Jump to content

Er .450 Marlin offisielt daud?


Humbo

Recommended Posts

Etter å ha leita rundt på nettet etter komponentar til .450 Marlin, då spesielt tomhylser, så virkar det som at det er ein konsensus om at patrona er avliden. MidwayUSA seier at hylsene er "discontinued" frå produsent, og det lovar ikkje godt. .450 Marlin var som kjent eit samarbeidsprosjekt mellom Marlin og Hornady, og Hornady har eineretten på å produsere hylser til kaliberet, diverre. Starline seier dei ikkje har planar om å produsere hylser, nettopp pga. dette. Det ville vere utruleg synd om den skulle forsvinne, når hylsene som er i omløp er oppbrukte. Eg likar mykje betre .450 Marlin enn 45-70, det einaste eg har hatt å utsette på .450 er nettopp tilgongen på hylser. Elles har den fleire fordelar ift. 45-70, og patrona ser unekteleg mykje mandigare ut med magnumbelte og det heile, for dei som er opptekne av slikt. Er der andre .450 Marlin-skyttarar der ute som fryktar for framtida?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men det som har gjort meg betenkt på denne patronens vegne, er den proprietære dimensjonen på beltet, som gjør det vanskelig å lage hylser fra andre patroner.

 

I verste fall kan man kanskje korte av kammeret litt i bakkant, og kamre om til .458x2" American. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er akkurat det, beltet er breiare enn f.eks. på .458 WinMag, .458x2" American osv., så der er såvidt eg veit ingen andre hylser ein kan bruke som utgongspunkt. Og dette er nok fullt planlagt, hadde beltet vore smalare enn dei tidlegare nemnde patronene, så kunne ein alltids dreia av litt av beltet.

Link to comment
Share on other sites

Humbo skrev (1 time siden):

Og dette er nok fullt planlagt

det er planlagt for å unngå at folk kamrer den i andre magnumrifler. 7mm f.eks...

 

spindrift skrev (1 time siden):

I verste fall kan man kanskje korte av kammeret litt i bakkant, og kamre om til .458x2" American.

Det må jo være det beste alternativet

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker dette er en slik spesialpatron som havner bakerst i "dette har vi tid til å lage" prioriteringslistene hos produsenter om dagen så det er derfor det er lite å finne. Ser bare hvor skarpet markedet er i andre mer vanlige kaliber om dagen så kan du ikke forvente de prioriterer kaliber som kanskje 1 million mennesker bruker over hele verden. 999000 av de bor i USA og som ofte har ei 45/70 rifle og mye annet å bruke også :D 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er nok ikkje at produksjonen er nedprioritert, men rett og slett avvikla, skal ein tru kjeldene eg har funne på internett. Altså ikkje berre riflene, som frå Marlin gjekk ut av produksjon rundt 2011, men no óg hylsene. Vi får håpe at Hornady frigjev rettighetane, og at Starline og andre evt. kan starte produksjon seinare. Kanskje tom. Ruger får ut fingeren og kamrar rifler i kaliberet i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Det blir forhåpentligvis Starline- hylser å få etterhvert.

 

Jeg vet ikke om det er en god ide, men.....

teoretisk kan du jo kappe/ trimme f.eks en .458 win mag til nøyaktig lengde, hvor patronen "headspacer" på hylsemunningen istedenfor beltet. Kanskje må de brotsjes litt, og.  Muligens kunne slike hylser være gode nok til treningspatroner ladd til moderate trykk? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk laget rifle kamret for 450 Marlin, så mulig problem med hylser. Husker da når patronen ble lansert var det umulig å skaffe ammo og hylser

Fikk børsemakeren til å bruke vanlig Belted magnum tolk.

Kammeret ble da ca 1mm kortere enn vanlig 450 Marlin.

Hylser kan jeg lage av hvilken som helst Belted magnum.

Det er sikkert mulig å få børsemakeren til å dreia av pipa  slik at du får et slikt kammer som jeg har.

Rafdal i Etne er rett mann til denne jobben.

Har desverre ikke skutt så mye med denne rifla.

For en el år siden hadde jeg en 458X2" den var en utmerket elgdreper.....!

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, spindrift said:

Det blir forhåpentligvis Starline- hylser å få etterhvert.

 

Jeg vet ikke om det er en god ide, men.....

teoretisk kan du jo kappe/ trimme f.eks en .458 win mag til nøyaktig lengde, hvor patronen "headspacer" på hylsemunningen istedenfor beltet. Kanskje må de brotsjes litt, og.  Muligens kunne slike hylser være gode nok til treningspatroner ladd til moderate trykk? 

Ja, vi får håpe det.

Å headspace på hylsemunningen kan moglegeins gå, så lenge ein ladar såpass moderat at krymp ikkje er naudsynt. I bøylerifler blir det litt meir komplisert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nyati said:

Jeg fikk laget rifle kamret for 450 Marlin, så mulig problem med hylser. Husker da når patronen ble lansert var det umulig å skaffe ammo og hylser

Fikk børsemakeren til å bruke vanlig Belted magnum tolk.

