Jump to content

Bukkejakta 2022


Sølvrev

Recommended Posts

Var nå enda bra at en annen enn Castor'n drar i gang denne tråden da.

Har man heeelt sluttet å jakte bukk i dette landet?

Ikke ett eneste innlegg, før nå i dag, få dager før bukkejaktstart. Aaalt for dårlig.

 

Nå må vi ta oss selv i nakken og riste oss selv kraftig, slik at flere bidrar, både i denne tråden og i andre tråder, som i utgangspunktet KAN være interessant lesning, men som med få unntak ALLTID ender opp i krangling og flisespikkeri. Det er flere her inne som utmerker seg mht flisespikkeri og hakkespetteri har jeg lagt merke til.

Bidrar man ikke på annen måte enn med over nevnte, kan det være greit å finne et annet forum å frekventere og bidra i, tenker nå jeg......men nok om det og over til bukkejakt.

 

Har vært ute mange ganger i løpet av våren og forsommeren, både for å titte etter rådyr/bukk og rev.

Ja jeg kan informere om at begge slag ofte er observert + grombukk, så alt er på stell i så måte.

Mangler bare bukk i fryseboksen, noe som var en skikkelig utfordring sist høst. Nada, null, niks og ingen bukk i fryseboksen ble det, til tross for grundige forberedelser. Det ville seg ikke da. Håper på bedre resultat  om få dager.

 

Slik så det ut grytidlig i dag morges. Både rev og rådyr ute på jordet for å skaffe seg frokost, hendholdsvis på ca 320 og 390 meters avstand.

428756843_Rev_Rdyr.png.e5f2ec2e262f43c3023af42ee22f11ca.png

Ja takk begge deler.

Edited by Castor
Edit
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Og til nye rådyrjegere som er usikre på hvordan feiemerker ser ut, her er en feid rognebusk på hyttetomta. Om dere ser litt nøyere etter er det en podekvist fra et epletre (Bramley for spesielt interesserte) i toppen. Dette var et eksperiment, da jeg har skjønt at rogn og epletrær er så vidt like at poding kan gå bra. Men så var det denne bukken, da. Nå er rogna ringbarket og dau! Til å begynne med forstod vi lite av hvorfor den måtte feie akkurat der, men ved nærmere ettersyn er det feid på utallige småbusker og trær rundt hytta, inkl. en ca. 3 cm tykk selje. Ganske så uvanlig vil jeg si. Hytta ble overtatt i april i år, og til å begynne med så vi bare en liten spissbukk. Men i går fikk vi et glimt av sjefen. Dette er et veldig rådyrrikt område i Ryfylke og revirene er følgelig små. Vi ligger antagelig ved overlappende revirgrenser, så det blir feiet ganske så intenst. Dessverre blir det også beitet på blomster og frukttrær, selv om skogen bugner av godsaker. Hytta ligger bare en halvtimes kjøring fra Stavanger, så her er rådyrjakta dessverre for lengst opptatt av andre jegere. (Edit: jeg behøver vel ikke presisere at podeforsøket mislyktes?).

image.jpeg.967ab19778e30c92cd5e7f1b4f876e0f.jpeg

Edited by Sølvrev
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Alt klart her, børsa er innskutt, årets teig er såvidt befart, og buttoloen har fortsatt lyd i seg. Blir litt sein start i år, for jeg strekker bading og krabbefiske et par dager inn i bukkejakta denne gangen, men det er vel bukk å finne tre dager uti jakta også.

Årets teig er noe av det tetteste jeg har sett, så det spørs om ikke rekorden på fem meters skuddhold ryker i år. Kommer vi ned på to meter, tro?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli klar for årets bukkejakt. I dag skal fjorårets bukker, og noen fra 2020, opp på veggen. Fikk 3 under bukkejakta i fjor, og 2 under den ordinære rådyrjakta.

Greit å få unna før det eventuelt blir flere bukkeskaller i fryserne.

Skitt jakt :thumbup:

IMG_0210.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Skrev dette innlegget for noen år siden, men det er like aktuelt nå, som da, så her er en reminder.

