Jump to content

Jaktradio - hva betyr hva - og hva bør man velge?


JegerEd

Recommended Posts

Hei. 

Jaktradio for rypejakt er ikke det første man finner masse informasjon om rundt omkring - eller man finner noe, men det er ikke alt som er forståelig. 

 

Før dere spør; ja kanskje litt unødvendig med jaktradio på rypejakt, men kanskje ikke helt unødvendig med VOX og heandsett heller 🤔

 

Har funnet endel info, men klarer ikke helt å samle alle trådene: 

 

PMR446: Dette er standard i Norge (Norden)

GMRS: Kan dette brukes i Norge? (nei tror jeg)

UHF/VHF: Dette har jeg forsåvidt forstått, men er dette et tillegg til PMR446?

IP67: I forbindelse med UHF/VHF?

 

 

Vi skal jo ikke gå langt fra hverandre, så rekkevidde er ikke det viktigste - brukervenlighet, at det går under lisensen vi allerede har gjennom NJFF og at det kan kobles til headset er det som teller. 

 

Edited by JegerEd
Endringer
Link to comment
Share on other sites

Hvis dere har tilgang på jaktradioer brukt under storviltjakta, så ville jeg brukt dem.

God rekkevidde.

 

PMR446 (Private Mobile Radio, 446, MHz) er radioer som selges billig og lisensfrie hos mange el-kjeder, leketøysforetninger og EuroPris. Har flere selv som brukes sporadisk.

Dårlig rekkevidde (kanskje litt over 1000meter hvis dere ser hverandre)

 

GMRS vet jeg ingen ting om, men ved google så virker det som det ikke er godkjent i norge da det ikke er omtalt på norsk (vi liker jo å god kontroll innad i staten)

 

UHF/VHF er benevnelse for hvilket frekvensområde som brukes, PMR446 er i 446MHz båndet og klasifisert UHF (ultra high frekvens, dårlig rekkevidde), mens jakradioene brukt under storviltjakt er i 170MHz båndet og klasifiseres VHF (very high frekvens, god rekkevidde)

 

IP67 er klasifisering av Vanntetthet-motstandsdyktighet mot fukt. Laft tall=dårlig

Høyt tall=god

 

Alle radioer solgt som Jaktradioer har tillegsutstyr tilsalgs som ørepropper eller tilkobling til elektroniske hørselværn, vox- har jeg ikke brukt da det sendes fra radioen når du hoster og peser i motbakke, jeg har ørepropp og sendeknapp på mikrofonen.

 

Jeg ville til ditt beskrevne bruk kjøpt meg ett sett med PMR446 radioer for rundt 1000kr.

 

Dette er Pmr446 radioene jeg har og di selges i sett med 2radioer, lader og ørepropp med mikrofon.

https://www.dustinhome.no/product/5011265561/twintalker-9500-airsoft-edition?ssel=true&ssel=true&gclid=CjwKCAjwtcCVBhA0EiwAT1fY74iE8nVP9U_m9Tgcly_ivc2HTQMRyTGLEMWxtqvHY7sbtmQ4uMDLXRoCY4sQAvD_BwE#

Link to comment
Share on other sites

Takk! 

 

1. Og hva er dette med utgangseffekt? Her er det en grense på 5W, altså ikke lov med en som er feks på 10W? Hva om den har muligheten til å bytte fra 10W til 5W, er det hvilken innstilling man bruker som teller? 

 

2. FURS, MURS og GMRS virker å være noe for USA. PMR (VHF/UHF) Europa? 

 

3. Er radioen på bildet innafor? image.png.e1f86f5d7bb2721c6e9814de3a7b7e15.png

Edited by JegerEd
Endringer, tillegg
Link to comment
Share on other sites

Pungt1

Håndholdt enhet har vel en grense på 5w i Norge.

