepresidenten). Opptil mange i det landet rustet opp med litt småtteri for sjølvforsvar, ca. 100 våpen og to-tre garasjer med ammunisjon pr. enebolig. Det resulterte i vansker med leveranser til et perifert marked som Norge.

 

Og så var det vår gode (?) nabo i øst, som ville ha skikkelig krig mot et naboland for vel et år siden. Det resulterte i at store leverandører av pang-pang økte produksjonen til militære formål, på bekostning av sivile formål. Og leveranser av f.eks. kopper er jo også påvirket av at behovet for mange råvarer øker, pga. "det grønne skiftet".

 

Men de nordiske leverandørene ser "lyset i tunnellen" ("det kan være toget!", sa Guttorm Hansen), i følge DFS:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/lysere-ammo-situasjon

 

Ikke for at der skal være for meget politik. 
Men tillad mig at bringe lidt fakta:
Amerikanerne har aldrig købt flere våben, end under de årene hvor presidenten har været Demokrat.
Bill Clinton 8 år med kronede dage for våbenindustrien
Bush klar krise i våpenbranchen, da salget dykkede
Obama 8 år med nogle af de højeste salgstal indenfor våpenbranchen (onde tunger påstår at Obama var den bedste selger for våpen i USA
Trump Salget af våben og ammunition dropper med mellem 20 og 40% (salg af lyddæmpere gik ned med 80%)
Biden Salget eksplodere, og alle hamstre. Våbenindustrien har kronede dage

 

Edited by ignorant
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen som tror at Hunter Bidens sin laptop kommer til å starte en borgerkrig,men utover det er de nok ikke noe reddere for å måtte bruke dem nå enn de har vært de siste x antall årene.

Folk kjøper/hamstrer av samme grunn som alltid.Frykt for innstramninger og/eller dårligere tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Mailman skrev (15 minutter siden):

Folk kjøper/hamstrer av samme grunn som alltid.Frykt for innstramninger og/eller dårligere tilgjengelighet.

Og det er ikke veeeeldig lenge siden det var en tråd om hamstring av tennhetter i dette forumet.....😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...