Jump to content

Hvalpens første fyrverkeriaften


Shadob

Recommended Posts

Hei.

 

Her har jeg normal kveld som vanlig, min dachs bryr seg ikke nevneverdig om smellene, vi bor i skogen! Og jeg setter på litt musikk som jeg pleier, og vi har gått en kveldstur før det værste setter i gang!

 

Håper alle hunder kommer seg igjennom kvelden. :)

 

Ønsker dere alle ett riktig godt nytt år!

 

Mvh

 

Sako_35 :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært opp til meg hadde alt av fyrverkeri blitt forbudt for menigmann. Kommunen kunne heller kjøpt inn et skikkelig ett og sendt til værs på slaget midnatt.

Det er ikke timene rundt midnatt på nyttårsaften jeg synes er værst for da vet vi jo at det kommer til å smelle,og hundene kan jo da skjermes på en eller annen måte. Problemet er at folk begynner jo å skyte midt i romjula,og holder gjerne på ett par dager etter nyttårsaften også,og det synes jeg er trasig.

Ellers i året er det jo strenge regler når det kommer til bruk av eksplosiver for den vanlige mann,men på den dagen i året når mesteparten av Norges befolkning er på en snurr,ja da er det fritt frem....Tragisk synes jeg.

 

Godt nytt år

Link to comment
Share on other sites

Her har Rocco (jämthund 3,5 mnd) nå opplevd sin første nyttårsaften, og det var da "just a walk in the park"!

Vi gikk tilslutt ut, med begge bikkjene i bånd. Alma (dachs vel 2 år.) har aldri brydd seg døyten om slike smell, og jeg tro at hennes holdning smittet over på junior. Men han viste overhode ingen betenkligheter i det hele tatt. Dette var gledelig å se, nå kan jeg slippe ned skuldrene litt..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

NEG'en satt i vinduet og tittet nærmest beundrende, dachsen løp til vinduet ved de kraftigste smellene, logret og kikket etter rådyret som jo måtte ligge et sted rett i nærheten. PBGV'en vandret hvileløst rundt, men det kom ikke en lyd fra henne.

Link to comment
Share on other sites

Konrad har og overlevd sin første nyttårsaften...

 

Det vil vel være en overdrivelse å si han ikke brydde seg! Men at han viste iver, entusiasme og vilje til å "ta" alt som smalt eller freste var en lettelse. Etter mer en ti år med en hund som trodde den skulle dø hver gang det smalt er det en lettelse med en som ikke er redd.... Så får jeg heller prøve å leve med at han bjeffer "litt".

Link to comment
Share on other sites

Dunker på 10 måender ovelevde i dag den! lurte nok på hva bråket var men han lå i stua å prøvde å sove. fint med en hund som ikke er sikker på å stryke med vær gang det smeller! som border collien miin gjør!

 

mens mamma var hjemme med hunden var jeg å så at naboen til søstra mi brukte sånn ca 100 000 :shock: rakketter :!::!: noen har litt for mye peng :!::!:

Link to comment
Share on other sites

"Hva det har med saken å gjøre aner ikke jeg, men ja.... 5 unger å 3 hunder her i gården."

 

Tenkte bare at alle barn liker fyrverkeri - og at man som foreldre "blir revet" med m.h.t. å kjøpe/fyre av :? .

 

Men flott at du ikke lar deg rive med :D

Link to comment
Share on other sites

Selv om hunden ikke ligger og skjelver under bordet betyr ikke det at den synes det er gøy - det er mange måter å uttrykke stress.

 

Om hunden løper att og fram og titter ut vinduet mens den peser i vei eller er ekstra knegående på deg så er det like gjerne et tegn på stress som at den synes det er toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes synd på alle de som har hunder som sliter med fyrverkeri. For det er ikke bare kl 00.00 at de må passe på bikkjene - nei det skytes jo opp raketter ei uke i forveien og det er totalt unødvendig. Vet om flere som må rømme til fjells for at hundene ikke skal gå helt i frø.

Link to comment
Share on other sites

Alma (dachs vel 2 år.)
Alma...Hmmm Det er kjælenavnet jeg bruker på Svigermor det!

Det fikk hun etter at hun hang over gjerdet her og slarvet med en av nabokjærringene med skaut på hodet...

 

Har du lest mye Snøfte Smith du Buster?

 

Godt Nytt År til deg fra Totenåsen!

Link to comment
Share on other sites

ved midnatt når det stod på som verst så lå begge bikkjene i sofaen og snorksov og brydde seg døyten om alle smellene. Det er herlig!
APPLAUS

Hundene vet at sjefen har full kontroll. Det sier det meste om trygge hunder og godt lederskap (og antagelig en hundeeier som bryr seg mer om hundene enn nyttårsfeiring).

