Jump to content

Hvilken jaktradio bør jeg velge?


joha39

Hvilken jaktradio bør jeg velge?  

83 members have voted

  1. 1. Hvilken jaktradio bør jeg velge?

    • Hunter F1
      11
    • Lafayette Micro 5
      30
    • W-com wh3
      17
    • Annet (kom med forslag)
      25


Recommended Posts

Finner ingen gode, nye tråder der de nyeste modellene diskuteres. Er på utkikk etter en ny jaktradio i 2500-3000 kronersklassen. Har googlet litt, og funnet tre alternativer. I og med jeg ikke har noen av disse, men alle blir anblefalt, og skal være gode, fant jeg ut at det var best å spørre noen som hadde testen dem ut en stund. Forhandlere som selger den ene og ikke den andre, kan fort komme til å si at den er bedre enn den andre, selv om det kanskje ikke er sant. Blir nok litt røfft bruk i våte sørlandske skoger etter hunden. Har kommet fram til 3 alternativer. Hunter F1, Lafayette Micro 5 og W-com wh3. Som sagt, har liten erfaringer med radioene fra før (egentlig radioer generelt). Så fint om noen kunne koemmet med sine synspunkter på dette.

Takker for svar!

 

Ps. Om noen skal selge en av de nevnte 3, eller for så vidt en annen brukbar radio, kan de sende PM til meg, men dette er ikke en annonse om kjøp...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 308085.ece" target="_blank

Er jo en plass å starte, jeg skal ikke komme med noen råd til deg da jeg ikke har allverdens erfaring. Men har nå kjøpt en icom - F34GS. Kjøpte den brukt (nesten ubrukt, da alt var pakket i esken:)) til halv pris etter en liten annonse her på kammeret under kjøp.

 

PS Farsan har to Zodiac Team Pro 140/155 , hvor jeg har lånt en av dem iblant og jeg har bare gode ord om den

Link to comment
Share on other sites

Har sett over den testen. Her er verken Wh3 eller Micro 5 med. Ser også at Norma skryter over testvinner i Hunter F1, så riktig klok blir jeg ikke på hva som er bra (alt er sikkert bra). Så det var det om noen hadde testet ut noen av radioene, og som ville kommet med noen synspunkter om radioene. Har også fått en god pris på en F1, så lurte på om noen kanskje hadde testet den? Men var et fint utganskpunkt å gå ut fra den testen på klikk.no. De har vel testet dem ganske så bra.

Link to comment
Share on other sites

Har handlet radioer her: www.409shop.com

Kommer rett i postkassen som vareprøve uten "tull og tøys" programmér de kanalene du vil.

Har handlet radioer helt ned til 60 dollar stk med noe tilleggsutstyr. Har sjekket sende effekt/talekvalitet opp mot motorola gp 380 som vi bruker i brannvesenet og syns ikke forskjellen er så stor at det motiverer meg å kjøpe jaktradio for 3000,- +

Link to comment
Share on other sites

Det er standard norsk lader om man kan si det slik. Plug and play. Husk bare å kjøpe med programmeringskabel og tilhørende program. Frekvenser finner du på www. frekvenser. no. Her kan du legge inn det du vil. For jaktradio må du kjøpe radio i vhf båndet 136-174 MHz

Jeg kjøpte en Linton enkleste type uten display 16 kanaler. 74 daler med to batteri og programmeringskabel , frakt er inkl. I prisen

Selve programmeringen er barnslig enkelt

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Icom f34 i noen år. Det er en god radio det, men jeg synes den er alt for stor. Kjøpte i år en radio som heter Jing Tong av alle ting. :D Liten og lett, super batterikapasitet, bedre motstand mot vann og støv enn icomen og god rekkevidde. Uansett hva du kjøper så tenk på størrelse og vekt, det er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Har den siste(?) til Zodiac(best i test i Jeger, hund & våpen) for noen år siden. Liten og lett. Lang levetid på batteriet.

