Jump to content

Kuletilgang 2023


jaahn

Recommended Posts

Hei!

 

Hvordan skal vi få tak i komponenter til jakta? Da mener jeg nå! Nå begynner ladinga, prøveskyting og forskninga for min del. Heldigvis har jeg fra før mangelen oppsto kjøpt inn krutt og tennhetter. Men nå når jeg skal ha meg ny kule til elg så er det nesten umulig å få tak i kuler til formålet. Jeg leser en del tester så kan ikke bare kjøpe noe fordi det er ekspanderende. Hadde bestemt meg for å gå for Federal bonded tip. Men det er INGEN som har denne i norge. Importør venter inn to containere fra USA til våren. Men det er kun patroner, ingen kuler og ellers ladekomponenter. Vet dere av hvem som venter inn dugelige kuler opp til 170 grains?

Skal brukes i R8, 308…

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 28.3.2023 den 15.56):

Jakt & Friluft har Woodleigh 165 grs, etter manges mening en meget god kule til storvilt som også presterte svært godt i Movikens vannkannetest. Jeg ville gått for den: Woodleigh Bullet 308 Cal .308" 165gr Protected Point Soft Nose 65A (jaktogfriluft.no)

Takker for det! Har ikke noe kjennskap til woodleight. Veldig lite omtale/tester å finne om denne. Trenger noe «skuddsikkert». Ser ut som dette er en bra allroundkule? 

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (På 28.3.2023 den 16.30):

Barnest ttsx 168 grain eller 150 grain og swift scirocco 150 grain kan jo være alternativer fra Jakdepotet

I testen til «jeger» hadde Barnes kun 61% restvekt. Synes det hørtes veldig lite ut 🥶 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Det er en veldig god all round-kule om du ikke skal ha blyfritt (les vannkannetesten også😉) som holder godt sammen. Her er en tråd med mer info samt ladedata:

 

Leste den, så bra ut da 😊 Men, ser at hjemmeladning har lapua naturalis 170 g inne. Denne har fått veldig bra omtale. Men stiv pris 🥶

 

Sølvrev skrev (1 time siden):

Det er en veldig god all round-kule om du ikke skal ha blyfritt (les vannkannetesten også😉) som holder godt sammen. Her er en tråd med mer info samt ladedata:

 

 

Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (På 28.3.2023 den 15.30):

Jeg leser en del tester så kan ikke bare kjøpe noe fordi det er ekspanderende.

Tenker som så, når situasjonen er som det er må du velge. Jakte med det som er eller slappe av i sofean og gå glipp av jakta fordi DEN kula/patronen ikke var å skaffe.

 

Jeg hadde valgt å jakte med noe jeg fikk tak i ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jaahn said:

I testen til «jeger» hadde Barnes kun 61% restvekt. Synes det hørtes veldig lite ut 🥶 

Nå er det ikke slik at hverken bladet jeger eller menneskene som utførte testen er ufeilbarlige, i likhet med absolutt alle kuler og skyttere. Er enig i at 61% restvekt i barnes tsx/ttsx hørtes lite ut - så lite at det er nødt til å dreie seg om en feil.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (17 timer siden):

Tenker som så, når situasjonen er som det er må du velge. Jakte med det som er eller slappe av i sofean og gå glipp av jakta fordi DEN kula/patronen ikke var å skaffe.

 

Jeg hadde valgt å jakte med noe jeg fikk tak i ;) 

Ja, jeg har forstått det slik. Vært artig å prøvd noe nytt. Så endten fortsetter jeg med hammerhead eller så prøver jeg en av di dere anbefaler. Sofaen er uaktuell 😀 Takk!

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (1 time siden):

 

-Interbond 

-Accubond 

-speer gold dot 

-ttsx / tsx

-hornady copper x 

-Rhino 

-swift scirocco 

 

Disse premium kulene har jaktdepotet inne akkurat nå i.30. Tilgangen nå er 10x bedre enn den har vært på lenge, så hva syter du etter? 

