Jump to content

Hundeførerbørse til 15.000


Knall og fall

Recommended Posts

Synes også sako forester og Husqvarna kan nevnes, de får man ofte kjøpt billig brukt, og mange ganger er de allerede kappet og gjenget. Veldig fine og gode rifler. Jeg mener en sånn sako er under 3kg og med en liten kikkert og demper så har man en godt balansert rifle på 3,5kg. Du kan også vurdere et rødpunkt sikte så blir den enda lettere hvis det er et pluss for deg. Så kan du jo alltids sette på plast skjefte hvis du liker det eller justere treskjefte som følger med hvis ikke det passer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til hundeførerbørse er mi meining at total lengde på våpen speler større rolle en rein vekt. Blaser R8/R93 er fine for å halde lengda kortast mogleg grunna avtrekk og magasinløysinga, men det er nok litt utanfor ditt budsjett og relativt tunge.

 

Eg endte opp med ei Merkel KR1 i 9,3x62 med løpet kappa på 47cm og hausken JD151 når eg skulle ha meg ei kort børse tidlegare i år. Totallengda på denne bikka akkuratt meteren og er tilsvarande x-bolten min utan dempar. Merkelen har liknande magasinløysing som blaser, men avtrekket vert hengane igjen på våpenet når du tek ut magasinet.

 

Ser disse dukker opp på finn med jamne mellomrom i prisklasse innanfor ditt budsjett. Ellers har bmwear ei igjen i 9,3 på lager

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med min Tikka T3x Lite. Kan anbefales. Jeg kjente på Mauser M18, det virket litt røft og billig, ladegrep litt hakkete og sånn. Browning X-Bolt kjøpte jeg nesten men leste noen kjipe historier om mateproblemer med magasinene deres.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sakoen75 said:

Jeg gikk for denne for en stund siden. Har fungert bra og fått mye juling. Avtrekket, som jeg var mest skeptisk til i og med at det er i plast, har jeg ikke hatt problem med. Men det er to ting som trekker ned. Sluttstykket lugger en del første centimeteren fra bakre stilling, og det har skjedd at jeg pluttselig har hele sluttstykket i neven etter å ha startet ladegrep. I steden for å stoppe i bakre stilling så har det gått forbi "låseknappen" og blitt med hele veien ut. Dette kom seg etter en runde med smøring av nevnte "knapp". Når denne er brukt opp så går jeg nok ett steg opp og går enten for en brukt sako eller en ny xbolt. 

Tidligere hadde jeg remington, men den låste ikke sluttstykket slik at kratt og greiner stadig vippet det opp i bakre stilling.

 

Ellers så ville jeg også ha stukket innom en xxl og kikket på weatherby vanguard. Er og få rimelig med hs-precision stokk nå. En rifle jeg har hatt og vært veldig fornøyd med. Alt er i metall, lett å demontere sluttstykket, solid rekylklakk, justerbart avtrekk, sikring låser sluttstykket og solid utdrager.

Edited by fjottleif
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (44 minutter siden):

Finnes det noe dokumentasjon på at oppspenner er tryggere enn sikring?

Neppe noe av en slik karakter at man kan konkludere. Jeg har våpen med begge deler, og føler  oppspenner er tryggere siden man går eller sitter på post uten spent slagfjær. Men som diskutert tidligere i andre tråder, veldig mye står og faller med brukeren. Om man glemmer å spenne ned etter en jaktsituasjon der det ikke kom til skudd, er man jo like langt som om man glemmer å sikre våpenet igjen med den tradisjonelle løsningen. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Blir ein rein hundefører/elgbørse. Og etter mykje tenking gjeng nok valget for ein brukt. husqverna/m98/Brno/ tikka M595/ Sako. Enten i kaliber 308win mæ kort låskasse. 8x57 eller 9,3x62. He ein raudpunkt eg he tenkt og bruke og kappe løpet til 42-47cm og ein smal demper. He ingenting imot trestokk, og vi helst ha d, om ikkje vekta blir for høg. Ladeutsyr æ nok ikkje aktuelt. Åssen kuler gjeng folk for når dei gjeng mykje på los? Vulkan/Alaska for mykje energi lagt igjen i dyret eller typ bondstrike/ttsx/hard blykule?

