Jump to content

Hvordan pusses det?


Ospa

Recommended Posts

Man kommer hjem fra en fornøyelig tur på banen, og den gode(beste?) pipa har fått 20-30-40 kuler gjennom seg.. da vil de fleste gi den litt stell og puss, men på hvilken måte? 
 

For egen del prøver jeg å få det til mens det enda er litt lunk i løpet; 

-Først med børsten; inn fra kammerenden, noen gode jokk frem og til bake i de første 5-20cm, så ut av munningen og av med børsten. Pipa peker alltid nedover! Repeat «noen» ganger.

- Robla solo etc. på en lapp, og «la hvile» litt. 
- Børsten
- Tørr lapp

- Lapp med olje (ett par ganger)

- Tørrpusse


Del deres pusserutiner! 
 

 

Edited by Ospa
«Pipa peker alltid nedover! »
Link to comment
Share on other sites

Bruk pussestokkinfører og høvelig «arbeidsbenk». God pussestokk i hel lengde, gjerne type Tipton. 
 

Du kommer langt med å dra gjennom bronsebørsten (en vei) påmontert VFG pussepropper fuktet med grei våpenolje type Super 1 eller Break Free CLP. Dra gjennom 10-15 x. Tørrpuss før bruk neste gang. 
 

#
 

Sånn «dann og vann» gjør du i tillegg følgende når du er ferdig med «bronsebørstepussen»;

 

Vask med rødsprit. Tørk. Gnukk noen runder med pusselapp og eksempelvis Tetra gun eller Bore cleaner copper remover i henhold til produsentens anvisning, til det ikke er blått lengre. 
 

Vask godt med rødsprit. Tørk. En propp olje i løpet. Tørrpuss før neste bruk. 
 

##
 

Bronsebørster sammen med stoffer som løser kobber er en mislykket kombinasjon. 
 

(Kjemo)mekanisk rensing med kobberbørster for å fjerne generelt dritt og mesteparten karbon. Noe skam- fastbrent karbon kan event. fjernes med egnet kjemikalie for karbonfjerning, men personlig - etter mange års bruk av Super 1 og kontroll med borescope, funker det for meg. Super 1 er ikke av de beste rustbeskyttelsesoljene, virker mer som en slags blanding av whitespirit og olje, så jeg bruker den primært som en all-round renseolje. Om våpenet skal stå lagret lenge eller ut i fuktige omgivelser - tynt lag Break Free CLP, Butch’s GUN Oil eller tilsvarende for min del. 

 

 

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (6 minutter siden):

OK.

Hvorfor fjerner du olja?

For å ikke ha masse olje i løpet til neste gang jeg skyter. Etter å dratt over noen ganger med tørr lapp er det fremdeles oljefilm igjen i stålet. Er du redd for løpet mitt ?

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ut i fuktige omgivelser (på jakt?) kan du godt la det ligge igjen en tynn film olje i løpet for å forhindre korrosjon, men skal jeg ut på rådyrjakt 10 august i sol og 20 grader tørker jeg ut olja - i alle fall det jeg får ut, med en pusselapp eller et par propper. Olje i løpet kan bidra til endret trykk og endret treffpunkt. Om dette betyr så mye i praksis under jakt - neppe. 
 

Jeg kjører ALLTID en runde rødsprit i løpet etter å ha brukt «lurium» utenom når jeg kun har brukt «olje», og jeg kjører ALLTID en runde olje etter å ha kjørt rødsprit. Vil heller ha litt olje eller rester av olje i løpet enn «tørt stål» etter rødspriten, og vil heller ikke ha all mulig (vannbasert) lurium (eller andre stygge saker) liggende igjen i løpet etter fjerning av karbon/ mantel med «spesiallurium». 
 

i jaktsesongen er det typisk en del turer inn/ ut av huset - både hvor det blir skutt et skudd eller ikke med rifla. Da er det typisk tørrpuss( eller ikke-tørrpuss) av rifla basert på «vær og fuktighet» før en drar ut, og en propp med olje (eller ikke om det har vært tørt ute og jeg snart skal ut igjen) når en kommer inn igjen. Har normalt 18 grader og 40-50 % luftfuktighet der jeg lagrer våpen. Det må også tas hensyn til. 

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Nei jeg er ikke red for løpet ditt. Men om en tørrpusser er det jo ikke stort olje igjen så den filmen fordamper vel forholdsvis fort vil jeg tro. Jeg lar olja være i løpet og det har ingen betydning for neste skyting.

