Jump to content

Valg av kaliber


henrin

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med 375,men de andre to har jeg brukt i en mannsalder og bruker fortsatt. 

Vil anbefale 9,3x62. 

Den er relativt snill i ei lett jaktrifle. 

Win mag'en har litt hissigere rekyl. 

Men bevares, begge virker. 

 

Link to comment
Share on other sites

da hjelper jeg deg litt også. min stemme går til 375H&H.. love it! Veldig allsidig, egentlig. Moderne kuler med vekt fra 150 til 350(380) gr dekker alt egentlig. Kan lades med det aller meste av standardkrutt.

(Blykuler og 25 gr N110 er veldig gøy også)

Link to comment
Share on other sites

henrin skrev (13 timer siden):

Hei står mellom tre forskjellige kaliberet 375hoh, 9.3x62 og 338 win mag 

Jakter med løshund i både fjellterreng og tett skog. Så lurer på om dere han noen forslag til hjelp av kaliber

 

 

 

Kan jo komme med noen tanker. Jakt med løshund betyr for meg korte hold uansett terreng. Elg som stopper for hund selv i fjellet, gjør det gjerne i en skog krull og du må innpå. Kalibere som 338 federal eller 358 win eller vår alles kjære 308win vil gjøre jobben. Mine tanker om dette er pga vekt på rifla du må bære med deg. Hvis du ikke gidder å høre på dette velmente rådet er det klart at 338 win mag kanskje er det mest anvendelige storvilt kaliberet som finnes 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis valget ditt er låst mellom disse 3 så ville jeg valgt 9,3x62. Om du utvider horisonten litt så er mitt førstevalg til løshundjakten 338 Fed. Gode kuler fra 160 grs til 225 grs. Finnes selvsagt tyngre også, men da blir den snart for krumbanevåpen å regne.

Kort våpen med grei rekyl selv i ei lett rifle. Jeg vil anta du som de fleste andre løshundjegere oppunder fjellet bærer rifla mye og langt mellom hvert skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sagt det som trengs å sies, men kan tilføye at på det jaktlaget jeg hører til (elgjakt) er det tre stykker som jakter med 375 H&H.
Et supert storviltkaliber som dekker det meste av jakt på alt vilt på jordkloden.
Jeg har også jaktet i mange år med 375 H&H her hjemme og også i Sør Afrika og Namibia og liker patronen.
Bakdelen er kanskje litt tunge våpen da mange av riflene i dette kalibret har pipelengde på ca 60 cm / 24", pluss lang låskasse.
Da blir det litt vekt.  Presisjonen på de våpen jeg har vært borti er god, nesten uansett hva en putter i magasinet.
Rekyl er nevnt, men er på ingen måte verre enn at det fint går an å venne seg til.

338 WM er også et allsidig kaliber og finns i tildels lette rifler.
Rekylen er kjapp og litt hard, og flere jeg kjenner som har brukt / bruker dette kalibret nevner det som det eneste minuset.
Jeg har også jaktet en del år med 338 WM bla. i Sør Afrika og kan underskrive på at det er et allsidig og effektivt kaliber.

9,3x62 har jeg ikke personlig erfaring med, men har brukt "lillebroren",  35 Whelen i masse år på elg - og hjortejakt.
Også dette er et effektivt kaliber som kan bygges i lette og hendige rifler med masse gode kuler.

Skulle jeg valgt ny rifle til det bruket du skisserer og begrenset til de du nevner, tror jeg at det ville blitt 338 WM, med 9,6x62 som en meget god "runner up".
 En rifle i 375 H&H syns jeg "kanskje" blir for lang og tung til slik jakt, men igjen, det beror litt på vedkommende som skal bære våpenet.
Alle tre er presise og gode storviltkaliber med tilgang på meget gode kuler både i fabrikkladning og for hjemmelader.
De gjør jobben effektivt også de gangene når skuddvinkel ikke er helt optimal, og det skjer av og til på eks. ettersøk.
 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
henrin skrev (På 18.3.2023 den 9.34):

Hei står mellom tre forskjellige kaliberet 375hoh, 9.3x62 og 338 win mag 

Jakter med løshund i både fjellterreng og tett skog. Så lurer på om dere han noen forslag til hjelp av kaliber

 

 

 

Stod i akkurat samma valg som deg med nøyaktig samma premisser og valgte 9.3x62.
Lader sjølv og ammupriser er ikkje så viktig, kulevalg er for alle god, våpenutvalget er eg usikker på.

