Jump to content

Browning x-bolt med stor spredning


Parisva

Recommended Posts

Hei, 

 

har en x-bolt i 308win som er vanvittig kresen på ammo. 
 

Får fine samlinger med nesten hull i hull på 100m med 150grains jaktammo.

 

går jeg derimot over på 185grains jaktammo begynner rifla å spre noe vanvittig. Har opplevd opptil 30cm mellom treffpunkt. 
 

Hva kan dette ha seg, noen som har en fornuftig forklaring? 
 

Jeg har levd fint med 150 grains, men har nå lyst til å gå opp litt i power, men dette vil tydeligvis ikke rifla vere med på. 
 

Rifla er stainless steel, løp kappet og flutet fra fabrikk. Kjøpt ny i 2016/17 av meg. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror du er inne på noe her...
X-bolt i 308W har twistrate 1:12, og er nok litt følsom for tunge/lange kuler.
Min samler bra med Hornady GMX 150 grs (som forsåvidt er ganske lange kuler), men samme kule i 165 grs, begynner å "spre". Har ikke testet mye med 165grs, da jeg konkluderte med at det ikke vare veien å gå. Kunne kanskje funnet en ladning som ga samling med disse også....

@Parisva: har du skutt på papp med 180grs'ene? Blir isåfall kulehullene helt runde, eller begynner du å se tendenser til "nøkkelhull"?
 

Edited by 0dB
Link to comment
Share on other sites

0dB skrev (3 minutter siden):

X-bolt i 308W har twistrate 1:12, og er nok litt følsom for tunge/lange kuler

Nei. 12 er std i 308Win, og man skyter 180 og 190gr matchkuler hele tida, gjerne på lange hold og alt mulig. 190gr Nosler CC som jeg har skutt tusenvis av i 1:12" stigning er ei lang BT-matchkule, og har SG på 1.44 i 12" stigning.

 

bardp skrev (7 minutter siden):

Kombinasjonen av lav rifling og kort løp som gir lite fart vil jo fort skape problemer med tunge og lengre kuler.

Ja men neppe i dette tilfellet. Jeg har skutt hauger av 190gr NCC i 40cm Sauerpipe, i 680m/s eller hva det var. Meget presist.

 

Men kvaliteten på rifling, og på pipe/ løp har jo noe å si her. Det går på alt fra retthet, rundhet, konsentrisitet, ruhet inni, form på rifling, spenninger, hva som helst nesten.
Jeg hadde et 223-løp, som gikk utmerket med f.eks. 90gr VLD (7" stigning) helt til det en dag ikke gjorde det - den gikk faktisk "all over the place" omtrent. Mens 80gr A-Max gikk finfint i flere tusen skudd til. Fenomenet er jo velkjent i DFS også, med piper som "slutter" å skyte 108gr Scenar og 130 DL og lignende kuler, men fortsetter å skyte 144gr Sierra og 139gr Scenar nærmest i all evighet.


Jeg har også noen eksperimentelle danske piper, med ulik stigning. De er verken runde eller rette, og omtrent så glatte som ei steinfylling inni. Men de går riktig bra med de fleste kuler - og helt forferdelig med noen. Og så flytter de treffpunkt når de blir varme. Samler, men flytter..

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1:12 riflestigning burde være tilstrekkelig, selv for 180grs kuler i et litt avkortet løp. Når jeg legger inn (som eksempel- kule) 180grs Fusion i Bergers stabilitetskalkulator med  V0 750m/s, får jeg «comfortable stability».

 

Med økende kulevekt, får du også økende rekylkrefter. Når du da får en så betydelig degradering av presisjonen, kan det være uttrykk for et bedding- problem. Jeg har selv opplevd rifler (med utilstrekkelig tilpasning mellom stål og stokk) som skjøt gode grupper med reduksjonsladninger, og markant dårlige grupper med normal ammo.

 

Min X-bolt (kjøpt brukt, i 30-06) hadde også lurvete presisjon, med noen fluer jeg ikke kunne forstå. «Beddingen» fra fabrikk var såpass tynn at den kun hadde en dekorativ funksjon.

 

Etter en god helbedding, hvor samtidig låseklakkene ble lappet (kun en av tre hadde kontakt i låsningen) ble presisjonen meget bedre. Fremdeles er ikke rifla «altetende», men den skyter glimrende med kuler den liker- og strengt tatt «godt nok» med kuler den ikke liker.

 

Mitt tips: beddejobb.

 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (3 minutter siden):

Når du da får en så betydelig degradering av presisjonen, kan det være uttrykk for et bedding- problem. Jeg har selv opplevd rifler (med utilstrekkelig tilpasning mellom stål og stokk) som skjøt gode grupper med reduksjonsladninger, og markant dårlige grupper med normal ammo.

Godt poeng. Jeg hadde en 200STR i en GRS-stokk. Den skjøt direkte bra (til fantastisk) med 6.5x55 pipe og slappe ladninger med 123gr NCC. Satte i 308-pipa (som har gått bra både før og etter) og fikk spredning ut til sidene, opptil 10cm på 100m. Stokken viste seg å være sprukket, og ble behørig skrudd og limt sammen - det kurerte nesten problemet, men ikke 100%. Trolig pga den assymetriske løsningen for innfesting. Men det kan også ha vært at reparasjonen var ufullstendig, den ble heller ikke beddet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

0dB skrev (9 timer siden):



@Parisva: har du skutt på papp med 180grs'ene? Blir isåfall kulehullene helt runde, eller begynner du å se tendenser til "nøkkelhull"?
 