 

bardp skrev (3 minutter siden):

Nei jeg er ikke red for løpet ditt. Men om en tørrpusser er det jo ikke stort olje igjen så den filmen fordamper vel forholdsvis fort vil jeg tro. Jeg lar olja være i løpet og det har ingen betydning for neste skyting.

Filmen tror jeg ikke fordamper.
Men om rifla skal i skapet noen måneder er jeg enig- da sauses det inn. Om det har noe å si for løpet generelt, skal jeg ikke være bastant på, men førsteskuddet i ett feitolja løp går jævlig snodig, og jeg tenker det er helt ok å ikke skyte med det slik.. 

Link to comment
Share on other sites

Uansett pusse rutine.. hvordan vet dere at løpet er rent? Uten et borescope så er det umulig å konstatere om løpet er rent eller ikke.. selv om propper/lapper er hvite når de kommer ut betyr det ikke at løpet er rent.. det kan ligge mye karbon igjen i løpet..og uansett om en "tror" at en har pusset etter alle kunstens regler..og at pusse rutinene er aldri så bra.. så vet en ikke om løpet er rent eller ikke..en tror en vet.. (for å vite må en kunne gå inn og se)

 

Den siste tiden har jeg hatt rundt 20 stk rifler/piper fra "ymse" "ivrige" skyttere/jegere inne på benken.. felles for de alle var at etter utsagn fra eierne så var pipene pusset etter alle "kunstens regler" når en så går inn med borescope så er det veldig mye karbon oppbygging i løpet de første 15-20 cm av løpet etter kammeret.. det toppet seg nå før helgen når jeg fikk inn en 6,5 pipe som en ikke klarte å presse en 6.5mm VFG propp gjennom løpet.. gikk en inn fra kammer enden så ville ikke proppen inn i løpet samma f… skjøv en proppen fra munningen så begynte den å gå tregt 10 cm fra kammeret.. og det var full stopp 2 cm før kammeret.. når en går inn med borescope så er det massivt med karbon.. eieren hadde pusset og siden lappene var hvite når de kom ut så var løpet rent..

 

Det er vel unødvendig å si at presisjonen var elendig..børsa spredde 40cm på 100m og det var en massiv jobb å få løpet rent..

 

Jeg pusser løpet helt rent etter hver skyte økt.. er det lenge til løpet skal brukes så settes det inn med olje før lagring etter at løpet er konstatert helt rent.. før skyting så spyler jeg gjennom løp/kammer med bremserens.. dette gjør at jeg har ganske repeterbare CB skudd.. er det olje rester i løpet så får en gjerne et fall på 10-12ms og et lavt førsteskudd..

Uansett så er min rutine slik..

 

Etter endt skyting så fukter jeg en VFG propp (kaliber tilpasset) med carbon remover.. og lar løpet ligge fuktig til dagen etter.. fukter så en ny propp og kjører gjennom og lar den ligge i 20min.. for så å tørrpusse.. inn med borescope og er løpet rent så er jo det fryd og gammen.. er det ikke rent..så repeteres prosessen over.. alt etter hvor mange skudd løpet har gått bestemmer hvor mange ganger en må fukte løpet.. en kan selvfølgelig bruke bronse børste /nylon børste og få litt fortgang i prosessen med å løse opp karbonen.. 

 

Har jeg dårlig tid så tar jeg å tar på litt Autosol på en VFG propp og kjører den gjennom løpet 4-5 ganger (dette gjøres etter at løpet har ligget i "bløt" i 24 timer med carbon remover) inspisere med borescope..er det rent så blir løpet/kammeret spylt innvendig med bremserens.. for så å tørrpusses.. (autosol er hinsides effektiv for å fjerne karbon i løpet)

 

Typiske ting jeg finner i jaktbørser/løp..er:

-karbon (tildels veldig mye)

-mantel (samme..tildels mye)

-Rust i løp..rust i kammer

-Karbon i kammer (akkurat der hvor patron skulderen ligger)

 

Felles for alle tilfellene er at eieren hevder løpet er rent..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (6 timer siden):

Uansett pusse rutine.. hvordan vet dere at løpet er rent? Uten et borescope så er det umulig å konstatere om løpet er rent eller ikke..