Fastmonterte enheter feks hjemme eller i bil har vel grense på 10w (tror jeg...eller 30w)

 

Pungt2

Har ikke peiling...før i tiden så hadde vi apparater som sendte på Am og Fm båndet..vi kalte dem Walkie Talkie og var mye brukt i fritidsbåter og jakt her i distriktet jeg bor, nå har Vhf overtatt begge disse rollene.

 

Pungt3

136-174 & 400-480MHz viser at dette er en radio som kan sende både i Vhf og Uhf båndet...nå må du holde tungen rett i munnen, for disse må du antagelig programere selv og da må du passe på at du programerer inn rette frekvenser på jaktkanalene til Njff...både sende og mottak og ingen ting annet, ellers så kan du sperre all trafikk for brukere i området ditt som bruker jaktradio og andre Vhf-Uhf brukere samtidig som du gjør det og da er det lett å få Post&Teletilsynet sammen med Politiet på nakken.

 

Jeg må anbefale deg å ikke kjøpe slike radioer hvis du ikke har erfaring og oversikt over hvilke frekvenser du skal benytte.

Kjøp heller Vhf radioer som er ferdig programert og selges som Jaktradioer enten hos en forhandler der du har garanti og suport, eller brukte radioer på finn.no eller facebook sine salgssider for jaktutstyr.

 

Den PMR446 radioen som jeg linket til bør fungere til ditt beskrevne bruk, selges i par(2stk) og fungerer opp mot alle andre PMR446 radioer og er ett flott innsteg i å lære seg om radiosamband og å leke seg med frem til at du må investere i VHFradio i forbindelse med deltagelse i storvilt jaktlag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Syntes det virket litt fristende å lære seg, og frekvensene ligger jo ute? Men jeg skjønner og tar poenget. Radioen er ikke det viktigste i denne typen jakt, og det er i overkant mye styr og risiko. Kanskje.

 

3 sånne, med mikrofon til 300 $ ink. frakt.

https://www.retevis.com/rt3s-dual-band-dmr-radio-built-in-gps#spec 

 

 

Eller er dette et bedre alternativ?

 

https://www.retevis.com/Retevis-155MHz-Jaktradio-License-free-Two-Way-Radio/

Edited by JegerEd
Endringer, tillegg
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt slike små-radioer på småviltjakt. Det er jo ikke store samtalene man trenger, men kjekt hjelpemiddel for å ha kontroll på hverandre. Veldig sjelden man går så langt fra hverandre at man ikke ser, eller et par 100 meter i skogen. Så rekkevidde er ikke det helt store behovet. På småvilt har jeg ikke sett behovet for øreplugg å mikrofon, men klart kjekt om man kan bruke det på de enhetene man kjøper. Små billige lette radioer blir med meg på småviltjakt, selv om jeg har flere tradisjonelle jaktradioer. 

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegerbombom skrev (På 20.6.2022 den 17.24):

UHF (ultra high frekvens, dårlig rekkevidde)

 

Husk at det beste er å ikke ha lengre rekkevidde enn man trenger, så dårlig rekkevidde er i mange tilfeller best. Noen av oss er gamle nok til å ha brukt 27 MHz walkietalkie på jakt, da fikk vi inn masse italienere.

Edited by amatør
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Kanskje fint da med en som kan bytte mellom UHF og VHF, samt digital (for renere lyd)? Hvis vi likevel er klare for en investering på omtrent 1300kroner. 

 

Fint med noen erfaringer mtp. programering, skjønner at det er noe å sette seg inn i, men programmene ser intuitive ut av det jeg kan finne av videoer osv. 

Edited by JegerEd
Link to comment
Share on other sites

Og så er det greit å ha i bakhodet at det ikke er lovlig å bruke slike radioer, uansett hvor "riktig" man programmerer dem.

 

Med mindre man har amatørradiolappen.

