Jump to content

Kikkert med 1" mellomrør


Sebu83

Recommended Posts

Hei

 

Finnes det OK kikkerter med 1" mellomrør?

Har en Mauser M98 i 30-06, og er ute etter ny kikkert. Noen som kjenner til om det finnes ok kikkert med 1" mellomrør, eller er det stort sett 30mm som gjelder?

Jaktes på elg i dagslys, så ser for meg 1-6x24 eller 1-4x24.

 

Mvh Håvard

Link to comment
Share on other sites

Tanken var å bruke montasjen som står på i dag, men er snevert utvalg med 1" rør.

Har skrudd av kikkerten i dag, og har en eller annen todelt montasje. Tror den største begrensende faktoren er at okkularet ikke bør være mer enn 50mm i diameter.

 

Takk for svar alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Sebu83 skrev (17 timer siden):

Tanken var å bruke montasjen som står på i dag, og har en eller annen todelt montasje.

 

En liiiiiten avsporing i forhold til trådstarters spm, men prøver meg.

 

Når siktet er av montasjen/basene, kan det være smart å sjekke parallellitet på fremre kontra bakre base i samme slengen. På M98 har det lett for å være skjevheter i basene, nesten uten unntak. Disse skjevhetene tilfører systemet (kikkert/baser) uønskede spenninger som gjør systemet ustabilt og fremmer ikke presisjon.

 

Et tjuvtrix er å montere ei pic skinne, for å sikre parallellitet,

Har lagt ved et illustrasjonsbilde (picatinnyskinne), slik at du ser, men prinsippet er likt.

20230307_132103_picatinny.jpg.8ea48b88add102c80a22f27fa7708d89.jpg

Ikke verdens beste illustrasjonsbilde, men man får med seg helheten.

 

Kan anbefale Leupold, som nevnt av flere..

Lykke til med valg av sikte.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Burris Signature zee. Passer rett på basene, har plastinnlegg slik at ringene utligner eventuelle spenninger på siktet grunnet muligens(sannsynligvis) skjevt monterte baser. Disse leveres med to forskjellige tykkelser på plastinnlegg, slik at man kan bygge tilt i ringene om man ønsker.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (30 minutter siden):

Kan du forklare dette nærmere?

 

Det er nok ett sett konsentriske og ett sett eksentriske plastforinger, altså hvor plasten er tykk på den ene siden og tynn på den andre slik at hullet til mellomrøret ikke sitter midt i ringen. Da jeg hadde Burris Signature måtte de eksentriske kjøpes separat.

 

Med disse kan du korrigere for ekstremt mye skjevhet i kassa.

 

burris_optics_626018_signature_pos_align

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeger'n skrev (På 16.3.2023 den 10.00):

Det produseres både 10 moa og 20 moa ringer.

Bare svindyre XTR ringer som har moa innebygget ?hvis ikke, har du link til jaktdepotet eller burris sine egne sider hvor disse er beskrevet ?

Link to comment
Share on other sites

Her er mine. 1" med 0 moa og 20 moa. 30 mm med 0 moa og 10 moa.  Lurer på om de 20 moa ringene ble kjøpt i USA. Sabla kjekke til sitt bruk. Synd ikke Sako kommer med noe tilsvarende til sine innlegg i Optilock. Egentlig burde det vel gå å 3D-printe slike for den som kan å tegne slike filer. 

 

20230413_1242372.jpg.21249dd2000755d89b07ddb82696d2be.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (1 time siden):

Her er mine. 1" med 0 moa og 20 moa. 30 mm med 0 moa og 10 moa. 

Har du et bilde av framsida av eska, så jeg kjøper korrekt versjon ?

image.png.448992a41c2618e16f9a39a4d55da6ab.png

Alle her har moa mulighet ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

1" medium har nr 420521
30 mm medium har nr 420588
Ser det står Medium på lista du la ut og på pakkene mine, men skal de bygge mindre enn mine da blir det lite gods igjen. Tror du får dem bare som medium - high - extra high.
Såvidt jeg husker så var det med 10 moa ringer i 30mm pakka. I 1" var det ikke med noen ekstra. Mener jeg kjøpte de i USA.
Midway USA har disse alternativene https://www.midwayusa.com/s?searchTerm=Burris+Pos-Align+offset+inserts

Nytter vel ikke å bestille hit via dem, men det var bare for å vise dem. Nettsiden til Burris skal ha dem, men jeg husker ikke hvordan jeg fant dem der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke testet, men kommer ihvertfall forbi legge-inn-adressen-i-Norge og til å velge forsendelsesmetode. Men meget mulig det blir stoppet senere. 

 

Ser forøvrig at jeg burde lete gjennom alt skrotet mitt på loftet, for jeg har to sett Burris 1" Pos-Align ringer liggende og slenge og de er jo verdt sin vekt i gull...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...