Kammeret ble da ca 1mm kortere enn vanlig 450 Marlin.

Hylser kan jeg lage av hvilken som helst Belted magnum.

Det er sikkert mulig å få børsemakeren til å dreia av pipa  slik at du får et slikt kammer som jeg har.

Rafdal i Etne er rett mann til denne jobben.

Har desverre ikke skutt så mye med denne rifla.

For en el år siden hadde jeg en 458X2" den var en utmerket elgdreper.....!

 

Dette kan vere ei løysing og noko å vurdere når hylsene mine ikkje eksisterar lenger. Rifla mi har fleire hundre hjort på samvitet, og prestasjonen til patrona har vore framifrå. Sjølvsagt vil .45-70 gjere same jobben, men der er ørlite meir å gå på i .450, pluss at i bøylerifler så matar den glattare.

Link to comment
Share on other sites

Brosmebeistet skrev (5 minutter siden):

Om det er mulig å korte inn den millimeteren på slik muffe er eg usikker på

Det er det vel liten tvil om. 

 

Brosmebeistet skrev (6 minutter siden):

Er det noen som har en ide om hvor mange ganger man kan lade om hylsene

Gjør man det riktig er det vel nærmest uendelig. Jeg har hylser som er ladet 20-30ggr uten at man kan se noe nevneverdig slitasje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det er det vel liten tvil om. 

 

Gjør man det riktig er det vel nærmest uendelig. Jeg har hylser som er ladet 20-30ggr uten at man kan se noe nevneverdig slitasje.

 

K

Det eg fann ut at om ein heilpressar hylsene kvar gong, så er ikkje levetida så veldig mange omladingar, det er trass alt ikkje ei 100% rettvegga hylse det er snakk om. Heilpressar ein, så veks hylsene med nokre tusendels tommar kvar omlading, som er teikn på at messingen flyt framover. Og det var nettopp det som skjedde, eg fekk sprekkdanningar, og desse faktisk i lengderetninga, på hylsene nær beltet. Så no pressar eg hylsene kun langt nok ned til å få tilstrekkeleg kulehald, det er ikkje naudsynt å presse hylsene ned til rundt .450" ID for så å utvide dei igjen for å ta ei .458"-.459" kule. Etter eg byrja med dette, har eg endå til gode å finne ei hylse som har sprukke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Humbo skrev (1 time siden):

Det eg fann ut at om ein heilpressar hylsene kvar gong, så er ikkje levetida så veldig mange omladingar, det er trass alt ikkje ei 100% rettvegga hylse det er snakk om. Heilpressar ein, så veks hylsene med nokre tusendels tommar kvar omlading, som er teikn på at messingen flyt framover. Og det var nettopp det som skjedde, eg fekk sprekkdanningar, og desse faktisk i lengderetninga, på hylsene nær beltet. Så no pressar eg hylsene kun langt nok ned til å få tilstrekkeleg kulehald, det er ikkje naudsynt å presse hylsene ned til rundt .450" ID for så å utvide dei igjen for å ta ei .458"-.459" kule. Etter eg byrja med dette, har eg endå til gode å finne ei hylse som har sprukke.

Bruker du en annen die, eller skrur du kun ned til det kamrer OK ? Hvor avhengig er man av at alle hylsene er

like lange ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Brosmebeistet said:

Bruker du en annen die, eller skrur du kun ned til det kamrer OK ? Hvor avhengig er man av at alle hylsene er

like lange ?

Hylsa vil nok kamre før du har tilstrekkeleg kulehald, så det beste er å skru dia ned til kulehaldet er tilstrekkeleg, med ein indre hylsediameter på .rundt .455"-.456". Du må nesten prøve deg fram. Eg nyttar diar frå både RCBS og Lyman.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Problemet er at .450 Marlin var eit samarbeid mellom Marlin og Hornady, og eit av vilkåra var at Hornady skulle ha eineretten på å produsere tomhylser. Så det kan dessverre ta ei stund før ein ser hylser frå andre produsentar.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (7 timer siden):

Ganske interessant. Dette kan gå

bra. I mitt tilfelle må messingen strekkes for å forme den ekstra lengden på beltet. Antagelig kan dette gå i en operasjon. Litt usikker på hvordan maismelet ble brukt her, om det var en deig oppå svartkruttet eller om det bare var pulver. Får prøve å kappe ett par hylser og lade svakt med en liten blykule og 13 grain n32c. Noen anbefalinger for hvordan og hvor på hylsen man bør varme ? 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Brosmebeistet said:

Ser at 338 win mag har hylselengde til halsen på 51.82 mm. 450 Marlin er oppgitt til 53 mm. Så der er en god kandidat. Det er enklere å kappe av halsen på en 338 enn en 375 hh hylse. Litt kortere, men fortsatt nok. 