 

Det er veldig fort gjort å tro at man vet hva man holder på med, og at man gjør alt riktig, men at man allikevel forstyrrer annen radiotrafikk uten å vite det.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tidligere Post og teletilsynet heter nå Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet. (NKOM) og avdelig for frekvenskontroll, er kjappe til å reagere hvis det oppdages og meldes forstyrrelser på lovlige frekvenser.
De har peilebiler mange steder i landet, og finner fort ut kilde til forstyrrelser.
Greit å ha i bakhodet det også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
fleskebacon skrev (På 23.6.2022 den 15.23):

Og så er det greit å ha i bakhodet at det ikke er lovlig å bruke slike radioer, uansett hvor "riktig" man programmerer dem.

 

Med mindre man har amatørradiolappen.

 

Det er veldig fort gjort å tro at man vet hva man holder på med, og at man gjør alt riktig, men at man allikevel forstyrrer annen radiotrafikk uten å vite det.


Men det vel ikke ulovlig med en 5w radio så lenge man programmerer den til og kun bruker de frekvensene som man skal? Feks Jaktradio både digital og analog? 
 

Blir vel først ulovlig om man bruker andre enn disse? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en jaktradio(pakke) først som sist, og hold dere innenfor lovens rammer. Større forhandlere av våpen og jaktutstyr har ofte tilbud, og da er det bare å slå til. Min erfaring er at en lang antenne er viktigere for rekkevidden enn utstrålt effekt. Vi benytter skogsantenne, sender med 1,5 W, og klarer oss greit i de fleste typer terreng. Da er også levetiden på batteriet meget god. Om dere nå skulle befinne dere på hver sin side av et høyt og massivt fjellparti hjelper det lite med høyere effekt. Dette er min favoritt blant jaktradioer fordi den er liten og enkel i bruk. Pleier å komme på tilbud hos XXL...

 

Edit: Her er en budsjettmodell, dere trenger bare lang antenne i tillegg. Dama har en slik, og den fungerer utmerket. Men radioen er en del større og krever bruk av instruksjonsbok for noen av innstillingene...

 

Ellers en del tråder om jaktradio her:
Hunter F1 JAKTRADIO - Utstyr - Kammeret.no
https://www.kammeret.no › Utstyrskammeret › Utstyr

22. apr. 2009  Jeg har brukt Hunter sin radio på noen turer nå, de andre bruker Icom og vi har ingen problemer med å høre hverandre. Vi har testet radioene på ...
Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner poenget. Og takk for tipsene.
Men slik jeg har forstått det er det ikke ulovlig å ha en radio på 5w. Det er også ikke ulovlig å lytte på jaktradio frekvensene (uten lisens), det er bruken som eventuelt er ulovlig. 
ps. er medlem av njff så det er egentlig ikke et tema. 
 

Hva slår inn eller hvor står det at jeg ikke kan kjøpe en radio (5w) vhf/uhf + digital og programmere inn jaktradiokanalene i Norge og bruke denne? 
 

 

Edited by JegerEd
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, JegerEd said:

 

Amatørradiolisens som nevnes tidligere kommer vel først inn på over 5W? 


Er man radioamatør kan man på visse frekvenser sende på inntil 1000W. Man må også ha lisens for å sende på amatørbåndene. Men en radioamatør kan ikke fritt benytte jaktfrekvensene og må på lik linje med alle andre betale lisens for å bruke jaktfrekvensene.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, JegerEd said:

Hva slår inn eller hvor står det at jeg ikke kan kjøpe en radio (5w) vhf/uhf + digital og programmere inn jaktradiokanalene i Norge og bruke denne? 

De fleste av disse er ikke CE-merket og dermed ikke lovlige å bruke overhodet i Norge, mener jeg. Med mindre man er radioamatør, da har man lov til å bruke omtrent hva som helst, til eksperimentell virksomhet.

 

Er den CE-merket og lovlig programmert tror jeg det er helt greit. En ekte radioamatør vet nok mer om dette enn meg.