 

I dag er det dagen før dagen dere. Vanligvis bruker man vel en slik terminologi om en annen dag i året, men for en lidenskapelig bukkejeger.....er det dagen før dagen😄

 

Tipper noen av dere allerede er i bilen, på vei mot hytta og bukkeposten, etter hvert,

Andre er i full gang med forberedelsene. Pakking i sekk og innlasting i bilen. Så en siste sjekk av pakklista. Ingenting gjemt....ingenting glemt.

Andre ligger med beina høyt og slapper av og tar bukkejakta på sparket.

 

Jeg er hvertfall klar og har vært det lenge, Tror tjangsen for felling er stor nå, men dere vet hvordan det er......med jakt.

Har vel nevnt det før.....man skal være forsiktig med å henge geviret på veggen og legge kjøtt i fryseren, før bukken faktisk ligger på bakken.

 

Nuvel......ang forberedelser, så inkluderer jeg følgende:

- Plastbalje for å frakte nyskutt bukk til slaktebua, for å unngå søl og skruff i bagasjen og evt baksetet. Balja bør være såpass stor og romslig, at man faktisk får plass til bukken oppi.

 

- Vurder og bidra med CWD prøve om dere har mulighet. Jeg kan informere om at det vil bli lagt merke til om så skjer. 

 

- Vurder en permetrin-behandling av jakt dressen, da rådyr(bukk) vanligvis er full av flått. De småjævlene vil man ikke ha noe med å gjøre i det hele tatt.

 

- Innskutt rifle.....dønn på millimeter'n

 

- Bolten til rifla, patroner, evd demper, håndkikkert, kniv, avstandsmåler, kondom, myggspray, kamera og ettersøksavtale (om man ikke er så heldig å ha ettersøkshund selv) 

 

Bare å føye til videre på lista det.

 

Så ønsker jeg alle de som skal ut i morgen mange fine naturopplevelser og.......skit jakt.

 

Føyer til i dag 09.0822.....

Alt  på stell her. Post ryddet, kniven skapslipt. Topp motivert jeger. Går bare å sparker i grusen på gardsplassen nå, så er vi i gang. Dette blir bra.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Returbukk her😃

Når det er skrevet....man vet aldri  noe om morgendagen.

Man kan tro, men man vet ikke😃

Kan eks være litt som i Vazelina Bilopphøggers visa..fisking i Vallers, eller som en bekjent av min avdøde far sa.....ingen kjenner dagen før polet er stengt.

Best å være føre var.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har mann sett bukk:....Ja

Har man siktet på bukk:...Ja

Har man skutt bukk:...NEI

 

Ja det er kortversjonen etter første økta på bukkejakt dere.

Dro ut i går kveld, for å være på plass kl 00.01

Nytter ikke å snike seg på plass på akkurat denne posten, da dyra trekker ut på jordet etter det har  blitt mørkt og er der til det lysner av dag og litt til. Blir fersket umiddelbart om man prøver på noe snikeri da.

Måtte overnatte på post a gitt, men ei veldig begivenhetsrik økt var det så tiden gikk fort. 

 

Hadde ikke før satt meg så kom det joggenes en 6taggers elgokse forbi. Svart i pelsen som fanden selv.

Han ville nordover, uti havreåkeren til naboen og gnafse frokost.

 

Satt litt, så kom det ei rådyrfrøken utpå. Forsvant etter hvert den også.

 

Så kom denne karen upå. Ville besøke salat-baren han også.

Hjort.png.fe050ae691b4bead40fb09e0da5491fd.png

En hjort, en spiss, kom så fint spankulerenes utpå 140 meter unna posten. Tok seg goood tid.

 

Så forsvant spissen etter hvert, før selveste bukkefar kom utpå.....og der var han i 3 timer.

Så han gjennom håndkikkerten og gjennom det termiske, men ikke i kikkertsikte a gitt. Heeelt svart der. Veldig frustrerende, for å si det slik.

 

Så lysnet det forsiktig etter hvert, samme med bukken. Ble lysere i kikkertsikte han også.

Krysset lå stødig i front. Ville ikke sette skuddet inn i front. Blir fort vekk vomskyting og spinatøsing ut av det da.

