Jump to content

Hva Koster en elg?


FreshMeat

Recommended Posts

Siden jeg ikke har jaktet før er jeg litt usikker på hvordan dette funker..

 

Fant en prisliste hos statsskog hvor det står 4000kr grunnbeløp + kg pris.

 

Betaler du da 4000kr. og i tilegg ca 80kr pr kg? 

 

Hva koster en elg vanligvis?

 

Noen måte  man kan skyte en elg til en billig pris?

Link to comment
Share on other sites

Ja, selve jakta koster 4000,- om du skulle være så heldig å få kjøpt. I tillegg må du betale kilopris for kjøttet, om du er så heldig at du får skutt.

Husk på at de veier dyret uten innmat, skinn og hode, med med skjelett. Det forsvinner noen kilo der...

 

Og skal du få en slakter til å skjære ned dyret så betales det gjerne en kilospris for dyret ink. skjelettet.

Så skyter du en okse på 250 kilo slaktevekt så betaler du 20 000,- for kjøttet og kanskje 5000,- til slakteren. Da har du betalt 29000,- + noen kroner til våpen, jaktutstyr og ettersøkshund og kan forvente å få 140-150 kilo vakuumpakket kjøtt i fryseren (som du må kjøpe en til av).

Billigste kjøttet finner du på Rema1000 ;-)

Edited by Wintel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Wintel said:

Ja, selve jakta koster 4000,- om du skulle være så heldig å få kjøpt. I tillegg må du betale kilopris for kjøttet, om du er så heldig at du får skutt.

Husk på at de veier dyret uten innmat, skinn og hode, med med skjelett. Det forsvinner noen kilo der...

 

Og skal du få en slakter til å skjære ned dyret så betales det gjerne en kilospris for dyret ink. skjelettet.

Så skyter du en okse på 250 kilo slaktevekt så betaler du 20 000,- for kjøttet og kanskje 5000,- til slakteren. Da har du betalt 29000,- + noen kroner til våpen, jaktutstyr og ettersøkshund og kan forvente å få 140-150 kilo vakuumpakket kjøtt i fryseren (som du må kjøpe en til av).

Billigste kjøttet finner du på Rema1000 ;-)

 

 

Er det slik at Grunneiere ikke betaler noe? Altså hvis du har vaktvald på elg så kan du selv skyte elg uten noen kostnad?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok få eiendommer som er store nok til å få tildelt minst en elg, som det ikke allerede jaktes på, og der det ikke jaktes fordi grunneier ikke vil, men de finnes sikkert. Jeg tror ikke de er lette å finne. 

 

Jeg jakter elg for 5-6-7000 i året, med variabelt utbytte, men jeg sitter aldri igjen med en hel elg. I beste fall kan jeg komme ut med, opp mot, et halvt ungdyr, ca. Stort billigere har jeg lite tro på at det er mulig å få det, uten å være grunneier. Med mindre man får en helt utopisk god avtale.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Nei en må betale fellingsavgift.


Fellingsavgiften er relativt ubetydelig.
 

Sitat

 

Maksimal sats for fellingsavgift jaktåret 2022/2023

  • Fellingsavgift elg, voksen: 580 kroner.
  • Fellingsavgift elg, kalv: 340 kroner.
  • Fellingsavgift hjort, voksen: 450 kroner
  • Fellingsavgift hjort, kalv: 270 kroner
  • Fellingsavgift villrein, voksen: 320 kroner
  • Fellingsavgift villrein, kalv: 190 kroner

 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/jakt-felling-og-fangst/storviltjakt/

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke er grunneier og må ut å kjøpe jakt så er i underkant av  kr 100,- pr kg slaktevekt ikke fryktelig langt fra snittet ville jeg tippe. Nå er det nok ikke vanskelig å finne eksempler på både langt under og over dette, og det finnes løsninger der grunneier og jeger deler slakt etter brøk feks.

Grunnavgift går normalt til fradrag i oppgjøret på skutte dyr.