Skyter mest på elektronisk skive. Har ikke tenkt over å sjekke kulehullene på papp, men det kan jeg evnt sjekke neste gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (9 timer siden):

1:12 riflestigning burde være tilstrekkelig, selv for 180grs kuler i et litt avkortet løp. Når jeg legger inn (som eksempel- kule) 180grs Fusion i Bergers stabilitetskalkulator med  V0 750m/s, får jeg «comfortable stability».

 

Med økende kulevekt, får du også økende rekylkrefter. Når du da får en så betydelig degradering av presisjonen, kan det være uttrykk for et bedding- problem. Jeg har selv opplevd rifler (med utilstrekkelig tilpasning mellom stål og stokk) som skjøt gode grupper med reduksjonsladninger, og markant dårlige grupper med normal ammo.

 

Min X-bolt (kjøpt brukt, i 30-06) hadde også lurvete presisjon, med noen fluer jeg ikke kunne forstå. «Beddingen» fra fabrikk var såpass tynn at den kun hadde en dekorativ funksjon.

 

Etter en god helbedding, hvor samtidig låseklakkene ble lappet (kun en av tre hadde kontakt i låsningen) ble presisjonen meget bedre. Fremdeles er ikke rifla «altetende», men den skyter glimrende med kuler den liker- og strengt tatt «godt nok» med kuler den ikke liker.

 

Mitt tips: beddejobb.

 

Jeg tenkte også at det måtte være dårlig bedding på riflen, så jeg kjøpte en KKC stokk, samt beddet denne. Men fortsatt ingen forskjell ved 180gr.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (14 minutter siden):

Noen piper er bare sære. Uansett, det kunne vært verre. Ei premium 150 gr kule (evt 130 gr homogen) i god fart bør fungere (minst) like bra som ei 180 gr. Hva med 165 gr? Går de også dårlig?

Har testet litt 165grain også, her er det litt varierende. Men stort sett ok. 
 

vurderer å prøve å bytte løp på sikt da dette irriterer meg litt. Er stor fornøyd med rifla ellers, fantastisk avtrekk i fra fabrikk++

Link to comment
Share on other sites

Parisva skrev (På 23.9.2022 den 21.29):

vurderer å prøve å bytte løp på sikt da dette irriterer meg litt. Er stor fornøyd med rifla ellers, fantastisk avtrekk i fra fabrikk++

Nå er vel .308Win en patron som presterer best med kulevekt rundt 150 grs, selv om mange våpen også gir god presisjon med tyngre (match)kuler. Men noen piper er kresne i kosten, sånn er det bare. Jeg ville nok som deg blitt irritert, og sterkt vurdert å skifte pipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke en ukjent sak,  alle X-Bolt i 308win som jeg kjenner til er likens, deriblant min.

 

150gr Fusion går styggbra, og er den ammunisjon jeg landet på. 20 felte elg(+ 1 med 165gr), deriblant 3 okser over 300kg slaktevekt bevitner at det er en kombinasjon som fungerer fint.

 

En annen fordel med såpass lav kulevekt er lite gjennomskudd, for de som jakter med hund.

Kula står som regel under skinnet på motsatt side.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange lett disser rifler de kjøper. Både Browning x-bolt, Sako og Tikka T3 har fått gjennom gått. 
Men alltid test av billig ammo som går igjen. Og ofte ingen lading selv. 
Skal du teste så kjøp Lapua,Sako eller Norma ammo. 
 

Her er en tråd jeg laget om Browning x-bolt i 223. En rifle som er dissa mye på forumet. Ofte er S&B ammo brukt som grunnlag for testingen. 
 

Min rifle i 223 går utrolig godt. Den tåler ikke hardt ladet ammo da. Og vil ha roligere hastigheter. Test litt «dyrere» kjøp ammo. Og bruk 150 gr kuler i 308. Skal du ha tyngre så er det vel et tips å gå opp på 30-06 eller større. 

 

Tråden:

 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Parisva skrev (På 22.9.2022 den 22.20):

 

har en x-bolt i 308win som er vanvittig kresen på ammo. 
 

Får fine samlinger med nesten hull i hull på 100m med 150grains jaktammo.

 

går jeg derimot over på 185grains jaktammo begynner rifla å spre noe vanvittig. Har opplevd opptil 30cm mellom treffpunkt. 

 

 


jeg hadde samme problemet med min x-bolt 308, funket opp til 165g men over begynte de å spre. Jeg teste mange forskjellige ladninger på 180gr kuler, flere kruttsterk, samt flere kuletyper med samme resultat. Altså spredning

alt under 165 samlet fint. Løpet var originalt som jeg kjøpte det, kort 42 cm og 1/12 stigning 

 

jeg testet alt i fra hastighet til kule lengde og fant kulelengden  var det som ga meg problemer. Lange blyfrie kuler spredde, mens korte ga god presisjon

 

jeg skiftet løp nå i vinter, til et litt lenger (52cm) og 1/10 stigning, dette gjorde at jeg nå samler og 180gr kuler uten noe problem. Samt at jeg er klar for event blyfrie kuler. Bruker generelt Swift scirocco 165 på jakt, og disse funker og fint i nye løpet.scirocco 180gr heller ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...