De pleier å vri seg litt etter hvert, men ikke denne bukken nei.

Etter frokosten bestemte han seg for å brå-skræve inn i skogen igjen.

Lærte ei lekse der, de pleier å være utpå til lenge etter at dagslyset kommer, men ikke i dag.

Skyt ved første kontakt, for å si det slik.

Fikk tatt bilde da. Ei lita trøst. Dårlig bilde pga aaalt for lite lys, men man ser at dette er en skikkelig drusul av en bukk.

Bukk.png.178fffb3282ba5669cbbbc8e3ada9861.png

 

For å oppsumere etter første økta...1/0 til bukkefar.

Lar de få ferie et døgn nå.

Prøver igjen.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ut på post i grålysningen i dag. Oppholdsvær, 15 grader og godt med mygg. Det var utfordrerne å sitte stille til tider.

Terrenget er ganske skogskledd, men der jeg poster er det en fin delvis åpen dal med småbekker, og små myrputter.

Hadde lokket ei lita økt uten noe kontakt. Satt å filosoferte litt før neste runde med lokking. titter meg litt forsiktig til høyre side, da jeg kan merke "noe" der. En bukk står å ser på meg i skogkanten ca 110 meter unna.

Jeg flytter litt på meg så jeg kan få rifla rett vei. Bukken står fortsatt å ser i min retning.

Men når jeg får bukken i sikte så flytter den på seg retning skogen. Jeg lager en kontaktlyd og bukken stopper. med fronten delvis mot meg, avstanden har økt til 130 meter.

Jeg skyter og bukken bråsnur og flyr mot en liten bekk ved skogkanten.  Jeg går etter og ser den ligger nede i bekken. Fluktstrekning 40 meter.

En fin 6 tagger.

Kaliber og kule: 6,5x55 og 100gr Barnes TTSX.

 

Og etter slakting må jeg si det er lite blodslått og ødelagt, og fint utgangshull på størrelse av ei krone.

Veldig fornøyd :thumbup:

 

 

 

IMG_0450.JPG

Edited by znopi
missprint
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (2 timer siden):

Har mann sett bukk:....Ja

Har man siktet på bukk:...Ja

Har man skutt bukk:...NEI

 

Ja det er kortversjonen etter første økta på bukkejakt dere.

Dro ut i går kveld, for å være på plass kl 00.01

Nytter ikke å snike seg på plass på akkurat denne posten, da dyra trekker ut på jordet etter det har  blitt mørkt og er der til det lysner av dag og litt til. Blir fersket umiddelbart om man prøver på noe snikeri da.

Måtte overnatte på post a gitt, men ei veldig begivenhetsrik økt var det.

 

Hadde ikke før satt meg så kom det joggenes en 6taggers elgokse forbi. Svart i pelsen som fanden selv.

Han ville nordover, uti havreåkeren til naboen og gnafse frokost.

 

Satt litt, så kom det ei rådyrfrøken utpå. Så forsvant den etter hvert.

 

Så kom denne karen upå. Ville besøke salat-baren han også.

Hjort.png.fe050ae691b4bead40fb09e0da5491fd.png

En hjort, en spiss som dere ser 140 meter unna posten.

 

Så forsvant spissen etter hvert, før selveste bukkefar kom utpå.....og der var han i 3 timer.

Så han gjennom håndkikkerten og gjennom det termiske, men ikke i kikkertsikte a gitt. Heeelt svart der. Veldig frustrerende, for å si det slik.

 

Så lysnet det veldig forsiktig etter hvert, sammen med bukken. Ble lysere i kikkertsikte han også.

Krysset lå stødig i front. Ville ikke sette skuddet inn i front. Blir fort vekk vomskyting og spinatøsing ut av det da.

De pleier å vri seg litt etter hvert, men ikke denne bukken nei.

Etter frokosten bestemte han seg for å brå-skræve inn i skogen igjen.

Lærte ei lekse der, de pleier å være utpå til lenge etter at dagslyset kommer, men ikke i dag.

Skyt ved første kontakt, for å si det slik.

