Jump to content

Kjennskap til March jaktkikkert?


Elgjaeger

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe en March SFP kikkert i stedet for Swaro Z8i som neste jaktsikte. Er jo March optikk samt vekt som frister. Tenker på en 2,5-25x42 med åpne tårn («tactical»). Etter det jeg finner ut har i imidlertid disse ikke låsing, noe jeg ikke er helt komfortabel med for en jaktkikkert. Noen som har erfaring med disse tårnene, lette å komme borti og skru på uten vilje, når man går med rifla iVorn sekk eller over skuldra? March har jo også «capped» tårn på jaktkikkertene, men er litt mot hensikten med langholds jaktsikte å ha lukkede tårn der deksler må tas av for å skru.

 

Jeg er vant til, og liker Swarovski sine tårn til Z8i modellene. Noen tanker fra dere som har erfaringer med March? Og trenger ikek diskusjon om FFP vs SFP, jeg har plenty erfaringer med begge og vet hva som er egnet til hva, er vel også samme tårn på March sine FFP kikkerter.

2F54042E-0532-48F6-B02D-E38C3CEDF241.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg var å så på March, da min bror vurderte dette. Vi så på en 1,5-15x42. Vi tok den med ut av butikken og begge syntes den var bra! Han bestemte seg vel for denne, da jeg sa at vi bør ta med en Z8i ut for å sammenligne..  Vi brukte begge to ca 5 sekunder på å konstanterer at vi begge syntes Swarre var mye bedre..!! Skarpere, klarere og generelt mye «bedre» bilde. 
Poenget er at du må sammenligne side ved side før du kjøper noe.😉🐗🦌🍻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal jo ikke bruke denne i skumring. Tenker også på en til Z8i, men de er mye større og tyngre. Har en 1-8, samt et par Z6i kikkerter.

 

Har sett i de større March langholdskikkertene, Highmaster bl.a, de er jo sykt bra.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Skal tårnene bevege seg utilsiktet på March må det litt krefter til. Jeg har en 3-24x52 og den virker veldig robust.

Til jakt hadde jeg også valgt en SFP, men de er noe dyrere en tilsvarende FFP.

Noe som er litt knotete på March er at justering av lysstyrke sitter på samme tårn som parallaksejusteringen. Skal man endre lysstyrke må man samtidig holde fast resten av tårnet for at ikke parallaksen skal endre seg. Det er også "kun" 6 innstillinger å velge mellom på lysstyrke, men det er kanske nok.

Jeg vurderer selv en March 2,5-25x42 opp mot en Z8i 2-16x50.

Vet ikke hva leveringstiden er på en SFP kikkert fra March for tiden, men tipper 6 mnd +

Link to comment
Share on other sites

Rekyl1 skrev (22 minutter siden):

Skal tårnene bevege seg utilsiktet på March må det litt krefter til. Jeg har en 3-24x52 og den virker veldig robust.

Til jakt hadde jeg også valgt en SFP, men de er noe dyrere en tilsvarende FFP.

Noe som er litt knotete på March er at justering av lysstyrke sitter på samme tårn som parallaksejusteringen. Skal man endre lysstyrke må man samtidig holde fast resten av tårnet for at ikke parallaksen skal endre seg. Det er også "kun" 6 innstillinger å velge mellom på lysstyrke, men det er kanske nok.

Jeg vurderer selv en March 2,5-25x42 opp mot en Z8i 2-16x50.

Vet ikke hva leveringstiden er på en SFP kikkert fra March for tiden, men tipper 6 mnd +

Takk for svar, er vel det inntrykket jeg også har mhp tårnene, men har ikke prøvd. Ville helst hatt deksel på sidejustering og åpent tårn for høyde. Det kan ikke leveres sier Kurt. Snakket om levering i oktober for 2,5-25x42 med lys og åpne tårn.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, er vel det inntrykket jeg også har mhp tårnene, men har ikke prøvd

Ja det er uproblematisk

 

Elgjaeger skrev (5 minutter siden):

Ville helst hatt deksel på sidejustering og åpent tårn for høyde. Det kan ikke leveres sier Kurt

Jeg har det, men på en 4.5-28x52

 

Ville valgt FFP, det er mer anvendelig, og det er det jeg er vant til. Men hver sin smak.

