Jump to content

Sommerjakt på dyreunger


Jenny Rolness

Recommended Posts

BearBeer skrev (50 minutter siden):

 

@BC.Airn kan du utdype hvorfor det er etisk forkastelig å sammenligne dyr med mennesker? (Spør fordi jeg lurer, det er ikke ment som manglende respekt.)

Vi bør ha respekt for alt levende liv. Men mennesker er overordna dyr. Dyr styres av instinkter, utviklet gjennom tider. Mens mennesker tenker, føler, har en oppfatning av rett og galt (de fleste, heldigvis). Etikk er læren om moral, sant (moralfilosofi). Vi har alle forskjellige oppfatninger, men for meg går det et klart skille mellom menneske og dyr. Dyr tilpasser seg, instinkter utvikles. Mennesker tenker, føler, og vi utvikler oss. Vi har et ansvar for naturen også. Tema for en lang kveld over mange kaffekopper!

 

Når vi snakker jakt, som her, forvalter vi naturen ved å regulere bestanden. Som vi nok må. Mange forhold fører til ubalanse (mattilgang, utmark ødelegges, vekstvilkår forringes). Forhold vi mennesker ofte er skyld i, dessverre.

 

Det går imidlertid et positivt skille i @Jenny Rolness sitt innlegg, hjortejakt er nødvendig. Første gangen jeg registrerer dette fra den kanten (men mulig jeg har sovet i timen). Det er viktig å lytte til hennes/Dyrenes Rett sin stemme også. Saklig diskusjon er positivt. Forøvrig synes jeg debatten bør skille på jakt – og industrialisert, kommersialisert dyrehold. Jakt (som diskuteres her), er rimelig ok, mens den kommersialiserte til tider er grusom. Men det er nok en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

@BC.Airn Takk for svar. Etter det jeg forstår er det veldig mye likt mellom mennesker og dyr (aper har eksempelvis rettferdighetssans). Hørte et lengre radioprogram med en filosof om forskning på dyr og følelser. Mannen hadde også jaktet mye elg. Jeg ble lettet da radioprogrammet avsluttet med at han fremdeles jakter. 
 

Enig i at jakt kan forsvares fra et dyrevelferdsperpektiv til forskjell fra mye industrialisert dyrehold og rituell mishandling av dyr.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jenny Rolness skrev (15 timer siden):

Men det vil alltid være noen som jakter som ikke burde gjøre det, som tar for lett på det, løsner skudd når de burde holdt igjen og skyter mordyr uten å forvisse seg om at det ikke er en kalv med. Det er slikt som ødelegger.
 

Jeg tror de fleste er enig med deg her, og det er helt sikkert mer å hent på jegeropplæring.

 

Jenny Rolness skrev (15 timer siden):

Noen jegere sikter på hodet til hjortedyr for å spare kjøtt, og risikerer å skyte av kjeven. Dette fortalte en som drev jaktopplæring. Han prøvde å få jegerne til å forstå at de mister mer kjøtt enn de sparer med denne metoden, når skadeskutte dyr kommer seg unna. 

Men, det er ikke sikkert alle sitter på sannheten. Jeg mener skyteopplæring, og prøver, burde vært bedre. For å redusere skadeskyting. Forskjellen på en god og en dårlig skytter er enorm.
Å skyte en hjort eller en elg i hodet er godt innenfor for en som kan skyte. Han må selvsagt kunne vurdere situasjonen også, men på >40 år i skogen på jakt har jeg sett mange hodeskudd, ingen som ikke var vellykket og resulterte i et dødt dyr på stedet.

Men kanskje samme situasjon er helt utenfor, også et «vanlig» skudd for en som ikke kan.

Hodeskuddet er umiddelbart, og minimaliserer lidelser. 
 

K
 

Link to comment
Share on other sites

I jaktlaget vårt, som forøvrig teller 40 stk. så har alle fått streng beskjed om ikke å skyte kolle fra kalv, men uhell kan forekomme. Ellers skytes det kalver, men da litt ut i sesongen og vi prøver å unngå å skyte de minste.. 

Hodeskudd er ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

Hva er grunnen til at dere unngår å skyte de minste? Prissystemet?

Hva skulle det ellers være:winke1:? Jeg har kommentert dette i en annen tråd, de som leier ut jakt bør ha et prisformat som gjør det interessant å felle små dyr senhøstes, da disse har dårligst mulighet for å klare seg gjennom en streng vinter.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Vi gjør det motsatte, tar konsekvent ut de minste dyrene, spesielt ved skyting av kalv og fjorsdyr. Det belønnes med at 11/2 år hann under 45Kg går som kalv, samt fjorskolle under 40 Kg går som kalv. Kalv under 20 Kg (etter 1/10) går ikke av kvoten, fri avskyting. Forhåpentlig vis vil vi over noen år få en bedre og friskere bestand. De små kalvene har mindre sjanse for å berge over vinteren uansett.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Brunsneglen er heldigvis kannibaler. Her hos oss samles de opp og kastes etter at de blitt drept. Men nå i høysesongen har jeg med en solid pinne på sneglejakten min, og snegler som jeg finner i grusen, eller på belegningsstein eller terrasse, blir gruset med pinnen og får ligge til neste dag. Om morgenen er det masse snegler ute og spiser på de døde sneglene og er dermed easy prey. En grei måte å lokke dem fram på, og det sparer mye leting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...