Fikk tatt bilde da. Ei lita trøst. Dårlig bilde pga aaalt for lite lys, men man ser at dette er en skikkelig drusul av en bukk.

Bukk.png.178fffb3282ba5669cbbbc8e3ada9861.png

 

For å oppsumere etter førte økta...1/0 til bukkefar.

Lar de få fri et døgn nå.

Prøver igjen.

 

Er det lov og bruka termiske sikter og sånne sikter som pard 007 no, på geværet alltså. Ser det er omtala her utan at eg har nokre meiningar hverken for eller imot, berre lurte på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er avventende. Har ikke montert det på rifla, men bruker det som spotter og filmkamera på natta, opptak man aaaldri ville fått ellers. Brukbar opptakskvalitet på de med topp specs.

DSCN3487.JPG.53e129be57bea2e1f9a8d86a3d813b18.JPG

Framifrå hjelpemiddel.

Konklusjon: Man har gått glipp av mange viltobservasjoner opp gjennom årene.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Gillen said:

Flere andre tråder om termisk og om det er lov eller ikke. Kortversjonen er vel at det ikke er lov...

kortversjonen er vel heller at det ikke er ulovlig mtp dagens lovverk. Og derfor kommer det heller ikke miljødirektoratet til å anmelde bruk av termisk fram til nytt regelverk er på plass.

 

https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2022/04/vil-ikke-anmelde-videre-termisk-bruk-ved-forsvarlig-jakt

 

 

Link to comment
Share on other sites

image.jpeg.fea935ffdf1e69f2744bfacd60dc222b.jpeg

 

Årets første falt klokken 22:25 ca, helt i grenseland til skytelys. en grei firetagger.Fikk den inn på hets, og den brølte og bjeffa i 4-5 minutter, den var helt inne på 8 meters hold, der den stod mot meg og og bjeffa mens den skrapte i bakken og heiv på hodet opp og ned. 

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

fjottleif skrev (13 timer siden):

kortversjonen er vel heller at det ikke er ulovlig mtp dagens lovverk. Og derfor kommer det heller ikke miljødirektoratet til å anmelde bruk av termisk fram til nytt regelverk er på plass.

 

https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2022/04/vil-ikke-anmelde-videre-termisk-bruk-ved-forsvarlig-jakt

 

 

Hva Miljødirektoratet mener om bruk av kunstig lys/nattoptikk i jaktsammenheng fremgår av andre tråder. Det at M nå velger å ikke håndheve regelverket, betyr ikke at M har skifta mening eller at det nå er tillatt. Men dette hører ikke hjemme i denne tråden..

Link to comment
Share on other sites

I går kveld ble det ut å lokke rådyrbukk. Var tidlig ute, sånn ca klokka 18, ble sittende å døse i 1 time før jeg startet lokkingen. Deilig i kveldsolen. Men ingen aktivitet å merke.

Lokket først en runde med kontaktlyd, skiftet til hets, tok pause og ny runde. Etter en time med lokking så skjer det noe, ei geit kommer i full fart utpå, farer inn mellom buskene igjen og blir borte. Tar noen blås til i fløyta og geita kommer ut igjen, nå med en bukk rett bak.

Geita stopper opp og ser i min retning. Bukken fokuserer kun på geita, og stiller seg nå med bredsiden til på omtrent 80 meter.

Skuddet kommer og treffer der det skal. Bukken går rett ned, og geita fordufter.

5 tagger.

Fluktstrekning etter skudd: 0 meter

Treff høyt i bogen, lite ødelagt selv om kula har rammet mye bein. Pent slakt.

Kaliber og kule: 6,5x55 og 100gr Barnes TTSX.