 

Elgjaeger skrev (5 minutter siden):

Snakket om levering i oktober for 2,5-25x42 med lys og åpne tårn

En gang kommer det kanskje en 5-42x56 HM hit. Jeg husker han snakket om levering i april, men han spesifiserte ikke år...

 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Snakket om levering i oktober for 2,5-25x42 med lys og åpne tårn.

Det var ikke så verst. Jeg ventet lenger, og hadde inntrykk av at SFP-kikkerter var de med lengst leveringstid.

Hvilket retikkel tenker du eventuelt på?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt denne kikkerten du nevner. Super sak medretikkel som kan brukes uten lys og batteri, skulle det havarere f.eks. Prøvsvaro uten lysprikken i skumringen. ikke lett spør du meg.

 

Har nå 3 March kikkerter i optikkparken. Har 1,5-15 selv og jakter med denne. Har jakta mye med Z8i også. To helt forskjellige dyr. Men begge gjør jobben. (March er kanskje mer for optikknerder?) Svarovski er IKKE skarpere enn March. de to har veldig forskjellige optiske egenskaper. March er topp for de som skyter mye blink og bane og vil også bruke den på jakt.

Klikk i Marchkikkerter på best i test. Foretrekker FD-1 retikkelet til jakt. Det er virkelig supert, til jakt! Tydelig retikkel som ikke er avhengig av lys for å virke bra.

Skal man kun bruke kikkertsikte på jakt og ellers er allergisk mot skytebaner og pappfigurer, Glem March og kjøp Swaro.(eller Zeiss)

 

De taktiske tårnene på 2,5-25 kommer ikke ut av stilling ved uhell mener nå jeg. Den har Zero-stop, så det er jo bare å få det inn i fingrene.

 

@M675-42x56, skal du ha? har med FML-3, du kan se på hvis du vil. Men det er kanskje feil retikkel for deg?

1.5x-15x42-SFP-MoA-3-2.jpg

Edited by Guest
la til bildet.
Link to comment
Share on other sites

FD-2 er helt ok. Har hatt kikkert med både FD-1 og FD-2. til praktisk jakt er FD-1 helt klart å foretrekke mener jeg. skal du drive med litt bane/blink/feltskyting, er FD-2 helt topp. sett kikkerten på 10X og hashmarks kan da brukes til avstandsbedømming. Blir noe grovt da, men det går.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Rekyl1 skrev (På 19.7.2022 den 10.25):

Skal tårnene bevege seg utilsiktet på March må det litt krefter til. Jeg har en 3-24x52 og den virker veldig robust.

Til jakt hadde jeg også valgt en SFP, men de er noe dyrere en tilsvarende FFP.

Noe som er litt knotete på March er at justering av lysstyrke sitter på samme tårn som parallaksejusteringen. Skal man endre lysstyrke må man samtidig holde fast resten av tårnet for at ikke parallaksen skal endre seg. Det er også "kun" 6 innstillinger å velge mellom på lysstyrke, men det er kanske nok.

Jeg vurderer selv en March 2,5-25x42 opp mot en Z8i 2-16x50.

Vet ikke hva leveringstiden er på en SFP kikkert fra March for tiden, men tipper 6 mnd +

 

Ser du skriver at du har en 3-24x52. Vurdere selv en 2,5-25x52 SFP (FD-2) som jeg skal bruke 50/50 jakt/langhold på bane.

Det jeg er meget usikker på er hvor lyssterk denne er sammenlignet med z6i 2-12x50 som jeg har i dag, da det blir noe jakt i måneskinn.

Har du gjort noen sammenligninger med din? Regner med den du har og den jeg vurderer er temmelig like :)

Link to comment
Share on other sites

Rekyl1 skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke brukt den så mye i skumring, så det vet jeg dessverre ikke.

Har heller ikke noe annen kvalitetsoptikk å sammenligne med for øyeblikket.

Skulle hatt en SFP selv også, men klarer ikke å bestemme meg for retikkel.

 

Du bor vel ikke i Trøndelag og kan møtes for sammenligning?😎 Jeg har nok landet på D25V52TIML med FD-2 retikkel.