For FTX patroner så må jo det være helt perfekt?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Brosmebeistet said:

Ja det bør kunne gå bra. Eg skyter kun sub med denne, så volummessig er det bare ett pluss. Spørsmålet er vel kanskje heller om noe kan gå galt…

 

 

Ja, for jeg trimmer hylsene ned til 2.04" eller kortere når jeg lader Hornady FTX, da de mater ikke skikkelig ved full lengde. 2.04" blir jo 51.81mm.

 

Hvordan er vegg tykkelsen på 300/338 win mag kontra 450 Marlin da? Kan sikkert google og se, men stemmer beltet overens?

Link to comment
Share on other sites

VestlandsSmellen skrev (7 timer siden):

 

 

Ja, for jeg trimmer hylsene ned til 2.04" eller kortere når jeg lader Hornady FTX, da de mater ikke skikkelig ved full lengde. 2.04" blir jo 51.81mm.

 

Hvordan er vegg tykkelsen på 300/338 win mag kontra 450 Marlin da? Kan sikkert google og se, men stemmer beltet overens?

Beltet er litt kortere, så håpet er at hylsen viser seg ut og fyller tomrommet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at hylsene vil utvide seg slik at beltet "forlenges". Du nok satse på nøyaktig trimming av hylselengde, og satse på å "headspace" på hylsemunningen. Jeg ville holdt ladningene til moderat trykknivå mtp substansdefekt i belteregionen.

 

Mest sannsynlig må hylsene brotsjes for at godset rundt kula skal bli passe tynt. Forster har brotsjer, som fungerer fint sammen med hylsetrimmeren deres.

 

Men dette er bare mine tanker, jeg har jo ikke forsøkt dette.

Link to comment
Share on other sites

Få dreid noen skiver av messing og tre nedpå for å forlenge beltet? Jeg mener å huske at "the Chap" på Bloke on the Range, på YouTube, gjorde noe sånt for å lage hylser til et sært gammelt kaliber. Funket visst bra, ved første gangs avfyring utvidet hylsa seg nok til at den satte seg permanent fast i ringen.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (4 timer siden):

Få dreid noen skiver av messing og tre nedpå for å forlenge beltet? Jeg mener å huske at "the Chap" på Bloke on the Range, på YouTube, gjorde noe sånt for å lage hylser til et sært gammelt kaliber. Funket visst bra, ved første gangs avfyring utvidet hylsa seg nok til at den satte seg permanent fast i ringen.

Det burde gå, men kanskje det hadde vært bedre å stemple de ut av en messingplate som har rette tykkelsen. Ett slikt verktøy kan man få laget, men det koster fort 4-5 lapper. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
spindrift skrev (13 minutter siden):

Det var jo synd.

Men du fikk iallefall et høflig og informativt svar! 

Ja det er egentlig utrolig at noen svarer i slike tider. 
 

Løsningen ligger nok i å klare å lage ringer som kan tres innpå. Har tilgang til maskinering og det begynner å forme seg litt ulike løsninger i hodet. Det første som skal prøves er å lage en kon som kan utvide ett kapp fra en hylse. Ideen er å kappe ut en høyde i en hylse som svarer til 95 % av materialvolumet som mangler og tre dette utpå 450 M hylsen, for så å presse den sammen, slik at

rett høyde oppnås. Den må være ca 80 % høyere på grunn av tykkelsen på magnum beltet. Dette burde være en nokså kurant sak. Verste er antagelig selve kuttingen, på en måte som gjør at man ikke mister for mye materiale. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
jjrckd skrev (1 time siden):

Legg inn en bestilling hos Reloading International så kan det hende du får kloa i noen. Har kjøpt .450 Marlin hylser og .458 kuler herfra tidligere. Null stress.

 

https://reloadinginternational.com


Var inne å kikka, men hylser til

450 Marlin var ikke ett valg.

 

Tror du de sender hylser til Norge ? Er det lov ? Hva med andre ting ?

Link to comment
Share on other sites

Brosmebeistet skrev (2 timer siden):


Var inne å kikka, men hylser til

450 Marlin var ikke ett valg.

 

Tror du de sender hylser til Norge ? Er det lov ? Hva med andre ting ?

Send de en e-post, de fikser det meste (også eksporttillatelse fra USA). Skal du kjøpe kuler så trenger du i tillegg importtillatelse til Norge. Ettersom det ikke finnes noe skjema for dette så bruker du vanlig våpensøknad. Til hylser trenger du ikke noe da det er fritt salg på disse.

Link to comment
Share on other sites

Meteormann skrev (17 timer siden):

Er det ikke et "tryggere" valg å sette 450marlin pipa litt tilbake?

Interessant med .458x2" American:

Det vil vel påvirke skruefester m.m. i forhold til rørmagasinet. Magasinet må vel kortes inn deretter? Vi snakker vel om ca. 2,20 mm. tilbake.

Mine mål er ikke 100% 

DSC06714.JPG

DSC06718.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...