Om rifla går beint er det vel lite poeng med å se inn i løpet? En eller annen plass er det jo «godt nok». Uansett; for egen del så renser jeg det mer grundig etter 100-200 skudd.. 

 

Jeg har lyst på ett(borescope), fordi jeg er nysgjerrig og lurer på hvordan tingenes tilstand egentlig er inni løpet. Samtidig er det lett å trekke en parallell til koloskopi; så lenge ting virker, trenger man ikke bruke tid på å glo inni der. For egen del tror jeg det fort hadde ført til unødvendige bekymringer (koloskopi og borescope). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt borescope et års tid og er veldig fornøyd med dette kjøpet til ca en tusenlapp på ebay. Det fine for meg har vært at jeg fort lærer hva som er riktig og tilstrekkelig puss på riflene mine. Det er fort å pusse for mye, bruke feil teknikk og kjemi osv. Dette igjen er tid man heller kan bruke til andre ting, som å skyte for eksempel. Også er det vel ikke til å legge under en stol at når bildet av bart metall fester seg på netthinna sover man bedre🤩

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (14 minutter siden):

 En eller annen plass er det jo «godt nok». Uansett; for egen del så renser jeg det mer grundig etter 100-200 skudd.

"Godt nok" er også førende for mine pusserutiner. Hjelpemidlene jeg bruker er pussestokk med adapter for pussepropper, propper(VFG) og bronsebørste tilpasset kaliber, tyntflytende våpenolje, samt JB-pasta. Jeg har flere flasker med ulike kjemikalier (såkalt lurium) for å løse kobberavleiringer og karbon/kruttslam stående på hylla, men de får stort sett stå i fred.

 

Jeg drar gjennom løpet med et par tørre propper etter hver skyting, og så en propp fuktet med olje før jeg setter våpenet i skapet. Neste gang jeg skal på banen drar jeg gjennom et par tørre propper for å fjerne oljen. Hvis jeg skal på jakt og det regner lar jeg oljen være. Rødsprit vil aldri finne veien inn i løpet hos meg, med unntak av fjerning av fett i helt nye våpen.

 

Etter vårens og sommerens treningsskytinger tar jeg en grundig hovedrengjøring. Da bruker jeg først bronsebørste og propper med litt olje til det ser rent ut, deretter en propp med litt JB-pasta (og da er det plutselig ikke rent lenger!). Bruker så tørre propper til det er rent, bronsebørste, og avslutter med en propp dynket med olje. Gjentar med pasta om nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (59 minutter siden):

Om rifla går beint er det vel lite poeng med å se inn i løpet?


Ja..helt til den ikke går "beint" lenger.. Argumentet som du her bruker er det samme argumentet eierne til de børsene/løpene jeg har hatt på benken har brukt..

 

Ospa skrev (1 time siden):

Samtidig er det lett å trekke en parallell til koloskopi; så lenge ting virker, trenger man ikke bruke tid på å glo inni der.


Jeg har aldri brukt mindre tid på å pusse løp..som etter jeg fikk meg borescope.. en får som @pererik sier hurtig oversikt over hva som er nok..og ikke nok.. hvilke kjemikalier som virker/ikke virker.. 

 

Sølvrev skrev (33 minutter siden):

Etter vårens og sommerens treningsskytinger tar jeg en grundig hovedrengjøring. Da bruker jeg først bronsebørste og propper med litt olje til det ser rent ut, deretter en propp med litt JB-pasta (og da er det plutselig ikke rent lenger!). Bruker så tørre propper til det er rent, bronsebørste, og avslutter med en propp dynket med olje. Gjentar med pasta om nødvendig.


Hvordan vet du når du har pusset rent? Eller ikke? Om du pusser for mye?

 

Et annet moment er når en utvikler en ladning til en "skitten" pipe..eller en pipe en tror er ren..(men en tuner en ladning til en pipe som har en viss mengde skitt/karbon/trykk) ladningen en ender opp med går bra.. men plutselig så går den ikke like bra lenger.. fordi mengden karbon/mantel/skitt har endret seg..og når en pusser løpet helt rent..eller renere (mindre mantel/karbon/skitt i løpet) så går den heller ikke ladningen like bra.. men etter X antall skudd så plutselig samler ladningen igjen..(mengden karbon/mantel/skitt i løpet er tilnærmet likt det som var i løpet når ladningen ble utviklet).. jeg klarer til en hver tid å reprodusere et rent løp ved hjelp av borscope.. men jeg vil aldri klare å reprodusere et "nesten like tilsmusset løpe" som det var på et gitt tidspunkt..