Link: https://marchscopes.com/scopes/d25v52timl/

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blåsernøittnliv indenne tråden. Har noen gjort seg koen flere erfaringer de vil dele? Jeg kan si at f.eks 5-42 er LANGT etter f.elks Zeiss når det kommer til bruk i lite lys. Synes også 1,5-15 ikke er best i test når det er lite lys. 1-4 er overaskende god når det er lite lys.

Link to comment
Share on other sites

Sammenliknet 1,5-15x42 med Zeiss HT 1,5-6x42.

har også sammenliknet 5-42x56 med Zeiss med 56mm objektiv. March er ikke skumringskikkert, men jeg digger de. Har 3 stk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg være med på at kan stemme. Mer spenn i forstørrelse fører vel fort til mer glass. Som jeg vil tro fort fører til mindre lys gjennom. 

 

Også vil jeg tro March kanskje ikke satser på å være gode i skumring, noe som nok Zeiss har mer fokus på. 

 

Har en 3-24x42 selv. Liker den godt, men det er en sær kikkert. Så man bør vite hva man får før man blar opp 25-30k. 

 

Sikler litt på den nye 1,5-15x42 med retikkel i begge plan. Tror den hadde vært fin på mye forskjellig jakt. Bortsett fra skumring/natt da. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (37 minutter siden):

Som jeg vil tro fort fører til mindre lys gjennom.

Det handler ikke om at mindre lys kommer igjennom. Det handlet om at lyset ikke treffer der det skall, og blir smurt utover til diffuse bilder. 
 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nokk en ulempe, du ser skarp det som er i fokus og resten som er foran og bak denne område er tåke, eller veldig uskarp.
Med stor dybdeskarphet er skarp det som er i fokus og mye foran og bak også. Og helst er helle bilde såpass skarp så du har en oversikt over helle bildeområde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen fordeler med dårlig dybdeskarphet, enten det er på en håndkikkert eller et kikkertsikte for rifle. Det betyr jo bare at du hele tiden må stille på fokuseringen for å observere objekter foran eller bak det begrensede området som er skarpt. Om du tenker et kikkertsikte for bane- og feltskyting der det bare er målet/skiva som behøver være i fokus, er kanskje ikke ulempen særlig stor, men til jaktbruk: Nei!

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (20 timer siden):

Hva er fordel/ulempe med tynn depth of field?

@amatør, du må heller forklare for de uvitende... Kortversjonen er vel at dårlig dybdeskarphet følger med lite forhold mellom forstørrelse og objektivdiameter (teknisk sett brennvidde delt på objektivdiameter), Dette kalles "F-tall", og kan også brukes som et mål på lysstyrke.
Blender man ned, f.eks. med blenderen i ei kameralinse (da må man opp med eksponeringstiden, siden det er mindre lys) eller med ei skive foran objektivet på siktet, med hull i midten - så øker dybdeskarpheten, det er et gammelt triks for å se mirage bedre.

 

I mitt hode er dårlig dybdeskarphet ikke en fordel, men jeg tar det gjerne, for det kommer som en følge av andre ting du vil ha - særlig "lysstyrke". 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

eller med ei skive foran objektivet på siktet, med hull i midten - så øker dybdeskarpheten, det er et gammelt triks for å se mirage bedre.

Er det ikke motsatt? Man ser mindre mirage?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har March kikkerter (1-8x26 og 3-24x52 ), og selv om jeg liker dem godt så kan jeg nevne at

min 1-8 dugger overraskende lett under elgjakta. Da er vi i siste uka av oktober, nord i Trøndelag, så det kan bli relativt kaldt.

Det er bare på utsida av glassene, men når den er så liten:

 

thumbnail_IMG_0528.jpg.86bfa298cdc9595f82ddbc8fc7805330.jpg

 

så er det faktisk et problem. Det er særlig foran at det er vrient å få tørka litt kjapt når det trengs..

 

Noen som vet om man kan få tak i glass-filter (typ for fotografi ) å sette på, og om det kan avhjelpe situasjonen?

Jeg måler ca 27 mm diameter for en slik gjenget løsning. Andre tips for å hindre dugg?

 

Har ikke opplevd at knottene har flytta på seg utilsiktet, forresten.  Så vidt jeg skjønner er

det dessverre ikke mulig å ettermontere de nye Shuriken -knottene på eldre kikkerter.

Den nye 1-10 shorty med Shuriken ser jo litt snasen ut :)

 

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...