Jump to content

Trenger råd angående silica gel.


Kryztofi

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en pose fuktsluker fra Biltema for å absorbere fukt i våpenskap. Denne posen har samlet opp fuktighet helt frem til den dumpet alt og vætet hele bunnfilten i våpenskapet. Dette har ført til at fremsiktet på rifla har fått flekket av noe lakk og det har kommet noe rust...

 

Det viser seg at væsken silicaposen har gitt fra seg er noe oljete og "hydrofobisk". Væsken er problematisk å bli kvitt og alle overflater den har berørt blir ikke tørr, selv om man tørker med papir.

 

Har noen noe tips for hvordan man fjerner denne væsken, evt. hvilket stoff som er best å rengjøre med?

 

Tar imot alle gode råd...

 

Edited by Kryztofi
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Men har du riflene med munningen ned?

 

Ser 'kanerne anbefaler dette i div tråder om rekylkapper som smelter på mystisk vis i kontakt med matten i bunnen av skapet. 

 

Ikke vet jeg, jeg oppbevarer mine med munningen opp, men har forsåvidt også en rekylkappe som har smeltet fast i skumgummien. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.kammeret.no/topic/94868-pingi-avfukter/#comment-1374083

Dette med å bruke sk Silica gel til forebygging av fukt i våpenskap er diskutert endel her inn. Får 132 treff bare på silica.

Det virker, men hvor mye og lenge i et skap som ikke er helt tett og som åpnes jevnt? Slike tørkere kan "lades opp", men effekten skal visstnok avta med antall ladinger. Jeg ville valgt plassering i et tørt og oppvarmet rom, og om ikke mulig, installert varmeelement i skapet, hver gang, over slik "nødløsning".

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

"Gammeldagse" lyspærer som stort sett avgir effekt i form av varme finnes vel bare å få tak i som halogenpærer i dag. Disse har erfaringsmessig kort levetid. Et varmeelement eller feks en bit selvregulerende varmekabel er mye mer driftssikkert. Om skapet ikke står i utetemperatur eller er utsatt for ekstreme temperatursvingninger burde det holde med et 20W element.

Edit: Et hygrometer koster heller ikke all verden, og vil gi en indikasjon på evt behov for fuktsikring. Legges enten i skapet eller i rommet som ønskes overvåket. Det er ønskelig å holde relativ fuktighet ikke høyere enn 55%, men det er heller ikke noe om å gjøre å svintørke innholdet med ekstra lav fuktighet pga fare for skader på treverk mm. Korrosjonsforhold kan oppstå i området fra 60-70% ved plussgrader.

Edit ennå en gang: Og fø skal en ikke glemme lufting av rommet. På vinteren er ikke fuktighet noe problem i et oppvarmet rom, men ved sommertemperaturer må en gjerne også sørge for tilstrekkelig ventilasjon.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (46 minutter siden):

"Gammeldagse" lyspærer som stort sett avgir effekt i form av varme finnes vel bare å få tak i som halogenpærer i dag. Disse har erfaringsmessig kort levetid. Et varmeelement eller feks en bit selvregulerende varmekabel er mye mer driftssikkert. Om skapet ikke står i utetemperatur eller er utsatt for ekstreme temperatursvingninger burde det holde med et 20W element.

Edit: Et hygrometer koster heller ikke all verden, og vil gi en indikasjon på evt behov for fuktsikring. Legges enten i skapet eller i rommet som ønskes overvåket. Det er ønskelig å holde relativ fuktighet ikke høyere enn 55%, men det er heller ikke noe om å gjøre å svintørke innholdet med ekstra lav fuktighet pga fare for skader på treverk mm. Korrosjonsforhold kan oppstå i området fra 60-70% ved plussgrader.

Edit ennå en gang: Og fø skal en ikke glemme lufting av rommet. På vinteren er ikke fuktighet noe problem i et oppvarmet rom, men ved sommertemperaturer må en gjerne også sørge for tilstrekkelig ventilasjon.

 

Fortsatt fullt mulig å få tak i, selv om det antagelig vil bli vanskeligere fremover.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Pingi Avfukter. Inneholder ikke salt, og holder på all fukt som tas opp. Trenger kun 5-10 minutter i mikro når den et full.

 

jeg bruker denne i vanntette/lufttette våpenkofferter. I et våpenskap har ikke silica gel like god effekt siden skap ikke er 100% tett. Her ville jeg brukt for eksempel golden rod eller andre varme elementer.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlaget har 5 store våpenskap stående på 100m standplass. Der ble det problemer med fukt. Silica gel ble først testet men den ble veldig fort mettet med vann. Løsningen ble 2m med T2Rød Raychem varmekabel i vært skap. Er selvregulerende bruker lite energi og fukta er borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...