 

starter en med et helt rent løp..og børsen går bra fra første skudd (ladningen er tunet til et rent løp) så vil en veldig fort "lære" seg "viduet" (mengden skudd børsa er presis) om det er 100 skudd..200skudd osv..

 

1B143F76-796C-41E2-ACFD-5EE9447AFE10.jpeg.8def6ee8766664a164a7846374c8c4b0.jpeg

disse 3 skuddene er skutt på helt rent løp..altså skudd 1,2,3 samlingen måler 2,45mm og er skutt på 100m for å verifisere treffpunkt før skyting på litt hold..( ingen pusseskudd er nødvendig)

 

0F257520-5A69-4477-B2D5-C2D8C970B185.jpeg.634d212bd1270829891a83259658f150.jpeg

Dette er de 3 første skuddene fra helt ren pipe til 338LM.. pipa har ligget en stund da andre kaliber har vært benyttet.. men som dere ser så er hastigheten jevn fra første skudd.. før skyting så gikk jeg inn og sjekket AB for å se sist logget hastighet pipen hadde gitt med samme kule og ladning (utdrag øverst i bildet) da hadde MV hastigheten vært 871ms (noe den har vært siden jeg begynte å lade denne ladningen).. de tre første skuddene ble kronografert for å verifisere fart og treffpunkt før litt langhold..og som en ser så ga disse en ES på 1ms og en SD på 0,8ms.. høyeste hastighet var 871ms og laveste var 870ms på de tre skuddene..

 

hadde det vært olje rester i løpet/kammeret (dvs olje har vært "tørrpusset" ut av løpet.. og ikke fjernet kjemisk med bremserens så hadde ES/SD vært betydelig høyere..og en hadde trengt noen "pusseskudd" før hastighet..og samling hadde vært slik den skal være/ ønsker at den skal være..

 

Et Teselong borskope koster 1000-1500 kr.. det er en "pølse i slakte tiden" en får full oversikt over "tilstanden" til løpet.. en annen ting en kan bruke Borescope til er å inspisere hylsene innvendig for mulige feil.. en trenger dermed ikke sitte med "binders" for å prøve å detektere mulig/kommende hylse separasjon.. en sparer tid.. en tror ikke en hylse er trygg..en vet..

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (42 minutter siden):

 

Hvorfor ikke rødsprit? Jeg bruker det ikke selv heller, men hva er ankepunktet? Legger igjen dritt? Inneholder vann? Tiltrekker seg vann?

Jeg synes det er unødvendig, og innbiller meg det kan tørke ut mikroporer i stålet der det senere kan oppstå fuktighet hvis det ikke kommer olje til.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (36 minutter siden):

Hvordan vet du når du har pusset rent? Eller ikke? Om du pusser for mye?

Når våpnene (3 stk.) skyter tette samlinger og proppen ikke lenger blir skitten er det rent nok for meg;).

(Jeg er ikke konkurranseskytter. Skyter noen hundre treningsskudd/testladninger før hver jaktsesong).

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se hvor mye pusserutiner varierer. For min del så bruker jeg ulike prosedyrer for ulike våpen. DFS Sauer som går på relativt svake ladninger pusses sjelden, så lenge den gir nok innertier på liggende så er jeg fornøyd.

Våpen med høyere belastning, mer krutt og høyere hastigheter pusser jeg ofte, gjerne etter hver økt på banen. Jeg har prøvd mye rare blandinger, men har funnet at Forster Bore skum og Bore Tech eliminator er det som er mest effektivt. Forster tar stort sett mantelavsetninger mens jeg har inntrykk av at Bore Tech også løser karbonavsetninger om det brukes mange nok ganger. Karbon fjerner bruker jeg sjelden, men den er grei å ha om ikke annet virker. JB bruker jeg også av og til. Rødsprit har jeg ikke prøvd, det er muligens for polart til å fjerne all olje, bremserens har jeg mer tro på, og biltema har noe som virker greit.

Skal det pusses slik at løpet for magnumpatroner blir rent så virker det ikke med oljetyper so ikke løser opp avsetninger. Mantel og karbon må fjernes kjemisk eller mekanisk. Jeg tror at mekanisk fjerning med polermidler som JB eller autosol vil slite mer på løpet enn kjemisk fjerning.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (40 minutter siden):


Ja..helt til den ikke går "beint" lenger.. Argumentet som du her bruker er det samme argumentet eierne til de børsene/løpene jeg har hatt på benken har brukt..

