Jump to content

Jaktfelt og prs riflevalg for meg og junior


Pipe

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvorfor dette skal være ett så vrient valg i det heletatt, men her sitter jeg nå og grubler uten å helt få ut fingeren. Greia er den at sønnen har fått interesse for jakt og skyting akkurat som sin gamle gubbe. Interessen er i samme kategori på jaktfronten, men han finner ikke tradisjonell dfs med kondomdrakt og 100meter skyting noe gøyalt i det heletatt. Jeg selv setter vel kanskje like stor pris på kaffepraten som selve skytingen så jeg har ikke akkurat sett etter ander skyte former heller.

Etter å ha blitt bombardert med youtube klipp av NRL- hunter og PRS av junior så måtte jo en gubbe selv innrømme at det så gøyalt ut. Jeg har jo ikke prøvd alt jeg heller og med den innstillingen så hugget jeg i fjor ut ett felt 30*100m. Her så laget jeg en «tank trapp» og noe andre rare barrikader for å møte PRS verden. Jaktfelt/ nrl – hunter var jo lett å gjennomføre uten noe mer om og menn.

Siden konkurranseinstinktet mellom far og sønn brått fikk grobunn måtte enda en 22lr rifle i hus. Blir alt for mange unnskyldninger når man dele kikkert og rifle 😉.  Kjøpte derfor en CZ 457 av den grunn at det fantes mye stokker/chassi man kunne velge senere og at de har 10 skudds magasin.

I løpet av sommeren har banen blitt flittig brukt og vi har også hatt mye besøk av 5 andre tenåringer og 2 kammerater har også slengt seg på. Med mye morro så har det blitt «borte» en 10 000 22lr fra februar til nå og det ser ut som at dette ikke blir å stoppe med det første. Samtidig som vi stortrives med dette har ønsket om å ha lengre bane for mer nrl-hunter skyting vært tatt opp flere ganger.

Igjen så må nye rifler i hus og da skal rifla dekke en blanding mellom prs og hunter/ jaktfelt. For å møte PRS så har tanken vært chassi, flatskytende kaliber med god bc, 10 skudds magasin. På den andre siden så er ikke blytunge rifler like fornuftige på den andre fronten og målet. Tanken min er jo at rifla også skal kunne brukes til jakt. Det vil jo ikke bli 100% gunstig til alle formål, men jeg satser på det kan bli en «jack of all trades, best of none».

SÅ………

Med alt dette i bakhodet så har jeg tenkt følgende.

Tikka t3x 308w med 57 cm pipe+ krg xray eller bravo stokk

#Tikka t3x velges pga presisjon, greit avtrekk og aftherparts.

#308 win velges pga levetid på piper ved misbruk og at den imøtekommer storvilts kravet samt mulighet for 10 skudds magasin ved behov.

# KRG xray/ bravo velges for å få klaska på en arca rail, kunne ha samme stokk på 22lr rifla, ha pistolgrep og justerbar stokk.

 

Før jeg nå handler …. Har dere noen innvendinger?

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (32 minutter siden):

Det er nok en god grunn til at kombinertløperne bruker to ulike par ski og ikke prøver å finne et par som er brukbare både til hopp og langrenn.

Tror kombinert hadde vært en mye mer spennende sport om utstyrsbytte ikke hadde vært lov. 40 meters bakke hadde riktignok holdt da.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Ja. Du lager ei rifle som er dårlig til begge deler.

Fordi stokken ikke er optimal da eller. Kunne dette vært løst ved å ha ett vision/ acc chassi og en lettere stokk for jaktfelt? Er vi da vei mot noe fornuftig?

Håkon223 skrev (36 minutter siden):

litt "langhold".

Blir ikke så langt i grunn, kanskje opp til 500..

 

Håkon223 skrev (36 minutter siden):

skyte jegerklasse i jaktfelt er 5,5kg. 

jepp

Link to comment
Share on other sites

Du er i to vidt forskjellige verdener her. Jaktfelt optimert for frihåndsskyting, 1 kg avtrekk og under 5,5kg. PRS tung (minst 10kg), «ingen« rekyl eller avtrekksvekt og balanse så rifla ligger støtt og balanserer på bag under forskjeftet.