Nei om du leser innlegget mitt så er jeg i grunn ganske så opptatt av hva som er testet. Det er sikkert ganske domt i mange tilfeller, men slik er det bare. Jeg vil ha noe skuddsikkert, og dem ser d ut til å være vanskelig å få tak i. Takk for tips, skal sjekke ut dem du nevner og slutte med sytinga 🥶

Edited by jaahn
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (9 timer siden):

Nå er det ikke slik at hverken bladet jeger eller menneskene som utførte testen er ufeilbarlige, i likhet med absolutt alle kuler og skyttere. Er enig i at 61% restvekt i barnes tsx/ttsx hørtes lite ut - så lite at det er nødt til å dreie seg om en feil.

Ja, kanskje jeg gir den t forsøk. Er veldig mange som virker fornøyd med den. Takk for svar 👍🏼😊

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (17 timer siden):

Det er voldsomt til hysteri med kuler og krutt. Hvilken kule en bruker betyr egentlig ikke så mye. Det er stort sett hvor man treffer som avgjør utfallet.

Ja helt enig. Ser det er en tråd om en vannkannetest her inne et sted, folk er jo helt gal. Voldsomt hysteri! Har folk virkelig ikke annet å ty seg til enn å være hysterisk rundt kulevalg, kruttladninger og valg av børse? Folk må jo skjønne at det har ingen ting å si hvilken børse man velger, men hvor mange treningsskudd man har. Alle børsene går jo i dag presist nokk! Kunne vi ikke bare ha lagt ned denne siden slik at det kunne roet seg? Beklager at jeg spør, legger meg flat. Jeg har rett og slett ingen i min krets som driver å lader selv som jeg kan spørre.


Om det er noen her som ikke interesserer seg for å forske med kuler og krutt, noen som ikke har lyst å utvikle seg selv og den beste patronen så kan dere fint hoppe over disse innleggene. Så kan vi som er ny i gamet og dem som er gammel og interessert (hysterisk) diskutere for oss selv. Ser at det finnes en del kuler til salgs som kanskje ikke er «best i test». Jeg skal prøve en av disse. Takk til alle som har hjulpet 👍🏼

Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (21 timer siden):

Ja helt enig. Ser det er en tråd om en vannkannetest her inne et sted, folk er jo helt gal. Voldsomt hysteri! Har folk virkelig ikke annet å ty seg til enn å være hysterisk rundt kulevalg, 

Den kannetesten har kosta endel arbeid. sier ikke at du må like det du ser, men det er for å prøve å gi  en oversikt over dagens jaktkuler så flere kan ta et valg som passer deres jaktsituasjon.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (51 minutter siden):

Den kannetesten har kosta endel arbeid. sier ikke at du må like det du ser, men det er for å prøve å gi en oversikt over dagens jaktkuler så flere kan ta et valg som passer deres jaktsituasjon.

@moviken ironien talte meget sterkt der! Kanskje litt for mye 🥲 Beste tråden som er å finne her inne (spør du meg) og som kanskje har hjulpet meg aller mest i jakten på vår nye kule til elg. Prøvde bare å få frem for dem som mente at det er et hysteri over kule og krutt, at det er nettopp derfor vi er her. Brukte tråden din da den muligens er tråden som skaper mest engasjement akkurat nå. Har noen sako super hammerhead i 150 og 180 gr. Vil du prøve dem i testen din? 

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling til TS. Kjøp en1000 pk. gode matchkuler. begynn å skyt, ikke syt.

Deretter en 50 pk. greie jaktkuler. Bruk halvparten til å utforske en fenomenal ladning, og jakt med resten. Les mindre, og jakt mer. Skaff dine egne erfaringer. Nevnte kannetest, er gull for oss som har jaktet en del, og kan dra våre egne konklusjoner. All ære til stakkaren som gidder å holde liv i den tråden. Skulle hatt Kammeretmedalje.

 

Edited by Ruger #1
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (4 timer siden):

Nåja, inntrykket etter ditt åpningsinnlegg med feks «nesten umulig å få tak i kuler til formålet» kunne jo fort oppfattes som, i det minste, lett hysterisk. 

Derfor jeg fulgte opp med at jeg er opptatt av tester og aller helst vil ha tak i det som anses som «best». Tror nokk uansett det siktet til at folk generelt er hysterisk når det kommer til kule og krutt. Og ikke bare at jeg var litt bekymret over å ikke få tak i den kula jeg mente var best for meg. Beklager om jeg ordla meg for å være desperat. Mulig jeg var det i øyeblikket. Men ikke nå lenger. Har fått hjelp av flere hyggelige folk her inne 👍 Så i grunn oppnådde jeg det jeg var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (5 minutter siden):

Min anbefaling til TS. Kjøp en1000 pk. gode matchkuler. begynn å skyt, ikke syt.