 


Jeg har aldri brukt mindre tid på å pusse løp..som etter jeg fikk meg borescope.. en får som @pererik sier hurtig oversikt over hva som er nok..og ikke nok.. hvilke kjemikalier som virker/ikke virker.. 

 


Hvordan vet du når du har pusset rent? Eller ikke? Om du pusser for mye?

 

Et annet moment er når en utvikler en ladning til en "skitten" pipe..eller en pipe en tror er ren..(men en tuner en ladning til en pipe som har en viss mengde skitt/karbon/trykk) ladningen en ender opp med går bra.. men plutselig så går den ikke like bra lenger.. fordi mengden karbon/mantel/skitt har endret seg..og når en pusser løpet helt rent..eller renere (mindre mantel/karbon/skitt i løpet) så går den heller ikke ladningen like bra.. men etter X antall skudd så plutselig samler ladningen igjen..(mengden karbon/mantel/skitt i løpet er tilnærmet likt det som var i løpet når ladningen ble utviklet).. jeg klarer til en hver tid å reprodusere et rent løp ved hjelp av borscope.. men jeg vil aldri klare å reprodusere et "nesten like tilsmusset løpe" som det var på et gitt tidspunkt..

 

starter en med et helt rent løp..og børsen går bra fra første skudd (ladningen er tunet til et rent løp) så vil en veldig fort "lære" seg "viduet" (mengden skudd børsa er presis) om det er 100 skudd..200skudd osv..

 

1B143F76-796C-41E2-ACFD-5EE9447AFE10.jpeg.8def6ee8766664a164a7846374c8c4b0.jpeg

disse 3 skuddene er skutt på helt rent løp..altså skudd 1,2,3 samlingen måler 2,45mm og er skutt på 100m for å verifisere treffpunkt før skyting på litt hold..( ingen pusseskudd er nødvendig)

 

0F257520-5A69-4477-B2D5-C2D8C970B185.jpeg.634d212bd1270829891a83259658f150.jpeg

Dette er de 3 første skuddene fra helt ren pipe til 338LM.. pipa har ligget en stund da andre kaliber har vært benyttet.. men som dere ser så er hastigheten jevn fra første skudd.. før skyting så gikk jeg inn og sjekket AB for å se sist logget hastighet pipen hadde gitt med samme kule og ladning (utdrag øverst i bildet) da hadde MV hastigheten vært 871ms (noe den har vært siden jeg begynte å lade denne ladningen).. de tre første skuddene ble kronografert for å verifisere fart og treffpunkt før litt langhold..og som en ser så ga disse en ES på 1ms og en SD på 0,8ms.. høyeste hastighet var 871ms og laveste var 870ms på de tre skuddene..

 

hadde det vært olje rester i løpet/kammeret (dvs olje har vært "tørrpusset" ut av løpet.. og ikke fjernet kjemisk med bremserens så hadde ES/SD vært betydelig høyere..og en hadde trengt noen "pusseskudd" før hastighet..og samling hadde vært slik den skal være/ ønsker at den skal være..

 

Et Teselong borskope koster 1000-1500 kr.. det er en "pølse i slakte tiden" en får full oversikt over "tilstanden" til løpet.. en annen ting en kan bruke Borescope til er å inspisere hylsene innvendig for mulige feil.. en trenger dermed ikke sitte med "binders" for å prøve å detektere mulig/kommende hylse separasjon.. en sparer tid.. en tror ikke en hylse er trygg..en vet..

 

Samlinga er jo meget imponerende, og bedre enn hva jeg får til!

 

Men ES på 100m har jo "null" og si.. og jeg innbiller meg det ikke betyr veldig mye på 500m heller. 

Uansett, så er dette med "godt nok" ett definisjonsspørsmål på hva man bruker rifla til:

På skyting over km'en; mulig- jeg har kun skutt over 1000m noen få ganger- da var det ikke rifla som kuket det til. 

På skyting ut til 5-6-700m er det stort sett den helvetes vinden som ødelegger. Når det ikke blåser pleier jeg å kødde det til med ett dårlig avtrekk eller annen skytterfeil. Mao er det stort sett indianeren, og ikke pila som roter det til for egen del. 