 

20220810_191542.jpg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Var ekstremt tett på bukk.
Satt å lokket og ventet at de vill komme opp i skogen fra markene.
Tenkte etter et stykke tid kanskje å se bak meg, vente meg om og der stod en svær bukk rett mellom 2 treer sirka 80 meter borte.
tok riflen, siktet på den og faen også da hadde jeg satt kikkerten på minste zoom for hadde forventet de kom på andre siden hvor der var mye treer.
zoomet helt utt og hadde den mitt i trådkorset skulle akkuratt skyte, da trasket den videre 5 meter og stå mellom 2 nye treer skulle li til å ta skuddet , et split sekund før skuddet gikk helved løs å en ny bukk kom inn fra siden og bjæffet og jag den væk.
😅

 

 

Link to comment
Share on other sites

I går skjøt en bekjent på en bukk med 223  og 62 gr Trophy Bonded .  Bukken stod bak ca 8-10 cm tre men med hele bogen fri på ca 70 m. Kula hadde truffet ca midt på treet og tvers igjennom . Bukken kasta seg rundt og det kom noen høye lyder fra Bukken mens den sprang en ca 100 meter  før det ble stille. Han påstod det ikke var vanlig "bjeffing" som når et rådyr ble skremt. Bikkja kom etter en time før det ble helt mørkt  men de fant ingenting  blod  og de fulgte på ganske langt. Nå skulle de på igjen på morraen i dag men vet ikke hvordan det gikk.

Jeg har aldri opplevd at et påskutt dyr lager lyder annet enn hvis bikkja har tatt det igjen . Jeg vet ikke hvor mye kraft det er igjen i ei 223 etter å ha passert såpass mye treverk men kula gikk som sagt igjennom. Hva tror dere?

 

Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke hvor mye kraft det er igjen i ei 223 etter å ha passert såpass mye treverk men kula gikk som sagt igjennom. Hva tror dere?

Vanskelig å ha noen sikker oppfatning om dette. Trophy Bonded er ei relativt hard kule, men .223 gir den vel høvelig hastighet selv på 70 m hold... Evnen til å penetrere tre kommer nok også mye an på tresorten. Hurtigvokst og "porøs" gran kan ikke sammenlignes med f. eks. hard eik eller rogn. 

 

Jeg velger å tro at denne situasjonen har resultert i skadeskyting, og den illustrerer veldig godt hvor viktig det er å ha rent skuddfelt. Umulig å si hvor alvorlig skaden på bukken eventuelt er, det kan være snakk om alt fra overfladiske til (på lengre sikt) dødelige skader. Håper de finner dyret.

 

Edit: Hvis hele bogen var fri, men det likevel var tre i skuddlinja må vel det bety at skuddet kan ha truffet lenger bak? Da er det ikke sikkert man finner blod i det hele tatt.  Mage-/tarminnhold kan være vanskelig å påvise, særlig om det ikke er gjennomskyting med et større utgangshull.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev (16 timer siden):

I går skjøt en bekjent på en bukk med 223  og 62 gr Trophy Bonded .  Bukken stod bak ca 8-10 cm tre men med hele bogen fri på ca 70 m. Kula hadde truffet ca midt på treet og tvers igjennom . Bukken kasta seg rundt og det kom noen høye lyder fra Bukken mens den sprang en ca 100 meter  før det ble stille.

 

Jeg har observert ei 223 62 gr fusion-kule penetrere 3 grantrær (hvert tre var ca. 12 cm diameter) og fly videre, uvisst hvor langt.

 

Edit: Dette var på ca. 150 m.

Edited by Nybegynn3r
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finnes nok ingen fasit på den der. Har iaf observert at når kuler passerer gjennom skanser av tre så kan de vinkle rimelig kraftig og tilsynelatende er det vanlig at de tumler også. Om dyret sto mer enn en meter eller så bak treet kan et slikt skudd resultert i en bom. Men som sagt gjetning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke lenger frem??

Altså, hvis "Bukken stod bak ca 8-10 cm tre men med hele bogen fri på ca 70 m" må vel det betyr at den bakre delen hadde tre i skuddlinja? Og når "Kula hadde truffet ca midt på treet og tvers igjennom" må det i sin tur bety at bakparten kunne ha blitt truffet? Det sies ikke noe om hvor langt fra dyret dette treet stod, så jeg heller til @vavlos betraktning om at kula må ha vinklet etter å ha gått gjennom treleggen. Da kunne den ha truffet både lenger fram eller bak, eller ikke det i hele tatt.  Uansett, det synes som situasjonen nå er grundig og ferdig utredet, dyret friskmeldt, og det er bra!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Etter flere "stang ut" opplevelser i det siste, så ble det "stang inn"  i dag tidlig.

