Jump to content

lurer på hva lengden på en lommekniv må være for at det skal være lovlig(knivblade)


jesper b

Recommended Posts

Var en brainstorming som kom frem til at vekterne på flyplassen kan kontakte politiet når de oppdager en kniv som er lovlig å fly med. Bakgrunnen er at flyselskapene må forholde seg til internasjonale regler men forståelig nok ikke ønsker at vi skal reise med kofferten full av kniver.

 

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (13 timer siden):

Men du kommer deg ikke til flyplassen lovlig.

 

Det er vel lov å ha en kniv med nedpakket i en sekk om du er på vei til et sted hvor du har lov å bruke kniv?

F.eks. kan jeg ta buss til tur i skogen, jakt eller for å hjelpe en kamerat med praktisk hvor jeg trenger kniv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det avgjørende for om du kan ha med deg kniven er ikke om den bæres i en lomme eller en sekk, det avgjørende er hvorfor du har den med deg. Det står i siste avsnitt i straffeloven § 189 at;

 

"Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål."

 

Skal du på tur i skogen kan du mao ha med deg kniv hvis formålet er å bruke den i forbindelse med friluftsaktivitet, men ikke hvis formålet primært er å bruke den til å true noen eller for å forsvare deg mot et angrep fra andre. 

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (58 minutter siden):

 

Det er vel lov å ha en kniv med nedpakket i en sekk om du er på vei til et sted hvor du har lov å bruke kniv?

F.eks. kan jeg ta buss til tur i skogen, jakt eller for å hjelpe en kamerat med praktisk hvor jeg trenger kniv. 

 

 

Stemmer, men aktverdig formål er neppe "jeg skal ha den med i håndbagasjen på flyet"

Link to comment
Share on other sites

Håndbagasjen på flyet har du ikke med fordi du trenger noe å fylle opp hyllen over setet ditt med. Den har du fordi du vil frakte det som er i den dit du skal.  Og som nevnte ovenfor er det ikke hvordan du transporterer, men hvorfor du transporterer som er viktig.  

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (3 timer siden):

Stemmer, men aktverdig formål er neppe "jeg skal ha den med i håndbagasjen på flyet"

 

Men flyet er jo en del av transporten, så da ville jeg tenkt at spørsmålet er hva du skal med kniven når du kommer frem, og hva reglene er der du ankommer. 

 

Jeg håper også at politiet ser forskjell på en lommekniv nedpakket i en sekk eller koffert, og en kniv i lommen. 

 

Men hvordan dette blir tolket og praktisert i praksis skal jeg ikke uttale meg så mye om...

Link to comment
Share on other sites

Hva med å dele opp brød,  reparere en skadet negl,  spikke pølsepinne,  skru fast en skrue,  åpne en øl,  reparere skolisser, pirke ut en kjøttbit mellom jekslene osv.  Er ikke det aktverdige formål? 

Jeg vet det finns bedre verktøy til det meste,  men ingenting er så allsidig som en liten kniv. 

 

Og i dag som folk flest (?) bare reiser med håndbagasje finns det ikke noe annet sted å ha den. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (59 minutter siden):

Eneste aktverdige formål jeg kan tenke meg er jakt, og da har man sikkert ikke behov for å ha den i håndbagasjen.

 

Tja, skal du reise til England så kan en bære en lommekniv med under 7.5 cm blad som ikke låses i åpen stilling. Jeg reiser stadig oftere med bare håndbagasje, og en lommekniv er greit å ha med, og om det det er lov dit jeg skal så er det vel aktverdig å transportere den dit nedpakket også ville jeg trodd.

 

Når det er sagt så regner jeg ikke med noen har fasitsvar på dette, og jeg vet ikke om jeg er helt klar for å teste det ut i praksis i frykt for å møte noen kranglete vektere...

Edited by Fysikeren
La til sitering
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år reist til Cropredy festivalen, Englands største folk festival oppe i Oxfordshire, og siden alt foregår utendørs har turen for oss vært en slags piknik med musikk. Jeg hadde ett år med ett fenalår og trengte en kniv for å spikke på dette. En aktverdig grunn. Selvfølgelig fikk jeg greie på, etter at jeg var vel hjemme, at den mest alvorlige forbrytelsen jeg begikk og som kunne gitt meg en saftig bot, var å ta med fenalåret. Strengt verboten å ta med kjøtt til England. Men kniven var ok.

Link to comment
Share on other sites

On 8/15/2022 at 6:46 PM, jjrckd said:

Kniv er kniv, ingen lovlig maxlengde når du ferdes i samfunnet. Unntaket er hvis du skal ut å fly. Da har du lov til å ha en kniv med bladlengden på inntil 6cm i håndbagasjen. Makes sense..

Forrige uke ble min Leatherman Wingman konfiskert på Gardermoen.

 

Det er så og si nulltoleranse ifølge security der.

 

Jeg hadde tilmed fjernet kniven, det hjalp ikke ifølge rentacopen der.

Edited by m00se
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (46 minutter siden):

Jeg hadde tilmed fjernet kniven, det hjalp ikke ifølge rentacopen der.

 

De tar'n på "tenger", tenker jeg. 

 

https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/skarpt-eller-spisst

 

... og denne gir dem jo blankofullmakt:

VURDERING

Sikkerhetskontrolløren har myndighet til å stanse gjenstander han/hun vurderer at kan true sikkerheten om bord, selv om gjenstanden står oppført som tillatt, eller ikke er listet i regelverket.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (53 minutter siden):

Sikkerhetskontrolløren har myndighet til å stanse gjenstander han/hun vurderer at kan true sikkerheten om bord, selv om gjenstanden står oppført som tillatt,

 

Dette minner meg om en gammel traver, fra USA-propaganda-organet "Det Beste", om hva som er tillatt eller forbudt rundt om i verden:

 

1: I Frankrike er alt tillatt, også det som uttrykkelig er forbudt.

2: I USA er alt tillatt, hvis det ikke uttrykkelig er forbudt.

3: I England er alt forbudt, hvis det ikke uttrykkelig er tillatt.

4: I Sovjet er alt forbudt, også det som uttrykkelig er tillatt.

 

Norge er altså kommet til pkt. 4 på denne listen. Jeg er, dessverre, ikke særlig overrasket.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...