Deretter en 50 pk. greie jaktkuler. Bruk halvparten til å utforske en fenomenal ladning, og jakt med resten. Les mindre, og jakt mer. Skaff dine egne erfaringer. Nevnte kannetest, er gull for oss som har jaktet en del, og kan samenligne. All ære til stakkaren som gidder å holde liv i den tråden. Skulle hatt Kammeretmedalje.

 

Takk for tips! Har nokk også landet på at egenerfaring er best. Men kan være bittelitt vanskelig når man feller en, to eller null elg i sesongen. Da er det interessant og fint å høre på deres erfaring. Igjen, @moviken’s tråd, det var i aller høyeste grad ironi. Jeg digger den tråden! Medalje er fullt fortjent 🥇

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 30.3.2023 den 21.37):

Det er voldsomt til hysteri med kuler og krutt. Hvilken kule en bruker betyr egentlig ikke så mye. Det er stort sett hvor man treffer som avgjør utfallet.

I teorien har du ret.
Og om alle er skyttekonger, som udelukkende skyter på vildt, som er bundet (tøjret) på alle 4 ben ;-) 
Ja så kan selv den dårligste kugle ta død på dyret ;-) 
-
MEEEN selv skyttekongen, kan opleve at et skud ikke sidder helt perfekt mellem 3die og 5te hår præcist 7,15 mm bak fremkanten på frembenet. 37,568cm over bunden af kroppen. Ja så er det at de kugler, som har et større funktionsvindue, også levere dyret.
Jeg er godt klar over at alle Nordmænd rent skydemæssigt burde vinde OS. men selv der, kan der opstå problemer, om dyret pludselig flytter sig, efter af Skyttekongen, har besluttet sig til, at skyte ;-) 
-
I den mindre perfekte verden. Ja der hjælper gode og fleksible og effektive kugler, selv en gennemsnitlig skytte, til at få dyret.
Men det mest negative ved at finde alsidigt effektive kugler. er at så er der ikke så meget job til eftersøgshundene ;-)

Mjoviks vandkannetest er supergod og meget informativ. Dog sakner jeg test af hvordan kugler ekspandere ved lungetref, hvor der bare er 1-3 cm som kan få kuglen til at ekspandere. Før den går ind i luftfyldt lungevev. Hvor der ikke er motstand til at åpne kuglen yterligere

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ignorant said:

og sakner jeg test af hvordan kugler ekspandere ved lungetref, hvor der bare er 1-3 cm som kan få kuglen til at ekspandere. Før den går ind i luftfyldt lungevev. Hvor der ikke er motstand til at åpne kuglen yterligere

Jeg skjøt engang en elgkvige med lapua mega 180gr i 308 på 140 meter hold. Kula gikk litt høyt og litt langt bak, inn mellom to ribben, gjennom lungene og ut mellom to ribben om jeg husker riktig. Det var ikke knall og fall, dyret travet rolig tjue meter, snudde, travet tjue meter til og dundret i bakken, dødt. Det hele tok ikke lange tiden, men det var min første elg og det opplevdes som minutter. Nok om det, jeg prøvde å finne kulen, men det gjorde jeg aldri, men jeg har alltid tenkt på om det hadde vært noen forskjell om det var en e-tip på 150gr i 905ms istedenfor 180gr mega i, ja, kanskje 800ms?

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (6 timer siden):


Jeg er godt klar over at alle Nordmænd rent skydemæssigt burde vinde OS. 

Det er utrolig mange gode skyttere på dette forumet. Jeg har jakta et jegerliv uten å vite hvor udugelig jeg er før jeg begynte å lese ting her. Da forstod jeg at jeg var flere divisjoner under toppjegerene her. Her får de alltid dyrene til å stille seg opp med bredsiden til, trenger aldri oppfølgingskudd og holdet er helt uinteressant siden de er så gode skyttere. Siden de aldri trenger å skyte skrått forfra eller bakfra er marginer helt uinteressant. Men vi som ikke er i den ligaen har kanskje lært at det kan være greit å prøve å finne kuler eller kalibre som vipper marginene vår vei.

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...