Lokket ved noen jorder, med skogteiger mellom jordene. Første runde med lokking fikk lurt frem ei geit, men ikke noe bukk. Andre runde med lokking så kom en bukk som en rakett utpå, og stoppet ikke opp før den var 10 meter unna. Da skjønte den at det var noe muffens, og spurtet mot skogkanten. Jeg kjører på intense hetslyder, og utrolig nok stopper bukken opp i kanten av jordet , omtrent 140 meter unna, med bredsiden godt synlig.

Slipper skuddet og treffer rett bak bog. Bukken hopper fremover, og vakler 20 meter før den legger seg ned.

En grei 4 tagger.

Treff bak bogen inn, og ut bogen andre siden, lite ødelagt. Pent slakt.

Kaliber og kule: 6,5x55 og 100gr Barnes TTSX.

 

IMG_0449 (2).JPG

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Ja da har det skkjedd at Castor'n har fått seg bukk i bakken a gitt.

Var på plass kl 03.30 i dag morges, i goood til før dagslyset.

Så 3 dyr umiddelbart etter ankomst post. Var forresten fullmåne i natt/morges. Det hjalp på navigeringen.

Slik så det ut gjennom det termiske.

Bukk1.png.41db5cc803470f23a901b66091105d06.png

Er dette bukk ca 130 meter unna posten??

Var ca 80% sikker på at dette var bukk,meeeen man må være 100% sikker på at det er bukk, ellers har man et alvorlig forklaringsproblem ovenfor grunneier, om det ikke ligger bukk på bakken.

Ja nå skal du høre osv😄

 

Måtte vente i 30 minutter før man så klart (nok) gjennom håndkikkerten til å fastslå at...jo dette var bukk. Da skal jeg si det kokte skikkelig i knollen dere oi oi oi. Man rekker å tenke ganske mye på 30 minutter, men vanvittig spennende var det.

KLAKK....la seg så fint rett ned på stedet hvil. Satte høyt bogskudd. Man vil ikke ha ettersøk på bukk i grålysningen, så derfor høyt bogskudd. Med anlegg på en trestokk, var det helt uproblematisk.

Bråsinna SST....storebroren til VMAX dere vet, gjorde skikkelig vei i vellinga den.

 

Glad og lykkelig over å ha fått bukk i bakken, var det å pakke snippesken, roe nervene og ut på jordet for å inspisere fangsten.

Det er denne karen her man var ute etter.

Bukk.png.b59ea2f3a59eba4bfbd233d82d01f528.png

 

Fikk hakaslepp da jeg kom fram a dere.

DET VAR PINADØ FEIL BUKK

20220814_050216.jpg.2be0085f0c6f0917f01aaf7d885655da.jpg

 

Fordømrade stuten, kunne vel ha ventet noen få minutter til, så hadde man sett at det var feil bukk. Men da er det ikke sikkert at den hadde vært på jordet lengere.

Gjort er gjort og spist er spist, sa Bamsefar i lia.

 

Måtte ha noen minutter for å fordøye denne "incidenten" meeen det ene utelukker ikke det andre. Ble da kjøtt i fryseboksen og trofe på gutterommet ut av det. Man satser på at sjefsbukken overlever bukkejakta, slik at man komme sterkere tilbake neste år. Sjefsbukken er sikker dobbelt så stor da😄

 

Så var det hjem å prekivere bukk i 25 varmegrader. Ikke enkelt, så stort sett rett ned i fryseboksen, for å si det slik.

 

Ang transport hjem, så kan jeg anbefale denne transportkassa her, med lokk, som dere ser. Aaakurat passe stor, slik at man unngår gruff og lukt i bilen. Helt topp. Anbefales

20220814_052554.jpg.9e8f7a98a9044250b67ec2678d8a27e8.jpg

 

Da lar jeg de få ferie fram mot juletider. Blir vel en tur til da, for om mulig å knerte en kalv. Det skal nok gå bra det.