Link to comment
Share on other sites

Tok ingen sjangser med drevervalpen på 6 mnd'er. Oppsøkte den lokale pillepusheren (legevakten 8) ) og Ronja fikk en fin cocktail av valium og leverpostei! Sammen med en armkrok når det stod på som værst, gikk det helt upåmerket hen. Kona tok seg av oppskytingen sammen med kaninene på 1 1/2 & 3. I dag blir det skogstur for å klarne hodet for både den ene & den andre...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det bare et par småting til om skal prøves under kontroll, så kan jeg endelig få kommet igang med reve-sesongen. Det piper i alarmen hver natt her, men jeg har forløpig ikke turt å skyte pga. valpen. Men nå ser det ut som dette ikke er noe problem, så nå må jeg snart prøve. Skal bare en liten tur på skytebanen nå, så han får høre litt skikkelig smell først. Det jeg da gjør, er å reise i nærheten av en skytebane og gå en tur nærmere og nærmere helt til vi er fremme. Jeg følger med på hunden, men later som ingenting. Men hvis jeg ser antydning til stress, så går vi litt lengre unna igjen, og prøver igjen.....

Nå skyter jeg rev med 22 Mag, så smellen er ikke så vanvittig hard, men når man sitter i bur så er det lett å få litt panikk.

Dette er følsomme greier........ett steg for fort frem, og helvete er løs. Det er vondt å ta det tilbake etter at bikkja har blitt redd. :|

Link to comment
Share on other sites

Ganske OT, men jeg håper det går greit. Den gamle kattefilla som fulgte med på lasset hit kom på besøk til meg i går ettermiddag. Jeg veit hu er dritredd fyrverkeri så å kaste henne ut kunne jeg ikke gjøre. Det endte som jeg fryktet. Årets første "oppgave" ble å vaske kattedrit. :( Denne gangen hadde hun gjemt seg under senga til guttungen før hun tømte tarmen, så han måtte ligge i senga mi i natt.

Link to comment
Share on other sites

Forrige nyttår var Spike 4mnd. Da ble han luftet mens rakettene hylte i nabolaget, uten at de vakte andre følelser enn litt nysgjerrighet.

Han skulle jo så gjerne fått lov å løpe etter alt det som fløy rundt, ikke måtte gå i bånd...

Og til nå, ved avslutning av 2008, har han ikke latt seg affisere av de utallige smellene vi må lide oss gjennom i romjula.

(Det er en ufattelig stupid tradisjon enkelte har, at de bare må holde på i noen dager!) :x

Kanskje bare en tendens til jaktlyst å spore, slik flere har nevnt her.

Så vi tenkte at Spike må jo få bli med ut ved midnatt og se på alt fyrverkeriet.

Men iår var det litt for voldsomt... Han ble ikke redd, men skvatt til ved flere smell som kom litt for nær.

Så vi slapp han inn og da sovnet han med en gang, på teppe sitt og med griseøret ved sin side.

Vil si det var et godt nyttår!

Link to comment
Share on other sites

Registrerte med glede at min NEG på halvannet år bare lå og sov ved stuevinduet i går mens det så ut som Gazastripen utenfor. For sikkerhets skyld gikk jeg en lang tur med henne på dagen og ga henne et stort måltid til kvelds slik at hun skulle være rolig. Var nok unødvendig da hun ikke brydde seg om fyrverkeri i fjor heller, men det koster så lite å sikre seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl hatt hunder som er livredde på nyttårsaften pga. smelling, drønn, hyling av fyrverkeriet, og lyseffektene :cry:

Det er ikke mye ålreit, så vi har dopa ned hunda et par ganger, men vi syntes det gjorde vondt værre. Så ut som dem var like redde inni huet, men dem kunne jo ikke bevege seg, for dem ble helt utslått av dette dopet vi fikk av dyrlegen. Bikkjene begynte jo å komme til seg sjøl neste morgen. Prøvde 2 år på rad, men med forskjellig preparat. 1. gang var det piller. 2. gang var det flytende greier vi skulle sprute inn i munnen på dem. Dette syntes vi ikke var holdbart., så året etter slapp vi dem inn på et rom lengst unna alt dette, musikken høyt på, tetta igjen vinduet så ikke blinkinga av fyrverkeriet skulle syntes, lyset var selvsagt på inne hos dem, og hele tida var det noen som var hos dem. Her rullerte noen av de som var her. Da funka det gull :D

 

