Jump to content

Trenger man varmintløp på kaliber 223 for baneskyting?


Mazeking

Recommended Posts

Har nå smertelig fått erfare at jeg mangler enda et våpen. Jeg var på skytebanen i dag for å avreagere litt etter ikke å ha fått løsnet et eneste skudd på elgjakta.

 

Jaktrifla en Tikka T3 i 6,5 fikk da kjørt seg litt.  Etter 20-30 skudd ble den ganske så varm.  Det var en del pause i mellom skuddene da jeg ladet og byttet stillinger. Luktet godt med amoniakk da jeg ga meg.
 

Etter samtaler med skytterlaget særdeles hyggelige medlemmer ble jeg anbefalt å kjøpe en banerifle med varmintløp. Jeg så med selvsyn at det var helt annerledes dimensjonert enn en jaktrifle og tåler vanvittig mange flere skudd før det blir varmt.

 

Spørsmålet da er kaliber på banerifle.  Bør jeg gå for 6.5 i varmint. Eller bør jeg heller gå for kaliber 223. Og når det gjelder 223, trenger dette kaliberet varmintløp for ikke å «koke”? Det er jo mye mindre diameter på prosjektilet.
 

Er det noen her som har erfaring med 223 og mange skudd på bane, som har erfaring å dele?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

5.56x45 ble i sin tid utviklet for 20 tommers(ca 50 cm) løp, med tynne løp (pencil barrel). Type m16a1.

 

Det var et kjent problem at m16a1, har et problem med at løpet slår seg når det blir varmt, og treffpunktet endrer seg.

 

https://youtu.be/QTovPt4weIs

 

HK416 har i dag ca 40cm lengde og ca 2.2cm i diameter på løpet (er vel det som kan kalles varmint). Av erfaring kan jeg si at et 30 skudds magasin (presisjonskyting, halvauto), ikke gjør nok påvirkning på treffpunktet til at det blir et problem.

 

Kanskje dagens metoder for avspenning av metall til løpsfabrikantene, har utviklet seg nok til at varme ikke lenger er et stort problem. Men jeg er sikker på at dynamisk skytterne har et par preferanser når det gjelder lengde og tykkelse. 😉

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Du bør nok ha en ide om hvilken type øvelser du ønsker å skyte. Er det snakk om jaktrelatert skytetrening i alle skytestillinger, så er nok ikke ei rifle i .223 med pipe type 21 mm og ca 60 cm lengde ikke så dumt. Liten patron som utvikler lite varme og rekyl gjør at demper i prinsippet blir overflødig og fjerner mye av varmeflimmerproblematikken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, IvarU said:

Slik ser min Sprettert i .223 ut når den er dresset for DFS sin kikkertklasse. Tynn pipe og ikke problem med flimmer. 

HPIM1003.JPG

Hvor mange skudd kan du skyte på en halvtime før den blir for varm? Skyter ikke i vanvittig hastighet, men det kan gå en 30-40 skudd for min del. Kanskje mer.

 

Hva slags børse er det og hva slags specs har den?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Varmen er jo greit proporsjonal med mengden krutt man brenner, Ulempen med tjukke løp som blir sent varme, er jo at de blir sent kalde også.

 

K


Har ikke diameter på kula også litt å si? Det samsvarer nok som du sier til mengden krutt som skal til for å flytte kula i løpet.
 

En kar jeg prata med i dag hadde en superpimpa Tikka T3 med Supervarmint løp. Tjukt som ei pølse det løpet. Han dytta fint igjennom 80 skudd sa han uten problemer. Hadde også egen PRS demper som ikke ble for varm

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vavlo said:

Du bør nok ha en ide om hvilken type øvelser du ønsker å skyte. Er det snakk om jaktrelatert skytetrening i alle skytestillinger, så er nok ikke ei rifle i .223 med pipe type 21 mm og ca 60 cm lengde ikke så dumt. Liten patron som utvikler lite varme og rekyl gjør at demper i prinsippet blir overflødig og fjerner mye av varmeflimmerproblematikken.


Pipetype 21 mm. Er vi på SuperVarmint da? Det feiteste løpet?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Pava said:

Du trenger en STR 200 i 6,5x55 :-)
Det er en ren banerifle og tåler mye skyting.