 

Da er det brått fullt fokus på den årlige reinsjakta vår, kun dager, for ikke å si timer unna. Dette blir bra. Kanskje vi treffes i fjellheimen. 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 19
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Da ble det bukk på lørdags morgenen, mye nytt på denne turen, jeg har kun skutt rådyr på ordinær jakt tidligere og det var første gang det klaffet med bukkejakta.
Jakta startet med kontrollskyting, jeg er så heldig at det ligger en bane på grensen til det jaktterrenget jeg bruker.

Jeg brukte jaktstige for første gang, jeg var skeptisk til stigen siden jeg trodde den ville gi støtte til sikre skudd innenfor et ganske begrenset skuddfelt. For å kompensere litt for dette hadde jeg festet reim, dvs «jegerstroppen» til venstre overarm. 
Til lokkingen brukte jeg njff sin elektroniske lokk og høytaler, dette har fungert greit tidligere og det fungerte bra denne gangen også, forskjellen lørdag var at jeg hadde med en større høytaler med betraktelig bedre lyd og veldig mye lenger rekkevidde på bluetooth. Dette var egentlig tenkt som et forsøk, men det fungerte veldig bra.

 

Når bukken endelig dukket opp etter en drøy time plasserte den seg rett til høyre for meg på ca 70 meters avstand. Jeg tenkte det var uaktuelt å skyte fra venstre skulder, men tok opp rifla for å se. Jeg klarte ikke å se at det var en bukk pga kvist som gjorde det uklart om det var gevir eller ikke, i tillegg var det kvist foran «motorrommet» som kunne påvirke et skudd, dvs uaktuelt å skyte. Det eneste positive var at våpenet lå overraskende stabilt.

Så gikk bukken ett par skritt frem, opp med forstørrelsen på kikkerten, ja det er et gevir, ja det er sikker bakgrunn, ja det er klart skuddfelt uten hindringer i kulebanen….og rifla lå fortsatt «fjellstøtt». 
Bukken datt i smellen og sparket ett par ganger med beina - så var det mørkt. Tidligere har jeg opplevd at det er litt bevegelse i rådyret selv om skuddet sitter der det skal, men denne bare datt og ble der. Som bildet under viser gikk skuddet rett i hjertet. 

 

Mine læringsmomenter:

- plassering av høytaler midt i optimalt skuddfelt

- solid lyd og bluetooth på høytaler

- fortsette å trene skyting fra begge skuldre

- trene skyting fra jaktstigen for å få bedre grunnlag til å vurdere hvor langt jeg klarer å sette sikre skudd

- i stige kan det være greit å ha jegerstroppen på begge armer

- om mulig plassere jaktstigen slik at viltet må komme foran - dette kan gi sikre skudd på lengre hold.


Nå er det bare å vente på at ordinær rådyrjakt og småviltjakta starter.

 

AA4BF950-DD1A-4866-877F-B775A802B71F.jpeg

BB5445F0-DE23-49C8-9A91-1F418DB349F6.jpeg

0DA1DA4B-AA75-499C-9E20-2BFB0E5B6D12.jpeg

  • Like 15
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært fraværende på premieremorgenen, viste bukken seg på kvelden sammen med to geiter, men kompisen som satt der kom seg ikke inn på hold før bukken ante uråd og tok runden bak for å sjekke vinden hans.

 

Neste morgen ble det tidlig på’n igjen. Vi våknet til tåke på jakthytta men den lettet før vi kom ut på samme postene som kvelden før. Men med unntak av geit og to kalver som trakk bort fra kornåkeren nærmere min post var det stille. Jeg hadde ikke den beste vinden så til tross for god avstand kan det ha vært det som gjorde geita ukomfortabel. Flyttet meg derfor til en stige litt på innsiden av jordet hvor jeg lokket med godt utsyn medvinds. Turen gikk gjennom duggvått gress så da var joggeskoene fort gjennomvåte på en morgen med ganske kjølig vind og tynn fleecejakke.