Men jeg har null problemer med å forstå at det er folk der ute som kunne myrda oss som sender opp fyrverkeri pga. at det skremmer dyra dems. Det er for jævlig å se at dyra blir så redde. Etter litt prøving og feiling kom vi ihvertfall fram til denne ideen jeg nevnte her, og den funka veldig bra i resten av årene vi hadde bikkjene. For da lå bikkjene oppi sofaen og slappa av og fikk kos og oppmerksomhet, istedet for å løpe rundt i hele huset, krype sammen i et hjørne/under bordet, og pese som pokker. Så da alle kom inn igjen, var bikkjene helt rolige, og ville bare ha litt kos. Totalt forandring på åssen bikkjene oppførte seg. Og hu som var mest skremt fra starten av gikk jo ikke ut å gjorde fra seg på hele nyttårsdagen, for folk sender jo opp raketter fra tidlig morgen her jeg bor :evil: Men når alt var over på natta, så gikk hu faktisk ut og gjorde fra seg, og var rolig, og oppførte seg som en annen hund. Så den metoden var en suksess, og jeg anbefaler dere som sliter med dyr, å prøve noe sånt. Jeg sier ikke at dette alltid vil fungere, men det funka gullegodt hos oss.

 

Jeg har alltid hatt jobben som skytebas, for alle er så fornøyde med åssen jeg gjør dette, og dem føler seg så trygge :shock: Sikkerheten kommer først, uansett da jeg driver på. Men om dem sier dette for å slippe å styre sjøl, veit jo ikke jeg :oops: Men jeg synes det er morro å gjøre dette, så det går fint. Og jeg er som oftest den eneste som ikke er redd fyrverkeri på nært hold, og i tillegg er jeg alltid edru. Hos meg går det bare i pepsi og god mat. Igår spiste vi taco med alt tilbehør. Det var godt etter all julematen.

 

Jeg er en av de som bare må ha fyrverkeri. :oops: Jeg får jobben hvert eneste år med å kjøpe inn fyrverkeri, også deles summen på alle som er her. Grei deal, synes jeg og min bedre halvdel, for jeg veit hva jeg vil ha. Igår ble det litt over 200,- på hver, og et jævla bra show :D:D8)

 

 

Ja ja, godt nyttår da folkens. Nå skriver vi 2009. :D

Du verden som tida går. Begynner å bli gammal jeg........ :lol:

Vi hadde 2 unger på ca. 20 mnd. her, og og dem sov seg gjennom det heftige fyrverkeriet. Man skulle hatt sånt sovehjerte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ganske OT, men jeg håper det går greit. Den gamle kattefilla som fulgte med på lasset hit kom på besøk til meg i går ettermiddag. Jeg veit hu er dritredd fyrverkeri så å kaste henne ut kunne jeg ikke gjøre. Det endte som jeg fryktet. Årets første "oppgave" ble å vaske kattedrit. :( Denne gangen hadde hun gjemt seg under senga til guttungen før hun tømte tarmen, så han måtte ligge i senga mi i natt.

 

 

Står respekt av at du ikke kasta ut katta :D

Veit om mange som mener katter er likt som søppel og dritt :(

Godt å høre at du ikke er på det stadiet 8)

Link to comment
Share on other sites

...Så vi tenkte at Spike må jo få bli med ut ved midnatt og se på alt fyrverkeriet.

Men iår var det litt for voldsomt... Han ble ikke redd, men skvatt til ved flere smell som kom litt for nær.

 

Du risikerer at hunden blir enda mer berørt til neste år.

 

Mitt råd er; luft hunden godt leeeenge før oppskytinga og hold dyret inne resten av kvelden. Uansett om bikkja "liker" smell eller ei - det er da ikke nødvendig å dra dem ut for å se rakettene? Det er menneskemoro det. Husk at hunder har en vannvittig finere hørsel enn oss og det kan gjøre skade med all den hylinga og smellene som kommer. Dessuten - man trenger ikke trene skuddfasthet eller hva det nå skal bety på nyttårsafta.

For er du uheldig og det kommer en hyler litt for nær hunden din så kan det hende at den er blitt skremt for resten av livet. Vanskelig å rette opp i dersom hunden først har fått skrekken. Og hvorfor i alle dager ta den sjansen?

 

Såh - det var dagens (første) lille moralpreik :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ganske OT, men jeg håper det går greit. Den gamle kattefilla som fulgte med på lasset hit kom på besøk til meg i går ettermiddag. Jeg veit hu er dritredd fyrverkeri så å kaste henne ut kunne jeg ikke gjøre. Det endte som jeg fryktet. Årets første "oppgave" ble å vaske kattedrit. :( Denne gangen hadde hun gjemt seg under senga til guttungen før hun tømte tarmen, så han måtte ligge i senga mi i natt.