 


Er ikke den for gummidress og diopter gjengen? Jeg er godt voksen og ser alt for dårlig til det og MÅ skyte med kikkert. Ser heller ikke poenget med diopter i 2022 når man får en grei kikkert til en rimelig penge som gjør det mye enklere å treffe.

 

Ellers vet jeg at en Sauer 200 er dønn presis og treffer om du har synet i orden og skyter DFS med diopter.

Edited by Mazeking
Fjernet upassende kommentar
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rugerdud said:

Det du trenger er en god 22lr. Da kan du skyte hele dagen og fortsatt er det ikke varmere enn at du kan holde den i demperen etter 1000 skudd med bare pauser for å lade magasinet :P  Billigere er det også ;)


Jeg har en cz452 i 22lr, men jeg vil

gjerne ha noe jeg også kan skyte med på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Mazeking, i skytterlaget mitt klasker gubbene et kikkertsikte på Saueren, og skyter kikkertklasse når de ikke ser siktemidlene lenger, og får dermed den ny vår i konkuranseskyting :-D

Jeg ville også gått for en 6.5 rifle om lengre hold er ønsket. Sauer er jo kjempebra. relativt billig og enekelt å bytte løp etc. 
Men skøt feltskyting i Kikkertklassen med .308 Wetherbyen i sommer, for å få treningsksuddnene til Storviltprøven, og det gav mersmak da det rett og lsett var sabla artig. 
Og det iført en gammel feltjakke, treningsbukse og crocs....treff i blinken ble det og. 

Så litt lysten på en dedikert 6.5 til den klassen nu. Her skytyes det ut til nesten 600 meter. Jeg kan jo altids bytte klasse til Klasse 1 og skyte med Krag'en da. 
 Sauer har jeg ikke grunker til. 
Men en dag dukker det opp på Finn samtidg som jeg har penger, hehe. 

Har forøvrig også en BRNO 452. Er på leit etter en billig kikkert til den for banebruk. 


 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (7 timer siden):

Hvor mange skudd kan du skyte på en halvtime før den blir for varm? Skyter ikke i vanvittig hastighet, men det kan gå en 30-40 skudd for min del. Kanskje mer.

 

Hva slags børse er det og hva slags specs har den?

Kikkertprogrammet går stort sett unna innenfor en halv time og det går minimum 35 skudd.

Våpenet er en Remington 700 SPS SS. Stokken er fra en annen Remington modell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og som @IvarU, når de er enda større ungdom, i klassen "enda eldre Rekrutt" ;) 

Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor dere er så opptatt av å fornærme de som har svarene på det dere spør om? Gummidress, fetish? Hva er det for slags pisspreik?

 

 

K

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Og som @IvarU, når de er enda større ungdom, i klassen "enda eldre Rekrutt" ;) 

Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor dere er så opptatt av å fornærme de som har svarene på det dere spør om? Gummidress, fetish? Hva er det for slags pisspreik?

 

 

K


Hei. Det var nå ment som spøk/humor fra min side. Jeg har ytterst stor respekt for de som skyter DFS med diopter. De er i en helt annen liga enn oss andre når det gjelder skyteferdigheter.

 

Jeg må bare beklage om dette ble oppfattet feil, så jeg redigerer dette bort fra innlegget mitt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte vel egentlig at det var en spøk, men den begynner å bli såpass velbrukt og sliten at jeg er litt lei av den. Det verste er at jeg bruker den selv av og til, spesielt i sammenhenger der man skal gå litt i "pingvindressen". Men all den stund den er lov bruker man den jo, det hjelper litt.

Diopter føler jeg er er en del av konkurransen, det er gammeldags og alt det der, men man konkurrerer jo i langrenn selv om skuteren er oppfunnet...

 

Dessuten har vi kikkertklassen, og jeg har glede av å være med å trumfe den igjennom, og deltatt i den på et og annet stevne (men ikke de fleste, siden det er gøy å ha noen å konkurrere mot, og det er for få som skyter i den) - der man kan bruke moderne siktemidler, og dress om man vil. Jeg har testet litt, med TRG22 og hettegenser f.eks. og man kan ha mye gøy i kikkertklassen.