 

Men i praksis tror jeg ikke det er så mange som egentlig bryr seg, så lenge man gjør ting riktig. Andre enn radioamatørene selv, de er ganske opptatt av å minimere radiostøy og kjører ganske hard indrejustis på sånt. Av forståelige grunner.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, JegerEd said:

Så: man kan kjøpe denne. Og programmere riktig, så er alt greit.. ?!

 

https://www.retevis.com/rt3s-dual-band-dmr-radio-built-in-gps

Nei, jeg er ganske sikker på at disse ikke er CE-merket og dermed ikke lovlige å bruke uansett hvor riktig man programmerer dem.

 

At de ikke er CE-merket innebærer blant annet at de ikke nødvendigvis holder lovlige grenser for stråling, radiostøy, frekvensbånd osv. Kan godt hende de gjør det, men hvis de ikke er CE-merket hjelper det ikke.

 

Som sagt er det neppe så mange som bryr seg så lenge man bruker lovlige frekvenser på riktig måte, men strengt tatt er det ikke lovlig.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, JegerEd said:

Disse er CE-merket. Så da er de lovlige?

Jeg er ikke radioamatør, så jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener å huske at det er slik det er ja - at hvis de er CE-merket er det lov.

 

Det jeg husker helt sikkert er som sagt at hvis de ikke er det så er det uansett ikke lov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, JegerEd said:

Disse er CE-merket. Så da er de lovlige?

Den er muligens CE-merket, men den ser ut som en amatørradio. Den har du ikke lov til å sende med uten amatørradiolisens. Skulle du finne på å ta lisensen, vil du lære at det "ikke er mulighet for å benytte amatørradioutstyr til andre formål enn amatørradio"

 

Hilsen en radioamatør :)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke filla av TS' problemstillinger! Hvis man går til en norsk forhandler og kjøper en CE-merket radio med forhåndsprogrammerte kanaler for jakt, sikring og sanking er jo apparatet klar til (lovlig) bruk og alt er på stell? De fleste modellene kan sende med valgfri effekt opp til 5 W. Så da behøver man ikke lure på noe som helst....

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg skjønner ikke filla av TS' problemstillinger! Hvis man går til en norsk forhandler og kjøper en CE-merket radio med forhåndsprogrammerte kanaler for jakt, sikring og sanking er jo apparatet klar til (lovlig) bruk og alt er på stell? De fleste modellene kan sende med valgfri effekt opp til 5 W. Så da behøver man ikke lure på noe som helst....

Jeg tror han er litt i samme båt som meg og synes dette med radio er artig, og at det egentlig bor en liten radioamatør i ham. 🙂

 

Men å ta radioamatørlisens er ganske omfattende, så man må være godt over middels interessert for å klare å sette av tid og ressurser til å gjennomføre kurset og ta prøven.

Link to comment
Share on other sites

Isamun skrev (16 timer siden):

Den er muligens CE-merket, men den ser ut som en amatørradio. Den har du ikke lov til å sende med uten amatørradiolisens. Skulle du finne på å ta lisensen, vil du lære at det "ikke er mulighet for å benytte amatørradioutstyr til andre formål enn amatørradio"

 

Hilsen en radioamatør :)


Ja, greia er jo at jeg syntes det virker gøy å programmere denne walkietalkie-radioen inn på jaktradiofrekvensene. 

Hva er det som gjør at du tror dette er en amatørradio, og ikke bare en radio som kan programmeres til å være jaktradio? 
 

Edited by JegerEd
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, JegerEd said:


Ja, greia er jo at jeg syntes det virker gøy å programmere denne walkietalkie-radioen inn på jaktradiofrekvensene. 

Hva er det som gjør at du tror dette er en amatørradio, og ikke bare en radio som kan programmeres til å være jaktradio? 
 

Må inrømme at det er magefølelsen som sier meg at dette er en amatørradio (litt googling og den artikkelen fra et HAM magasin som er avbildet på siden du linker)

 

DMR, som er salgspunktet for denne er benyttet både av radioamatører og komersielt, men det er så vidt jeg vet ikke noen lisensfrie varianter av dette i Norge.