Driver man med BR, eller andre former som krever ekstrempresisjon så ser jeg poenget med å holde på som du gjør; opprettholde perfeksjonisme i alle ledd, ved å analysere, gnikke, gnu og masere pipa til den nesten kommer. 

Men for oss "dødelige" ser jeg lite vits med det. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 minutter siden):

DFS Sauer som går på relativt svake ladninger pusses sjelden

@Per-S du som kan krutt- er det "skadelig" for pipa med tanke på korrosjon og la den stå over noen økter? 

Har ødelagt ett løp eller to med å "glemme" demperen på, men da var det etter jakt og og med "bruksrifla", men samme prosessen oppstår vel ikke i løpet uten demper? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med DFS rifle som står i tørt våpenskap mellom øktene. Kruttypen har en del innvirkning og også om kruttgassene er luftet ut før den pakkes vekk. Jeg har en gammel mauser med 308 løp i. På den er en gammel demper der jeg for to år siden knuste innmaten og måtte fjerne restene. Det er eneste gangen demperen har blitt skrudd av på 5 år og like mange tusen skudd. Pussing er en til to ganger i året. Men ikke noe rustproblem når den får stå i stativet med åpent sluttstykke til den er kald. Om jeg hadde brukt enkelte kulekrutt ville nok amoniakkinnholdet i kruttgassene kunne gi korrosjon lettere en nitrocellulosekruttet i 308.

Med ett skudd vil det lettere bli kondensert rester av amoniakk og vann i et løp fordi det ikke blir varmet opp tilstrekkelig, ved slikt bruk har jeg funnet spor av rust om jeg ikke husker å dra gjennom med en oljefille. Det kan også skje med våpen uten demper, det er ikke uten grunn at de fleste jaktrifler har munningsrust før de blir utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (27 minutter siden):

Men ES på 100m har jo "null" og si.. og jeg innbiller meg det ikke betyr veldig mye på 500m heller. 

Uansett, så er dette med "godt nok" ett definisjonsspørsmål på hva man bruker rifla til:

På skyting over km'en; mulig- jeg har kun skutt over 1000m noen få ganger- da var det ikke rifla som kuket det til. 

På 500m er 1m/s hastighetsforskjell ca 0.5cm høyde. Så en ES på 10m/s er 5cm høydespredning, omtrent, med 6.5x55 og sånt. På 1000m er det verre, 1m/s er 2cm - 10m/s er 20 (egentlig litt over) og annen variasjon "i tillegg", så er en veldig fort på 30-40cm høydespredning.
"Normal ammo", fra 650en, eller kjøpeammo, har fort 20m/s ES - og det ser en på 1000m. På 500 derimot, kan det være nesten usynlig inni de andre variablene. 6 skuddssamlinger med DL Felt på 5-7cm på 500 er ikke så uvanlig å se på feltstevner, og det er godt nok...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (27 minutter siden):

Med ett skudd vil det lettere bli kondensert rester av amoniakk og vann i et løp fordi det ikke blir varmet opp tilstrekkelig, ved slikt bruk har jeg funnet spor av rust om jeg ikke husker å dra gjennom med en oljefille.

Nettopp det skjedde for noen år tilbake. 

Rifla var ei «godt brukt» reserverifle, og løpet hadde fått mange tusen skudd, men presisjonen var mer en god nok til jakt ut til ett par hundre meter eller så..

Den fikk svært lite pleie, uten at det så ut til å gjøre mye hverken fra eller til. 
Rådyrjakt rett før jul i fuktig vær.

Ett skudd ble løsnet (kun for en test- rådyrbukken falt for hagla på en trang post).

Tidsnød for å rekke julepresanger, og rifla ble satt i skapet på gården med demperen på. Ett par måneder senere så det slik ut:

 

BDEC331B-2B84-4748-866A-A86E18851C49.png

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (40 minutter siden):

opprettholde perfeksjonisme i alle ledd, ved å analysere, gnikke, gnu og masere pipa til den nesten kommer. 


Det er jo nettopp det jeg ikke gjør.. kanskje jeg bruker 5 min. (Aktiv tidsbruk) kanskje mindre..På å få pipen ren.. jeg pusser hverken mere eller mindre enn jeg trenger for å få løpet rent..

 

Ospa skrev (44 minutter siden):

Men ES på 100m har jo "null" og si.. og jeg innbiller meg det ikke betyr veldig mye på 500m heller. 