 

Det store argumentet for 6.5x55 til baneskyting (utover 22LR) er jo at det er det siste det blir tomt for, og det er e billigste komponentene. Alle andre kalibere er litt for utsatt for rare markedshendelser, men 6.5mm er så stort i Norge, at det oftest ordner seg. Det er også mye erfaring rundt om, og ladedata er overalt.

Bruker man en 200STR, så bytter en pipe når den er utslitt, uten å involvere børsemaker (som har tid om 3 måneder) 

 

Skal man skyte mye, så er det faktisk en stor fordel å ha en 200STR (og det er lett å montere kikkert på dem) i 6.5x55. Man slipper aldri opp for noe.

 

389845477_IMG_1333Kopi.jpeg.a1035228df1d2677200b7828a3572389.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Jeg skjønte vel egentlig at det var en spøk, men den begynner å bli såpass velbrukt og sliten at jeg er litt lei av den. Det verste er at jeg bruker den selv av og til, spesielt i sammenhenger der man skal gå litt i "pingvindressen". Men all den stund den er lov bruker man den jo, det hjelper litt.

Diopter føler jeg er er en del av konkurransen, det er gammeldags og alt det der, men man konkurrerer jo i langrenn selv om skuteren er oppfunnet...

 

Dessuten har vi kikkertklassen, og jeg har glede av å være med å trumfe den igjennom, og deltatt i den på et og annet stevne (men ikke de fleste, siden det er gøy å ha noen å konkurrere mot, og det er for få som skyter i den) - der man kan bruke moderne siktemidler, og dress om man vil. Jeg har testet litt, med TRG22 og hettegenser f.eks. og man kan ha mye gøy i kikkertklassen.

 

Det store argumentet for 6.5x55 til baneskyting (utover 22LR) er jo at det er det siste det blir tomt for, og det er e billigste komponentene. Alle andre kalibere er litt for utsatt for rare markedshendelser, men 6.5mm er så stort i Norge, at det oftest ordner seg. Det er også mye erfaring rundt om, og ladedata er overalt.

Bruker man en 200STR, så bytter en pipe når den er utslitt, uten å involvere børsemaker (som har tid om 3 måneder) 

 

Skal man skyte mye, så er det faktisk en stor fordel å ha en 200STR (og det er lett å montere kikkert på dem) i 6.5x55. Man slipper aldri opp for noe.

 

389845477_IMG_1333Kopi.jpeg.a1035228df1d2677200b7828a3572389.jpeg

 

K


Hei. Takk for grundig og ryddig svar. Jeg var faktisk ikke klar over at kikkert var tillat i DFS. Fantastisk at du har vært med på å få det igjennom. Jeg skal ta en seriøs kikk på Sauer 200 og Sako TRG22.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Det står en del her: 

 

Her er en versjon av selve reglene:

 

Skytterboka pkt. 7.249 Kikkertklassen

a. Det kreves medlemskap i skytterlag for å kunne delta i kikkertklassen.

b. Klassen omfatter alle medlemmer fra det året de fyller 16 år.

c. Konkurransetilbudet gis opp til og med samlagsnivået i bane-, felt- og 15 meterskyting, samt i skifelt og skogsløp. Klassen deltar ikke i  Stang- og felthurtigskyting. 

d. I bane- og 15 meterskyting følger klassen samme program som klasse 1.

e. Ved 15 meterskyting skal det benyttes kaliber .22 Long Rifle.

f. I feltskyting deltar klassen i grovfelt, I stevner hvor det ikke skytes grovfelt, kan klassen skyte finfelt. 

g. I treningskonkurranser internt i skytterlaget for lagets medlemmer kan benyttes dyrefigurer. Ellers er det krav til å benytte figurer iht. Skytterboka pkt. 9.310.

h. Skyttere kan ikke delta i både kikkertklassen og sin ordinære klasse i samme stevne.

i. I all konkurranseskyting skal det benyttes kikkertsikte.

j. Det kan ikke benyttes rekylbrems, 
k. det kan ikke benyttes halvautomatisk rifle

l. det kan ikke benyttes kaliber over 8mm


 

 

 

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...