 

Når du kjøper en ferdig jaktradio står forhandleren ansvarlig for at den er satt opp riktig. NKOM har litt info her www.nkom.no/pmr

 

Edit for å presisere: En funksjon du bare finner på amatørradioer er muligheten til å juster frikvensen trinløst (VFO). En jaktradio vil bare ha mulighet til å velge forhåndsdefinerte kanaler.

Edited by Isamun
Link to comment
Share on other sites

Aha. 
 

Så ikke VFO, og sjekke det digitale. 
 

Vil dette være det samme for feks Baofang? 
 

Og når man er på HAM(amatørradio) så er bruk av radioen ikke lov, selv om det bare er på lovlige jaktfrekvenser?

 

takk for svar🙌🏼

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, JegerEd said:

Aha. 
 

Så ikke VFO, og sjekke det digitale. 
 

Vil dette være det samme for feks Baofang? 
 

Og når man er på HAM(amatørradio) så er bruk av radioen ikke lov, selv om det bare er på lovlige jaktfrekvenser?

 

takk for svar🙌🏼

Ja, en typisk Baofang (UV5R osv) er i samme kategori. 

 

Ja, det er som sagt ikke lov å bruke amatørradioutstyr til andre formål. Legger ved et utklipp fra en prøveeksamen jeg øvde på (det nederste er riktig svar) :)

 

SmartSelect_20220707-203045_Drive.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har man ikke lov til å bruke en radio myntet for amatører som jaktradio når man har betalt lisens for å bruke jaktfrekvensene?

 

Jeg lærte ikke på kurset at radioamatørutstyr var forbeholdt kun radioamatørbruk. Jeg lærte derimot at amatørlisensen ikke ga deg rett til å sende på andre frekvenser enn amatørbåndet, ikke at det var begrensninger på bruk av utstyret.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Knöttis said:

Hvorfor har man ikke lov til å bruke en radio myntet for amatører som jaktradio når man har betalt lisens for å bruke jaktfrekvensene?

 

Jeg lærte ikke på kurset at radioamatørutstyr var forbeholdt kun radioamatørbruk. Jeg lærte derimot at amatørlisensen ikke ga deg rett til å sende på andre frekvenser enn amatørbåndet, ikke at det var begrensninger på bruk av utstyret.

Det kan jeg ikke svare på. Synes også det var litt skuffende. Men TS spør om hva som er lov, det var dette jeg lærte på kurset..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tilbake til denne! En slags *bump*.

 

Har kjøpt 3 stykk Komradio ProTracker fra Biltema, men 2-pin koblingen er ikke en standard K pin. I ettertid kunne jeg sikkert oppdaget det ved å se på bilder av ekstrautstyret de har, men det gjorde jeg ikke. 
 

Så; vi var ute etter kobling til aktive hørselsvern (3,5mm pin) med mic på veien. Her finnes det mange med K 2-pin, men jeg finner ingen med denne M (motorola) 2-pin. 
 

Noen som vet om, eller har andre tips? Kanskje en overgang fra K til M?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny radio :D 

 

Du hadde nok hatt mer kabler å velge i om radioen kom med en standard Kenwood 2pins kontakt, ja. Jeg finner heller ingen gode kandiater til slik kabel når jeg googler. Ser av bildene på biltema sine sider at orginale kabler kommer med en skrue som sikrer tilkoblingen. Det er jo fint, men ser ikke ut til å være standard på alle Motorola 2pins-kontakter. 

 

Hvis du har en loddebolt tilgjengelig, ville jeg kjøpt en mic/ørepropp-kabel fra biltema, klippet og loddet på en 3.5mm aux-plugg. Jeg kan lage kladde noen instrukser dersom du vil prøve å gjøre dette selv. Evnt. kan du bare ta med deg delene til en oppegående mobilfiks-butikk så klipper og lodder de den nok på strak arm :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...