Det forteller om "rutinene" dine er god nok..eller ikke.. det tar ikke så mye mere tid å lade presis ammunisjon enn litt mindre presis ammunisjon så lenge begge blir ladet på en singel stasjon presse.. 

 

jeg kan spare tid på ladningen ved å droppe expander dien..og sette i expander knappen i FL dien.. men jeg lever fint med å måtte kjøre hylsene gjennom en ekstra gang med expander dien.. jeg kan også droppe gløding av hylsene.. men å gløde 50 hylser tar 6 min.. så jeg velger å fortsette med det.. 

 

Per-S skrev (52 minutter siden):

Interessant å se hvor mye pusserutiner varierer.


Det samme synes jeg.. men jeg undres over at mange er så bastante uten faktisk å vite hvordan tilstanden i pipen faktisk er..

 

Per-S skrev (54 minutter siden):

Mantel og karbon må fjernes kjemisk eller mekanisk.


Jeg bruker BoreTech carbon remover.. og det fungerer bra om en lar det virke.. kun om jeg har dårlig tid så blir Autosol eller JB paste benyttet..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (7 minutter siden):

Det forteller om "rutinene" dine er god nok..eller ikke.. 

Gode nok, eller godt nok. 

Sist uke skjøt jeg ei treskuddsamling nær din:

Liggende i stille vær, alene i skogen. Rett bak rifla med tofot, mange sandsekker og fult fokus på avtrekk og det lille jeg vet om hva som betyr noe. 

Hylsene var (relativt) nye, COL justert litt fra sist gang, og kruttet veid (jeg veier egentlig kun fordi dispenseren min er "lunefull" og noen ganger har jeg opplevd at den har "gitt ved dørene"). 

 

296875235_804952950866214_1417112025571302148_n.jpg.a07b7249e0d85c35b3fef33b77e8fe24.jpg

 

"Deilig" tenkte jeg, helt til neste skudd falt og gikk "ett godt stykke" unna. 

Jeg er rimelig sikker på at det samme hadde skjedd med "perfekt" løp, og at det kun var idioten bak som var årsaken. 

Min nemesis er trening (mengde, avtrekk, osv.), ikke egenpresisjonen i rifla.  

Den går "godt nok", og "normalskytinga" mi er mer enn "god nok" til jakt på noen hundre meter. 

Når jeg skyter på lengre hold og bommer på gongen, eller pappskiva, er det som tidligere nevnt meg selv som ikke klarer å korrigere for vinden, eller tar feil avtrekk eller gud vet.. 

 

Jeg har sett samlingene dine i andre poster, og du er helt åpenbart på ett mye bedre nivå, og i stand til å repetere de. 

Da gir det sikkert mer mening å glo i løpet, men for en amatør som meg vet jeg ærlig talt ikke? 

Kanskje jeg ender opp med flere bekymringer og spørsmål som "skal det egentlig se slik ut?", mens rifla i realiteten går "godt nok". 

Link to comment
Share on other sites

Pusser som følgende:

Etter økt på banen (20-40 skudd) olje på propp gjennom løpet setter børse i skapet.(tørrpusser kammer og 2-3 tørre propper gjennom pipa  når jeg drar på banen neste gang).

Etter å ha gjort dette 4-5 ganger og da skutt 100 skudd pluss tar jeg en mer nøye puss med solventer og annet. Avslutter alltid med olje som tørrpusses ved neste skyting.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sunnmøring said:

En interessant passiar angående pussing av løp..

De er nå akkurat like diffus som omtrent alle andre… Mye vas, kverulering og egentlig ingen fornuftig konklusjon basert på noe annet enn at jeg synes. 
 

Jeg har litt mere troen på at det kanskje kommer noe fornuftig ut av Litz og Fitzpatrick sitt «cold bore project» som kan relateres til puss av løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker noen drag med kobberbørste og noen lapper med kjemi, boretek eliminator, eller Carbon. Lar det ligge til jeg kommer på at jeg skal ta noen lapper. Runker litt med nylonbørsta og tørrpusser. Bruker rødsprit i kammer. Dfs rifla går 250-300 mellom puss. Langholdsriflene med linja og kriger løp, etter hver skyting.
 

Har skjedd ett par ganger at jeg får såpass med karbonavleiringer at jeg har måttet fram med nevnte autosol. Den er effektiv.  
 