 

«Litt langhold» på 500m med tofot klarer du med de fleste jaktrifler, kan ikke sammenlignes med det du trenger for PRS

 

men, når det er sagt, så går det fint å prøve seg på PRS med den rifla du har. Det er et veldig positivt miljø, stiller du med jaktrifla får du hjelp, veiledning og lånt utstyr. Bedre å prøve med rifla du har og få kyndig rådgiving før du brenner masse penger på rifle og utstyr.

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (6 timer siden):

Bedre å prøve med rifla du har og få kyndig rådgiving før du brenner masse penger på rifle og utstyr.

Ett fornuftig og realt tips. 

Er t3x 308 da ett fornuftig kjøp så man kan komme seg ut og få rådgivning, eller ville du kjøpt noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (46 minutter siden):

Ett fornuftig og realt tips. 

Er t3x 308 da ett fornuftig kjøp så man kan komme seg ut og få rådgivning, eller ville du kjøpt noe annet. 

Tikka T3 er jo en bra plattform for det meste. Dersom du tenker jaktfelt og PRS ville jeg vel hvertfall gått ned til et 6,5 kaliber, både mhp rekyl og mye bedre for lengre hold. I PRS skyter de beste stort sett ett eller anna 6mm kaliber.


Hvor i landet holder du til forresten? 

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (29 minutter siden):

Er t3x 308 da ett fornuftig kjøp

Gir du mr. Omland en tikka tikka t3x i ett mdt acc/ vision chassi så blir det brått pallplass på prs stevner her i landet.

Når det kommer til 308 vs 6,5 creed, 260rem eller what ever 6mm så er det jo fordeler og ulemper. 308 stiller deg automatisk dårligere mtp ballistikk, men når du kommer dit at det halve sekundet du kunne spart i å sikte deg tilbake på blinken er avgjerdene for plasseringen din så veit du nok også hvilket kaliber du vil ha. 

 

Første gangen du skal bytte pipe i Tikkaen kan det være greit å sende møkket til en børsemaker siden pipa sitter som FAEN. Deretter kan du selv veksle mellom eksempelvis 308, 6mm, 6,5creed osv hjemme i all tid fremover.  Mange tenker at de da blir å bruke 308 pipa til mengdetrening og spare konkurranse pipene... faktumet er vel ofte at man gir faen og tar kostnaden noen pipeskift ekstra for å slippe å blande ballistikk i hodet. Skyter du 3000 i året med 308 og stikker på treff med 6mm pipa du ikke tar deg råd til å bruke, så kan du i kampens hete brått bruke vindrift du har lært deg med 308 på 6mm og vipps har raser du ned på poenglista ;) 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En fordel med 30 kal til jaktfelt er at det kan være lettere å se treffene dine i skiva med 12x forstørrelse. Sett på en god demper så er det relativt liten rekyl. Men det er klart at de fleste som satser jaktfelt skyter med 6,5x55, 223 og 6mmbr/6xc.

Edited by Håkon223
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (11 timer siden):

6,5x55 er vel fremdeles den patronen en får rimeligst bra match ammo til her på berget. Og til langhold er den nå helt overlegen 308.

308 er nesten meningsløst om en skal kjøpe noe til PRS. Har en det, så funker det jo til å prøve, men ikke kjøpe til PRS, please.


6.5x55 bør være kalibervalget. Tilgang, priser, alt. Med mer erfaring og ambisjoner, 6.5CM og noe med 10sk magasiner. Men til å begynne med er det bare fordyrende og kompliserende.

 

Da blir en 200STR nesten et selvsagt valg, om dere skal koke dette inn i ei rifle. Noe jeg fraråder, skal du bygge om «hele tida» så blir du lei, og kjøper ei til - og en i 22LR… Så prøv å lag ei rifle til hvert bruksområde.

 

Idelle jaktfelt- og PRS-rifler er veldig forskjellige. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...