338WM er litt hvassere enn min 30-06 og slappere enn 9.3x62 med litt kuletyngde. Altså ikkje nok av alt til at eg gadd å bli plaga med magebåndet. 375 H&H var så ein favoritt men den har også magnumbånd og er ikkje særlig mykje hvassere enn 9.3X62. Avstander opplevd som laushundjeger er for meg aldri over 100 meter derfor lader eg opp med 280gn kuler, då kan man fint skyte ut til 150m før man må må tenke særlig på kulefall. Våpenutvalg var så som så også for 9.3x62. Henta mi 9.3 i Sverige som hyllevare ettersom norske våpenpushere snaut gaddd å snakke med meg når eg la fram ønska mine...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bare skal jakte i Norge ville jeg valgt 9,3, muligens 338 om du forventer lange hold.

375 krever veldig lang låskasse og magnumbeltet er bare til bry. Ammunisjonsprisen er også høy.

9,3 hylser lager du lett ved å utvide halsen på 30-06 hylser og det gir deg mulighet for å lade billig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe eget med en 375H&H, men må nok innrømme at min ikke har vært med mange turer i skogen de siste 10 åra.😧 "Skytegleden/jaktgleden" med 375en er stor, men børsa blir som Per sier for stor og tung til fjelljakt- og tett skog. Der har jeg en 9,3 på rundt 3.5 kg komplett- som er lett å ta med. Ladd med en 250 grns TTSX er 9,3 et meget potent våpen, selv på dryge hold. En 8x57is, ladd med 160grns TTSX er heller ikke noe å kimse av til samme bruk, for tiden min favoritt. 😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 9,3. 338win og lm. 300win mag.. 308nm. Nå er dette solgt da det støvet ned.. siste 40elg er felt med 6,5x55.. 30-06. Og 308win.. siste årene har jeg ikke prioritert å ladde selv. 308 er med på 90% av jakten. Da den er rett over 3kg jaktklar. Blir fort noen mil og høydemeter som hundefører.. kort og hendig er heller ikke feil i tett skog..

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Bare å kjøpe en kort, hendig og lett 375 det!

Har en A-bolt stainless stalker i 375, 3,1kg + montasje og sikte. Riktig så trivelig rifle å ha med seg, 

Støtter den, her er min A-bolt SS i 9,3x62, styggværsbørsa. Meget god å skyte med, markedets beste sikring- og uhyre presis. 🙂

A-bolt ss.jpg

Edited by asterix
Legger inn et skrytebilde- for å live opp tråden litt.
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ahhh! Enda en kaliberdiskusjon! Og da kan man jo lansere "Jegermeisterns lov" om tidspunktet for kaliberdiskusjoner:

 

Sitat

Tidspunkt for de mest ihuga kaliberdiskusjonene er omvendt proporsjonalt med den tiden på året da man kan bruke slike kalibre til jakt.

 

Vi fikk jo 3 utmerkede patroner å velge mellom. Og da må man kanskje si som bonden fra Innherred: "Vess æ får væl' i myllå ei æppel, å ei appelsin - så tek æ eit ægg".

 

Flere har nevnt at (de forbistrede "3 store") standardkalibre gjør jobben, og da særlig 308 W, pga. kort kasse/lav vekt. 338 Federal er også nevnt, kombinerer kort kasse med "stort høl", da er 358 Win (og min planlagte 9,3x51?!?) et enda bedre alternativ.

 

Per-S skrev (5 timer siden):

375  -   -  magnumbeltet er bare til bry.

 

Det gjelder jo også 338 WM. Jeg bruker 308 Norma Magnum, og kan bare underskrive det om "magnumbeltet". Fra H&Hs side var jo tanken at patronen skulle kamre på beltet, og at (fabrikk-) patronene skulle være såpass "minimum" at man fikk kamret patronen, sjøl om det var litt sand, jord, løv eller bøffelskitt på den. Ser man bort fra slike eventualiteter (og vilt som gjerne vil gjøre kål på deg), har beltet ingen funksjon. Jeg kjøpte, i sin tid, 308 NM-rifla for å hedre Nils Kvales utmerkede patronkonstruksjon (lansert FØR 300 Win Mag).

 

Av de tre alternativene vil jeg ha valgt (og har, og bruker) 9,3x62. Velbalansert patron, med "godmodig" rekyl. Stort utvalg i gode kuler, og, her i Gnore, størst utvalg i ferdigladet ammo. I forhold til de to andre er den "best i alt", unntatt kulebane/vindavdrift, og på det området er jo ingen av disse noe utpreget førstevalg.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...