 

Litt etter at jeg startet lokkingen fikk jeg melding fra kompisen om at sjefsbukken ble observert raskt på vei i min retning, så jeg lokket videre med høyere puls og børsa pekende der jeg trodde den ville komme. Plutselig knaket det et par ganger bak meg, men det viste seg å være en grevling som kjørte løpet sitt og hastet forbi. De har tydeligvis ingen fiender slik de oppfører seg. Litt senere fikk jeg besøk av et ekorn oppe i stigen. Jeg tror bukken gikk innom liggeplasser på veien, fant geitene sine der og derfor ikke ville ta risikoen, men hvem vet. Ikke helt dumt i så fall..

 

Jeg planla å flytte tilbake til jordekanten i 7-8-tiden da jeg og yr.no regnet med at vinden ville snu da solen fikk tak. Mens jeg snek meg tilbake over jordet fikk jeg melding fra kompisen at han ville prøve et annet sted i terrenget, og han dro fra posten der vi hadde sett dyrene kvelden før. Jeg tenkte at de nok ikke var langt unna og at de meget mulig kunne komme utpå en gang til før det ble for varmt - uvanlig varm bukkejakt i år på sørøstlandet.

 

Jeg så ikke så noe interessant fra posten min og flyttet jeg meg et par hundre meter i hans retning så jeg kunne se ned i «dumpa» de virket å ha lagt sin elsk på disse dagene, kanskje fordi sauene ble litt masete i skogkanten. Jeg hadde akkurat fått satt meg til og begynt å scanne med kikkerten da jeg så et par byks i skogkanten/buskas 2-300 meter unna meg. Det var rådyr, som kom raskt nærmere, og det virket som bukkeoppførsel, passe arrogant. Ut av krattet på 100 meter kom bukken som har hatt tilhold her siden i vinter, han beitet på blomstene i et område med dårlig kornvekst før han kikket seg nok til siden til at jeg fikk skytevinkel.

 

Inn bak/nede i halsen og ut litt høyt i bogen, ned i smellen og blødde ut. Fusion 308 180gr fra det gamle lageret. Som forresten ikke er like stort etter at jeg dagen før bestemte meg for å sjekke innskytingen på en plankebit i skogen med kompisen som spotter. Plankebiten falt aldri, det ble bom etter bom og til slutt hadde jeg prøvd å holde til alle kanter og hadde bare noen få skudd igjen så vi gikk frem for å se hva som foregikk. Der satt alle skuddene der man kunne forvente, hullene ble bare ikke synlige fra standplass, tabbe..

 

En av de finere bukkene jeg har sett her. Litt skade og bensplinter blir det av slike skrå skudd, merker at jeg har blitt litt hissigere på grøten etter hvert, i gamle dager ble det bare skutt bak bog.. Fyrte opp hjerte og indrefileter tilbake på hytta. Men litt masete med varmen, jeg kjørte hjem og parterte med en gang istedenfor å henge den i opp mot 30 grader på hytta. Tror jeg vil prøve å henge den i varmen neste gang, de henger jo dyr i Afrika også sies det.

 

Da kompisen lokket fra et litt usannsynlig sted første morgenen, kom det plutselig en bukk på kamera der det ikke hadde vært rådyr hele sommeren, trolig for å runde ham for å sjekke vinden hans. Fikk den ikke frem igjen og hadde den ikke tilfeldigvis gått forbi kameraet hadde vi aldri visst om den. Det har sikkert vært

flere i nærheten også. For et pr dager siden kom det en ny bukk på

kamera, vil tro at den finner seg til rette nå som gammeln er borte.

1E07983B-C7BD-4B7B-98DF-A53680F85043.jpeg

Edited by keenhunter
  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

15 august falt årets første og sålangt eneste bukk. Lokket med buttolo og bukken rundet meg nesten 360 grader. Stadige grynt gjorde den enkel følge, men ikke lett få skutt likevel. Når nesten rundet rundt stoppet den med siden mot meg på 40m og da satt skuddet høyt i bog med kort utras og fall:) Første jakt med nyinnkjøpt R93 Lux 6,5x55 så suksess på alle måter😃

D291F601-D2C4-4454-B6EF-76B0F5AE9AE4.jpeg

108D6972-BF59-4D70-BAF5-89ACF3D649C8.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...