Edit. Og ja, prisen på slaktet er bare en del av kostnadene.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Statsskogs ordning med et fast grunnbeløp og tillegg pr kg slaktevekt for felt dyr er helt grei, men grunnbeløpet gjør det mindre fristende å felle kalv.... Det er kjekt å hente sitt eget kjøtt direkte fra naturen, og håndtere det fra levende vilt til parterte kjøttstykker. Om det blir "lønnsomt" ift. å kjøpe ferdig slakt er en helt annen sak. De fleste av oss betrakter jakta som hobby og rekreasjon(ferie), så hvis det blir felling kan du jo si at ferien har vært lønnsom;).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Grunnavgiften går som sagt til fradrag på felt dyr. Om feks kilopris på kalven ikke når grunnavgiften får du penger tilbake.

Edit. Nå kan det være at noen aktører opererer med grunnavgift pluss kilopris, men det er ikke den utbredte måten å gjøre det på.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til jegerstanden @FreshMeat. Om du ønsker å begynne å jakte elg og storvilt så anbefaler jeg deg å melde deg på noen opplæringsjakter på njff.no. Dette er den absolutt billigste og letteste måten å lære seg å jakte elg og bli kjent med andre vordende jegere om du ikke er så heldig å ha elgjakt via familie eller lignende. Å skulle prøve å begynne å jakte elg alene uten å ha noe erfaring eller alt utstyr og logistikk som til tider kan kreves i denne typen jakt vil jeg anse som bortkastet tid og penger. Elgjakt er i all hovedsak et samarbeidsprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 9.5.2022 den 10.24):

Grunnavgiften går som sagt til fradrag på felt dyr. Om feks kilopris på kalven ikke når grunnavgiften får du penger tilbake.

Edit. Nå kan det være at noen aktører opererer med grunnavgift pluss kilopris, men det er ikke den utbredte måten å gjøre det på.

Nja, det vanligste er vel et fast grunnbeløp for å jakte, med et tillegg pr. kg slaktevekt om du feller vilt slik @Wintelskriver? Jeg har vanskelig for å tolke prislista til Statskog (riktignok fra 2019) på noen annen måte, side de differensierer tillegget ut fra størrelsen på felt dyr. Dette er også praksis der vi jakter hjort, så hvis vi ikke feller dyr er grunnavgiften/forskuddet å betrakte som  "sunk cost".   

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har fått tilbud på elgjakt. Per nå vet jeg ikke mer enn at jeg må ut med ca. 10-11k om vi blir 5 stk. Aner ikke kvota i skrivende stund, men tipper ca. 2-4 elg i ulik alder og kjønn. Valdet er nok ok i og med at det er i Trøndelag.

Er det en god pris?

 

 

Edit: Har ikke jaktet elg før.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nja, det var noe tynt med opplysninger. Det er gjerne kvote som  i hovedsak er førende for prisen på jakta, om det er på anbud. Ellers er kilopris/ grunnavgift vanlig. Det virker som dere skal betale et beløp pr jeger. Har ikke vært bort i det, og er ikke vanlig her i Trøndelag. At et vald (jaktfelt) er i Trøndelag gir ingen garanti for at det er ok, selv om ulv stort sett er fraværende. Her bør man jobbe med å få ut statistikk og høre med tidligere jaktlag. Om dere skal betale rundt 55k for fire dyr er det i øvre prisleie(forutsetter 2+2 fordeling), om det er for 2 er det svindyrt. Forutsetter da at det er prisen for kun jakt, og ikke en pakke med div tilleggstjenester som feks hund, bovære, utkjøring, slakteplass mv

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (20 minutter siden):

Nja, det var noe tynt med opplysninger.

 

- Jaktlaget består per nå av 4 stk, 2 hunder

        - De kunne gjerne tenke seg et par til               for å senke kostnadene per person.

- De betalte omlag 13k hver i fjor, 13×4=52

        - Bovære inkludert

 

Mer vet jeg ikke per nå.

 

La oss si at 52k inkluderer:

vavlo skrev (31 minutter siden):

tilleggstjenester som feks bovære, utkjøring, slakteplass mv

 

Hvor mange dyr bør kvota bestå av? 5?

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke gi meg ut på å mene noe særlig om pris er "god", uten at det foreligger mer spesifikke opplysninger om hva som faktisk inngår. Kvote er vesentlig, og den fordeles på jaktfeltene av valdansvarlig, innen tildelte kvoter og forvaltningsrammer. Typisk er at 60-70% av kvote er ungdyr/kalv. Hvorvidt feltet får tildelt fire eller fem dyr er gjerne ikke opp til jaktlaget.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...