 

hahahaha herreud så bra fortalt! :lol: flireer meg halvt ihjel! :lol:

 

her kom ikke katta tilbake før nå nettop....lurer på hvor hun har vært..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

- Har hatt mange jakthunder opp gjennom åra, og heldigvis har ingen gjort noen notis av nyttårsfeiringa. PBGV'n jeg har nå tror jeg allikevel må være den støeste av alle. Var ute og lufta i kveldinga i romjula i hans første leveår - han var 10 mndr. gammel. En nabo 200 m fri sikt unna oss tjuvstartet på fyrverkeriet. Et skikkelig smell - militært knallskudd eller noe sånt - mens hunden sto med bakbeinet oppe. Han pissa ferdig. Så kom det en bra rakett - skikkelig smell og stjernedryss. Han kikket litt forundret, snudde seg i den retningen, satte seg på baken. Der satt han og så på de neste 4-5 rakettene som kom på rekke og rad. Så reiste han seg, logret og så fortsatte vi bare lufteturen...

Link to comment
Share on other sites

...Så vi tenkte at Spike må jo få bli med ut ved midnatt og se på alt fyrverkeriet.

Men iår var det litt for voldsomt... Han ble ikke redd, men skvatt til ved flere smell som kom litt for nær.

 

Du risikerer at hunden blir enda mer berørt til neste år.

 

Mitt råd er; luft hunden godt leeeenge før oppskytinga og hold dyret inne resten av kvelden. Uansett om bikkja "liker" smell eller ei - det er da ikke nødvendig å dra dem ut for å se rakettene? Det er menneskemoro det. Husk at hunder har en vannvittig finere hørsel enn oss og det kan gjøre skade med all den hylinga og smellene som kommer. Dessuten - man trenger ikke trene skuddfasthet eller hva det nå skal bety på nyttårsafta.

For er du uheldig og det kommer en hyler litt for nær hunden din så kan det hende at den er blitt skremt for resten av livet. Vanskelig å rette opp i dersom hunden først har fått skrekken. Og hvorfor i alle dager ta den sjansen?

 

Såh - det var dagens (første) lille moralpreik :wink:

 

:oops: Det er mottatt og forstått!

Tanken var at siden han pleier å bli dødelig for nærmet når vi er rett utenfor huset, hvor han kan se og høre oss

og han ikke får være med, var det greiest å ta ham med ut.

Tok ham opp på armen na han viste tegn til å støkke litt, og han virket ikke særlig oppskjørtet!

Men det skal ikke skje igjen, jeg lover Jaktlykke! :lol:

Link to comment
Share on other sites

...Så vi tenkte at Spike må jo få bli med ut ved midnatt og se på alt fyrverkeriet.

Men iår var det litt for voldsomt... Han ble ikke redd, men skvatt til ved flere smell som kom litt for nær.

 

Du risikerer at hunden blir enda mer berørt til neste år.

 

Mitt råd er; luft hunden godt leeeenge før oppskytinga og hold dyret inne resten av kvelden. Uansett om bikkja "liker" smell eller ei - det er da ikke nødvendig å dra dem ut for å se rakettene? Det er menneskemoro det. Husk at hunder har en vannvittig finere hørsel enn oss og det kan gjøre skade med all den hylinga og smellene som kommer. Dessuten - man trenger ikke trene skuddfasthet eller hva det nå skal bety på nyttårsafta.

For er du uheldig og det kommer en hyler litt for nær hunden din så kan det hende at den er blitt skremt for resten av livet. Vanskelig å rette opp i dersom hunden først har fått skrekken. Og hvorfor i alle dager ta den sjansen?

 

Såh - det var dagens (første) lille moralpreik :wink:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Dette må folk ta "å føle på" selv, men akkurat i går kveld så hadde jeg kontroll. Jeg bor såpass langt unna folk at jeg ikke får fyrverkeriet helt innpå. Jeg ønsker at han skal få se noe av dette, for å kanskje slippe nettopp det at han ev. står alene ute i bingen og det plutselig er en dust som sender opp noe dritt når han er alene. Jeg hadde begge to ute litt i god tid, og ble rolig med dem inn igjen når det begynte for fullt. Og når de var to som ikke brydde seg så synes jeg at dette var det rette for meg/oss der og da. Og de var/er helt upåvirket av dette heldigvis. Hadde jeg sett noe tegn til mistrivsel når det smalt i det fjerne så hadde vi bare rolig gått inn igjen. MEN jeg mener ikke at dette er noe som alle bør prøve, OG at dette betyr at nå tåler bikkja alt....... Laaangt i fra!!

Ikke vær sint på meg da, frøken....... :|:wink:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg mener at en hund ikke trenger å trenes på skuddreaksjon på denne dagen i året fordi du ikke har full kontroll på rakettene.

 

Jeg er nesten enig..........Men jeg, for min del da, trente ikke skuddreaksjon, men det å kunne tåle å høre og se ørlitt fyrverkeri uten å gå ut av skinnet. Ja, jeg vet hvilken tynn tråd dette er å balansere på. :wink:

Du har sikkert rett, men jeg har ikke for vane å høre...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...