Den har jeg brukt på sjøen og i fjellet uten problemer. 255 kanaler(trenger bare 10-12). Jeg har lagt inn "nødkanalen" for sjø bruk og i tillegg svenske jaktkanaler når det er TETT i skogen. Ulempen er at den leveres mred stiv pisk som "bråker(smeller i buskene) når du smyger i tett skog(fikk byttet den stive pisken med en myk fra icom) samt at det ikke er nr-visning på hva som er hva av kanalene, men man lærer fort hvilke som er hva. Min erfaring er at ALLE, normale, jaktradioer er gode nok så lenge de virker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med w-com i år. Da mener jeg den lille w-com`en. Den fikk jeg med alle de kanaler jeg ville ha, 2 bat , hurtigladder, langpisk, ledning for øreklokker og vanlig mic og musling for 3 tusen hos jegeroghund. no

Radioen er liten å lett, lang rekkevidde og enkel å bruke. Det står på displeyet vilken kanal men er på.( jakt1 2 3 osv. Eneste minus er at batteri indikatoren ikke er helt rett. Fra fult til tomt på indikatoren kan det gå fort. men da har man brukt den myyyye over 2 dager. Anbefales

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Zodiac Team Pro og Lafayette Micro 5 og har lang erfaring med begge disse to. Begge er kanongode radioer som virkelig kan anbefales. Selv foretrekker jeg Zodiac'en av den enkle grunn at den er enklere å bruke. Selv om jeg anser meg selv som over snittet teknisk interessert, så synes selv jeg at Micro 5 har krøkkete menyer og at det blir mye trykking, prøving og feiling for å få til det en ønsker. Bare det å sette radioen på "Scanning" av kanaler kan være en prøvelse de første dagene av jakta.... Zodiac har de viktigste funksjonene på egne knapper og menyene er lette å bruke og intuitive.

 

Rekkevidde og batterikapasitet vurderer jeg som omtrent lik. Micro 5 har to batterier og er helt vanntett ihht. IP67. Zodiac har et batteri og er vann- og sprutsikker ihht. IP65, noe som er mer enn nok for de som ikke skal dykke med radioen på seg.

 

Jeg bruker alltid lang skogsantenne og har dette på begge to. Synes rekkevidde og lydkvalitet blir betraktelig bedre med det. Kvalitetsinntrykket totalt sett er kanskje litt bedre på Micro 5 enn for Zodiac Team Pro selv om pluggen på øremuslingen på Micro 5 ikke kan skrus fast slik som på Zodiac. Synes også at Micro 5 demper "squelch-klikket" som kommer i det en slipper knappen på mikrofonen bedre enn på Zodiac (de få millisekundene med sus).

 

Min konklusjon:

Dersom en vektlegger brukervennlighet og enkelhet i bruk: Velg Zodiac med lang skogsantenne.

Dersom en vektlegger byggekvalitet, 100% vantett radio og to batterier: Velg Micro 5 Superpakke.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo endre overskrifta til: Hvilken jaktradio burde jeg ha valgt? :wink:

Ellers fikk jeg et veldig godt tilbud på en Hunter F1, til 2000 plus utstyr og frakt... Ikke så ille det heller. Men tror jeg fikk en grei nok radio i F51. Så sparte jeg også en tusenlapp (hvis jeg skulle hatt med samme utstyr), samt fikk en, forhåpentligvis, ok radio...

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si noe om Wcom? Denne feks, får jo kjempekritikk i test i Jeger:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30905748

 

Har aldri interessert meg for jaktradio, men ser at jeg får litt mer behov enn før, neste år. Blir nok mer hjortejakt, kanskje villsvinjakt og elgjakt en gang eller to. Gidder ikke øse ut hauger med kroner på noe jeg kanskje kan komme til å bruke inntil fire, fem ganger i året.

 

Hva er egentlig forskjell på Icom, Wcom og Vcom??? De ligner jo en smule på hverandre...

 

Pr i dag har jeg en Commaster, kjøpt fra Lefdal for et par år siden for den nette sum av fem eller sekshundre kronger. Funker da den, men har bare brukt den fire ganger eller noe... Bør kanskje ha noe som er hakket mer avansert/med flere muligheter av noe slag om jeg skal være med på elgjakt? Er jo bare av/på/volum og kanalvelger på denne.

 

Jaktradio kan jeg mindre enn ingenting om... Og det er egentlig bare et nødvendig og fullstendig uinteressant onde for min del, men må en, så må en...

Link to comment
Share on other sites

Jaktradio kan jeg mindre enn ingenting om... Og det er egentlig bare et nødvendig og fullstendig uinteressant onde for min del, men må en, så må en...

Hehe, jeg er akkurat lik på dette. Dessuten jakter jeg 95% alene så jeg trenger egentlig knapt radio. Spontankjøpte uansett en strøken Lafayette Micro 5 av en kar her på forum i fjor, og har brukt den en del nå i høst. Kom med både svenske og norske kanaler (og lurer på om det er noe sikringskanaler også?). Veldig fornøyd med den (ikke minst til en meget god bruktpris).

 

Dersom man egentlig ikke trenger jaktradio før neste år ville jeg ha ventet og holdt litt øye med bruktmarkedet over nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...