Link to comment
Share on other sites

Knall og fall skrev (2 timer siden):

Åssen kuler gjeng folk for når dei gjeng mykje på los? Vulkan/Alaska for mykje energi lagt igjen i dyret eller typ bondstrike/ttsx/hard blykule?

Dei eg kjenner som jaktar med bikkjer brukar helst ikkje homogene kuler med tanke på gjennomskot og rikosjettfare for bikkja. Om ein stiller mykje på stålos så kan det fort bli litt ulike skotvinklar og om det er stor elg det er snakk om så ville eg nok teke steget opp frå Vulkan/Alaska til noko som held litt betre saman. I alle fall opp til ei lodda kule.

Link to comment
Share on other sites

9,3 med en litt bløt blykule er gull. Men noen sliter med og skyte bra med 9,3.. 30-06 med 42-46cm pipe fyrer greit for kråka. Men helt ok med en 180-200grains blykule.. gjerne en lodda.. men treffer man feil. Så blir det mye søl med det meste..

308w har vært min hundefører/ettersøks i en kort Tikka de siste årene.. men etter litt betenkt resultat med 150grains ttsx på avstander over 170meter sist sesong.. Så endte jeg nå på en 30-06 med 56cm pipe.. har skutt inn 2 kikkerter til den. 1 med Sako Super Hammerhead. Og 1 med Lapua Naturalis. Postrifla blir fremdeles en 6,5x55 med federal fusion..

Link to comment
Share on other sites

Bergara B14 Extreme Sporter med 46 cm pipe ferdig gjenget (M14x1) i kal. 308 Win kan jo være noe. Om demperen du har er M14x1 så kan du velge å kjøpe med kikkertsikte, f.eks. Leupold VX-Freedom 1,5-4x20 MOA. Da er montasje inkludert og du ender på 15.890.-. Med A-TEC Forest demper og uten kikkertsikte så ender prisen på 15.185-  Du har en rødpunkt du kan bruke skriver du, så da trenger du kun en montasje. Remington 700 montasjer passer på Bergara B14.

 

image.png.57f09561e321db45fdc73c443a5f00e8.png

 

https://bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/bergara/bergara-b14-extreme-sporter

 

Bergara rifler er veldig bra kvalitet i hvert fall.

 

Det ser ut som denne modellen har et 3-skudds boksmagasin.

 

https://www.norma.as/bergara/115361/bergara-detachable-mag-b14-sa-3-skudd-magasin-til-b14-sa-3-skudd

 

VX-Freedom 1.5-4x20 MOA ring :

https://www.leupold.com/vx-freedom-1-5-4x20-moa-ring

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

OK, en demper med liten diameter er Stalon Victor, med 41 mm utv. diameter. Bygger 13 cm på pipelengden. Den demper jo ikke like bra som en større demper, rundt 20-25dB kan man vel forvente.

 

Den lengre modellen er Victor L, som bygger mer utover, 16,3 cm står det. Men demper mer, rundt 25-28dB ca. Produsentens tall er nok noe optimistiske for Victor og Victor L angående demping i dB.

 

https://www.absshooting.no/nettbutikk/lyddemper

 

I en stor Tysk test fikk Victor L disse måleverdiene :

 

image.png.f9f3e516f066800caebb1bbb22f37b12.png

Link to comment
Share on other sites

Hausken MD-45 jaktfelt ser jo grei ut, rimelig er den også. Av de små demperne (45mm diameter) med liten byggelengde kommer Ase Utra SL5i bra ut i den Tyske stortesten . Denne er vel i rustfritt stål og tåler det meste :

 

image.png.52b36cfd8d60f61f7205ae2052a7a6d4.png

 

2 Alfa har den, på tilbud står det i kaliber .30 Sako M14x1 :

 

https://www.2alfa.no/ase-utra-s-series-sl5i.html?variation_id=21396

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...