Jeg bruker heller tiden min på å skyte enn å såperunke løpet til siste flekk er borte, det tror jeg gir meg bedre resultater på skiva, enn motsatt. Dette tror jeg gjelder for alle skyttere og grener hvor presisjonskravene ikke er på BR nivå..


 

Link to comment
Share on other sites

Jauda skrev (34 minutter siden):

 

Her snakker han om jaktvåpen. Han har også noen kommentarer i kommentarfeltet. Hva mener folket om bruken av WD40?


WD40 er sikkert helt topp. Har brukt det mange ganger selv.
Holder en knapp på det fremfor 5-56.
Jeg børster ikke slik frem og tilbake gjennom hele løpet- blir lett litt mye tjafs i kammeret. 

Pusserutinene på jaktrifla fungerer tydeligvis godt nok for tiltenkt bruk. 2-300 skudd er kanskje litt lenge mellom hver puss? 
At humplene i løpet skal være forårsaket av olje høres litt rart ut- her burde vi sendt @Sunnmøring eller noen andre med borescope inn for en inspeksjon. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Sunnmøring said:

Det samme synes jeg.. men jeg undres over at mange er så bastante uten faktisk å vite hvordan tilstanden i pipen faktisk er..

 

Jeg ser det samme mønsteret i mange sammenhenger. Vi menn elsker å diskutere ting som det ikke kan konkluderes nøyaktig på. Hvilken bilvoks varer lengst? Hvordan skal batterier lades for optimal levetid? Hvilken motorolje gir best beskyttelse? Hvilken fiskesene er best til fjellørret? Hvilken jaktkule fungerer best på storvilt?

 

Jeg har vurdert borescope, og kommet fram til at det er enda en dings jeg ikke trenger. Jeg er/har vært pedantisk på løpspuss, men jobber delvis i blinde. "Good enough is perfect" er hva jeg prøver å leve etter. Det blir en avveining mellom å skyte i filler løpet pga. mangelfull puss, eller pusse det ihjel. Samtidig er ethvert skudd ett skudd nærmere kassering. Og tida går, pengene jeg brukte på superduperpipa er glemt. Plutselig har det gått 10 år siden forrige prosjekt. Og det koster 5 ggr. så mye å skyte ut ei pipe som å kjøpe den.

 

Generelt har jeg blitt mer opptatt at "praktisk presisjon", og mindre opptatt av teknisk presisjon. Hvordan skal jeg treffe best mulig under varierende forhold i felt? Jeg har mye mer igjen for skytetrening og prøve å finne godt anlegg enn all verdens pussing og laderutiner. Det er viktigere til mitt bruk. YMMV.

 

Men all respekt for de som setter seg inn i problemstillingen og prøver å forstå hva som virker og ikke. Jeg tviler ikke på at borescope er nyttig i den sammenhengen. Kan man få pipa til å vare lenger så er jo det bra, både for miljø og ressursbruk. Men kanskje ikke så avgjørende for lommeboka? Det er patronene som koster, ikke løpsslitasjen.

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er kompliserte forhold involvert. Kjemiske reaksjoner i kruttgassene er avhengig av trykk og temperatur og av hvilke stoffer som finnes tilsatt kruttet. Oksygenbalansen er en viktig parameter. Mitt inntrykk er at kulekrutt generelt brenner mer urent enn nitrocellulosekrutt. Om det er tilsatt noe nitroglyserin i nitrocellulosekrutt betyr lite. De kruttypene som legger igjen mye sot og forurensing i løpet er de jeg ville mistenkt for å brenne "urent". Det er mulig å teste dette selv uten at resultatet blir vitenskapelig. Lukt på kruttgassene i løpet umiddelbart etter skuddet, ofte kjenner en lukten av ammoniakk, mye av dette er et dårlig tegn.

Desverre er opparbeidet kunnskap blitt uaktuell etter at ECHA har forbudt både phtalater og difenylamin i krutt. Det gjør at alle oppskrifter blir endret og centralitter og akarditt vil i stor grad erstatte disse. Det må også muligens finnes andre myknere og inhibitorer for å få riktige mekaniske og forbrenningmessige ytelser. Den største av produsentene av kulekrutt har hatt slike krutt på markedet for noen applikasjoner i mer enn 5 år. Men for sivilt tilgjengelige krutt blir oppskriften ikke oppgitt slik at vi har ingen mulighet for å vurdere dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...